Verslag van een rapporteur : Verslag van de EU-rapporteurs Koninkrijksrelaties over Europese verkiezingen en mogelijke drempels voor de CAS
35 165 Verkiezingen
Nr. 92
VERSLAG VAN DE RAPPORTEURS
Vastgesteld op 2 juli 2025
Introductie
De commissie voor Koninkrijksrelaties heeft ons op 27 juni 2024 mandaat verleend voor
de invulling van ons EU-rapporteurschap over de Relatie van de Caribische delen van
het Koninkrijk met de EU. Dit verslag gaat in op mogelijke drempels voor deelname
aan de Europese verkiezingen voor inwoners van de CAS. Hoewel de CAS-landen als Landen
en Gebieden Overzee (LGO) niet tot het grondgebied van de EU behoren en EU-wetgeving
daar niet automatisch van toepassing is, geldt het EU-burgerschap wél voor Nederlandse
staatsburgers die daar wonen. Vanuit het gelijkheidsbeginsel (artikel 21 EU-Handvest
van de Grondrechten), ligt het voor de hand dat zij in gelijke mate moeten kunnen
deelnemen aan de verkiezingen voor het Europees Parlement. Ook eerdere uitspraken
van de Raad van State1 en het Europese Hof van Justitie2 benadrukken dat er geen onderscheid mag zijn tussen Nederlandse kiezers op de CAS
en elders buiten Europa.
Voor dit verslag hebben we een analyse gedaan van het stemgedrag op de CAS. Daarnaast
hebben wij onderzoek laten doen door studenten van de Haagse Hogeschool (minor Koninkrijksrelaties)
en de Universiteit van Aruba onder 550 kiesgerechtigde inwoners. Tot slot hebben wij
gesprekken gevoerd met de Staten van de CAS.
De opkomst bij de Europese verkiezingen op de CAS bleef in 2024 met 38% van de geregistreerde
kiezers beduidend achter bij andere Nederlanders buiten Europa (49%).
Uit onze analyse en het onderzoek komen drie mogelijke drempels naar voren:
1. Registratiedrempels – Het registratieproces wordt door inwoners van de CAS als ingewikkeld en omslachtig
ervaren. Ze moeten zich actief registreren bij de gemeente Den Haag en ontvangen hun
stembiljet niet automatisch, zoals in andere delen van het Koninkrijk. Ook is de deadline
voor registratie vroeger dan in de Franse gebieden overzee.
2. Fysieke drempels – Het aantal stemlocaties is beperkt, in tegenstelling tot andere delen van het Koninkrijk.
3. Beperkte informatievoorziening – Veel kiesgerechtigden zijn niet op de hoogte van hun stemrecht of het belang van
de Europese verkiezingen, vooral onder Papiaments- en Engelstalige inwoners is dit
het geval.
Op basis van deze bevindingen doen wij in dit verslag aanbevelingen en formuleren
wij vragen aan de bewindspersonen. De vragen en antwoorden kunnen worden betrokken
bij het commissiedebat over Koninkrijksrelaties en Europa en de verdere behandeling
van het Europese verkiezingsproces voor de CAS.
NB: De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft bij de evaluatie
van de Europese verkiezingen 2024 aangegeven te overwegen om het aantal briefstembureaus
op de CAS-landen uit te breiden.3 Daarnaast heeft het ministerie aanvullend onderzoek uitgezet bij de Universiteit
van Curaçao (UoC) naar de drempels die kiesgerechtigden ervaren bij registratie en
het uitbrengen van hun stem. Deze uitkomsten kunnen als aanvulling dienen op de bevindingen
in dit verslag en eveneens betrokken worden bij de voorbereiding van het commissiedebat
KR en Europa.
Aanbevelingen
Op basis van onze bevindingen (zie onder Bevindingen) doen wij de volgende aanbevelingen
aan de commissie Koninkrijksrelaties:
1. Vraag de Minister van BZK om een reactie op dit verslag en op onderstaande vragen
die hieruit voortvloeien, met het verzoek de antwoorden tijdig voor het commissiedebat
Koninkrijksrelaties en Europa aan de Kamer te sturen.
2. Betrek dit verslag bij het commissiedebat over Koninkrijksrelaties en Europa.
Dit verslag geeft aanleiding tot het stellen van een aantal vragen aan de Minister
van BZK en/of de Staatssecretaris BZK en Koninkrijksrelaties:
1. Automatische toezending stembiljetten
Acht de Minister het wenselijk dat kiesgerechtigden op de CAS hun stembiljet automatisch
per post of digitaal ontvangen, zoals andere Nederlanders in het buitenland? Welke
belemmeringen moeten daarvoor worden weggenomen? Is de Minister bereid te onderzoeken
of distributie van stembiljetten via de lokale postdiensten op de CAS haalbaar is,
zodat de drempel voor fysiek ophalen vervalt?
2. Uitbreiding stemlocaties
Welke organisatorische en juridische vereisten (personeel, beveiliging, logistiek)
ziet de Minister voor het uitbreiden van het aantal stemlocaties op Curaçao, Aruba
en Sint-Maarten? Op welke termijn kan dit gerealiseerd worden?
3. Verbeteren registratieproces en briefstemmen
a. Welke concrete stappen onderneemt de Minister om, in overleg met de CAS-landen, registratie
in het permanente kiesregister te vereenvoudigen? Zijn er mogelijkheden om het beter
digitaal toegankelijk te maken?
b. Op welke wijze is de privacy met het huidige proces, waarbij een kopie van het paspoort
moet worden opgestuurd voor registratie en worden overlegd bij briefstemmen geborgd?
Welke alternatieven (zoals digitale identificatie) worden overwogen?
c. Waarom wordt de mogelijkheid tot fysieke inschrijving via de Nederlandse Vertegenwoordiging
niet actief gecommuniceerd? Hoe kan dit kanaal beter worden benut?
d. Waarom sluit de Nederlandse deadline voor registratie (25 april 2024) niet aan bij
internationale voorbeelden zoals Frankrijk (1 mei 2024). Is de Minister bereid deze
termijn te harmoniseren?
e. Welke aanpassing is nodig om studenten uit de CAS die in Nederland studeren automatisch
in te schrijven in het permanente kiesregister, vergelijkbaar met de Franse praktijk?
Doel
Het doel van dit EU-rapporteurschap is om de commissie Koninkrijksrelaties beter te
informeren over de stemmogelijkheden van EU-burgers in de CAS en eventuele knelpunten
te signaleren in het verkiezingsproces.
Terugkoppeling van het rapporteurschap: Bevindingen
Tijdens dit EU-rapporteurschap stonden, naast een analyse van de uitslagen, gesprekken
met volksvertegenwoordigers en een onderzoek onder inwoners van de CAS centraal. Deze
informatiebronnen wijzen unaniem op structurele drempels bij de uitoefening van het
Europees kiesrecht. In deze paragraaf lichten wij de belangrijkste bevindingen toe
en markeren we de bijbehorende dilemma’s.
1. Registratie: omslachtig en niet-digitaal
Inwoners van de CAS moeten zich actief registreren bij de gemeente Den Haag om te
kunnen stemmen, via een proces dat veel handmatige stappen vereist (downloaden, printen,
ondertekenen, scannen, uploaden of verzenden per post, samen met een kopie van het
identiteitsbewijs). Alternatieven zoals DigiD-gebaseerde registratie zijn momenteel
niet beschikbaar. Als een wijziging in het register moet worden doorgevoerd moet opnieuw
via een persoonlijke uploadlink, e-mail of post de identiteit worden aangetoond.4
Sinds 2017 krijgen Nederlanders als ze zich al eens hebben geregistreerd voor de Europese
verkiezingen, automatisch een oproep om te stemmen. Ze krijgen de aankondiging en
de stembescheiden dan toegestuurd zonder dat ze daarvoor nog zelf actie hoeven te
ondernemen.5 Als ze zich alleen hebben ingeschreven voor bijvoorbeeld de Tweede Kamerverkiezingen,
ontvangen bericht van de gemeente Den Haag dat er nog geen registratie voor de Europese
verkiezingen is gedaan.
In tegenstelling tot studenten uit de Franse LGO’s worden inwoners van de CAS-eilanden
die studeren aan een opleiding in Europees Nederland (jaarlijks starten ongeveer 1.500
studenten afkomstig uit de CAS en de BES6) niet automatisch ingeschreven in het kiesregister. Hierdoor zijn deze studenten
buiten beeld als ze weer terug verhuizen naar de CAS.
Kiesgerechtigde inwoners van de CAS kunnen zich ook registreren via de Nederlandse
Vertegenwoordiging op de CAS. Dit wordt echter nauwelijks actief gecommuniceerd. Hierdoor
ontstaat het beeld dat registratie uitsluitend via de website www.stemmeninhetbuitenland.nl moet verlopen. In bijvoorbeeld Frankrijk7 wordt deze fysieke registratie op de Vertegenwoordiging wel gecommuniceerd.
Tot slot sluit in Nederland de registratietermijn eerder dan in andere EU-lidstaten
(25 april in plaats van 1 mei).
2. Stemproces: geen stembiljet thuis, beperkt aantal locaties
In tegenstelling tot andere Nederlanders in het buitenland ontvangen inwoners van
de CAS hun stembescheiden niet per e-mail of per post, maar moeten zij hun stembiljet
persoonlijk ophalen bij de Nederlandse Vertegenwoordiging in Oranjestad, Willemstad
of Philipsburg ophalen (artikel M6.3 van de Kieswet)8 en daar ook hun (brief-) stem afgeven9. Andere Nederlanders die in het buitenland wonen ontvangen hun stembiljet standaard
via e-mail (tenzij ze aangeven dit per post te willen ontvangen) en kunnen hun stembiljet
per post terugsturen.10
Inwoners van de nabijgelegen BES-eilanden krijgen ongeveer vier weken voor de verkiezing
een stembiljet in de brievenbus. Ze kunnen stemmen bij een van de stembureaus op het
eiland.11 Het Ministerie van BZK heeft voor een afwijkend proces voor de CAS gekozen omdat
de postbezorging in de CAS een probleem zou vormen. Daarnaast werd bij de verkiezingen
in 2019 geconstateerd dat meerdere kiezers hetzelfde e-mailadres hanteerden van één
politieke partij. Voor de verkiezingen van 2024 is het proces voor het versturen van
de stembescheiden naar Curaçao, Aruba en Sint Maarten opnieuw doorgelicht en herzien.12
3. Voorlichtingscampagne: effectief?
De Rijksdienst Caribisch Nederland en de Nederlandse vertegenwoordigingen op de CAS
hebben voorafgaand aan de verkiezingen een voorlichtingscampagne richting kiesgerechtigden
gevoerd, met name via influencers op Facebook.13 In totaal is het aantal extra inschrijvingen uit de CAS-landen in het kiesregister
volgens de gemeente Den Haag hierdoor gestegen met circa 300. Het kabinet heeft wel
de informatiecampagne op de BES geëvalueerd14 maar niet van de CAS. Ter vergelijking: uit onderzoek naar de effecten van de voorlichtingscampagne
voor de verkiezing van het Europees Parlement 202415 op de BES blijkt dat op de BES-eilanden slechts 15% niet wist dat er op 6 juni 2024
verkiezingen waren.
4. Gesprekken met de Staten: gedeeld gevoel van afstand en urgentie
Op 12 februari 2025 spraken wij als rapporteurs met de Staten van Sint Maarten. Tijdens
dit gesprek werd duidelijk dat het Europees Parlement en het EU-burgerschap door veel
inwoners als «ver van hun bed» wordt ervaren. Hoewel men weet dat stemmen mogelijk
is, leeft het onderwerp nauwelijks. In de woorden van één van de Statenleden: «Onze
burgers moeten eerst voelen dat EU-stemrecht iets oplevert, pas dan gaan ze de moeite
nemen om zich te registreren.»
De leden wezen op meerdere concrete knelpunten. Zo zijn er tal van praktische belemmeringen
die het stemproces ontmoedigen: het kiesregister vereist registratie ruim twee maanden
vooraf, iets waarvoor burgers niet gewend zijn initiatief te nemen. Daarbij is slechts
één stemlocatie beschikbaar, die bovendien moeilijk bereikbaar is, onder andere door
gebrekkige parkeergelegenheid. Ook worden stembiljetten niet thuisbezorgd, wat een
extra drempel vormt voor deelname, vooral voor ouderen.
Naast deze logistieke barrières werd het gebrek aan herkenbare en toegankelijke campagnes
genoemd. Kandidaten voor het Europees Parlement moeten zich via partijen in Den Haag
kandidaat stellen, wat de betrokkenheid van vertegenwoordigers van de CAS bemoeilijkt.
Er is daarnaast nauwelijks zichtbare communicatie geweest over de Europese verkiezingen,
met als gevolg dat veel burgers de voordelen van EU-burgerschap niet kennen of begrijpen.
De Staten onderstreepten de noodzaak van gerichte voorlichting, het gebruik van digitale
registratie-opties, en samenwerking met bijvoorbeeld Saint Martin, waar wel meer campagneactiviteit
werd waargenomen.
Het gesprek raakte ook bredere thema’s. Zo werd gereflecteerd op het democratisch
tekort binnen het Koninkrijk: de Staten signaleren dat zij geen zeggenschap hebben
over Europese dossiers die wél invloed hebben op hun inwoners. Dit leidt tot vragen
over de verhouding tussen de landen binnen het Statuut en de legitimiteit van besluitvorming.
Ook leeft de wens om meer te doen met de voordelen van het EU-burgerschap, buiten de focus op fondsen om, zoals bewustwording en de betekenis ervan voor
individuele burgers.
Tot slot werd benoemd dat Sint Maarten in juni 2024 eigen verkiezingen kende, wat
mogelijk invloed had op de aandacht voor de Europese verkiezingen.
Op 24 juni 2025 spraken we met de Staten van Aruba. Ook in dit gesprek kwam het beeld
naar voren dat het EU-burgerschap en de Europese verkiezingen nauwelijks leven onder
de bevolking. De afstand tot de Europese politiek werd nadrukkelijk benoemd. Alleen
burgers die nauw betrokken zijn bij politiek lijken zich bewust van het stemrecht.
In het gesprek werden vijf aandachtspunten genoemd die kunnen bijdragen aan het wegnemen
van drempels:
1. Verduidelijken van de voordelen van het EU-burgerschap. Een campagne waarin concrete
EU-gefinancierde projecten op Aruba worden uitgelicht, kan helpen om de Europese Unie
dichterbij te brengen.
2. Verhogen van de zichtbaarheid van kandidaten. Bezoeken van kandidaten aan de eilanden
en het voeren van campagne in het Papiaments kunnen bijdragen aan grotere betrokkenheid.
3. Samenwerking met lokale partijen. Statenleden pleitten voor samenwerking tussen Nederlandse
en Arubaanse zusterpartijen, zodat de Europese agenda via lokale netwerken breder
onder de aandacht wordt gebracht.
4. Een digitaal informatieplatform. Eén toegankelijk meertalig platform met alle informatie
over registratie, kandidaten en het stemproces werd als wenselijk benoemd.
5. De oprichting van een EU-Centre of Excellence of Europa Huis op Aruba. Dit zou niet
alleen als fysiek informatiepunt kunnen dienen, maar ook de relatie tussen de EU en
Aruba kunnen versterken en het eiland positioneren als showcase voor Europese samenwerking.
Tot slot werd bevestigd dat de eerder genoemde knelpunten, zoals de omslachtige registratie
en het ontbreken van automatische toezending van stembiljetten, ook op Aruba als belemmerend
worden ervaren. Statenleden gaven aan dat digitale of fysieke toezending van stembiljetten
veel zou kunnen bijdragen aan het gevoel van betrokkenheid. Het feit dat er slechts
één stemlocatie op Aruba is, werd eveneens als een praktische drempel genoemd.
Het gesprek met de Staten van Curaçao zal zo mogelijk in een aanvullende versie van
dit verslag worden verwerkt.
5. Onderzoek onder inwoners: praktische en inhoudelijke drempels
In opdracht van de Tweede Kamer hebben studenten van de Haagse Hogeschool (minor Koninkrijksrelaties)
en de Universiteit van Aruba in het najaar van 2024 een onderzoek uitgevoerd onder
555 kiesgerechtigde inwoners van de CAS. De uitkomsten bevestigen drie grote knelpunten:
• Registratieprocedure wordt als ingewikkeld ervaren
Kiezers moeten zich via een omslachtig digitaal of papieren proces registreren bij
de gemeente Den Haag. De mogelijkheid tot fysieke registratie bij de Nederlandse vertegenwoordigingen
is niet algemeen bekend. Voor veel inwoners vormt dit een drempel.
• Toegankelijkheid stemproces wordt als belemmerend ervaren
Stembiljetten worden niet per post of digitaal verstrekt, maar moeten fysiek worden
opgehaald bij de Nederlandse Vertegenwoordiging. Dit leidt tot extra drempels, zeker
gezien er slechts één stemlocatie per eiland is.
• Onbekendheid met de EU en de verkiezingen
Veel inwoners zijn niet goed geïnformeerd over hun stemrecht of het bestaan van de
Europese verkiezingen. Met name Papiamentstalige (60%) en Engelstalige (52%) respondenten
gaven aan hierover geen of nauwelijks informatie te hebben ontvangen. Voorlichting
via social media bereikt deze groepen onvoldoende, mede door verschillen in taal en
mediagebruik. Veel inwoners gaven aan weinig tot geen kennis te hebben van wat de
EU is, wat haar taken zijn, en wat zij zou kunnen betekenen voor het Caribisch deel
van het Koninkrijk. Met name Papiamentstalige en Engelstalige kiezers gaven dit aan.
Vervolg van het EU-rapporteurschap
Dit onderdeel van het EU-rapporteurschap over de Relatie van de Caribische delen van
het Koninkrijk met de EU (mogelijke drempels voor deelname aan de Europese verkiezingen
voor inwoners van de CAS) eindigt na het debat over KR en Europa.
White Bamenga
BIJLAGE 1: UITSLAG EUROPESE VERKIEZINGEN CAS
Opkomst op de CAS: lager dan gemiddeld onder Nederlanders in het buitenland
Bij de verkiezingen voor het Europees Parlement van 6 juni 2024 stemden slechts 1.042
kiezers vanuit de CAS. Dit komt neer op een opkomst van 38% van het aantal geregistreerde
kiezers (2.737) in de drie landen. Daarmee ligt de opkomst aanzienlijk lager dan het
gemiddelde van 49% onder Nederlanders elders buiten Europa.
Tabel 1: Opkomst CAS Europese Verkiezingen (2024)
Registraties
2024
Opkomst
2024
Opkomst
2024
Nederlanders in het buitenland
90.357
44.388
49%
• Overig buitenland
87.683
43.346
49%
• CAS
2.7371
1.042
38%
○ Aruba
1.187
388
33%
○ Curaçao
1.346
581
43%
○ Sint Maarten
204
73
36%
X Noot
1
Het aantal van 2.737 is op 18 juni 2024 met ons gedeeld door de gemeente Den Haag.
In de Kamerbrief van 6 december 2024 wordt een aantal van 2.752 genoemd. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024…
In vergelijking met de BES: structureel verschil in toegankelijkheid
De BES-eilanden laten een opkomstpercentage van 12% zien. Anders dan op de CAS, hoeven
inwoners van de BES zich echter niet vooraf te registreren en ontvangen zij vier weken
voor de verkiezing automatisch een stembiljet in de brievenbus. Zij worden sinds 2014
beschouwd als kiezer in het binnenland.16 Bovendien kunnen zij stemmen op reguliere stemlocaties op de eilanden. De toegang
tot het stemproces is hierdoor aanzienlijk beter geregeld, wat terug is te zien in
het absolute aantal stemmen.
Tabel 2: Kiesgerechtigden en opkomst BES 2024
Kiesgerechtigden
2024
Opkomst
2024
Opkomst
2024
Caribisch Nederland (BES)
17.846
2.151
12%
• Bonaire (LGO)
15.013
1.806
12%
• Sint Eustatius (LGO)
915
156
17%
• Saba (LGO)
1.918
189
10%
CAS: beperkte zichtbaarheid kandidaten
Hoewel er een kandidaat uit Curaçao op de lijst stond (Kenville Kleinmoedig, GroenLinks/PvdA,
nr. 18), was zijn zichtbaarheid beperkt op de CAS-eilanden, waar stembiljetten met
kandidatenlijsten in tegenstelling tot op de BES niet huis-aan-huis worden verspreid.17 Kleinmoedig haalde slechts 87 stemmen op Curaçao, 30 op Aruba en 8 op Sint Maarten,
aanzienlijk minder dan op Bonaire (553 stemmen).
Franse overzeese gebieden: automatisch ingeschreven en actiever
De Franse overzeese gebieden in het Caribisch gebied laten opkomstcijfers van tussen
de 9% en 22% zien. Deze gebieden hebben eveneens een associatie met de EU, als LGO
of als UPG (Ultraperifeer Gebied). In tegenstelling tot de CAS-landen worden inwoners
in de Franse overzeese gebieden automatisch geregistreerd via de gemeentelijke basisadministratie.18
Specifiek voor Sint Maarten is het contrast groot met het aangrenzende Saint Martin.
Daar werden maar liefst 3.084 stemmen uitgebracht, op Sint Maarten waren dit er 73.
Dat verschil illustreert de effecten van automatische registratie, toegankelijke stemprocedures
en politieke zichtbaarheid. De Franse gemeenschap Saint-Martin heeft de status van
UPG van de EU. Dit betekent dat het wel deel uitmaakt van de EU en dat EU-wetgeving
daar geldt (behoudens uitzonderingen die mogelijk zijn vanwege de grote afstand tussen
deze gebieden en Europees Frankrijk).
Van de Franse Caribische eilanden werd wel een kandidaat gekozen in het Europees Parlement:
Rody Tolassy (Guadeloupe, Rassemblement national nr. 21/Patriots for Europe).
Tabel 3: Registratie en Opkomst Franse Overzeese Gebieden (2024)1
Registraties
2024
Opkomst
2024
Opkomst
%
Fransen in het buitenland2
3.600.000
612.000
17%
• Overig buitenland
1.598.033
252.416
16%
• Totaal overzeese gebiedsdelen
2.001.967
359.584
18%
• w.o. totaal Caribische eilanden
653.940
85.093
13%
○ Saint Barthelemé (LGO)
5.275
1.150
22%
○ Saint-Pierre et Miquelon (LGO)
5.064
1.071
21%
○ Saint Martin (UPG)
20.000
3.084
15%
○ Guadeloupe (UPG)
318.903
42.255
13%
○ Martinique (UPG)
304.698
37.533
12%
• w.o. totaal overige gebieden
1.348.027
274.491
20%
X Noot
1
https://www.archives-resultats-elections.interieur.gouv.fr/resultats/eu… en https://www.lemonde.fr/resultats-europeennes-2024/
X Noot
2
https://www.lepoint.fr/politique/europeennes-comment-ont-vote-les-franc…
BIJLAGE 2: ONDERZOEK HAAGSE HOGESCHOOL EN UNIVERSITEIT VAN ARUBA
Onderzoeksopdracht en doelstelling
In opdracht van de Tweede Kamer hebben studenten van de Haagse Hogeschool (minor Koninkrijksrelaties)
en de Universiteit van Aruba onderzoek gedaan naar de participatie van kiesgerechtigde
inwoners van de CAS bij de verkiezingen voor het Europees Parlement. Het doel was
om praktische, procedurele en inhoudelijke drempels in kaart te brengen, evenals percepties
over het stemproces en de EU. De bevindingen dienden als input voor het EU-rapporteurschap
Koninkrijksrelaties.
Onderzoeksmethode
Voor het onderzoek is een digitale enquête uitgezet onder kiesgerechtigde inwoners
van de CAS die stonden ingeschreven in het kiesregister van de gemeente Den Haag en
verspreid via media, onderwijsinstellingen en maatschappelijke netwerken op de eilanden.
Van alle verzamelde reacties is uitsluitend de respons meegenomen van respondenten
die daadwerkelijk kiesgerechtigd én woonachtig zijn op één van de CAS-eilanden. De
vragenlijst was beschikbaar in het Nederlands, Papiaments en Engels en bevatte zowel
gesloten als open vragen om zowel kwantitatieve als kwalitatieve inzichten te verkrijgen.
De dataverzameling vond plaats van 1 tot en met 15 november 2024. Na selectie op doelgroepniveau
bleven in totaal 555 reacties over. Ter aanvulling zijn interviews afgenomen met vertegenwoordigers
van onder andere het Curaçaohuis en de gemeente Den Haag (die de registratie van kiezers
buiten Nederland regelt), om inzichten te verkrijgen over het registratieproces en
de uitvoering van de verkiezingscampagne.
Profiel van de respondenten
De enquête is ingevuld door 555 kiesgerechtigde inwoners van de CAS-eilanden.
Taalverdeling
• 70% Nederlandstalig
• 13% Papiamentstalig
• 17% Engelstalig
Leeftijdsopbouw
• 61% van de respondenten was ouder dan 40 jaar.
○ Onder de Nederlandstaligen was 91% ouder dan 40 jaar.
○ Onder de Papiamentstaligen was 70% ouder dan 40 jaar.
○ Onder de Engelstaligen was 61% ouder dan 40 jaar.
Eilandverdeling
• 277 respondenten van Curaçao (56%)
• 211 van Aruba (38%)
• 67 van Sint Maarten (6%)
Registratie en deelname aan de verkiezingen
• 75% van de respondenten stond geregistreerd in het kiesregister van de gemeente Den
Haag.
○ Van deze groep heeft 64% daadwerkelijk gestemd bij de verkiezingen voor het Europees
Parlement.
▪ 65% van de Nederlandstalige respondenten heeft gestemd
▪ 24% van de Papiamentstalige respondenten heeft gestemd
▪ 26% van de Engelstalige respondenten heeft gestemd
○ 36% van de geregistreerde respondenten bracht dus uiteindelijk geen stem uit, ondanks
registratie.
• 25% van de respondenten stond niet geregistreerd in het kiesregister.
○ Hiervan was 35% Papiamentstalig, 45% Engelstalig en 9% Nederlandstalig.
Belangrijkste bevindingen
1. Registratieprocedure wordt als ingewikkeld ervaren
Voor veel respondenten vormde het registratieproces een drempel, zeker in combinatie
met de als vroeg ervaren deadline. Het proces werd als ingewikkeld en omslachtig ervaren
(formulieren downloaden, printen, ondertekenen, uploaden of per post verzenden) en
snapten soms niet waarom dit niet moderner en digitaler kon. Ook gaven respondenten
aan niet goed begrijpen voor welk type verkiezing zij zich wel of niet moeten registreren.
Verschillende respondenten gingen er daarnaast van uit dat een eerdere registratie
automatisch geldig zou blijven voor álle verkiezingen, maar ontdekten pas laat dat
zij zich opnieuw hadden moeten registreren voor het Europees Parlement.
«Ik dacht dat ik automatisch bericht zou krijgen, net als in Nederland.» – Respondent
«Ik wist niet dat ik me opnieuw moest registreren. Mijn vorige registratie bleek niet
meer geldig.» – Respondent
2. Toegankelijkheid stemproces wordt als beperkt ervaren
Respondenten gaven aan dat ze het fysiek ophalen en inleveren van het stembiljet bij
de Nederlandse Vertegenwoordiging als belemmerend ervaren. Hiermee is er slechts één
stemlocatie per eiland, vaak met beperkte openingstijden en logistieke belemmeringen.
3. Onbekendheid met de EU en de verkiezingen
Van alle niet-stemmers gaf 22% aan niet te weten dat ze konden stemmen voor het Europees
Parlement. Vooral de Papiamentstalige en Engelstalige respondenten wisten dit niet
(respectievelijk 62% en 49%). Niet-stemmers gaven ook aan niet bekend te zijn met
wat de EU al dan niet kan betekenen voor de CAS. Vooral Papiamentstalige (78%) en
Engelstalige (62%) respondenten gaven dit aan. Verdeeld naar de landen geeft circa
de helft van de kiesgerechtigden op Curaçao (46%) en Aruba (51%) en maar liefst 70%
van de kiesgerechtigde inwoners op Sint Maarten aan niet bekend te zijn met wat de
EU al dan niet kan betekenen voor de CAS. Tot slot wist men vaak niet wie de kandidaten
waren of waar zij voor stonden.
Bekendheid met wat de EU al dan niet kan betekenen voor de CAS (niet-stemmers)
Curaçao
Aruba
Sint Maarten
Niet bekend met wat de EU al dan niet kan betekenen
46%
51%
70%
Wel bekend (Beschikbaarheid EU-fondsen)
24%
21%
8%
Wel bekend (Samenwerking via EU-projecten)
17%
17%
9%
Wel bekend (Structureel EU-budget)
10%
10%
5%
Wel bekend (overig)
3%
2%
9%
«Ik weet niet waarom ik moet stemmen. Wat doet de EU eigenlijk voor ons?» – Respondent
5. Lage zichtbaarheid van campagnes
Het merendeel van de respondenten gaf aan geen campagne te hebben gezien voor de EU-verkiezingen.
Vooral Papiamentstalige en Engelstalige inwoners (respectievelijk 70% en 74%) gaven
dit aan. Campagnes via Facebook werden het vaakst opgemerkt. Campagnes via traditionele
media bereikten nauwelijks het publiek.
Aanbevelingen uit het onderzoek
De studenten deden drie concrete aanbevelingen om de verkiezingsdeelname vanuit de
CAS te verbeteren:
• Meertalige communicatie
Maak alle informatie beschikbaar in Nederlands, Papiaments én Engels. Denk aan kieswijzers,
registratie-instructies en kandidateninformatie. Verspreid materiaal via scholen,
buurthuizen en sociale media. Gebruik sociale mediaplatforms en lokale influencers
om doelgroepen effectief te bereiken.
• Digitale toegankelijkheid
Investeer in toegankelijke online informatie, registratie en stemprocedures, eventueel
met DigiD of een vergelijkbaar identificatiemiddel.
• Bewustwordingscampagnes
Zet campagnes op die de voordelen van EU-burgerschap concreet maken voor inwoners
van de CAS. Toon lokale EU-projecten, subsidies en directe effecten van Europees beleid.
Organiseer bijeenkomsten en panels met lokale vertegenwoordigers.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Raoul White, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Mpanzu Bamenga, Tweede Kamerlid