Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 820 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartñikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2025 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F. van Oosten
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Dit is de suppletoire begroting september 2025 van het Ministerie van Justitie en
Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de mutaties zoals genoemd in
de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2026).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven en ontvangsten
mutaties. Het betreft de mutaties die groter zijn dan 10 miljoen euro.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen.
In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit
de kolom «mutaties suppletoire begroting september» gegeven voor zover deze groter
zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch
van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften
niet nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk
zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties.
Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingenmutaties een aparte toelichting
opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven
indien de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk
vastgestelde begroting of de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 20 miljoen
euro ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (suppletoire begroting September
(bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
18.405.866
Stand eerste suppletoire begroting 2025
19.128.671
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Terugvordering bijzondere bijdragen
31, 33
31.869
2
Herstelregeling Kinderopvangtoeslag
32
18.503
3
Institutionele vernieuwing rechtspraak
32
13.600
4
Schadeloosstellingen
33
32.000
5
Kasschuif ondermijning justitiële jeugdinrichting (JJI) Harreveld
33
– 25.000
6
Kasschuif middelen amendement-Ellian
34
– 16.050
7
Kasschuif amendement Sneller
34
– 25.000
8
Weerbaarheid
36,91,92
12.000
9
Loon- en prijsbijstelling
alle
734.814
10
Overige mutaties
– 779.290
Stand suppletoire begroting september 2025
19.126.117
Toelichting
1. Terugvordering bijzondere bijdragen
Een terugvordering van € 31,9 mln. na afrekening van diverse bijzondere bijdragen
aan de politie uit het jaar 2024 die niet volledig tot besteding zijn gekomen, met
name in verband met arbeidsmarktproblematiek. Deze middelen worden via desaldering
toegevoegd aan het uitgavenbudget en voor een deel teruggestort naar het artikelonderdeel
«Aanpak ondermijning».
Herstelregeling Kinderopvangtoeslag
Vanaf 1 maart 2021 kunnen gedupeerde ouders van de Kinderopvangtoeslagaffaire, bij
verzoeken in het kader van de Herstelregelingen Kinderopvangtoeslag bij Belastingdienst/Toeslagen,
via de Raad voor Rechtsbijstand adequate en kosteloze rechtsbijstand ontvangen. Het
Ministerie van Financiën voorziet in de voor meerdere jaren benodigde middelen en
draagt daarmee de daadwerkelijke kosten van deze regeling.
Institutionele vernieuwing rechtspraak
De Regeerprogrammagelden waarmee het kabinet investeert in de versterking van de familie-
en jeugdrechtspraak en institutionele vernieuwing van de Rechtspraak, worden in 2025
ter beschikking gesteld aan de Raad voor de rechtspraak voor een bedrag van € 13,6
mln. Het betreft een interne overboeking naar het artikelonderdeel met de bijdrage
aan de Raad voor de rechtspraak
Schadeloosstellingen
Bij de begrotingsbehandeling 2025 heeft een amendement plaatsgevonden op het budget
voor schadeloosstellingen waardoor dit budget met € 10 miljoen is verlaagd. De huidige
raming, gebaseerd op de uitputting tot en met juni, laat een tekort zien, dat meer
is dan de neerwaartse bijstelling. Met deze mutatie wordt het budget aangevuld.
Kasschuif ondermijning justitiële jeugdinrichting (JJI) Harreveld
Er wordt € 25 mln. uit het ondermijningsbudget in 2025 middels een kasschuif naar
2028 tot en met 2030 ingezet voor de dekking van de JJI Harreveld.
Kasschuif middelen amendement-Ellian
Bij de begrotingsbehandeling 2025 is via het amendement-Ellian € 20 mln. beschikbaar
gesteld voor het inrichten van licht beveiligde plekken, met als doel de voorraad
zelfmelders te verlagen. Het kasritme wordt aangepast via een kasschuif, zodat de
beschikbare dekking aansluit op de jaren waarin de uitgaven naar verwachting worden
gedaan. Hiervoor wordt € 16,1 mln. van 2025 doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en
met 2029.
Kasschuif amendement Sneller
Met het amendement «Sneller» zijn voor de jaren 2025 tot en met 2027 extra middelen
van in totaal 3 x € 25 mln. beschikbaar gesteld voor het gevangeniswezen om vervroegde
invrijheidsstelling te voorkomen en het aantal zelfmelders terug te brengen. Middels
een kasschuif worden deze middelen doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en met 2029.
De kasschuif is nodig zodat DJI in staat is om extra celcapaciteit te realiseren inclusief
de daarbij behorende personeelskosten. Deze capaciteit is momenteel nog niet beschikbaar
en om deze te verwerven moeten er kosten worden gemaakt in 2027 en de daaropvolgende
jaren.
Weerbaarheid
Het kabinet heeft bij de Voorjaarsnota 2025 structureel € 70 mln. vrijgemaakt voor
weerbaarheid. Deze middelen worden aangewend voor de versterking van lokale en regionale
weerbaarheid, waaronder lokale noodsteunpunten en communicatie-uitingen richting de
samenleving, zoals de publiekscampagne en een huis-aan-huispublicatie.
Aanvullend hierop heeft de Minister van Justitie en Veiligheid in 2025 € 10 mln. vrijgemaakt.
Dit is tijdens het commissiedebat over Nationale Veiligheid en Weerbaarheid op 15 mei
2025 aan de kamer gecommuniceerd.
Daarnaast is in 2025 € 2 mln. extra beschikbaar gesteld via een kasschuif uit latere
jaren. Met deze mutatie worden de middelen overgeheveld van artikel 92 naar artikelen
91 en 36 voor uitvoering.
Loon- en prijsbijstelling
De toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2025 wordt met deze mutatie verdeeld
over de desbetreffende artikelen.
Overige mutaties
De post «overige mutaties» bestaat voornamelijk uit technische mutaties en mutaties
van minder dan 10 miljoen euro. De grootste mutatie betreft de tegenboeking van de
mutatie «verdeling loon- en prijsbijstelling» op artikel 92.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (suppletoire begroting
september) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer
Uitgaven 2025
Vastgestelde begroting 2025
1.687.690
Stand eerste suppletoire begroting 2025
1.839.846
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Terugvordering bijzondere bijdragen
31
31.869
2
Raad voor Rechtsbijstand
32
70.810
3
Overige mutaties
2.155
Stand suppletoire begroting september 2025
1.944.680
Toelichting
1. Er is een terugvordering van € 31,9 mln. na afrekening van diverse bijzondere bijdragen
aan de politie uit het jaar 2024 die niet volledig tot besteding zijn gekomen, met
name in verband met arbeidsmarktproblematiek. Deze middelen worden via desaldering
toegevoegd aan het uitgavenbudget en voor een deel teruggestort naar het artikelonderdeel
«Aanpak ondermijning». Zie ook de uitgaven.
Raad voor Rechtsbijstand
De liquiditeitspositie van de Raad voor Rechtsbijstand is hoger dan de toegestane
omvang. De overschrijding wordt conform de gemaakte afspraken teruggestort naar het
ministerie.
Overige mutaties
De post «overige mutaties» bestaat voornamelijk uit technische mutaties en mutaties
van minder dan 10 miljoen euro.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
8.568.805
346.550
8.915.355
Uitgaven
8.576.643
346.550
8.923.193
31.2
Bekostiging politie
8.263.713
343.799
8.607.512
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
8.228.110
343.764
8.571.874
Politie
8.224.579
343.061
8.567.640
Politieacademie
3.531
703
4.234
Bijdrage aan medeoverheden
35.603
35
35.638
Brandweer- en politiekorps (BES)
35.603
35
35.638
31.3
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
312.930
2.751
315.681
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
286.961
1.332
288.293
Internationale Samenwerkingsoperaties
27.016
798
27.814
Beheer meldkamers
241.267
75
241.342
Programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesysteem
17.655
500
18.155
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.023
– 41
982
Bijdrage aan medeoverheden
976
22
998
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
976
22
998
Subsidies (regelingen)
13.805
267
14.072
Opsporing
2.710
107
2.817
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.838
35
3.873
Overige Subsidies
7.257
125
7.382
Opdrachten
11.188
1.130
12.318
Providers
8.731
241
8.972
Overige Opdrachten
2.457
889
3.346
Ontvangsten
6.500
31.869
38.369
Toelichting
31.2 Bekostiging Politie
Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 330,2
mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.
– Vanuit het onderdeel «Aanpak ondermijning» worden de middelen voor de Financial Intelligence
Unit (FIU) ad € 7,0 mln. structureel overgeheveld naar het onderdeel «Politie».
– Een terugvordering van € 31,9 mln. na afrekening van diverse bijzondere bijdragen
aan de politie uit het jaar 2024 die niet volledig tot besteding zijn gekomen, met
name in verband met arbeidsmarktproblematiek. Deze middelen worden via desaldering
toegevoegd aan het uitgavenbudget en voor een deel teruggestort naar het artikelonderdeel
«Aanpak ondermijning».
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan grotendeels uit de toekenning van de loon-
en prijsbijstelling voor de tranche 2025–2030, waarvan € 8,9 mln. in 2025. Daarnaast
vindt een herschikking plaats binnen het veiligheidsdomein (van artikel 31 naar artikel
36), om invulling te geven aan de openstaande knelpunten. Dit betreft onder andere
uitgaven ten behoeve van de versterking van de BES-crisisbeheersing en de Nationale
Reddingsvloot in 2025 gaat het om € 6 mln.
Mutaties Ontvangsten
Er is een terugvordering van € 31,9 mln. na afrekening van diverse bijzondere bijdragen
aan de politie uit het jaar 2024 die niet volledig tot besteding zijn gekomen, met
name in verband met arbeidsmarktproblematiek. Deze middelen worden via desaldering
toegevoegd aan het uitgavenbudget en voor een deel teruggestort naar het artikelonderdeel
«Aanpak ondermijning». Zie ook de uitgaven.
3.2 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtsplegineg en rechtsbijstand
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.367.892
124.514
2.492.406
Uitgaven
2.367.892
124.514
2.492.406
Apparaatsuitgaven
41.582
2.101
43.683
32.1
Apparaat Hoge Raad
41.582
2.101
43.683
Personele uitgaven
37.683
2.048
39.731
Eigen personeel
35.013
2.048
37.061
Externe inhuur
2.670
0
2.670
Materiële uitgaven
3.899
53
3.952
ICT
1.203
19
1.222
SSO's
616
– 11
605
Overig materieel
2.080
45
2.125
Programmauitgaven
2.326.310
122.413
2.448.723
32.2
Adequate toegang tot het rechtsbestel
722.038
44.123
766.161
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
43.561
1.616
45.177
Raad voor Rechtsbijstand
33.091
1.492
34.583
Bureau Financieel Toezicht
10.470
124
10.594
Subsidies (regelingen)
49.013
3.584
52.597
Stichting de Geschillencommissie
1.251
47
1.298
Juridisch Loket
43.784
4.311
48.095
Overige Subsidies
3.978
– 774
3.204
Opdrachten
629.464
38.923
668.387
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
11.189
390
11.579
Toevoegingen rechtsbijstand
610.902
40.781
651.683
Mediation in Strafrecht
2.420
83
2.503
Overige Opdrachten
4.953
– 2.331
2.622
32.3
Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
1.604.272
78.290
1.682.562
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
76.274
2.883
79.157
Autoriteit Persoonsgegevens
54.370
1.522
55.892
College voor de Rechten van de Mens
12.111
985
13.096
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen
2.335
73
2.408
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.689
238
5.927
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.769
65
1.834
Bijdrage aan medeoverheden
1.497.976
90.512
1.588.488
Bijdragen Rechtspleging
0
2
2
Caribisch Nederland (BES)
14.852
661
15.513
Raad voor de rechtspraak
1.476.282
89.673
1.565.955
Overige Bijdrage aan medeoverheden
6.842
176
7.018
Subsidies (regelingen)
10.876
– 1.144
9.732
Rechtspleging
640
26
666
Wetgeving
1.416
60
1.476
Perspectief herstelbemiddeling
2.714
552
3.266
Overige Subsidies
6.106
– 1.782
4.324
Opdrachten
19.146
– 13.961
5.185
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
14.632
– 13.577
1.055
Caribisch Nederland (BES)
326
17
343
Overige Opdrachten
4.188
– 401
3.787
Ontvangsten
196.211
71.708
267.919
Toelichting
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 25,8 mln.
in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.
– Vanaf 1 maart 2021 kunnen gedupeerde ouders van de Kinderopvangtoeslagaffaire, bij
verzoeken in het kader van de Herstelregelingen Kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst/Toeslagen,
via de Raad voor Rechtsbijstand adequate en kosteloze rechtsbijstand ontvangen. Het
Ministerie van Financiën voorziet in de voor meerdere jaren benodigde middelen en
zal daarmee de daadwerkelijke kosten van deze regeling betalen. Voor het jaar 2025
wordt vanuit het Ministerie van Financiën € 18,5 mln. overgeboekt naar het Ministerie
Justitie en Veiligheid.
32.3 Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 76,2 mln.
in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.
– De Regeerprogrammagelden waarmee het kabinet investeert in de versterking van de familie-
en jeugdrechtspraak en institutionele vernieuwing van de Rechtspraak, worden in 2025
ter beschikking gesteld aan de Raad voor de rechtspraak voor een bedrag van € 13,6
miljoen. Het betreft een interne overboeking naar het artikelonderdeel met de bijdrage
aan de Raad voor de rechtspraak.
Mutaties Ontvangsten
De liquiditeitspositie van de Raad voor Rechtsbijstand is hoger dan de toegestane
omvang. De overschrijding wordt conform de gemaakte afspraken teruggestort naar het
ministerie. Het betreft € 70,8 mln. in 2025.
3.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
1.614.019
85.253
1.699.272
Uitgaven
1.460.019
85.253
1.545.272
Apparaatsuitgaven
874.743
47.251
921.994
33.1
Apparaat Openbaar Ministerie
874.743
47.251
921.994
Personele uitgaven
696.009
39.649
735.658
Eigen personeel
626.258
39.548
665.806
Externe inhuur
68.047
0
68.047
Overig personeel
1.704
101
1.805
Materiële uitgaven
178.734
7.602
186.336
ICT
36.494
2.382
38.876
SSO's
53.287
1.308
54.595
Overig materieel
88.953
3.912
92.865
Programmauitgaven
585.276
38.002
623.278
33.2
Bestuur, informatie en technologie
89.435
5.941
95.376
Bijdrage aan medeoverheden
63.250
5.133
68.383
Regionale Informatie en Expertise Centra
60.382
4.491
64.873
Landelijk Informatie en Expertise Centrum
150
– 150
0
Overige Bijdrage aan medeoverheden
2.718
792
3.510
Subsidies (regelingen)
12.326
8.156
20.482
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
4.498
160
4.658
Platform Veilig Ondernemen
0
11.921
11.921
Overige Subsidies
7.828
– 3.925
3.903
Opdrachten
13.859
– 7.348
6.511
Overige Opdrachten
13.859
– 7.348
6.511
33.3
Opsporing en vervolging
493.255
32.021
525.276
Bijdrage aan agentschappen
174.397
7.718
182.115
NFI
115.578
2.466
118.044
Justid
29.055
4.303
33.358
Justis
29.764
949
30.713
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
7.937
74
8.011
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)
7.937
74
8.011
Bijdrage aan medeoverheden
151.820
– 15.347
136.473
FIU.Nederland
7.864
– 6.577
1.287
Aanpak ondermijning
112.368
– 152
112.216
Overige Bijdrage aan medeoverheden
31.588
– 8.618
22.970
Subsidies (regelingen)
8.809
365
9.174
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
0
24
24
Overige Subsidies
8.809
341
9.150
Opdrachten
148.038
39.115
187.153
Schadeloosstellingen
13.235
32.338
45.573
Onrechtmatige Detentie
7.174
104
7.278
Gerechtskosten
39.175
1.701
40.876
Verkeershandhaving OM
44.153
1.120
45.273
Afpakken
690
43
733
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
20.326
221
20.547
Overige Opdrachten
23.285
3.588
26.873
Garanties
2.254
96
2.350
Faillissementscuratoren
2.254
96
2.350
33.4
Vervolging en berechting MH17-verdachten
2.586
40
2.626
Opdrachten
2.586
40
2.626
Vervolging en berechting MH17-verdachten
2.586
40
2.626
Ontvangsten
1.389.579
0
1.389.579
Toelichting
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
De grootste mutatie op dit artikelonderdeel betreft de toekenning van de loon- en
prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 41,4 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel
wordt verantwoord. Het restant betreft een aantal kleinere mutaties.
33.2 Bestuur, informatie en technologie
De mutatie op dit artikelonderdeel omvat een aantal kleinere mutaties, waaronder de
toekenning loon- en prijsbijstelling voor € 4,1 mln. in 2025.
33.3 Opsporing en vervolging
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025–2030, waarvan
€ 22,5 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.
– Het One Stop Shop (OSS)-traject, een onderzoek dat wordt uitbesteed aan particuliere
laboratoria, waarin het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) namens het Openbaar
Ministerie (OM) en Politietaken de uitbesteding en kwaliteitsbewaking verzorgde, is
per 1 januari 2025 afgerond. Het budget van € 5,1 mln. wordt met deze mutatie geretourneerd
aan de opdrachtgevers (OM en politie).
– Vanuit het onderdeel «Aanpak ondermijning» worden de middelen voor de Financial Intelligence
Unit (FIU) ad € 7,0 mln. structureel overgeheveld naar het onderdeel «Politie».
– De niet-bestede bijzondere bijdrage voor ondermijning, als gevolg van projecten die
inmiddels zijn afgerond of waarvan wordt verwacht dat de kosten op termijn niet volledig
zullen worden gerealiseerd, wordt door middel van de mutatie teruggestort naar het
artikelonderdeel «aanpak ondermijning». Het betreft € 27,4 mln. in 2025.
– De implementatie van e-Justice heeft enige vertraging opgelopen doordat er meer tijd
nodig was voor het verkrijgen van het mandaat voor de uitvoering. Hierdoor zullen
de geoormerkte gelden voor de implementatie van de EU-verordeningen vóór 2025 niet
volledig worden besteed. Deze middelen van € 5,4 mln. worden via een kasschuif doorgeschoven
naar de jaren 2027 tot en met 2030.
– Bij de begrotingsbehandeling 2025 heeft een amendement plaatsgevonden op het budget
voor schadeloosstellingen waardoor dit budget met € 10 miljoen is verlaagd. De huidige
raming, gebaseerd op de uitputting tot en met juni, laat een tekort zien, dat meer
is dan de neerwaartse bijstelling. Met deze mutatie wordt het budget met € 32 mln.
aangevuld.
– Er wordt € 25 mln. uit het ondermijningsbudget in 2025 middels een kasschuif naar
2028 tot en met 2030 ingezet voor de dekking van de JJI Harreveld.
3.4 Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en Beschermen (bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
4.400.312
130.061
4.530.373
Uitgaven
4.384.093
130.061
4.514.154
Apparaatsuitgaven
253.165
9.443
262.608
34.1
Apparaat Raad voor de Kinderbescherming
253.165
9.443
262.608
Personele uitgaven
204.470
11.264
215.734
Eigen personeel
197.895
11.251
209.146
Externe inhuur
5.046
0
5.046
Overig personeel
1.529
13
1.542
Materiële uitgaven
48.695
– 1.821
46.874
ICT
20.875
– 1.484
19.391
SSO's
17.999
– 472
17.527
Overig materieel
9.821
135
9.956
Programmauitgaven
4.130.928
120.618
4.251.546
34.2
Preventieve maatregelen
90.278
2.219
92.497
Bijdrage aan agentschappen
32.310
1.624
33.934
Dienst Justis
32.310
1.624
33.934
Bijdrage aan medeoverheden
43.934
792
44.726
Aanpak criminaliteitsfenomenen
43.818
789
44.607
Overige Bijdrage aan medeoverheden
116
3
119
Subsidies (regelingen)
6.419
261
6.680
Aanpak criminaliteitsfenomenen
5.114
205
5.319
Overige Subsidies
1.305
56
1.361
Opdrachten
7.615
– 458
7.157
Aanpak criminaliteitsfenomenen
4.664
69
4.733
Overige Opdrachten
2.951
– 527
2.424
34.3
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
3.629.392
110.947
3.740.339
Bijdrage aan agentschappen
3.229.892
109.336
3.339.228
DJI – gevangeniswezen
1.659.983
20.272
1.680.255
DJI – Forensische zorg
1.372.590
67.130
1.439.720
CJIB
197.319
21.934
219.253
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
318.790
3.872
322.662
Reclassering Nederland
191.245
6.267
197.512
Leger des Heils
29.314
254
29.568
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
98.231
– 2.649
95.582
Bijdrage aan medeoverheden
4.480
140
4.620
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
4.480
140
4.620
Subsidies (regelingen)
10.174
400
10.574
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
8.073
231
8.304
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
2.101
169
2.270
Opdrachten
42.056
– 2.801
39.255
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
42.056
– 2.801
39.255
Storting/onttrekking begrotingsreserve
24.000
0
24.000
Garantieregeling Forensische Zorg
24.000
0
24.000
34.4
Slachtofferzorg
98.854
4.108
102.962
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
74.168
3.295
77.463
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
13.358
930
14.288
Slachtofferhulp Nederland
60.810
2.365
63.175
Opdrachten
24.686
813
25.499
Slachtofferzorg
1.831
403
2.234
Schadefonds Geweldsmisdrijven
21.255
378
21.633
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
1.600
32
1.632
34.5
Veiligheid jeugd
312.404
3.344
315.748
Bijdrage aan agentschappen
237.034
8.923
245.957
DJI – jeugd
237.034
8.923
245.957
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.262
862
18.124
LBIO
3.954
288
4.242
Halt
13.308
574
13.882
Bijdrage aan medeoverheden
5.619
127
5.746
Jeugdbescherming en jeugdsancties
3.449
153
3.602
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)
2.170
– 26
2.144
Subsidies (regelingen)
33.961
– 7.505
26.456
Jeugdbescherming en jeugdsancties
33.961
– 7.505
26.456
Opdrachten
18.528
937
19.465
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
4.099
147
4.246
Jeugdbescherming en jeugdsancties
14.429
790
15.219
Ontvangsten
163.059
1.257
164.316
Toelichting
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)
De mutatie op de apparaatsuitgaven van de Raad voor de Kinderbescherming omvat hoofdzakelijk
de toekenning loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025–2030, ter hoogte van
€ 10,8 mln. in 2025. Het restant van het saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 153,3
mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.
– Bij de begrotingsbehandeling 2025 is via het amendement-Ellian € 20 miljoen beschikbaar
gesteld voor het inrichten van licht beveiligde plekken, met als doel de voorraad
zelfmelders te verlagen. Het kasritme wordt aangepast via een kasschuif, zodat de
beschikbare dekking aansluit op de jaren waarin de uitgaven naar verwachting worden
gedaan. Hiervoor wordt € 16,1 mln. van 2025 doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en
met 2029.
– Voor het uitvoeren van haar wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht-
en executieketen, maken de 3 reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk
primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken
verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Het selecteren
van een geschikte marktpartij en de voorbereidingen voor vervanging vergen meer tijd
dan aanvankelijk verwacht. In verband hiermee wordt het kasritme aangepast via een
kasschuif, zodat de beschikbare dekking aansluit op de jaren waarin de uitgaven naar
verwachting worden gedaan. Hiervoor wordt € 9 mln. van 2025 doorgeschoven naar de
jaren 2026 tot en met 2028.
– Met het amendement «Sneller» zijn voor de jaren 2025 tot en met 2027 extra middelen
van in totaal 3 x € 25 mln. beschikbaar gesteld voor het gevangeniswezen om vervroegde
invrijheidsstelling te voorkomen en het aantal zelfmelders terug te brengen. Middels
een kasschuif worden deze middelen doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en met 2029.
De kasschuif is nodig zodat DJI in staat is om extra celcapaciteit te realiseren inclusief
de daarbij behorende personeelskosten. Deze capaciteit is momenteel nog niet beschikbaar
en om deze te verwerven moeten er kosten worden gemaakt in 2027 en de daaropvolgende
jaren.
– Uitgaande van de halfjaarlijkse realisatie van CJIB is een bedrag van € 7,6 miljoen
aan meerkosten voor proceskostenvergoeding geraamd. Op basis van no cure no pay kunnen
bureaus van rechtsbijstandverleners namelijk door particulieren worden ingeschakeld
bij bezwaarmaking van verkeersboetes. Dit heeft onder andere geleid tot een toename
van de uitkeringen voor vergoedingen van proceskosten.
34.4 Slachtofferzorg
De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan uit een aantal kleinere mutaties, zoals
de toegekende loon- en prijsbijstelling van € 4,2 mln. in 2025.
34.5 Veiligheid jeugd
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 13,2 mln.
in 2025 op dit artikelonderdeel.
– Op 12 december jl. heeft de Tweede Kamer het amendement van Mutluer c.s. aangenomen.
Op basis van dit amendement wordt het budget voor de aanpak van femicide in 2025 met
€ 10 mln euro verhoogd. Met dit budget kan binnen de justitiële keten een start worden
gemaakt met het vergroten van de capaciteit en kennis van professionals zoals gespecialiseerde
officieren van justitie en politiemedewerkers. Aangezien in 2025 slechts een start
kan worden gemaakt met de besteding van de € 10 mln euro, wordt € 8,7 mln. van 2025
middels een kasschuif doorgeschoven naar de jaren 2026 tot en met 2028.
3.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
503.155
9.110
512.265
Uitgaven
513.557
9.110
522.667
36.2
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
496.422
8.965
505.387
Bijdrage aan agentschappen
2.289
61
2.350
Overige Bijdrage aan agentschappen
2.289
61
2.350
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
55.066
8.420
63.486
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
55.066
8.420
63.486
Bijdrage aan medeoverheden
407.788
– 4.669
403.119
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
267.789
9.207
276.996
Overige Bijdrage aan medeoverheden
139.999
– 13.876
126.123
Subsidies (regelingen)
7.697
479
8.176
Nederlands Rode Kruis
4.158
68
4.226
Korpora
635
19
654
Overige Subsidies
2.904
392
3.296
Opdrachten
23.582
4.674
28.256
Crisiscommunicatie
4.699
– 251
4.448
NCSC
1.000
4.381
5.381
Regeling tegemoetkoming schade 2021
10.900
159
11.059
Overige Opdrachten
6.983
385
7.368
36.3
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
17.135
145
17.280
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.135
145
17.280
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
17.135
145
17.280
Ontvangsten
2.000
0
2.000
Toelichting
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en Terrorismebestrijding
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 14,8 mln.
in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.
– Daarnaast vindt een herschikking plaats binnen het veiligheidsdomein (van artikel
31 naar artikel 36), om invulling te geven aan de openstaande knelpunten. Dit betreft
onder andere uitgaven ten behoeve van de versterking van de BES-crisisbeheersing en
de Nationale Reddingsvloot. In 2025 gaat het om € 6 mln.
– Een interne overboeking van € 6,9 mln. in 2025 naar apparaatsuitgaven ten behoeve
van het rapport Bewaken en Beveiligen.
– Een overboeking naar het Ministerie van Defensie van € 6,2 mln. in 2025 voor het versterken
en vernieuwen van het stelsel Bewaken en Beveiligen.
– De inrichtingskosten (verhuizingen, inrichten en verbouwen van de Turfmarkt, ontwerpen
van een Casemanagement systeem ed.) van de Dreigingsanalyse functie (DAF) zal grotendeels
in 2026 plaats vinden. In verband hiermee wordt het kasritme aangepast via een kasschuif,
zodat de beschikbare dekking aansluit op het jaar waarin de uitgaven naar verwachting
worden gedaan. Hiervoor wordt € 5 mln. van 2025 doorgeschoven naar 2026.
– Er wordt € 7 mln. aan middelen beschikbaar gesteld voor weerbaarheid ten behoeve van
onder andere lokale noodsteunpunten en communicatie-uitingen richting de samenleving,
zoals de publiekscampagne en een huis-aan-huispublicatie en burgerhulpverlening.
3.6 Artikel 38 Inburgering
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 38 Inburgering (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
517.247
8.577
525.824
Uitgaven
518.247
8.577
526.824
38.2
Inburgering
518.247
8.577
526.824
Bijdrage aan agentschappen
28.637
627
29.264
DUO
28.637
627
29.264
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
57.950
1.678
59.628
COA
57.950
1.678
59.628
Bijdrage aan medeoverheden
376.457
6.040
382.497
Maatschappelijke begeleiding
0
2
2
Inburgeringsvoorziening
361.200
5.816
367.016
Onderwijsroute
15.257
222
15.479
Subsidies (regelingen)
15.162
203
15.365
Vroege integratie
12.711
185
12.896
Overige
2.451
18
2.469
Opdrachten
11.029
29
11.058
Inburgering en integratie
11.029
29
11.058
Leningen
29.012
0
29.012
DUO
29.012
0
29.012
Ontvangsten
72.212
0
72.212
Toelichting
Mutaties uitgaven
38.2 Inburgering
De mutatie op dit artikel betreft hoofdzakelijk de toekenning loon- en prijsbijstelling
voor tranche 2025–2030 voor € 8,7 mln. in 2025. Het restant saldo bestaat uit een
aantal kleinere mutaties.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 9 Algemeen (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
538.358
28.961
567.319
Uitgaven
533.407
36.174
569.581
91.1
Apparaatsuitgaven kerndepartement
533.407
36.174
569.581
Personele uitgaven
345.321
30.069
375.390
Eigen personeel
293.791
34.021
327.812
Externe inhuur
50.723
– 3.914
46.809
Overig personeel
807
– 38
769
Materiële uitgaven
188.086
6.105
194.191
ICT
41.469
– 3.019
38.450
SSO's
96.886
1.270
98.156
Overig materieel
49.731
7.854
57.585
Ontvangsten
10.285
0
10.285
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025–2030, waarvan € 9,3 mln.
in 2025 op dit artikelonderdeel valt.
– Voor de voorbereiding en uitvoering van sectorale Computer Security Incident Response
Team (CSIRT)-taken zijn door de Ministeries BZK (€ 0,6 mln.), LVVN (€ 0,9 mln.), EZ
(€ 4,3 mln.) en IenW (€ 3,4 mln.) middelen gereserveerd. Deze middelen, totaal € 9,2
mln., worden met deze mutaties overgeboekt naar JenV voor de daadwerkelijke uitvoering
van de sectorale CSIRT-taken op basis van de Network and Information Security (NIS2)-richtlijn.
– Vanuit de JenV-begroting wordt € 5 mln. van artikel 92 naar artikel 91 overgeheveld.
Het betreft extra middelen die beschikbaar worden gesteld voor de versterkte inzet
van de publiekscampagne en communicatie naar burgers door de NCTV in 2025.
– Een interne herschikking van € 6,9 mln. in 2025 van artikel 36 naar artikel 91 apparaatsuitgaven
ten behoeve van het rapport Bewaken en Beveiligen.
4.2 Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 10 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
771.256
– 742.845
28.411
Uitgaven
771.256
– 742.845
28.411
92.1
Nog onverdeeld
771.256
– 742.845
28.411
Nog te verdelen
771.256
– 742.845
28.411
Nog onverdeeld
771.256
– 742.845
28.411
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen
en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later worden
doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen
uitgaven en ontvangsten gedaan; dit gebeurt uitsluitend op de overige artikelen.
4.3 Artikel 93 Geheim
Tabel 11 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.557
52
3.609
Uitgaven
3.557
52
3.609
93.1
Geheim
3.557
52
3.609
Geheim
3.557
52
3.609
Geheim
3.557
52
3.609
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
5 Agentschappen
Algemeen:
Per 1 januari 2025 is de nieuwe Regeling Agentschappen ingegaan. Deze regeling biedt
de mogelijkheid voor bekostiging op basis van output en/of input. In verband met het
overgangsjaar naar de nieuwe Regeling Agentschappen is het exploitatieoverzicht voor
het uitvoeringsjaar 2025 nog opgesteld conform de Rijksbegrotingsvoorschriften 2024.
Vanaf de begroting 2026 is het exploitatieoverzicht opgesteld volgens de nieuwe Regeling
Agentschappen. Hoe de huidige omzetcategorieën zich verhouden tot de nieuwe specificatie
van baten, wordt inzichtelijk gemaakt in de ontwerpbegroting 2026 van het Ministerie
van Justitie en Veiligheid. Voor een nadere toelichting op de nieuwe specificatie
van baten wordt verwezen naar de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid
2026.
5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Tabel 12 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Dienst Justitiële Inrichtingen
(DJI) (suppletoire begroting september) (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting septeber (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
3.481.915
143.945
3.625.860
waarvan omzet moederdepartement
3.306.573
129.445
3.436.018
waarvan omzet overige departementen
92.842
92.842
waarvan omzet derden
82.500
14.500
97.000
Rentebaten
15.000
15.000
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
3.496.915
143.945
3.640.860
Lasten
Apparaatskosten
1.948.601
101.893
2.050.494
– Personele kosten
1.686.081
69.413
1.755.494
waarvan eigen personeel
1.431.081
182.413
1.613.494
waarvan inhuur externen
130.000
5.000
135.000
waarvan overige personele kosten
125.000
– 118.000
7.000
– Materiële kosten
262.520
32.480
295.000
waarvan apparaat ICT
155.520
9.480
165.000
waarvan bijdrage aan SSO's
32.000
8.000
40.000
waarvan overige materiële kosten
75.000
15.000
90.000
Materiele programmakosten
1.500.614
41.152
1.541.766
Afschrijvingskosten
9.200
900
10.100
– Materieel
9.000
1.000
10.000
– Immaterieel
200
– 100
100
Rentelasten
0
0
Overige lasten
38.500
38.500
waarvan dotaties voorzieningen
38.500
38.500
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
3.496.915
143.945
3.640.860
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 13 Kasstroomoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2025 + depositorekeningen
587.816
0
587.816
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
3.481.915
143.945
3.625.860
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)
– 3.496.915
– 143.945
– 3.640.860
2.
Totaal operationele kasstroom
– 15.000
0
– 15.000
Totaal investeringen (–/–)
– 12.000
0
– 12.000
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
1.000
0
1.000
3.
Totaal investeringskasstroom
– 11.000
0
– 11.000
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)
– 21.291
0
– 21.291
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (–/–)
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
– 21.291
0
– 21.291
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
540.525
0
540.525
Toelichting
Het verschil tussen de stand van de eerste suppletoire begroting en die van stand
van de suppletoire begroting van september wordt voornamelijk verklaard door de toekenning
van loon- en prijsbijstelling, voortgezet crimineel handelen vanuit detentie en het
Prognosemodel Justitiëleketens (PMJ).
5.2 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Tabel 14 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Centraal Justitieel Incassobureau
(CJIB) (suppletoire begroting september) (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste supletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
239.045
21.934
260.979
waarvan omzet moederdepartement
227.097
21.934
249.031
waarvan omzet overige departementen
3.475
3.475
waarvan omzet derden
8.473
8.473
Rentebaten
2.500
2.500
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
241.545
21.934
263.479
Lasten
Apparaatskosten
228.216
14.334
242.550
– Personele kosten
190.552
13.724
204.276
waarvan eigen personeel
140.360
10.109
150.469
waarvan inhuur externen
15.166
1.092
16.258
waarvan overige personele kosten
35.026
2.523
37.549
– Materiële kosten
37.664
610
38.274
waarvan apparaat ICT
16.455
267
16.722
waarvan bijdrage aan SSO's
7.325
118
7.443
waarvan overige materiële kosten
13.884
225
14.109
Gerechtskosten
10.190
7.600
17.790
Afschrijvingskosten
3.024
3.024
– Materieel
3.024
3.024
waarvan apparaat ICT
2.848
2.848
waarvan overige materiële kosten
176
176
– Immaterieel
0
0
Rentelasten
116
116
Overige lasten
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
241.545
21.934
263.479
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 15 Kasstroomoverzicht Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2025
86.136
0
86.136
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
241.545
21.934
263.479
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)
– 238.521
21.934
– 216.587
2.
Totaal operationele kasstroom
3.024
0
3.024
Totaal investeringen (–/–)
– 2.520
0
– 2.520
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
– 2.520
0
– 2.520
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (–/–)
– 3.497
0
– 3.497
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.520
0
2.520
4.
Totaal financieringskasstroom
– 977
0
– 977
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
85.663
0
85.663
Toelichting
Het verschil tussen de stand van de eerste suppletoire begroting en die van de suppletoire
begroting van september wordt voornamelijk verklaard door de toekenning van loon-
en prijsbijstelling, de financiering van onder andere werkzaamheden in het kader van
de Wet Straffen en Beschermen (Wet SenB) en de Wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke
beslissingen (Wet USB) en meerkosten proceskostenvergoeding.
5.3 Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening (Justis)
Tabel 16 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justitiële Uitvoeringsdienst,
Toetsing, Integriteit, Screening (Justis) (suppletoire begroting september) (Bedragen
x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
67.467
2.573
70.040
waarvan omzet moederdepartement
62.074
2.573
64.647
waarvan omzet overige departementen
4.490
0
4.490
waarvan omzet derden
903
0
903
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
67.467
2.573
70.040
Lasten
Apparaatskosten
– Personele kosten
39.625
2.573
42.198
waarvan eigen personeel
32.807
830
33.637
waarvan inhuur externen
6.818
1.743
8.561
waarvan overige personele kosten
0
0
0
– Materiële kosten
27.843
0
27.843
waarvan apparaat ICT
1.032
0
1.032
waarvan bijdrage aan SSO's
7.961
0
7.961
waarvan overige materiële kosten
18.850
0
18.850
Materiële programmakosten
0
0
0
Afschrijvingskosten
0
0
0
– Materieel
0
0
0
waarvan apparaat ICT
0
0
0
waarvan overige materiële kosten
0
0
0
– Immaterieel
0
0
0
Rentelasten
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
67.467
2.573
70.040
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 17 Kasstroomoverzicht ustitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening
(Justis) (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2025
32.257
0
32.257
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
67.467
2.573
70.040
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)
– 67.467
– 2.573
– 70.040
2.
Totaal operationele kasstroom
0
0
0
Totaal investeringen (–/–)
0
0
0
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
– 6.600
0
– 6.600
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)
– 6.600
0
– 6.600
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (–/–)
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
0
0
0
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
25.657
0
25.657
Toelichting
Het verschil tussen de stand van de eerste suppletoire begroting en die van de suppletoire
begroting van september wordt voornamelijk verklaard door de toekenning van loon-
en prijsbijstelling.
5.4 Justitiële Informatiedienst (Justid)
Tabel 18 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justitiële Informatiedienst (Justid)
(suppletoire begroting september) (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Baten
Omzet
95.102
0
95.102
waarvan omzet moederdepartement
85.754
0
85.754
waarvan omzet overige departementen
4.115
0
4.115
waarvan omzet derden
5.233
0
5.233
Rentebaten
0
60
60
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
95.102
60
95.162
Lasten
Apparaatskosten
92.471
429
92.900
– Personele kosten
67.315
– 681
66.634
waarvan eigen personeel
53.529
– 1.072
52.457
waarvan inhuur externen
10.045
705
10.750
waarvan overige personele kosten
3.741
– 314
3.427
– Materiële kosten
25.156
1.110
26.266
waarvan apparaat ICT
16.404
1.110
17.514
waarvan bijdrage aan SSO's
500
0
500
waarvan overige materiële kosten
8.252
0
8.252
Materiële programmakosten
0
0
0
Rentelasten
100
0
100
Afschrijvingskosten
2.531
– 369
2.162
– Materieel
2.531
– 369
2.162
waarvan apparaat ICT
2.531
– 369
2.162
waarvan overige materiële kosten
0
0
0
– Immaterieel
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
95.102
60
95.162
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 19 Kasstroomoverzicht Justitiële Informatiedienst (Justid) (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties Suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2025
7.462
0
7.462
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
95.102
60
95.162
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)
– 92.571
60
– 92.511
2.
Totaal operationele kasstroom
2.531
0
2.531
Totaal investeringen (–/–)
– 4.209
3.000
– 1.209
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
– 4.209
3.000
– 1.209
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (–/–)
– 2.467
0
– 2.467
Beroep op leenfaciliteit (+)
3.900
– 3.000
900
4.
Totaal financieringskasstroom
1.433
– 3.000
– 1.567
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
7.217
0
7.217
Toelichting
Het verschil tussen de stand van de eerste suppletoire begroting en die van de suppletoire
begroting van september wordt voornamelijk verklaard doordat de verwachte investering
voor 2025 vertraging oploopt door problemen op het stroomnet.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F. van Oosten, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.