Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Buijsse en Peter de Groot over probleemgevallen met certificeringen bij de ILT
Vragen van de leden Buijsse en Peter de Groot (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT» (ingezonden 22 mei 2025).
Antwoord van Minister Hermans (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 11 juni 2025)
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen
               bij de ILT»?1
Antwoord 1
            
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
            
Bent u op de hoogte van de problemen die binnenvaartschippers ervaren met de verlenging
               van certificaten? Wat is de wachttijd op dit moment voor een inspectie?
            
Antwoord 2
            
Ja, daar ben ik mee bekend. De wachttijd is verschillend per erkend klassenbureau
               of keuringsinstantie. Schippers wordt aangeraden zich ruim voor afloop van het certificaat
               bij een van deze partijen te melden.
            
Vraag 3
            
Bent u op de hoogte van het aantal binnenvaartschippers dat op korte en lange termijn
               risico loopt dat hun schip uit de vaart genomen wordt omdat zij hun certificaat niet
               hebben, omdat de inspecties door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) niet op
               tijd uitgevoerd zijn? Hoe beoordeelt u de situatie waar de schippers zich in bevinden?
            
Antwoord 3
            
De hier bedoelde inspecties aan binnenvaartschepen worden niet uitgevoerd door de
               Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT besteedt onderzoek en certificering
               van binnenvaartschepen uit aan erkende klassenbureaus en keuringsinstanties. Zij vallen
               onder het toezicht van de ILT en de keuringsinstanties hebben een accreditatie van
               de Raad voor Accreditatie (RvA).
            
Op dit moment is er voor zover de ILT bekend geen indicatie dat schepen niet tijdig
               gecertificeerd kunnen worden waardoor ze geen certificaat meer hebben. Wel komt het
               voor dat schepen pas op het laatste moment een certificaat of een tijdelijk certificaat
               ontvangen. Dit is vervelend voor schippers/eigenaren die dit treft, omdat ze lang
               in onzekerheid zitten. De ILT staat in nauw contact met zowel de binnenvaartsector
               als de erkende klassenbureaus en keuringsinstanties om vinger aan de pols te houden
               en in te grijpen als dit nodig zou zijn.
            
Vraag 4
            
Hoeveel voorlopige certificaten zijn door ILT uitgegeven aan binnenvaartschippers?
               Hoe beoordeelt u dit en wat is het risico voor een binnenvaartschipper wanneer hij
               een dergelijk voorlopig certificaat ontvangt?
            
Antwoord 4
            
Als gevolg van de schorsing van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB)
               heeft de ILT 690 voorlopige certificaten afgegeven. Deze scheepseigenaren hebben een
               brief ontvangen waarbij is aangegeven dat zij zich binnen 6 maanden moeten melden
               bij een erkend klassenbureau of keuringsinstantie voor een keuring om een definitief
               certificaat te ontvangen. Zonder deze verlengingen door de ILT zouden deze schepen
               waarschijnlijk stil zijn komen te liggen.
            
Vraag 5
            
Wat is in uw optiek de oorzaak van deze problemen? Hoe gaat u deze problemen oplossen?
Antwoord 5
            
Op 26 oktober 2023 is de accreditatie van het NBKB door de RvA geschorst. Het NBKB
               heeft vervolgens tot de opheffing van de schorsing op 14 februari 2024 geen inspecties
               meer mogen uitvoeren in de binnenvaart. Het NBKB had voor de schorsing een marktaandeel
               van 62%. Daardoor ontstond de vrees dat niet alle schepen tijdig gekeurd konden worden.
               De ILT heeft daarom de certificaten van diverse schepen eenmalig met een half jaar
               verlengd. Ook hebben de andere keuringsinstanties veel extra werk op zich genomen.
               Hoewel de achterstanden inmiddels grotendeels zijn weggewerkt is de huidige keuringscapaciteit
               kleiner geworden dan voor de schorsing van het NBKB. De erkende klassenbureaus en
               keuringsinstanties werken hard om deze capaciteit te vergroten door werving en opleiding
               van nieuwe inspecteurs.
            
Vraag 6
            
Klopt het dat op 6 oktober 2023 het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB)
               is geschorst voor de genoemde inspecties en dat hierdoor 35 inspecteurs uit deze organisatie
               hun contract verloren? Hoe duidt u deze situatie van destijds?
            
Antwoord 6
            
Het NBKB is op 26 oktober 2023 door de RvA geschorst. Het is onjuist dat hierdoor
               35 inspecteurs hun contract verloren. In februari 2024 hebben 5 zogenoemde expertisebureaus
               hun samenwerking met het NBKB eenzijdig ontbonden en in maart 2024 is ook een verzekeraar
               gestopt met de samenwerking met het NBKB. Dit heeft er wel toe geleid dat het NBKB
               minder inspecteurs in kon zetten dan voorheen. Daarbij moet worden gezegd dat de inspecteurs
               voorheen vaak maar een gedeelte van hun tijd besteedden aan inspecties aan binnenvaartschepen
               en een ander deel van hun tijd aan andere werkzaamheden.
            
Vraag 7
            
Klopt het dat, voorvloeiend uit de situatie in 2023, de binnenvaartsector zelf het
               initiatief heeft genomen om inspecteurs te organiseren in een besloten vennootschap
               (bv), onder de naam Verenigde Nederlandse Inspecteurs Binnenvaart (VNIB), en dat ze
               met u in gesprek zijn gegaan over hoe dit voor de sector goed te organiseren?
            
Antwoord 7
            
De VNIB is geen initiatief vanuit de binnenvaartsector, maar bestaat uit de 5 zogenoemde
               expertisebureaus die in februari 2024 hun samenwerking met het NBKB eenzijdig ontbonden.
               Het klopt dat de ILT meermaals met deze partij heeft gesproken.
            
Vraag 8
            
Klopt het dat VNIB, na veel inspanning, voldoet aan de zwaarste norm voor onafhankelijkheid
               volgens de Raad van Accreditatie?
            
Antwoord 8
            
Hier kan het kabinet geen uitspraak over doen. Het accreditatieproces van de VNIB
               is nog niet afgerond.
            
Vraag 9
            
Klopt het dat VNIB, maar ook Register Holland en een eenpersoons inspecteur, volgens
               ILT niet voldoen aan de eisen voor onafhankelijkheid?
            
Antwoord 9
            
De RvA toetst geaccrediteerde partijen periodiek op de internationaal vastgestelde
               eisen voor onafhankelijkheid. Op dit moment is Register Holland geaccrediteerd en
               de VNIB niet.
            
Vraag 10
            
Verwacht u op korte termijn tot afspraken te komen met bovengenoemde inspecteurs?
Antwoord 10
            
De ILT is in haar communicatie met de VNIB helder geweest aan welke eisen (bijvoorbeeld
               qua onafhankelijkheid) de VNIB moet voldoen om inspecties in de binnenvaart uit te
               mogen voeren. Op het moment dat de VNIB (of welke andere partij dan ook) aan deze
               eisen voldoet komt de ILT graag tot afspraken om zo de keuringscapaciteit verder te
               vergroten.
            
Vraag 11
            
Hoe beoordeelt u de situatie die zich onder de groep inspecteurs voor de binnenvaart
               voordoet? Bent u het met de indieners eens dat inspecteurs zeer gespecialiseerde en
               bekwame personen zijn en dat er jaren nodig is om geaccrediteerd inspecteur te worden?
               Bestaat het risico dat, vanwege vergrijzing, er op korte termijn te weinig inspecteurs
               zijn?
            
Antwoord 11
            
De inspecteurs zouden gespecialiseerde en bekwame personen moeten zijn die moeten
               voldoen aan de eisen van de RvA en de ILT. Om het risico van een verminderde keuringscapaciteit
               door vergrijzing tegen te gaan werken de erkende klassenbureaus en keuringsinstanties
               hard om deze capaciteit te vergroten door werving en opleiding van nieuwe inspecteurs.
            
Vraag 12
            
Gelden de inspectie-eisen voor wat betreft de onafhankelijkheid, zoals dit is toegepast
               voor de binnenvaart, ook voor de andere inspecties waar ILT voor verantwoordelijk
               is?
            
Antwoord 12
            
Ja, ook in andere sectoren worden bij accreditatie en/of erkenning eisen gesteld op
               het gebied van onafhankelijkheid.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S.T.M. Hermans, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.