Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2024 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36740-VI-2)
2025D25069 Lijst van vragen
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de regering over de Aanbieding van het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek
2024 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36 740 VI, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
Pool
Adjunct-griffier van de commissie,
Van Tilburg
Nr
Vraag
1
Hoeveel geld heeft Justid gereserveerd voor de schadevergoedingen van de slachtoffers
van de onterechte tennaamstelling?
2
Ziet u mogelijkheden om in de ruim 500 beleids- en wetgevingsinitiatieven voor de
strafrechtketen zaken samen te voegen?
3
Kunt u uitleggen welke stappen u gaat ondernemen naar aanleiding van de bevinding
van de Algemene Rekenkamer dat er minimaal 867 onjuiste tenaamstellingen geregistreerd
zijn in de strafrechtketen?
4
Wat gaat u eraan doen om ervoor te zorgen dat het Openbaar Ministerie (OM) wel aan
zijn wettelijke informatieplicht aan slachtoffers gaat voldoen?
5
Kunt u toelichten wat ugaat doen om de problematiek, dat de ketenpartners, zoals politie,
OM en de Rechtspraak onvoldoende van elkaar weten hoe hun processen werken en welke
afhankelijkheden onderling spelen, op te lossen?
6
Kunt u uitleggen waarom het Ministerie van Justitie en Veiligheid onvoldoende beschermd
is tegen toenemende digitale dreiging en of dit gevaren met zich meebrengt voor de
nationale veiligheid?
7
Welke aanvullende bestuurlijke ketenafspraken zijn nodig om de onvolkomenheid in de
afpakketen daadwerkelijk op te lossen?
8
Kunt u een overzicht geven van alle wet- en regelgeving die op de strafrechtketen
is afgekomen de afgelopen tien jaar?
9
Hoe kan het dat er al sinds 2012 bekend is dat er een probleem is met de onjuiste
tenaamstellingen en hier tot op heden niets aangedaan is? Kunnen we hier een gedetailleerd
overzicht van krijgen?
10
Hoe kan het dat u te weinig coördinatie voert op de bedrijfsvoering van de strafrechtketen?
En hoe zou dit verbeterd kunnen worden?
11
Klopt het dat de 867 onjuiste tenaamstellingen een ondergrens is, en zo ja, in hoeveel
gevallen verwacht u dat er sprake is van onjuiste tenaamstellingen?
12
Wat wordt er momenteel gedaan voor de 867 slachtoffers van de onjuiste tenaamstellingen?
13
Klopt het dat de problematiek van de onjuiste tenaamstellingen al jarenlang bekend
is bij het ministerie en bij u gezien de casus Kowsoleea die dateert uit 2008?
14
Zijn al deze slachtoffers momenteel ook in beeld en is hier contact mee?
15
Hoeveel mensen hebben schadevergoeding gekregen om mensen die ten onrechte gedetineerd
zaten als gevolg hiervan, om hoeveel geld gaat dit?
16
Wat is de praktische en juridische reden dat het al 13 jaar niet lukt om de problemen
slachtoffers van de onjuiste tenaamstellingen op te lossen?
17
Op welke manier gaat u gevolg geven aan de constatering van de Algemene Rekenkamer
dat er te weinig coördinatie wordt gevoerd op de bedrijfsvoering van de strafrechtketen?
18
Waarom is ervoor gekozen om slechts op de helft van de nieuwe beleids- en wetgevingsinitiatieven
voor de strafrechtketen de impact te meten middels uitvoeringstoetsen?
19
Waarom is er voor het onderdeel rechtspleging en rechtsbijstand ten opzichte van de
tweede suppletoire begroting in 2024 € 13,3 miljoen minder uitgegeven dan begroot?
20
Klopt het dat de verlaging van de verplichting Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
met € 5,3 miljoen voor 2024 als nog wel is toegekend in 2025, of is er sprake van
een bezuiniging?
21
Is het uitblijven van grote schikkingen de reden van waarom er 22,9 miljoen minder
geld dan begroot is gerealiseerd in de afpakraming?
22
Zijn er nog meer redenen voor het feit dat de boeteraming € 47 miljoen hoger ligt
dan geraamd dan de gegeven redenen te weten minder kosten voor vervanging trajectcontroles,
relatief meer boetes met een hoger boetebedrag en hoger dan geraamd bedrag aan OM-transacties?
Kan dit worden uitgesplitst?
23
Wat wordt er momenteel gedaan om de operationele sterkte van de politie, berekend
per 100.000 inwoners die, zoals geconstateerd door de Algemene Rekenkamer trendmatig
afneemt, weer te laten doen toenemen?
24
Kunt u uitleggen hoeveel agenten er op dit moment per 100.000 inwoners zijn?
25
Wat stappen onderneemt u om de, door de Algemene Rekenkamer geconstateerde, daling
van de kwaliteit van overheidsregelgeving weer te laten stijgen?
26
Hoe kan het dat het Ministerie van 2023 op 2024 er 2.000 fte bij heeft gekregen en
sinds 2022 ongeveer 3.600 fte? Waar zit deze extra fte vooral in?
27
Is het de verwachting dat het aantal tijdig overgedragen ontnemingsmaatregelen in
2024 significant zal toenemen door het nieuwe dashboard?
28
Welke concrete resultaten heeft het Coördinerend beraad Afpakketen in 2024 bereikt
ten opzichte van 2022 en 2023?
29
Welke aanvullende bestuurlijke ketenafspraken zijn er nodig om de onvolkomenheid in
de afpakketen daadwerkelijk op te lossen?
30
Hoe kan het dat het OM in 7 procent van de onderzochte dossiers slachtoffers niet
volledig informeerde?
31
Op welke manier gaat u gevolg geven aan de bevindingen van de Algemene Rekenkamer
waarin wordt geconstateerd dat het OM bijna 7 procent van de 196 onderzochte slachtoffers
niet volledig informeerde en bij 19,4 procent van de gevallen onvoldoende op de andere
aspecten van informatievoorziening?
32
Hoe kan het dat in het algemeen aan bijna 1 op de 5 slachtoffers de informatievoorziening
vanuit het OM niet adequaat verloopt? Hoe wordt hier op toegezien?
33
Waarom is de plicht uit 2017 om slachtoffers in zaken die het OM voor de rechter brengt
te informeren over de aard van de tenlastelegging nog steeds niet doorgevoerd in het
OM-systeem van strafzaken?
34
Hoe gaat u verder met het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming nu er in de
Voorjaarsnota geen ruimte is gevonden voor de transitiekosten die bij dit Toekomstscenario
horen? Wat zal er met het Toekomstscenario gebeuren als dit geld ook bij de begroting
in het najaar niet worden gevonden?
35
Kan de uitvoering van het Toekomstscenario nog doorgang vinden zonder geld voor transitiekosten?
Zal dit de proeftuinen en de oprichting van regionale veiligheidsteams raken?
36
Wat is uw reactie op de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat de zorgen die de
Rekenkamer uitte over de staat van de jeugdbescherming in het rapport Georganiseerde
Onmacht uit 2023 nog niet zijn weggenomen?
37
Welke opvolging heeft u gegeven aan de conclusies en aanbevelingen van het rapport
Georganiseerde Onmacht van de Algemene Rekenkamer uit 2023 over de rol van de rijksoverheid
bij de jeugdbescherming? (Graag uiteengezet per aanbeveling welke wel en niet zijn
opgevolgd)
38
Hoe kan het dat er, zoals gesteld door de Algemene Rekenkamer, voortdurende onduidelijkheid
was of Justid dit zelf wel of niet mocht corrigeren?
39
Hoe kan het dat tekortkomingen uit eerdere beveiligingstesten in het informatiebeheer
van Justitie en Veiligheid (JenV) onopgelost blijven?
40
Hoe komt het dat er een grote achterstand is in het accrediteren van belangrijke informatiesystemen
bij JenV?
41
Welke vervolgstappen worden er gezet naar aanleiding van de bevinding van de Algemene
Rekenkamer over de onjuiste tenaamstelling bij gerechtelijke vonnissen?
42
Hoeveel onschuldige burgers hebben onterecht een strafblad door de onjuiste tenaamstelling?
43
Hoeveel mensen die een misdrijf hebben begaan en daarvoor veroordeeld zijn, hebben
dit niet op hun strafblad staan omdat hun identiteit onjuist is vastgesteld?
44
Hoe gaat u meer het voortouw nemen dan afgelopen jaren het geval was om de ernstige
tekortkomingen in de keten (bijv. de onjuiste tenaamstelling) tegen te gaan, zoals
de Algemene Rekenkamer aanbeveelt?
45
Komt er een nieuw verbeterplan wat betreft de strafrechtketen, nu de Algemene Rekenkamer
concludeert dat het huidige verbeterplan van de Minister niet voldoende is om de problematiek
in de strafrechtketen op te lossen?
46
Welke plannen zijn er om ervoor te zorgen dat de opgelegde normen bij jeugd- en zedenzaken
de komende jaren vaker worden gehaald?
47
Kunt u toelichten hoe het gesteld is met de doorlooptijden van niet geprioriteerde
strafzaken?
48
Welke maatregelen worden genomen om de normen voor jeugdzaken zedenzaken wel te halen
of in ieder geval de doorlooptijden te verkorten?
49
Deelt u de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat de lange wachttijden op vonnissen
voor slachtoffers en daders niet aansluiten bij het pedagogisch uitgangspunt van een
jeugdstraf? Welke opvolging heeft u hier in 2024 aan gegeven, gezien de problemen
al jaren spelen?
50
Welke acties worden er genomen naar aanleiding van de conclusie van de Algemene Rekenkamer
dat een gebrek aan coördinatie door de Minister van JenV onderdeel is van de problemen
in de strafrechtketen en de doorlooptijden?
51
Wat is uw reactie op de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat de grote hoeveelheid
wetsinitiatieven negatief bijdraagt aan de doorlooptijden en ketenproblematiek?
52
Welke bezuinigingen volgend uit het coalitieakkoord zullen de jeugdbescherming raken?
Om hoeveel geld gaat het voor de jaren 2025 t/m 2028 en op welke programma's zal worden
bezuinigd?
53
Kunt u een overzicht geven van alle wet- en regelgeving die op de strafrechtketen
is afgekomen onder de huidige regering?
54
Hoe kan het dat er een gebrek aan sturingsinformatie is over de strafrechtketen? En
dat pogingen die tot dusver lopen consequent stranden?
55
Zijn er momenteel plannen om de ongewenste uitstroom voortaan bij te houden, zoals
al in 2012 was geadviseerd door de Algemene Rekenkamer?
56
Klopt het dat het eind 2024 nog steeds niet mogelijk was om de omvang van de ongewenste
uitstroom van zaken vast te stellen, omdat de Minister dit niet bijhield? Bent u van
plan dit in de toekomst wel bij te gaan houden?
57
Hoe kijkt u naar de stelling van de Algemene Rekenkamer dat u als Minister van JenV
sinds het rapport Prestaties in de strafrechtketen uit 2012 weinig moeite heeft gedaan
om de strafrechtketen door betere coördinatie als geheel beter te laten presteren?
Gaat u stappen ondernemen om dit te verbeteren?
58
Kunt u toelichten waarom de uitvoeringstoetsen bij het Ministerie van Justitie en
Veiligheid niet of niet volledig uitgevoerd worden?
59
Worden er stappen gezet om vaker gedane uitvoeringstoetsen openbaar te maken en naar
de Kamer te sturen aangezien dit in 57 procent van de gevallen niet is gebeurd?
60
Hoeveel onderzoeken zijn er bij Justid geweest naar vermoedelijke fouten in de Strafrechtketendatabank
(SKDB)?
61
Hoe vaak heeft een medewerker van Justid de tenaamstelling in het SKDB gewijzigd?
62
Wie binnen Justid was of is verantwoordelijk voor het nalaten van het opstellen van
een toetsings- en handelingskader met betrekking tot de verkeerde tenaamstelling?
63
Wie is verantwoordelijk voor het geven van toestemming voor het aanbrengen van wijzigingen
bij een foutieve tenaamstelling?
64
Waarom heeft de directie van Justid de gevolgde handelwijze over de aanpassingen,
die tot gewetensnood leidde bij medewerkers, zo lang toegestaan en is deze niet gestopt?
65
Wat hebben Justid en het ministerie gedaan toen bekend werd dat medewerkers in gewetensnood
verkeerden? Zijn deze signalen serieus genomen en is er in- of extern advies gevraagd?
66
Vanaf welk moment was het Ministerie van JenV op de hoogte rondom de foutieve tenaamstelling
en de werkwijze van Justid? Waarom is er toen niet direct actie ondernomen?
67
Hoe kan het dat deze problematiek pas jaren later de politiek verantwoordelijke leiding
heeft bereikt?
68
Welke processen worden momenteel gehanteerd om binnen het ministerie bepaalde problematiek
bottom-up aan de kaart te stellen zodat de Minister op de hoogte is van de problemen?
69
Wat zijn de interne toezicht- en verantwoordingsprocessen bij Justid en hebben deze
in dit kader voldoende waarborgen geboden?
70
Kunt u aangeven hoe er binnen een uitvoeringsdienst een praktijk kan ontstaan waarin
eigen beleid is gemaakt én goedgekeurd, zonder het ondervonden is aan democratische
of juridische toetsing?
71
Wanneer verwacht de regering het toetsingskader tenaamstelling af te hebben?
72
Kan worden toegelicht hoe de aanbevelingen uit het rapport «Identiteitsvaststelling
in de strafrechtketen» van de Inspectie Justitie en Veiligheid zijn opgevolgd en kunt
u hierbij een reactie geven per aanbeveling uit de beleidsreactie op dit rapport?
73
Kan worden aangegeven waarom de Kamer sinds de beleidsreactie op het rapport «Identiteitsvaststelling
in de strafrechtketen» verder niet is geïnformeerd over de opvolging van de aanbevelingen,
terwijl in de uitvoering grote problemen bleven bestaan?
74
Kan worden aangegeven welke inspanningen er zijn verricht sinds het gesprek tussen
de Algemene Rekenkamer en de Staatssecretaris voor Rechtsbescherming op 7 januari
2025 en waarom de Kamer niet is meegenomen in deze inspanningen?
75
Hoeveel ruimte hebben onderdelen van het Ministerie van JenV, zoals Justid, om in
de openbare versie van hun jaarverslag te rapporteren over knelpunten in de uitvoering
zoals de problemen met betrekking tot de onjuiste tenaamstelling?
76
Kunt u ingaan op de suggestie van de Algemene Rekenkamer om over te gaan tot één overheidsloket
voor schulden bij het Rijk?
77
Kunt u toelichten waarom het bij het Ministerie van JenV lang duurt om de verbeterpunten
op te volgen?
78
Waarom is gekozen de inhoudelijke reactie op het onderzoek van de Algemene Rekenkamer
ten aanzien van de coördinatie op de bedrijfsvoering van de strafrechtketen uit te
stellen tot juni 2025?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J. Pool, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
I. van Tilburg, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.