Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Claassen over het bericht dat de traumaheli niet gestationeerd mag worden op vliegveld Teuge en nu mogelijk op vliegveld Twente gestationeerd gaat worden
Vragen van het lid Claassen (PVV) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat de traumaheli niet gestationeerd mag worden op vliegveld Teuge en nu mogelijk op vliegveld Twente gestationeerd gaat worden (ingezonden 14 mei 2025).
Antwoord van Minister Jansen (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 30 juni
2025). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 2364
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Traumaheli op vliegveld Twente? Niet doen, zeggen ziekenhuizen
in Zwolle en Enschede?»1
Antwoord 1
Ja, ik ben hiermee bekend.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de «witte vlek» m.b.t. traumazorg in de regio Twente, Achterhoek,
Salland, Vechtdal en ook delen van de Veluwe te lang bestaat en zo snel mogelijk moet
worden opgelost? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Onderzoek van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) naar de toegankelijkheid van
zorg die wordt verricht door mobiel-medische teams (MMT-zorg) laat zien dat sprake
is van «witte vlekken» in de regio’s die u noemt. Hierdoor ontstaat soms de situatie
dat een MMT niet direct beschikbaar is voor een acuut vitaal bedreigde patiënt. De
uitbreiding vraagt om een zorgvuldig proces waarbij verschillende partijen betrokken
zijn en verantwoordelijkheid dragen. Tegelijk wil ik daar waar mogelijk tempo maken,
omdat ik het belangrijk vind dat de toegankelijkheid van spoedzorg in deze gebieden
zo snel als mogelijk wordt verbeterd. Mijn ambtsvoorganger heeft op basis van het
advies van het LNAZ in juni 2024 het principebesluit genomen tot uitbreiding van de
MMT-zorg met een 24/7 helikopter-MMT op luchthaven Teuge én een 24/7 grondgebonden-MMT
in Maastricht. Sindsdien worden voorbereidingen getroffen om deze uitbreiding mogelijk
te maken. Het Ministerie van VWS werkt aan het verkrijgen van de benodigde middelen
en doet onderzoek naar de wijze van bekostigen en bereidt de benodigde aanpassingen
in de regelgeving voor. De betrokken traumacentra treffen voorbereidingen om daadwerkelijk
van start te kunnen gaan. Zij zijn verantwoordelijk voor het organiseren van de zorg.
Tot slot is het aan het bevoegd gezag (provincie Gelderland) om geluidsruimte te reserveren
in een nieuw luchthavenbesluit.
Vraag 3
Deelt u de mening van zowel Isala Zwolle als het Medisch Spectrum Twenmte (MST) in
Enschede dat een «patiënt in acute nood niet geholpen is met een standplaats in Twente»?
Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Isala en MST hebben mij laten weten dat voor een verbetering van de toegankelijkheid
in Oost-Nederland het beste kan worden ingezet op een 24/7 helikopter-MMT op luchthaven
Teuge, omdat hiermee MMT-zorg voor zoveel mogelijk acuut vitaal bedreigde patiënten
kan worden gerealiseerd. De ziekenhuizen laten mij verder weten dat vliegveld Twente
door zijn ligging aan de
rand van het land slechts een beperkte bijdrage kan leveren aan de toegankelijkheid
van MMT-zorg in (Oost)-Nederland en daarmee geen logische keuze is. Daarom heeft stationering
op vliegveld Teuge de voorkeur.
Vraag 4
Kunt u de voor en tegen argumenten voor zowel de standplaats van een traumaheli op
vliegbasis Twente als die van een traumaheli op vliegbasis Teuge uiteenzetten?2
Antwoord 4
Het LNAZ heeft uitgebreid onderzoek gedaan en een gevalideerd simulatiemodel ontwikkeld,
waarmee in kaart gebracht wordt waar de probleempunten in Nederland zitten en wat
de beste manier is om die op te lossen. Stationering op luchthaven Teuge komt uit
het onderzoek van het LNAZ naar voren als de beste oplossing voor het dekkingsprobleem
in Oost-Nederland. Daarnaast gaat met stationering op Teuge voor het grootse aantal
inwoners de dekking omhoog. Teuge geeft namelijk ook aanvullende toegang tot MMT-zorg
voor de regio Midden-Nederland.
Vraag 5
Heeft u een deadline voor ogen wanneer de 5e traumaheli in Oost-Nederland operationeel
moet zijn? Zo ja, wat is die deadline? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Ik kan geen deadline geven waarop een helikopter-MMT in Oost-Nederland operationeel
kan zijn, omdat realisatie en implementatie van veel variabelen afhankelijk is en
hier verschillende partijen bij betrokken zijn. Het Rijk moet allereerst, bij een
volgend regulier financieel besluitvormingsmoment, duidelijkheid geven over het verkrijgen
van de benodigde financiële middelen voor de uitbreiding van MMT-zorg op Teuge en
in Limburg. Het verkrijgen van de benodigde financiële middelen is randvoorwaardelijk
om te kunnen starten. Daarnaast moet worden bezien op welke manier de uitbreiding
van de MMT-zorg het beste bekostigd kan worden, en moet regelgeving worden aangepast.
De betrokken traumacentra (Isala en MST) zijn verantwoordelijk voor de organisatie
van zorg. Zij moeten een vergunning aanvragen bij het bevoegd gezag om te kunnen vliegen,
een helikopter bestellen en personeel aantrekken en opleiden. Tot slot zal de provincie
Gelderland in een passend luchthavenbesluit moeten voorzien. In lijn met de aangenomen
motie Rikkers-Oosterkamp (BBB)3 zal ik bij de provincie Gelderland aandacht vragen om MMT-zorg mee te nemen in het
nieuwe luchthavenbesluit. LNAZ heeft mij laten weten dat zolang er geen helikopter
kan vliegen op Teuge, het MMT-team per auto vanaf omgeving Teuge kan worden ingezet.
Wel geldt ook hiervoor een implementatie- en inwerktraject.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.E.M.C. Jansen, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.