Schriftelijke vragen : Het artikel 'KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT'
Vragen van de leden Buijsse en Peter de Groot (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen bij de ILT» (ingezonden 22 mei 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «KBN meldt concrete probleemgevallen met certificeringen
bij de ILT»?1
Vraag 2
Bent u op de hoogte van de problemen die binnenvaartschippers ervaren met de verlenging
van certificaten? Wat is de wachttijd op dit moment voor een inspectie?
Vraag 3
Bent u op de hoogte van het aantal binnenvaartschippers dat op korte en lange termijn
risico loopt dat hun schip uit de vaart genomen wordt omdat zij hun certificaat niet
hebben, omdat de inspecties door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) niet op
tijd uitgevoerd zijn? Hoe beoordeelt u de situatie waar de schippers zich in bevinden?
Vraag 4
Hoeveel voorlopige certificaten zijn door ILT uitgegeven aan binnenvaartschippers?
Hoe beoordeelt u dit en wat is het risico voor een binnenvaartschipper wanneer hij
een dergelijk voorlopig certificaat ontvangt?
Vraag 5
Wat is in uw optiek de oorzaak van deze problemen? Hoe gaat u deze problemen oplossen?
Vraag 6
Klopt het dat op 6 oktober 2023 het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB)
is geschorst voor de genoemde inspecties en dat hierdoor 35 inspecteurs uit deze organisatie
hun contract verloren? Hoe duidt u deze situatie van destijds?
Vraag 7
Klopt het dat, voorvloeiend uit de situatie in 2023, de binnenvaartsector zelf het
initiatief heeft genomen om inspecteurs te organiseren in een besloten vennootschap
(bv), onder de naam Verenigde Nederlandse Inspecteurs Binnenvaart (VNIB), en dat ze
met u in gesprek zijn gegaan over hoe dit voor de sector goed te organiseren?
Vraag 8
Klopt het dat VNIB, na veel inspanning, voldoet aan de zwaarste norm voor onafhankelijkheid
volgens de Raad van Accreditatie?
Vraag 9
Klopt het dat VNIB, maar ook Register Holland en een eenpersoons inspecteur, volgens
ILT niet voldoen aan de eisen voor onafhankelijkheid?
Vraag 10
Verwacht u op korte termijn tot afspraken te komen met bovengenoemde inspecteurs?
Vraag 11
Hoe beoordeelt u de situatie die zich onder de groep inspecteurs voor de binnenvaart
voordoet? Bent u het met de indieners eens dat inspecteurs zeer gespecialiseerde en
bekwame personen zijn en dat er jaren nodig is om geaccrediteerd inspecteur te worden?
Bestaat het risico dat, vanwege vergrijzing, er op korte termijn te weinig inspecteurs
zijn?
Vraag 12
Gelden de inspectie-eisen voor wat betreft de onafhankelijkheid, zoals dit is toegepast
voor de binnenvaart, ook voor de andere inspecties waar ILT voor verantwoordelijk
is?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Martijn Buijsse, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Peter de Groot, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.