Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Postma en Grinwis over het meerekenen van autonome vlootvernieuwing in de balanced approach- procedure
Vragen van de leden Postma (Nieuw Sociaal Contract) en Grinwis (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het meerekenen van autonome vlootvernieuwing in de «balanced approach»-procedure (ingezonden 16 april 2025).
Mededeling van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 9 mei 2025).
Vraag 1
Kunt u bevestigen dat de autonome ontwikkeling is meegenomen in de referentiesituatie
binnen de afgeronde «balanced approach»-procedure?
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat ook autonome vlootontwikkeling, dan wel autonome vlootvernieuwing,
hieronder valt en is meegenomen in dezelfde referentiesituatie?
Vraag 3
Kunt u aangeven met hoeveel personen u wilt dat het aantal ernstig gehinderden in
totaal omlaag gaat?
Vraag 4
Kunt u bevestigen dat, wanneer deze autonome vlootvernieuwing niet was meegenomen
in de referentiesituatie, het geluidsprobleem aan de start van de procedure groter
was geweest?
Vraag 5
Kunt u bevestigen dat, wanneer autonome vlootvernieuwing niet was meegenomen, in de
referentiesituatie een hoger geluidsdoel vastgesteld had moeten worden?
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat het geluidsdoel van 20% geluidshindervermindering op het etmaal
en 15% gedurende de nacht is vastgesteld boven op de autonome ontwikkelingen?
Vraag 7
Kunt u aangeven hoe hoog het geluidsdoel had moeten zijn als de autonome ontwikkelingen
niet waren meegerekend in de referentiesituatie?
Vraag 8
Bent u van mening dat het onwenselijk is om autonome vlootvernieuwing dubbel mee te
laten te tellen, zowel in de referentiesituatie als in het maatregelenpakket?
Vraag 9
Klopt het dat, wanneer de autonome vlootvernieuwing meegerekend wordt in het maatregelenpakket
om de resterende 5% in te vullen, deze dubbel meegeteld wordt, namelijk in zowel in
de referentiesituatie als in het maatregelenpakket? Zo nee, kunt u uitleggen waarom
dat niet het geval is?
Vraag 10
Bent u bereid een nieuwe referentiesituatie vast te stellen, indien u besluit autonome
vlootvernieuwing alsnog mee te nemen bij het invullen van de resterende 5% geluidsreductieopgave?
Vraag 11
Kunt u deze vragen één voor één en zo snel mogelijk, maar in ieder geval voor het
tweeminutendebat Schiphol, beantwoorden?
Mededeling
Op 16 april jl. hebben de leden Postma (NSC) en Grinwis (CU) vragen gesteld over het
meerekenen van autonome vlootvernieuwing in de balanced approach-procedure. De beantwoording
van de Kamervragen is helaas niet binnen de gestelde termijn van 3 weken mogelijk.
Voor het zorgvuldig beantwoorden van deze vragen is meer tijd nodig. De beantwoording
volgt zo spoedig mogelijk.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.