Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Kent over de NS-ticketautomaat op de veerhaven van ’t Horntje
Vragen van het lid Van Kent (SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de NS-ticketautomaat op de veerhaven van ’t Horntje (ingezonden 14 mei 2025).
Antwoord van Minister Hermans (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 6 juni 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met de recente berichtgeving dat de NS de ticketautomaat op veerhaven
’t Horntje wil verwijderen?1
2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie hierop?
Antwoord 2
De afweging met betrekking tot de kaartverkoopautomaten is een operationele verantwoordelijkheid
van NS. NS meldt dat het gebruik van de kaartverkoopautomaten voor treinkaartjes al
jaren fors daalt. De meeste reizigers gebruiken een ov-chipkaart met of zonder abonnement,
en de meeste treinkaartjes worden inmiddels online verkocht. Ook gebruiken steeds
meer reizigers hun betaalpas om in te checken. Sommige automaten worden zelfs zelden
tot niet gebruikt. Daarom verwijdert NS de kaartverkoopautomaten die heel weinig worden
gebruikt. NS wil reizigers wel de mogelijkheid blijven bieden om gebruik te maken
van een kaartautomaat. Daarom blijft op elk station minstens één kaartautomaat in
gebruik.
Texel heeft geen treinstation. Vanwege de verbinding met bestemmingen voorbij Den
Helder op het vasteland betreft het hier een unieke situatie. NS heeft het gebruik
van de kaartverkoopautomaten bij de veerhaven 't Horntje en station Den Helder gedurende
een langere periode gemonitord. Uit de data blijkt dat er géén sprake is van drukte
bij de kaartverkoopautomaten bij station Den Helder, en dat de kaartverkoopautomaat
op de veerhaven zelden tot nooit wordt gebruikt.
Op basis hiervan heeft NS het voornemen geuit de kaartverkoopautomaat op Texel te
verwijderen. De twee kaartverkoopautomaten op station Den Helder blijven beschikbaar.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het openbaar vervoer zo toegankelijk mogelijk moet zijn, en
dat de mogelijkheid om een treinkaartje op een fysieke locatie te kopen in plaats
van online daaronder valt?
Antwoord 3
Het is belangrijk dat het openbaar vervoer toegankelijk is voor iedereen ten behoeve
van de bereikbaarheid van ons land en de mobiliteit van onze inwoners. Om die reden
blijft NS, naast het beschikbaar stellen van digitale middelen, haar reizigers de
mogelijkheid bieden gebruik te maken van minimaal één kaartverkoopautomaat per station
(in dit geval Den Helder).
Vraag 4
Bent u ervan bewust dat Texel een vergrijsde bevolking heeft vergeleken met de rest
van Nederland, en dat ouderen niet altijd de digitale vaardigheden hebben om online
treinkaarten te kopen?
Antwoord 4
Zoals ook aangegeven bij mijn antwoord op vraag 3, blijft NS om de door het lid Van
Kent (SP) aangedragen reden, naast het beschikbaar stellen van digitale middelen,
haar reizigers de mogelijkheid bieden gebruik te maken van minimaal één kaartverkoopautomaat
per station. In dit geval blijft de kaartautomaat op Den Helder beschikbaar.
Vraag 5
Bent u ervan op de hoogte dat reizigers vanaf Texel naar Den Helder maar twee minuten
de tijd hebben om over te stappen van de gratis bus vanaf de veerboot naar de trein?
Ziet u daarom de noodzaak om de ticketautomaat op Texel te behouden, zodat reizigers
van tevoren een kaartje kunnen kopen of hun OV-chipkaart kunnen opladen?
Antwoord 5
Reizigers hebben reeds de mogelijkheid om van tevoren online een treinkaartje te kopen,
vooraf hun OV-chipkaart op te laden of bij het inchecken gebruik te maken van de betaalpas
middels OVPay. Gezien de uitzonderlijkheid van de situatie is NS in gesprek gegaan
met de gemeente Texel of en hoe de kaartverkoopautomaat op de veerhaven van ’t Horntje
kan worden behouden.
Vraag 6
Bent u bereid met NS in gesprek te gaan over behoud van de ticketautomaat op de veerhaven?
Zo ja, wanneer gaat u dat gesprek aan?
Antwoord 6
De afweging met betrekking tot de kaartverkoopautomaten is een operationele verantwoordelijkheid
van NS. Daarom is het goed dat NS in overleg is met de gemeente Texel over het eventueel
(tijdelijk) behouden van de kaartautomaat op veerhaven ’t Horntje.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.T.M. Hermans, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.