Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de Geannoteerde agenda informele JBZ-Raad 22-23 juli 2025 (Kamerstuk 32317-967) (vreemdelingen- en asielbeleid)
2025D33880 Inbreng Verslag van een schriftelijk overleg
De vaste commissie voor Asiel en Migratie heeft een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd
                  over de volgende brieven:
               
– Geannoteerde agenda informele JBZ-Raad 22–23 juli 2025 (Kamerstuk 32 317, nr. 967);
– Fiche: Verordening veilige derde landen (Kamerstuk 22 112, nr. 4097);
– Implementatie Asiel- en Migratiepact (Kamerstuk 32 317, nr. 965);
– Verslag JBZ-Raad van 12 en 13 juni 2025 (Kamerstuk 32 317, nr. 964).
De voorzitter van de commissie,
Vijlbrief
Adjunct-griffier van de commissie,
Meijer
Inhoudsopgave
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de NSC-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
II Reactie van de bewindspersoon
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie vragen of het klopt dat Griekenland de asielaanvragen
                  van migranten, die vanuit Noord-Afrika via de Middellandse Zee naar Griekenland zijn
                  gekomen, voor minimaal drie maanden heeft opschort. Zo ja, wat is de grondslag hiervoor?
               
De leden van de PVV-fractie lezen dat Nederland input heeft aangeleverd over de nationale
                  migratiesituatie. Heeft de Minister duidelijk gemaakt dat de situatie in Nederland
                  onhoudbaar is geworden en onze systemen door de hoge asielinstroom reeds overbelast
                  zijn of dreigen te raken? Zo nee, waarom niet en hoe heeft de Minister de huidige
                  situatie dan geschetst?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de NSC-fractie
De leden van de NSC-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de stukken
                  voor de informele JBZ-Raad van 22 en 23 juli 2025 te Kopenhagen. Zij brengen hierbij
                  graag enkele vragen naar voren.
               
De leden van de NSC-fractie steunen nadrukkelijk het Deense voorzitterschap in haar
                  ambitie om terugkeerbeleid te versterken en irreguliere migratie effectiever te bestrijden.
                  Tegelijkertijd constateren zij dat eerdere plannen, zoals de terugkeerhubs, nog niet
                  van de grond komen vanwege gebrek aan partnerlanden. Kan de Minister gedetailleerd
                  toelichten welke initiatieven Nederland sinds de laatste JBZ-Raad heeft ontplooid
                  om landen concreet te bewegen tot deelname aan de terugkeerhubs? Welke specifieke
                  landen zijn daarbij betrokken geweest, en wat zijn de concrete resultaten tot nu toe?
                  Welke operationele alternatieven onderzoekt het kabinet indien het idee van terugkeerhubs
                  opnieuw vastloopt, gezien het recente mislukken van diplomatieke initiatieven zoals
                  die in Libië?
               
De leden van de NSC-fractie verwelkomen het voorstel van de Europese Commissie om
                  het bandencriterium flexibeler toe te passen, aangezien dit meer ruimte biedt voor
                  effectieve terugkeer. Wel benadrukken zij het belang van uitvoerbaarheid en juridische
                  haalbaarheid. Welke concrete juridische risico’s voorziet het kabinet bij de implementatie
                  van het transitcriterium en welke waarborgen zullen worden ingebouwd om te voorkomen
                  dat verzoekers in juridische vacuüms terechtkomen? Op welke wijze zal het kabinet
                  ervoor zorgen dat eventuele afspraken of regelingen met veilige derde landen daadwerkelijk
                  effectief en juridisch houdbaar zijn, en is het kabinet bereid om hierbij actief de
                  samenwerking met gelijkgezinde lidstaten te zoeken?
               
De leden van de NSC-fractie merken op dat het solidariteitsmechanisme nu concrete
                  vorm krijgt, waarbij lidstaten kunnen kiezen voor herplaatsing of financiële compensatie.
                  Nederland heeft al aangegeven financieel te compenseren. Heeft het kabinet in kaart
                  gebracht hoeveel lidstaten waarschijnlijk zullen kiezen voor financiële compensatie
                  en kan het kabinet inzicht geven in de mogelijke omvang van de druk die dit op Nederland
                  via Dublin-offsets zou kunnen leggen? Hoe zal Nederland zich concreet opstellen in
                  het High Level Solidarity Forum om te voorkomen dat Dublin-offsets disproportioneel
                  en onwenselijk worden ingezet ten koste van lidstaten die reeds onder hoge druk staan?
                  Welke concrete stappen zet het kabinet om ervoor te zorgen dat personen die worden
                  afgewezen in de versnelde grensprocedure ook daadwerkelijk terugkeren en niet langdurig
                  in reguliere opvang blijven hangen?
               
Tot slot vragen de leden van de NSC-fractie, voor wat betreft de voorgestelde Raadsaanbeveling
                  voor een overgang uit tijdelijke bescherming voor Oekraïense ontheemden, welke precieze
                  maatregelen Nederland heeft voorbereid om, indien dat nodig blijkt, secundaire migratiestromen,
                  zoals mogelijke verschuiving naar reguliere asielaanvragen of ongedocumenteerd verblijf,
                  effectief tegen te gaan na het aflopen van tijdelijke bescherming. Op welke wijze
                  zal Nederland zich inzetten binnen de Europese Unie (EU) om te garanderen dat lidstaten
                  die geen duurzame transitiestrategieën implementeren, geen extra secundaire migratiestromen
                  richting Nederland veroorzaken?
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie zien dat de verdere invoering van het Asiel- en Migratiepact
                  op de agenda staat. Interessant is bijvoorbeeld het besluit van uiterlijk december
                  over de verdeling van de solidariteitsaanspraken en -verplichtingen voor het komende
                  jaar. Klopt het dat er een probleem ontstaat als te veel lidstaten zoals Nederland
                  besluiten om hun verantwoordelijkheid voor de vluchtelingenopvang af te kopen? Gaat
                  Nederland haar positie heroverwegen op het moment dat teveel lidstaten voor dezelfde
                  optie kiezen? Klopt het dat dit er alsnog in kan resulteren dat Nederland daardoor
                  vluchtelingen zal opnemen? Wat gaat er op dit vlak bij de aankomende informele Raad
                  worden besproken en wat wordt de Nederlandse inzet?
               
De leden van de SP-fractie constateren dat de Adviesraad Migratie recentelijk een
                  advies heeft uitgebracht over de implementatie van het EU-migratiepact en de knelpunten
                  die er nu nog zijn. De Europese Commissie concludeerde een maand geleden al dat Nederland
                  nog ver achterloopt als het gaat om de implementatie van het pact. Op welke manier
                  hebben de aangenomen asielwetten een vertragende factor op de implementatie? Hebben
                  deze leden het juist om aan te nemen dat er qua capaciteit ook een overlap is als
                  het gaat om de invoering van de wetten en het pact? Kan de Minister reflecteren op
                  de knelpunten die de Adviesraad Migratie aanstipt op het gebied van rechtsbescherming?
                  Op welke manier gaat ervoor gezorgd worden dat de voorbereidingen weer in lijn gaan
                  lopen?
               
Ten slotte hebben de leden van de SP-fractie nog vragen over de huidige situatie in
                  Griekenland. Op 10 juli kondigde de Griekse Minister van Migratie en Asiel aan dat
                  asielaanvragen van personen die per boot vanuit Noord-Afrika aankomen, gedurende drie
                  maanden niet meer worden behandeld. Hun aanvragen worden niet geregistreerd; in plaats
                  daarvan worden zij onmiddellijk gearresteerd en teruggestuurd. Deze leden vinden dit
                  besluit ver gaan en zien dat het indruist tegen het fundamentele recht op asiel. Deze
                  leden maken zich zorgen over de gevolgen voor vluchtelingen die vanuit Nederland weer
                  naar Griekenland worden gestuurd. De Minister gaf eerder aan dat dit wel aan de orde
                  was. Kan de Minister aangeven hoe hij reflecteert op zijn uitspraken over terugkeer,
                  nu het recht op asiel feitelijk is opgeschort in Griekenland? Wat gebeurt er met organisaties
                  die hulpverlenen aan deze vluchtelingen in Griekenland? Kan de Minister tevens aangeven
                  wat het mogelijk stopzetten van de enige vorm van gestructureerde, officiële ondersteuning
                  voor statushouders in Griekenland, namelijk het EU gefinancierde HELIOS-programma,
                  voor gevolgen heeft voor de beoordeling van het verlengen van het moratorium op uitzettingen
                  naar Griekenland?
               
II Reactie van de bewindspersoon
               
          Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, voorzitter van de vaste commissie voor Asiel en Migratie - 
              
                  Mede ondertekenaar
S.F.F. Meijer, adjunct-griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.