Schriftelijke vragen : Het onderzoek van BOOS en Follow the Money naar Stichting Durf te Dromen en mogelijke misleiding van scholen
Vragen van het lid Rooderkerk (D66) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het onderzoek van BOOS en Follow the Money naar Stichting Durf te Dromen en mogelijke misleiding van scholen (ingezonden 12 augustus 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending van BOOS en de artikelen van Follow the Money over
de constructie rond Stichting Durf te Dromen en de gelijknamige commerciële bv?1 2
Vraag 2
Hoe beoordeelt u het beeld dat scholen in de veronderstelling waren dat zij zaken
deden met een goed doel terwijl zij in werkelijkheid betaalden aan een commerciële
onderneming?
Vraag 3
Heeft u inzicht in hoeveel scholen landelijk diensten hebben afgenomen van de commerciële
bv Durf te Dromen en welke bedragen hiermee gemoeid waren?
Vraag 4
Zijn er signalen dat ook scholen buiten Utrecht, mogelijk in meerdere gemeenten, op
vergelijkbare wijze zijn gefactureerd door deze bv?
Vraag 5
Hoe beoordeelt u de risico’s voor gelijke onderwijskansen wanneer commerciële partijen
via maatschappelijke branding toegang krijgen tot scholen en publiek gefinancierde
activiteiten?
Vraag 6
In hoeverre zijn scholen verplicht om bij de inkoop van educatieve diensten na te
gaan of zij met een stichting dan wel een commerciële onderneming zakendoen en hoe
wordt dit momenteel gecontroleerd?
Vraag 7
Deelt u de mening dat bij maatschappelijke initiatieven die werken met kinderen en
(indirect) publieke middelen een volledige scheiding tussen non-profit en commerciële
activiteiten geborgd moet zijn?
Vraag 8
Kunt u uiteenzetten welke bestaande wettelijke en beleidsmatige instrumenten er zijn
om vermenging van publieke en private geldstromen bij onderwijsinitiatieven te voorkomen?
Vraag 9
Hoe vaak is het in de afgelopen vijf jaar voorgekomen dat publieke subsidies aan stichtingen
in het onderwijs indirect ten goede kwamen aan commerciële bv’s met dezelfde oprichter
of naam?
Vraag 10
Bent u bereid te onderzoeken of de constructie bij Durf te Dromen, Leren voor de Toekomst
en de Weekend Academie op meer plekken in het land voorkomt en de Kamer hierover te
informeren?3 4
Vraag 11
Hoe beoordeelt u de verantwoordelijkheid van schoolbesturen en de rol van de Inspectie
van het Onderwijs bij het signaleren van onduidelijke of misleidende constructies
rond de inkoop van diensten?
Vraag 12
Acht u aanvullende wettelijke transparantie-eisen wenselijk voor maatschappelijke
organisaties die in of rond scholen opereren, zoals openbaarmaking van verbonden commerciële
entiteiten, inzicht in eigendomsstructuren en inzicht in financiële stromen?
Vraag 13
Bent u bereid om samen met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de PO-
en VO-Raad richtlijnen op te stellen om dit soort constructies te voorkomen?
Vraag 14
Bent u bereid deze vragen elk afzonderlijk te beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
E.E.W. Bruins, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
Ilana Rooderkerk, Kamerlid