Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 820 XV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2025 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, M.L.J. Paul
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
2. Beleidsartikelen
2.1. Artikel 1 Arbeidsmarkt
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Arbeidsmarkt (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
796.377
– 193.853
602.524
Uitgaven
699.401
– 23.065
676.336
1.0
Arbeidsmarkt
699.401
– 23.065
676.336
Inkomensoverdrachten
258.678
0
258.678
Lage-inkomensvoordeel
131.960
0
131.960
Loonkostenvoordelen
126.718
0
126.718
Subsidies (regelingen)
370.591
– 1.662
368.929
Overige subsidies algemeen
6.344
2.624
8.968
Duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen
3.683
– 516
3.167
Stimuleringregeling LLO in MKB
90.493
– 11.624
78.869
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid
133.742
0
133.742
Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden
131.389
7.854
139.243
Subsidie meer uren werkt
4.940
0
4.940
Opdrachten
64.447
– 22.365
42.082
Opdrachten
64.447
– 22.365
42.082
Bekostiging
100
0
100
Bekostiging
100
0
100
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
181
4
185
Ministerie van VWS
56
0
56
Ministerie van EZ en LVVN
125
4
129
Bijdrage aan agentschappen
5.404
58
5.462
Agentschap RIVM
5.212
152
5.364
Agentschap CJIB
192
– 94
98
Bijdrage aan medeoverheden
0
900
900
DU Work in NL
0
900
900
Ontvangsten
17.680
0
17.680
Toelichting
Het totaal van de mutaties bij de suppletoire begroting september voor artikel 1 begrotingsgefinancierd
bedraagt – € 23,1 miljoen bij de uitgaven. Het verplichtingenbudget wordt in 2025 met
€ 193,9 miljoen naar beneden bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties
toegelicht.
Verplichtingen
Het verschil van – € 170,8 miljoen tussen de verplichtingenmutatie en de kasmutatie
wordt hoofdzakelijk verklaard door het uit elkaar lopende kas- en verplichtingenritme
van de subsidieregeling Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden
(MDIEU). Op het verplichtingenbudget van MDIEU wordt € 175 miljoen van 2025 naar 2027
geschoven. Het verplichtingenbudget komt hiermee in een realistisch ritme ten aanzien
van de verwachte verplichtingen die worden aangegaan in 2025.
Uitgaven
– Op het MDIEU budget vindt een kasschuif plaats om het budget voor 2025 in overeenstemming
te brengen met verwachte uitgaven. De kasschuif behelst een schuif van € 10 miljoen
van 2026 naar 2025.
– Er zal dit jaar minder aan subsidies SLIM worden toegekend dan begroot. Het verschil
van € 15 miljoen wordt verklaard door minder te verwachten kasuitgaven aan de reguliere
SLIM MKB-regeling. De geschatte hoeveelheid betalingen vanwege vaststellingen en voorschotten
bleek te hoog geweest.
– Er zijn 30 overboekingen naar andere departementen. De grootste is € 7,9 miljoen van
het opdrachtenbudget naar Financiën (Belastingdienst) voor het Handhavingsmoratorium
(HHM). 50% van de incidentele en structurele uitvoeringskosten die met het opheffen
van het handhavingsmoratorium Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) per 1 januari
2025 samenhangen, komen conform de financieringsafspraak voor rekening van SZW.
Daarnaast is er een overboeking van € 4,7 miljoen naar Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport (VWS) voor de Uitvoering programma Innovatieve Arbozorg via ZonMw.
De betaling van deze middelen verloopt via VWS.1
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Arbeidsmarkt (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
636.451
0
636.451
Uitgaven
636.451
0
636.451
1.0
Arbeidsmarkt
636.451
0
636.451
Inkomensoverdrachten
636.451
0
636.451
Compensatieregeling transitievergoeding na langdurige AO
592.670
33.081
625.751
Compensatieregeling transitievergoeding bij pensionering
10.134
566
10.700
Compensatieregeling transitievergoeding na langdurige AO nominaal
33.081
– 33.081
0
Compensatieregeling transitievergoeding bij pensionering nominaal
566
– 566
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
2.2. Artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet
(bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
8.573.720
505.966
9.079.686
Uitgaven
8.580.048
504.669
9.084.717
2.0
Bijstand, Participatiewet en toeslagenwet
8.580.048
504.669
9.084.717
Inkomensoverdrachten
8.277.291
552.634
8.829.925
Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming
7.292.352
488.506
7.780.858
Tozo en Bijstand zelfstandigen bedrijfskrediet (Bbz 2004)
7.411
– 135
7.276
Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)
485.930
32.138
518.068
Toeslagenwet (TW)
479.524
31.841
511.365
Bijstand overig
838
0
838
Onderstand (Caribisch Nederland)
11.236
284
11.520
Subsidies (regelingen)
189.439
– 49.525
139.914
Stichting Beheer Collectieve Middelen (SBCM)
2.800
0
2.800
NIBUD
951
0
951
Overige subsidies algemeen
29.659
4.214
33.873
Alle kinderen doen mee
14.929
736
15.665
Energiefonds
110.000
– 51.000
59.000
Geldzorgen Armoede en Schulden (Gas)
12.000
– 1.580
10.420
Subsidies Arbeidsmarktinfrastructuur
19.100
– 1.895
17.205
Opdrachten
48.515
– 809
47.706
Opdrachten algemeen
47.101
– 2.906
44.195
Opdrachten Arbeidsmarktinfrastructuur
1.414
2.097
3.511
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
3.479
0
3.479
Financiën
3.479
0
3.479
Bijdrage aan sociale fondsen
10.000
0
10.000
Pensioenfonds Wsw
10.000
0
10.000
Bijdrage aan agentschappen
806
64
870
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
496
14
510
DUO
310
50
360
Bijdrage aan medeoverheden
50.509
2.305
52.814
Bijzondere uitkeringen
8.950
2.325
11.275
Sociaal ontwikkelbedrijven
40.000
0
40.000
SPUK Grensinformatiepunten
1.559
– 20
1.539
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
9
0
9
Contributie Administratief Centrum voor de sociale zekerheid van de Rijnvarenden (CASS)
9
0
9
Ontvangsten
68.293
0
68.293
Toelichting
Het totaal van de mutaties bij de suppletoire begroting september van artikel 2 bedraagt
€ 504,7 miljoen bij de uitgaven en € 506,0 miljoen bij de verplichtingen. Hieronder
worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming
Het macrobudget participatiewetuitkeringen is in totaal met € 488,5 miljoen naar boven
bijgesteld. Dit komt met name door een mutatie van € 480,0 miljoen om de uitkeringen
op prijspeil 2025 te brengen. Verder zijn de definitieve realisatiecijfers van 2024
en de nieuwe werkloosheidsverwachting van het CPB verwerkt.
Algemene Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)
De AIO-uitkeringslasten worden met € 32,1 miljoen naar boven bijgesteld om de uitkeringen
op prijspeil 2025 te brengen.
Toeslagenwet (TW)
De TW-uitkeringslasten worden met € 31,8 miljoen naar boven bijgesteld om de uitkeringen
op prijspeil 2025 te brengen. Hierbij is ook nieuwe uitvoeringsinformatie van het
UWV en de nieuwe werkloosheidsverwachting van het CPB verwerkt.
Energiefonds
Van de middelen voor het Energiefonds (Amendement Grinwis/Ceder Tijdelijk Noodfonds
Energie) wordt € 50,0 miljoen doorgeschoven naar 2027. De besteding van de middelen
in 2025 aan het energiefonds is niet mogelijk omdat de benodigde aanvullende private
financiering niet beschikbaar is. Er wordt een publiek energiefonds opgezet, waarvan
de financiering bestaat uit zowel nationale middelen als middelen vanuit het Social
Climate Fund (SCF). De € 50,0 miljoen wordt ingezet als aanvullende nationale financiering
in 2027.
2.3. Artikel 3 Arbeidsongeschiktheid
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Arbeidsongeschiktheid (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
7.114
4.512
11.626
Uitgaven
11.446
180
11.626
3.0
Arbeidsongeschiktheid
11.446
180
11.626
Inkomensoverdrachten
1.406
36
1.442
Ongevallenverzekering (Caribisch Nederland)
1.406
36
1.442
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
10.040
144
10.184
Uitvoering individuele plaatsing & steun
10.040
144
10.184
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 3 begrotingsgefinancierd bedraagt € 0,2 miljoen bij de uitgaven
en € 4,5 miljoen bij de verplichtingen. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Verplichtingen
Er is een aanpassing van € 4,3 miljoen in het verplichtingenbudget vanwege een eerdere
kasschuif in de uitgaven waarbij de verplichtingenmutatie niet is geboekt. Met deze
boeking wordt dit hersteld en staat het verplichtingenbudget per jaar gelijk aan het
kasbudget.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Arbeidsongeschiktheid (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
15.391.958
2.641.731
18.033.689
Uitgaven
15.391.958
2.641.731
18.033.689
3.0
Arbeidsongeschiktheid
15.391.958
2.641.731
18.033.689
Inkomensoverdrachten
15.250.844
2.641.731
17.892.575
WAO
2.924.492
160.521
3.085.013
IVA
5.681.603
291.683
5.973.286
WGA
5.234.635
262.634
5.497.269
WAZ
66.187
3.611
69.798
WGA eigenrisicodragers
542.483
30.736
573.219
WAO nominaal
160.521
– 160.521
0
IVA nominaal
316.028
– 316.028
0
WGA nominaal
290.548
– 290.548
0
WAZ nominaal
3.611
– 3.611
0
WGA eigenrisicodragers nominaal
30.736
– 30.736
0
sociale lasten
0
2.693.990
2.693.990
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
141.114
0
141.114
Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW
135.715
5.399
141.114
Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW nominaal
5.399
– 5.399
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties bij de suppletoire begroting september van artikel 3 premiegefinancierd
bedraagt € 2.641,7 miljoen zowel bij de uitgaven als verplichtingen. Hieronder worden
de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Inkomensoverdrachten
Er zijn diverse kasschuiven voor in totaal € – 52,5 miljoen in 2025. De herstelacties
Loonloze tijdvakken, Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) -daglonen en WIA-indexatie
zullen dit jaar nog niet starten met uitbetalen. Er is namelijk tijd nodig om een
regeling uit te werken, zodat mensen onder andere niet worden geconfronteerd met ongewenste
keteneffecten bij een nabetaling. De gereserveerde middelen voor 2025 worden daarom
doorgeschoven naar 2027.
Indexatie
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
Sociale lasten
Vanaf 2025 wordt voor een aantal uitkeringsregelingen de over deze uitkeringen betaalde
werkgeverspremies toegevoegd aan de SZW-begroting. Het CBS classificeert werkgeverspremies
die betaald worden over uitkeringen voortaan als overheidsuitgaven. Deze wijziging
heeft een technisch karakter.
2.4. Artikel 4 Jonggehandicapten
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Jonggehandicapten (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
4.561.676
248.191
4.809.867
Uitgaven
4.561.676
248.191
4.809.867
4.0
Jonggehandicapten
4.561.676
248.191
4.809.867
Inkomensoverdrachten
4.473.581
244.687
4.718.268
Wajong
4.473.581
244.687
4.718.268
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
88.095
3.504
91.599
Re-integratie Wajong
88.095
3.504
91.599
Ontvangsten
19.650
0
19.650
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 4 bedraagt € 248,2 miljoen. Hieronder worden de belangrijkste
mutaties toegelicht.
Uitgaven
De raming van het budget voor de Wajong is met € 244,7 miljoen verhoogd in verband
met de prijsindexatie voor 2025. Hierbij is het nominale deel naar de ramingen in constante
prijzen overgeboekt, zodat de laatste in prijsniveau 2025 luiden.
2.5. Artikel 5 Werkloosheid
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
116.644
5.854
122.498
Uitgaven
116.644
5.854
122.498
5.0
Werkloosheid
116.644
5.854
122.498
Inkomensoverdrachten
96.096
5.364
101.460
Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW)
96.091
5.364
101.455
Cessantiawet (Caribisch Nederland)
5
0
5
Subsidies (regelingen)
8.356
0
8.356
Overige subsidies algemeen
75
0
75
Coördinatie arbeidsmarktdienstverlening
4.281
0
4.281
Werkgeverssubsidie praktijkleren
4.000
0
4.000
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
11.692
466
12.158
Arbeidsmarktdienstverlening
11.692
466
12.158
Bijdrage aan agentschappen
500
24
524
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
500
24
524
Ontvangsten
2.458
0
2.458
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 5 bedraagt € 5,9 miljoen. Hieronder worden de belangrijkste mutaties
toegelicht.
Uitgaven
De raming van het budget voor de IOW € 5,4 miljoen verhoogd in verband met de prijsindexatie
voor 2025. Hierbij is het nominale deel naar de ramingen in constante prijzen overgeboekt,
zodat de laatste in prijsniveau 2025 luiden.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.987.419
718.594
4.706.013
Uitgaven
3.987.419
718.594
4.706.013
5.0
Werkloosheid
3.987.419
718.594
4.706.013
Inkomensoverdrachten
3.969.727
718.594
4.688.321
WW
3.778.127
205.888
3.984.015
WW nominaal
191.600
– 191.600
0
sociale lasten
0
704.306
704.306
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.692
0
17.692
Re-integratie WW
3.000
0
3.000
Scholing WW
14.277
415
14.692
Scholing WW nominaal
415
– 415
0
Ontvangsten
258.562
0
258.562
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 5 premiegefinancierd bedraagt € 718,6 miljoen. Hieronder worden
de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Indexatie
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
Sociale lasten
Vanaf 2025 wordt voor een aantal uitkeringsregelingen de over deze uitkeringen betaalde
werkgeverspremies toegevoegd aan de SZW-begroting. Het CBS classificeert werkgeverspremies
die betaald worden over uitkeringen voortaan als overheidsuitgaven. Deze wijziging
heeft een technisch karakter.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd, uitsplitsing ontvangsten
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Werkloosheid (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Ontvangsten
258.562
0
258.562
5.0
Werkloosheid
258.562
0
258.562
Ontvangsten
258.562
0
258.562
Ufo
245.999
12.563
258.562
Ufo nominaal
12.563
– 12.563
0
Toelichting
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
2.6. Artikel 6 Ziekte en Verlofregelingen
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Ziekte en Verlofregelingen (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
27.208
1.529
28.737
Uitgaven
27.208
1.529
28.737
6.0
Ziekte en verlofregelingen
27.208
1.529
28.737
Inkomensoverdrachten
27.208
1.529
28.737
Tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS)
7.251
504
7.755
Ziekteverzekering (Caribisch Nederland)
8.204
208
8.412
Organo Psycho Syndroom (OPS)- fonds
48
3
51
Tegemoetkomingsregeling stoffengerelateerde beroepsziekten (TSB)
11.705
814
12.519
Ontvangsten
2.681
0
2.681
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 6 begrotingsgefinancierd bedraagt € 1,5 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Ziekte en Verlofregelingen (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
5.358.983
953.756
6.312.739
Uitgaven
5.358.983
953.756
6.312.739
6.0
Ziekte en verlofregelingen
5.358.983
953.756
6.312.739
Inkomensoverdrachten
5.358.983
953.756
6.312.739
ZW
2.418.841
128.972
2.547.813
WAZO
1.708.718
87.671
1.796.389
WAZO aanvullend geboorteverlof partners
267.340
13.634
280.974
Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO)
703.538
35.880
739.418
ZW nominaal
123.361
– 123.361
0
WAZO nominaal
87.671
– 87.671
0
WAZO aanvullend geboorteverlof partners nominaal
13.634
– 13.634
0
Wet Betaald ouderschapsverlof (WBO) nominaal
35.880
– 35.880
0
sociale lasten
0
948.145
948.145
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties bij de suppletoire begroting september van artikel 6 premiegefinancierd
bedraagt € 953,8 miljoen. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Indexatie
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
Sociale lasten
Vanaf 2025 wordt voor een aantal uitkeringsregelingen de over deze uitkeringen betaalde
werkgeverspremies toegevoegd aan de SZW-begroting. Het CBS classificeert werkgeverspremies
die betaald worden over uitkeringen voortaan als overheidsuitgaven. Deze wijziging
heeft een technisch karakter.
2.7. Artikel 7 Kinderopvang
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Kinderopvang (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
5.588.679
259.035
5.847.714
Uitgaven
5.590.679
259.035
5.849.714
7.0
Kinderopvang
5.590.679
259.035
5.849.714
Inkomensoverdrachten
5.536.809
258.728
5.795.537
Kinderopvangtoeslag
5.536.809
258.728
5.795.537
Subsidies (regelingen)
27.219
– 1.699
25.520
Kinderopvang
4.500
– 400
4.100
Subsidies Caribisch Nederland
22.719
– 1.299
21.420
Opdrachten
5.541
– 302
5.239
Overige Opdrachten
2.325
0
2.325
Opdrachten Caribisch Nederland
2.516
– 302
2.214
Opdrachten Stelselherziening KO
700
0
700
Bekostiging
1.846
32
1.878
Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid van de Vereniging van Publieke Gezondheid
en Veiligheid Nederland (Projectbureau PGV)
1.846
32
1.878
Bijdrage aan agentschappen
9.694
215
9.909
Agentschap DUO
9.694
215
9.909
Bijdrage aan medeoverheden
9.570
2.061
11.631
Versterking Kinderopvang Samenwerking BES(t) 4 kids CN
3.380
2.061
5.441
SPUK kwijtschelden schulden Kinderopvang
6.190
0
6.190
Ontvangsten
1.974.273
112.048
2.086.321
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 7 begrotingsgefinancierd bedraagt € 259,0 miljoen. De verwachte
ontvangsten worden met € 112,0 miljoen naar boven bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste
mutaties toegelicht.
Uitgaven
Kinderopvangtoeslag
De uitgaven aan kinderopvangtoeslag zijn met € 258,7 miljoen naar boven bijgesteld.
Dit wordt grotendeels verklaard door de overheveling van de loon- en prijsbijstelling
van 2025, waarmee de uitgaven kinderopvangtoeslag op prijspeil 2025 zijn gebracht.
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd, uitsplitsing ontvangsten
Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Kinderopvang (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Ontvangsten
1.974.273
112.048
2.086.321
7.0
Kinderopvang
1.974.273
112.048
2.086.321
Ontvangsten
1.974.273
112.048
2.086.321
Algemeen
480
0
480
Terugontvangsten kinderopvangtoeslag
276.273
2.573
278.846
Werkgeversbijdrage Kinderopvang
1.697.520
109.475
1.806.995
Toelichting
De raming van de terugontvangsten kinderopvangtoeslag (€ 2,6 miljoen) en Werkgeversbijdrage
kinderopvang (niet-kaderrelevant) (€ 109,5 miljoen) zijn bijgesteld. Bij de indexatie
voor 2025 zijn de ontvangsten nog niet op prijsniveau 2025 gebracht. Dit wordt nu
gecorrigeerd. Als gevolg van het nieuwe prijspeil komen de ontvangsten over de toeslagjaren
2025 hoger uit. De werkgeversbijdrage kinderopvang is een vast percentage van de totale
loonsom. De totale loonsom is naar boven bijgesteld. Dit leidt tot hogere ontvangsten
voor de werkgeversbijdrage.
2.8. Artikel 8 Oudedagsvoorziening
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Oudedagsvoorziening (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
62.680
1.880
64.560
Uitgaven
62.842
1.880
64.722
8.0
Oudedagsvoorziening
62.842
1.880
64.722
Inkomensoverdrachten
62.282
1.591
63.873
AOV inclusief tegemoetkoming (Caribisch Nederland)
61.024
1.544
62.568
Overbruggingsregeling AOW
718
47
765
Gebaar erkenning Surinaamse ouderen
540
0
540
Opdrachten
560
289
849
Opdrachten
560
289
849
Ontvangsten
2.205
0
2.205
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 8 begrotingsgefinancierd bedraagt € 1,9 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Oudedagsvoorziening (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
55.281.822
0
55.281.822
Uitgaven
55.281.822
0
55.281.822
8.0
Oudedagsvoorziening
55.281.822
0
55.281.822
Inkomensoverdrachten
55.281.822
0
55.281.822
AOW
52.740.613
2.541.209
55.281.822
AOW nominaal
2.541.209
– 2.541.209
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
2.9. Artikel 9 Nabestaanden
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 17 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Nabestaanden (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
3.150
80
3.230
Uitgaven
3.150
80
3.230
9.0
Nabestaanden
3.150
80
3.230
Inkomensoverdrachten
3.150
80
3.230
AWW (Caribisch Nederland)
3.150
80
3.230
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 9 begrotingsgefinancierd bedraagt € 0,1 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9 Nabestaanden (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
348.014
19.187
367.201
Uitgaven
348.014
19.187
367.201
9.0
Nabestaanden
348.014
19.187
367.201
Inkomensoverdrachten
348.014
19.187
367.201
ANW
321.000
21.309
342.309
Tegemoetkoming ANW
5.638
67
5.705
ANW nominaal
21.309
– 21.309
0
Tegemoetkoming ANW nominaal
67
– 67
0
sociale lasten
0
19.187
19.187
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties bij de suppletoire begroting september van artikel 9 premiegefinancierd
bedraagt € 19,2 miljoen. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Indexatie
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
Sociale lasten
Vanaf 2025 wordt voor een aantal uitkeringsregelingen de over deze uitkeringen betaalde
werkgeverspremies toegevoegd aan de SZW-begroting. Het CBS classificeert werkgeverspremies
die betaald worden over uitkeringen voortaan als overheidsuitgaven. Deze wijziging
heeft een technisch karakter.
2.10. Artikel 10 Tegemoetkoming ouders
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 19 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 10 Tegemoetkoming ouders (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
9.876.994
184.038
10.061.032
Uitgaven
9.876.994
184.038
10.061.032
10.0
Tegemoetkoming ouders
9.876.994
184.038
10.061.032
Inkomensoverdrachten
9.876.994
184.038
10.061.032
Algemene Kinderbijslagwet (AKW)
4.632.259
136.131
4.768.390
Wet op het Kindgebonden Budget (WKB)
5.229.569
47.523
5.277.092
Kinderbijslagvoorziening BES
15.166
384
15.550
Ontvangsten
332.227
9.682
341.909
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 10 bedraagt € 184,0 miljoen. De verwachte ontvangsten worden
met € 9,7 miljoen naar boven bijgesteld. Hieronder worden de belangrijkste mutaties
toegelicht.
Uitgaven
De raming van het budget voor de AKW, de WKB en de Kinderbijslagvoorziening BES (Bonaire,
Sint-Eustatius en Saba) is opwaarts bijgesteld vanwege de loon- en prijsbijstelling 2025.
Ontvangsten
De terugontvangsten voor de WKB (Tegemoetkoming ouders) zijn op basis van de uitvoeringsgegevens
naar boven bijgesteld met € 9,7 miljoen. Er zijn in 2025 meer ontvangsten dan verwacht.
2.11. Artikel 11 Uitvoering
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 20 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Uitvoering (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
700.085
26.655
726.740
Uitgaven
699.885
26.655
726.540
11.0
Uitvoering
699.885
26.655
726.540
Opdrachten
2.009
– 167
1.842
Handhaving en gegevensuitwisseling
2.009
– 167
1.842
Bekostiging
12.397
– 1.880
10.517
Uitvoeringskosten CN
12.397
– 1.880
10.517
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
683.777
27.883
711.660
Uitvoeringskosten UWV
487.864
20.865
508.729
Uitvoeringskosten SVB
177.103
6.923
184.026
Uitvoeringskosten Bureau Informatie Diensten Nederland (BIDN)
18.810
95
18.905
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
1.702
819
2.521
Landelijk Clientenraad
1.702
819
2.521
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 11 begrotingsgefinancierd bedraagt € 26,7 miljoen. Hieronder
worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Uitgaven
Via de loon- en prijsbijstelling van 2025 is er € 33,1 miljoen aan budget voor de begroting
2025 toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid, premiegefinancierd
Tabel 21 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 11 Uitvoering (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
2.498.662
– 14.428
2.484.234
Uitgaven
2.498.662
– 14.428
2.484.234
11.0
Uitvoeringskosten
2.498.662
– 14.428
2.484.234
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
2.498.662
– 14.428
2.484.234
Uitvoeringskosten UWV
2.174.210
85.167
2.259.377
Uitvoeringskosten SVB
209.882
14.975
224.857
Uitvoeringskosten UWV nominaal
104.574
– 104.574
0
Uitvoeringskosten SVB nominaal
9.996
– 9.996
0
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties bij de suppletoire begroting september van artikel 11 premiegefinancierd
bedraagt € – 14,4 miljoen.
Uitgaven
Voor de loon- en prijsontwikkeling in 2025 zijn bedragen overgeheveld van de onderdelen
«nominaal» naar de onderdelen in constante prijzen.
2.12. Artikel 12 Rijksbijdragen
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 22 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 Rijksbijdragen (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
29.136.652
17.700
29.154.352
Uitgaven
29.136.652
17.700
29.154.352
12.0
Rijksbijdragen
29.136.652
17.700
29.154.352
Bijdrage aan sociale fondsen
29.136.652
17.700
29.154.352
Kosten heffingskortingen AOW
3.899.100
17.700
3.916.800
Vermogenstekort Ouderdomsfonds
24.940.300
0
24.940.300
Tegemoetkoming arbeidsongeschikten
185.081
0
185.081
Zwangere zelfstandigen
112.171
0
112.171
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de mutaties bij de suppletoire begroting september van artikel 12 bedraagt
€ 17,7 miljoen.
Uitgaven
Bijdrage aan sociale fondsen
De rijksbijdrage aan het Ouderdomsfonds voor de kosten van de heffingskortingen stijgt
licht. Dat komt doordat de omvang van de heffingskortingen, zoals geraamd door het
CPB, ook is toegenomen.
2.13. Artikel 13 Integratie en maatschappelijke samenhang
Budgettaire gevolgen van beleid, begrotingsgefinancierd
Tabel 23 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Integratie en maatschappelijke
samenhang (bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
59.656
813
60.469
Uitgaven
59.656
813
60.469
13.0
Integratie en maatschappelijke samenhang
59.656
813
60.469
Inkomensoverdrachten
37.063
1.001
38.064
Remigratiewet
37.063
1.001
38.064
Subsidies (regelingen)
8.599
104
8.703
Opbouw kennisfunctie integratie
2.664
72
2.736
Vluchtelingenwerk Nederland
1.176
32
1.208
Overige subsidies algemeen
4.759
0
4.759
Opdrachten
13.994
– 292
13.702
Opdracht Integratie
13.294
– 292
13.002
Remigratie
700
0
700
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties bij de suppletoire begroting
september van artikel 13 bedraagt € 0,8 miljoen.
3. Niet-beleidsartikelen
3.1. Artikel 96 Apparaat Kerndepartement
Budgettaire gevolgen
Tabel 24 Budgettaire gevolgen artikel 96 Apparaat Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
617.575
30.204
647.779
Uitgaven
622.378
26.229
648.607
96.0
Apparaat Kerndepartement
622.378
26.229
648.607
Personele uitgaven
502.705
20.410
523.115
eigen personeel
483.329
18.242
501.571
externe inhuur
16.891
– 144
16.747
overige personele uitgaven
2.485
2.312
4.797
Materiële uitgaven
119.673
5.819
125.492
overige materiële uitgaven
24.915
– 689
24.226
ICT
29.301
4.135
33.436
bijdrage aan SSO's
65.457
2.373
67.830
Ontvangsten
105.083
– 985
104.098
Toelichting
Het totaal van de kasmutaties bij de suppletoire begroting september van artikel 96
bedraagt € 26,2 miljoen. Het verplichtingenbudget wordt met € 30,2 miljoen naar boven
bijgesteld. De verwachte ontvangsten worden met € 1,0 miljoen naar beneden bijgesteld.
Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Verplichtingen
De mutatie op het verplichtingenbudget is € 4 miljoen hoger in verband met een verplichtingenschuif
naar 2025 die noodzakelijk is voor de ontwikkeling van een ICT-systeem voor de Nederlandse
Autoriteit voor de Uitleenmarkt.
Uitgaven
Eigen personeel
De ontvangen loon- en prijsbijstelling 2025 wordt verdeeld over de begrotingsonderdelen
van SZW, waaronder eigen personeel.
3.2. Artikel 99 Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen
Tabel 25 Budgettaire gevolgen artikel 99 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)
Mutaties suppletoire begroting september (2)
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)
Art.
Verplichtingen
147.392
– 137.623
9.769
Uitgaven
147.392
– 137.623
9.769
99.0
Nog onverdeeld
147.392
– 137.623
9.769
Nog te verdelen
147.392
– 137.623
9.769
waarvan apparaat
647
– 28
619
waarvan programma
146.745
– 137.595
9.150
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Het totaal van de uitgaven- en verplichtingenmutaties van de suppletoire begroting
september van artikel 99 bedraagt – € 137,6 miljoen. Hieronder worden de belangrijkste
mutaties toegelicht.
Uitgaven
– Om de uitgavenramingen van diverse artikelen op prijspeil 2025 te brengen is € 66,8
miljoen loon- en prijsbijstelling 2025 overgeheveld van artikel 99.
– Er zijn diverse overhevelingen naar beleidsartikelen en andere departementen gedaan.
De grootste mutaties zijn een overboeking naar het Gemeentefonds voor de (tijdelijke)
ophoging van beschut werk ten behoeve van de invoering van de forfaitaire loonkostensubsidie
(€ 34,3 miljoen), naar het Gemeentefonds voor de implementatie van spoor 1 van Participatiewet
in balans (€ 36,3 miljoen) en naar JenV voor de opvolging van de aanbevelingen van
het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten (€ 3 miljoen).
– Om beter aan te sluiten bij het verwachte kasritme van de uitgaven vinden er ook een
aantal kasschuiven plaats van 2025 naar latere jaren. Dit geldt voor de gereserveerde
uitvoeringskosten voor maatregelen rondom schijnzelfstandigheid (€ 3,6 miljoen) en
de reservering voor het wetsvoorstel Proactieve dienstverlening (€ 1,5 miljoen).
– Daarnaast is de in eerdere jaren opgelegde taakstelling op de SZW-begroting van € 30,0
miljoen gedeeltelijk ingevuld (€ 11,0 miljoen).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.L.J. Paul, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.