Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Diederik van Dijk, Stoffer en Flach over het bericht Cryptomijnen in een land onder hoogspanning
Vragen van de leden Diederik van Dijk, Stoffer en Flach (allen SGP) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken, van Financiën en voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp over het bericht «Cryptomijnen in een land onder hoogspanning» (ingezonden 1 mei 2025).
Antwoord van Minister Klever (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp) (ontvangen
27 mei 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Cryptomijnen in een land onder hoogspanning»?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Welke Nederlandse of Europese wet- en regelgeving, dan wel IMVO-normen, zijn van toepassing
op Nederlandse ondernemers en bedrijven die actief zijn in het cryptomijnen in derde
landen?
Antwoord 2
Het kabinet verwacht van alle Nederlandse bedrijven die internationaal opereren dat
zij de OESO-richtlijnen inzake maatschappelijk verantwoord ondernemen en de UN Guiding
Principles on Business and Human Rights toepassen. De Corporate Sustainability Due
Diligence Directive (CSDDD) wordt met het Omnibus I voorstel vereenvoudigd en zal
gefaseerd toegepast worden vanaf juli 2028.
Vraag 3
Wat is precies de toegevoegde waarde van het cryptomijnen in Ethiopië aan de lokale
economie en samenleving?
Antwoord 3
Ethiopië heeft een groot tekort aan buitenlandse deviezen en werkt, met steun van
het Internationaal Monetair Fonds, aan het vergroten van deze deviezenvoorraad. De
bedrijven die zich in Ethiopië bezig houden met cryptomijnen, betalen een hoger tarief
voor het gebruik van elektriciteit dan de Ethiopische bevolking. Omdat zij hun inkomsten
genereren in buitenlandse deviezen en die om moeten zetten in lokale valuta om hun
rekeningen te betalen, dragen zij bij aan de voorraad buitenlandse deviezen van Ethiopië.
Vraag 4
In hoeverre profiteert de lokale bevolking van Ethiopië van de praktijken die in het
artikel genoemd worden?
Antwoord 4
Voor zover bekend is er, behalve middels afdrachten aan de Ethiopische staatskas,
geen significant direct economisch voordeel voor de Ethiopische bevolking bij de activiteiten
van buitenlandse crypto miners.
Vraag 5
Kan het kabinet toelichten wat volgens haar de wenselijkheid is van het cryptomijnen
in Ethiopië door Nederlandse ondernemers en bedrijven?
Antwoord 5
Het kabinet moedigt Nederlandse crypto miners niet aan om actief te worden in Ethiopië.
Tegelijkertijd staat het deze ondernemers vrij om activiteiten te ontplooien in Ethiopië,
mits deze in lijn zijn met relevante internationale standaarden en lokale wet- en
regelgeving.
Vraag 6
Hoe ziet de inzet van het kabinet eruit om de beperkte elektriciteit die voorradig
is in Ethiopië ten goede te laten komen aan de bevolking zelf?
Antwoord 6
Er is in Ethiopië geen gebrek aan opgewekte elektriciteit. Er is dus ook geen sprake
van verdringing van de lokale bevolking door crypto-investeerders. Wel is er nog altijd
sprake van beperkte distributiecapaciteit van het elektriciteitsnet, met name in rurale
gebieden. Daar heeft de bevolking last van. De Ethiopische overheid investeert in
uitbreiding van het distributienetwerk, maar vooralsnog is dat onvoldoende om alle
lagen van de bevolking te bereiken, onder meer door financieringstekorten. Om de benodigde
economische groei te bewerkstelligen, voorziet de Ethiopische overheid een belangrijke
rol voor de private sector en maakt zich hard voor het aantrekken van buitenlandse
investeerders. De komst van cryptobedrijven past in deze strategie.
Vraag 7
Acht het kabinet het noodzakelijk om met extra regelgeving te komen om de negatieve
gevolgen van cryptomijnen in derde landen te verminderen, en zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Nee, het kabinet acht aanvullende wetgeving niet noodzakelijk. Het kabinet verwacht
van alle bedrijven dat zij zakendoen in lijn met de OESO richtlijnen en UN Guiding
Principles on Business and Human Rights.
Vraag 8
Wat is het morele oordeel van het kabinet over het artikel, met name met het oog op
de schrijnende armoede en grote maatschappelijke problemen die een land als Ethiopië
teisteren?
Antwoord 8
In het algemeen steunt Nederland de Ethiopische economische hervormingsagenda, de
Homegrown Economic Reform Agenda. Hierbij ligt een sterke nadruk op ontwikkeling van
de private sector. Dit biedt meer kansen voor ondernemers, in een van oudsher sterk
gesloten economisch systeem. Nederland draagt hieraan bij door programma’s op het
gebied van private
sectorontwikkeling. Ongelijkheid en armoede blijven echter zeer grote uitdagingen
in Ethiopië en het artikel illustreert dit. Nederland zet zich daarom tevens in voor
armoedebestrijding en het leveren van diensten op het gebied van bijvoorbeeld water,
voedselzekerheid en gezondheid. Dit biedt mensen perspectief, en legt een basis voor
lokale economische ontwikkeling in een markt van ruim 130 miljoen inwoners. Ook draagt
het bij aan stabiliteit.
Vraag 9
Hoe verhoudt de ontwikkeling die in het artikel genoemd wordt zich tot de Nederlandse
hulp aan Ethiopië? Werken deze elkaar niet tegen?
Antwoord 9
Het kabinet zet zich in voor inclusieve economische groei in Ethiopië die ten goede
komt aan de bevolking en kansen biedt aan Nederlandse ondernemersDaarbij werkt Nederland,
waar mogelijk, samen met de Ethiopische overheid om dit te bewerkstelligen. De Ethiopische
inzet op het aantrekken van cryptobedrijven versterkt niet de Nederlandse hulp maar
werkt deze ook niet tegen. Er is geen samenwerking op het terrein van crypto en er
bestaan geen plannen in die richting.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. Klever, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.