Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 725 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve
ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2025 wijzigingen
aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D.M. van Weel
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1. Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting 2025 geeft een beeld van de uitvoering van de begroting
2025 en bevat de voorgestelde -meerjarige- wijzigingen ten opzichte van de begroting
2025.
In hoofdstuk 2 is een meerjarig overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven en
ontvangsten mutaties. Het betreft de mutaties die groter zijn dan 10 miljoen euro.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen.
In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een meerjarige toelichting op de
«mutaties eerste suppletoire begroting» gegeven voor zover deze groter zijn dan 5 miljoen
euro. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn.
Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet
nader toegelicht.
In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk
zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties.
Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting
opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven
indien de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk
vastgestelde begroting of de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 20 miljoen
euro ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
2. Beleid
2.1. Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Artikel Uitgaven
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Vastgestelde begroting 2025
18.405.866
18.420.285
18.420.940
18.340.219
18.343.235
92.412
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Identificatie en Registratie
31
– 16.800
– 16.800
– 16.800
– 16.800
– 16.800
– 16.800
2
Recherche Samenwerkingsteam (RST)
31
15.312
950
0
0
0
0
3
Inzet arbeidsvoorwaardenmiddelen
31
95.100
0
0
0
0
4
Ramingsbijstelling
31,32,33,34,36,91
– 78.200
– 73.200
– 63.200
– 58.201
– 48.200
– 48.200
5
Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
32, 33, 34, 91
35.927
81.044
85.449
86.149
86.449
86.449
6
Meerjaren Productie Prognose (MPP)
32
9.629
12.727
0
0
0
0
7
CAO rechterlijke macht OM
33
10.000
0
0
0
0
0
8
Kasschuif DG-ondermijning
33
– 30.500
0
27.500
3.000
0
0
9
Aanpak problematische schulden
34
0
7.000
18.000
0
0
0
10
Garantieregeling forensische zorg
34
24.000
0
0
0
0
0
11
Ramingsbijstelling inburgering
38
0
– 68.477
2.866
41.391
24.117
103
12
Herverkaveling apparaatsuitgaven
91
– 120.734
– 111.804
– 104.405
– 103.705
– 103.425
– 103.425
13
Dekking interne problematiek
92
– 6.680
– 10.009
– 33.665
– 33.883
– 38.547
– 42.947
14
Boeten en transacties
92
– 20.045
– 23.745
– 24.819
– 24.993
– 24.993
– 24.993
15
Nationale Veiligheid HLA
92
– 8.270
– 41.990
– 103.390
– 103.390
– 103.390
– 103.990
16
Sociale advocatuur
92
0
0
30.000
30.000
30.000
30.000
17
Weerbaarheid
92
0
0
70.000
70.000
70.000
70.000
18
Eindejaarsmarge 2024
alle
159.770
0
0
0
0
0
19
Loonbijstelling 2025
alle
679.844
683.161
686.739
686.048
686.948
678.064
20
Prijsbijstelling 2025
alle
64.723
64.876
63.640
62.815
62.620
61.940
21
Dekking uit eindejaarsmarge
alle
– 159.770
0
0
0
0
0
22
Extrapolatie
alle
0
0
0
0
0
18.026.920
Overige mutaties
42.749
81.655
65.557
49.626
40.067
40.331
Stand 1e suppletoire begroting 2025
19.101.921
19.005.673
19.124.412
19.028.276
19.008.081
18.745.864
Toelichting
1. Identificatie en registratie
Per 1 januari 2025 is de politie gestopt met het uitvoeren van de Identificatie en
Registratiewerkzaamheden (I&R) ten behoeve van asielaanvragers. De hierbij behorende
taken en activiteiten zijn overgedragen aan de nieuw opgerichte Dienst Identificatie
en Screening Asielzoekers (DISA). Met deze overboeking worden de I&R middelen bij
de politie structureel overgeheveld naar het hoofdstuk Asiel en Migratie waaronder
DISA valt.
Recherche Samenwerkingsteam (RST)
Op basis van het Convenant Financieringssystematiek recherchesamenwerkingsteam d.d.
4 juli 2019 worden de voor het Recherchesamenwerkingsteam beschikbare ondermijningsmiddelen
overgeheveld van begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties naar begrotingshoofdstuk
6 Justitie en Veiligheid. Voor 2025 is dit € 15,3 mln. inclusief loon- en prijsbijstelling.
Inzet arbeidsvoorwaardenmiddelen
Het betreft incidentele vrijval uit arbeidsvoorwaardenmiddelen die voor 2025 via de
eindejaarsmarge beschikbaar wordt gesteld.
Ramingsbijstelling
Ter dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ wordt
op een aantal budgetten, waar zich de afgelopen jaren onderuitputting heeft voorgedaan,
een ramingsbijstelling ingeboekt.
Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Het Prognosemodel Justitiële Ketens raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële
keten. De grootste mutaties zijn onder andere verwerkt bij de onderstaande posten.
Op basis van de meest recente prognose van het aantal toevoegingen in asielzaken wordt
de geraamde uitgaven aan gesubsidieerde rechtsbijstand bijgesteld. Het budget wordt
in 2025 verlaagd met € -10 mln. en in 2026 verlaagd met € -5,6 mln.
Volumeontwikkeling rechtspraak: op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel
Justitiële Ketens zijn de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld. Met name
bij belasting- en handelszaken bij de rechtbanken en bij kantonzaken is de geraamde
instroom hoger. Het budget in 2026 wordt verhoogd met € 8,1 mln. en vanaf 2027 met
16 mln.
Het PMJ-budget OM wordt in 2026 met € 11,9 mln. verhoogd. De stijging wordt met name
veroorzaakt door de stijging van het aantal feitgecodeerde overtredingszaken en zaken
waarbij in beroep wordt gegaan bij de OvJ tegen een verkeersboete.
De PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte in de Justitiële Jeugd Inrichtingen.
Om aan deze behoefte te kunnen voldoen wordt het budget aangepast met € 9,5 mln. in
2025 oplopend naar € 28,3 mln. vanaf 2027.
De PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte bij Klinische plaatsen overige Forensische
zorg. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen wordt het budget meerjarig aangepast
met € 20,8 mln.
Naar aanleiding van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven
heeft de NZa herziene Zorgprestatiemodel-tarieven voor de jaren 2022 t/m 2025 gepubliceerd.
DJI heeft contractueel vastgelegd dat aanpassingen op de NZa tarieven worden doorgevoerd.
Dit verhoogt de gemiddelde dagprijs voor de overige forensische zorg (OFZ) en tbs.
Het beschikbare financieel kader wordt in 2025 verhoogd met € 16,9 mln. in 2025 oplopend
naar € 18,8 mln. vanaf 2029 om de benodigde klinische OFZ en tbs tegen de verhoogde
tarieven te kunnen realiseren.
Meerjaren Productie Prognose (MPP)
De raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt tot een budgetverhoging bij de
Raad voor de Rechtspraak. In 2025 € 9,6 mln. en in 2026 € 12,7 mln.
CAO rechterlijke macht OM
Doordat de cao rechterlijke macht pas in 2025 is afgesloten, vallen daarmee samenhangende
kosten in 2025 in plaats van 2024 voor het Openbaar Ministerie.
Kasschuif DG-ondermijning
Als gevolg van verwachte incidentele kosten wetswijziging Nieuwe Psychoactieve Stoffen
(NPS) in verband met uitkomsten evaluatie, 1 jaar na inwerkingtreding van de wet,
implementatiekosten van het vertraagde wetsvoorstel NCBC (Non conviction based confiscation)
en kosten bouw Beslag Informatie systeem is een kasschuif van de middelen noodzakelijk
om de verschuiving van kosten van 2025 naar de jaren 2027 en 2028 te dekken.
Aanpak problematische schulden
Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel
aan te pakken, hieronder vallen de invoering van de kosteloze betalingsherinnering,
de invoering van een discretionaire bevoegdheid en één overheidsincasso. Dit pakket
is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische schulden. Hiervoor wordt
€ 7 mln. in 2025 en € 18 mln. in 2026 van SZW overgeboekt naar JenV.
Garantieregeling forensische zorg
Ten behoeve van de garantieregeling Forensische Zorg (Forzo) wordt € 24 mln. via de
eindejaarsmarge meegenomen naar 2025 teneinde te storten in de begrotingsreserve horende
bij de garantieregeling Forzo.
Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform de
werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.
Ramingsbijstelling inburgering
Op basis van de MPP-raming voor te huisvesten statushouders wordt ieder jaar de raming
bijgesteld van de SPUK Inburgeringsvoorzieningen. Daarnaast is ervoor gekozen om de
10% korting op de SPUK inburgeringsvoorzieningen voor de jaren 2026 en 2027 niet door
te voeren, hetgeen leidt tot een tegenvaller. Mede op basis van de evaluatie van de
Wet Inburgering 2021 werkt JenV de komende tijd aan wetsaanpassingen om tot een structurele
invulling van de korting te komen.
Herverkaveling apparaatsbudget
Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk
(XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van
Justitie en Veiligheid en wordt nu bij de eerste suppletoire begroting structureel
overgeboekt naar de begroting van Asiel en Migratie.
Dekking interne problematiek
Meerjarig nog onverdeelde middelen zijn ingezet om de JenV-begroting sluitend te maken.
Boeten en transacties
Ter compensatie voor de derving van de boete-ontvangsten als gevolg van een lagere
indexering in 2024 dan benodigd voor dekking van rijksbrede problematiek wordt een
bedrag oplopend tot 25 miljoen euro afgeboekt ten behoeve van het generale beeld.
Nationale Veiligheid HLA
Voor versterking van de nationale veiligheid wordt in het hoofdlijnenakkoord in 2025
€ 200 mln.; in 2026 250 mln. en vanaf 2027 € 300 mln. structureel beschikbaar gesteld
voor meer slagkracht bij de politie, justitie en veiligheidsdiensten. Bij de eerste
suppletoire begroting wordt hiervoor aan Defensie in 2025 € 0,8 mln.; in 2026 € 9,7
mln. en vanaf 2027 € 25,8 mln. beschikbaar gesteld. En aan BZK wordt voor 2025 € 7,5
mln; in 2026 € 32,3 mln. en vanaf 2027 structureel € 77,6 mln. aan budget overgeboekt.
Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform de
werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.
Sociale advocatuur
Er worden extra middelen beschikbaar gesteld om de sociale advocatuur te versterken.
Het betreft € 30 mln. vanaf het jaar 2027. Zie ook kamerbrief TK, 2024–2025, 31 753, nr. 294. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform
de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.
Weerbaarheid
Er worden extra middelen beschikbaar gesteld om de weerbaarheid van Nederland tegen
militaire en hybride dreigingen te versterken. Het betreft structureel € 70 mln. vanaf
2027. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform
de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.
Eindejaarsmarge 2024
De eindejaarsmarge 2024 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd.
Loonbijstelling 2025
De tranche loonbijstelling 2025 is na aftrek van de loonbijstelling externe inhuur
met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd.
Prijsbijstelling 2025
De jaarlijkse prijsbijstelling is bij Voorjaarsnota met 50% gekort en de toekenning
van deze prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de JenV-begroting.
Dekking uit eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2024 is ingezet ter dekking van de overlopende verplichtingen uit
2024.
Extrapolatie
Dit zijn de standen van het jaar 2029 die nu ook voor 2030 zijn opgenomen (ook wel
extrapolatiestanden genoemd).
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting)
(bedragen x € 1.000)
Artikel
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Vastgestelde begroting 2025
1.687.690
1.750.948
1.781.366
1.806.295
1.837.322
0
Belangrijkste suppletoire mutaties
1
Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)
32, 34
18.462
24.640
24.975
24.975
24.975
24.975
2
Boeten en transacties
33
61.985
64.345
66.019
71.025
77.285
112.982
3
Afroming eigen vermogen DJI
34
22.800
0
0
0
0
0
4
Specifieke uitkering (SPUK) Inburgering
38
31.200
0
0
0
0
0
5
Extrapolatie
alle
0
0
0
0
0
1.837.322
Overige mutaties
15.959
4.843
343
8.565
8.653
8.653
Stand 1e suppletoire begroting 2024
1.838.096
1.844.776
1.872.703
1.910.860
1.948.235
1.983.932
Toelichting
1. Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)
Het Prognosemodel Justitiële Ketens raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële
keten. Deze mutatie bevat de volgende twee posten:
Bij de griffierechten is de raming van de ontvangsten naar boven bijgesteld op basis
van de jaarlijkse herijking van de raming (aan de hand van de gerealiseerde ontvangsten,
gerealiseerde instroom en de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële
Ketens). Het betreft € 24,2 mln. in 2025 met een oploop naar € 32 mln. vanaf 2027.
De nieuwe ramingen voor het aantal WAHV boetes laten voor de jaren 2025 t/m 2030 een
minder sterk stijgende trend zien in vergelijking met de raming van vorig jaar. Naast
een autonome daling, wordt er een negatief effect als gevolg van vervanging vaste
flitspalen en enkele trajectcontroles geraamd en een positief effect voor extra flitspalen,
focusflitsers en flexflitspalen. Als gevolg van de minder sterke stijging in aantallen
boetes, is het ontvangstenbudget verhaal administratiekosten ook naar beneden bijgesteld.
Het betreft € -5,8 mln. in 2025 met een afloop naar € -7 mln. vanaf 2027.
Boeten en Transacties
De nieuwe raming voor de boetes en transacties laat een stijgende trend zien voor
de periode 2025 tot en met 2030. Hierbij is rekening gehouden met de benodigde vervangingen
van flitspalen en het gegeven dat enkele trajectcontroles aan het eind van hun levensduur
komen in de komende jaren. De inzet van focusflitsers en flexflitspalen leidt tot
een gemiddeld hoger tarief per boete. Daarnaast is het aantal opgelegde transacties
gestegen.
Afroming eigen vermogen DJI
Het eigen vermogen van DJI komt boven de grens van 5% uit en wordt voor dat deel afgeroomd.
Specifieke uitkering (Spuk) inburgering
Het afgelopen jaar was het aantal statushouders dat door de gemeenten wordt ingeburgerd
lager dan eerder geraamd waardoor de gemeenten een bedrag van 31,2 mln. terugboeken
naar JenV.
Extrapolatie
Dit zijn de standen van het jaar 2029 die nu ook voor 2030 zijn opgenomen (ook wel
extrapolatiestanden genoemd).
3. Beleidsartikelen
3.1. Artikel 31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
8.147.573
181.482
8.329.055
239.750
8.568.805
54.974
46.453
40.102
38.798
8.231.593
Uitgaven
8.209.178
181.482
8.390.660
185.983
8.576.643
54.974
46.453
40.102
38.798
8.231.593
31.2
Bekostiging politie
7.898.863
181.235
8.080.098
183.615
8.263.713
57.970
49.463
43.127
41.622
7.913.856
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
7.863.352
181.143
8.044.495
183.615
8.228.110
57.970
49.463
43.127
41.622
7.879.898
Politie
7.859.821
181.143
8.040.964
183.615
8.224.579
57.973
49.467
43.132
41.628
7.876.374
Politieacademie
3.531
0
3.531
0
3.531
– 3
– 4
– 5
– 6
3.524
Bijdrage aan medeoverheden
35.511
92
35.603
0
35.603
0
0
0
0
33.958
Brandweer- en politiekorps (BES)
35.511
92
35.603
0
35.603
0
0
0
0
33.958
31.3
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
310.315
247
310.562
2.368
312.930
– 2.996
– 3.010
– 3.025
– 2.824
317.737
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
290.306
0
290.306
– 3.345
286.961
– 2.689
– 2.689
– 2.378
– 2.066
299.938
Internationale Samenwerkingsoperaties
27.016
0
27.016
0
27.016
0
0
0
0
29.013
Beheer meldkamers
244.267
0
244.267
– 3.000
241.267
– 2.689
– 2.689
– 2.378
– 2.066
241.903
Programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesysteem
18.000
0
18.000
– 345
17.655
0
0
0
0
28.000
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.023
0
1.023
0
1.023
0
0
0
0
1.022
Bijdrage aan medeoverheden
976
0
976
0
976
0
0
0
0
976
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
976
0
976
0
976
0
0
0
0
976
Subsidies (regelingen)
7.185
247
7.432
6.373
13.805
239
225
225
0
5.671
Opsporing
2.613
97
2.710
0
2.710
0
0
0
0
2.063
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.965
0
3.965
– 127
3.838
– 226
0
0
0
3.130
Overige Subsidies
607
150
757
6.500
7.257
465
225
225
0
478
Opdrachten
11.848
0
11.848
– 660
11.188
– 546
– 546
– 872
– 758
11.152
Providers
9.191
0
9.191
– 460
8.731
– 367
– 367
– 713
– 620
8.634
Overige Opdrachten
2.657
0
2.657
– 200
2.457
– 179
– 179
– 159
– 138
2.518
Ontvangsten
6.500
0
6.500
0
6.500
0
0
0
0
500
Budgetflex artikel 31: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel
bedraagt 97%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig
gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie
Deze post bestaat uit onder ander de volgende mutaties:
– Op artikel 92 zijn met de augustusbesluitvorming middelen gereserveerd voor Innovatie
bij de Politie. Met deze mutatie worden deze gereserveerde middelen gerealloceerd
van artikel 92 naar artikel 31. Er zijn drie overkoepelende beoogde hoofdeffecten
voor Innovatie. Het eerste beoogde hoofdeffect is het verbeteren van de efficiency
in de operatie. Het tweede effect is het verbeteren van de heterdaadkracht en de opsporing.
Tot slot richt een deel van de plannen zich op de bescherming van de maatschappij
en de politieorganisatie tegen nieuwe dreigingen. Het betreft € 4 mln. in 2025 oplopend
naar € 15 mln. vanaf 2027.
– Een efficiencytaakstelling voor de uitvoering van het Hoofdlijnenakkoord. Het budget
wordt in 2026 verlaagd met € -5,6 mln. met een verdere afloop naar € -13 mln. vanaf
2029.
– Per 1 januari 2025 is de politie gestopt met het uitvoeren van de Identificatie en
Registratiewerkzaamheden (I&R) ten behoeve van asielaanvragers. De hierbij behorende
taken en activiteiten zijn overgedragen aan de nieuw opgerichte Dienst Identificatie
en Screening Asielzoekers (DISA). Met deze overboeking worden de I&R middelen bij
de politie structureel overgeheveld naar het hoofdstuk Asiel en Migratie waaronder
DISA valt. Het betreft structureel € 16,8 mln. per jaar.
– Op basis van het Convenant Financieringssystematiek recherchesamenwerkingsteam d.d.
4 juli 2019 worden de voor het Recherchesamenwerkingsteam beschikbare ondermijningsmiddelen
overgeheveld van begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties naar begrotingshoofdstuk
6 Justitie en Veiligheid. Voor 2025 is dit € 15,3 mln. inclusief loon en prijsbijstelling.
– Een budgetoverheveling vanuit artikel 32 naar 31 ten behoeve van Forensische Opsporing
in het kader van de ondermijningsaanpak. Het betreft vanaf 2025 meerjarig € 15,1 mln.
– Een meerjarig budgetoverheveling naar artikel 33 vanaf 2025 ten behoeve van het Strategisch
Kenniscentrum Georganiseerde Criminaliteit (SKC) voor de (door) ontwikkeling van het
strategisch dreigingsbeeld en voor innovatie. Het betreft vanaf 2025 € 5 mln. structureel.
– Vanuit artikel 36 wordt een overboeking naar artikel 31 gedaan voor de uitgaven en
het aangaan van verplichtingen voor de NAVO top op 24 en 25 juni. Het betreft € 20,5
mln. in 2025.
– Voor de uitvoering van Mainportprogramma's en incidentele financiering Bakendetectie
bij Nationale Politie worden vanuit artikel 33 middelen overgeheveld naar artikel
31. Het betreft € 6,5 mln. in 2025 en in 2026.
– Een budgetoverheveling vanuit artikel 36 naar artikel 31 voor het stelsel Beveiligen
van Personen. Dit betekent dat vooral de randvoorwaardelijke processen rondom beveiligingsmaatregelen:
inlichtingen, centrale sturing op capaciteit, onafhankelijk toezicht, worden ingericht.
Het betreft € 35,6 mln. in 2025 oplopend naar € 40,3 mln. vanaf 2028.
– Voor de uitvoering van voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie
van het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt bij VJN 60% van het toegezegde budget
voor 2025 beschikbaar gesteld. Bij NJN wordt op basis van een voortgangsrapportage
de resterende middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt vanuit artikel 33 € 5,5
mln. naar artikel 31 overgeheveld.
– Een incidentele vrijval uit arbeidsvoorwaardenmiddelen die voor 2025 via de eindejaarsmarge
beschikbaar wordt gesteld. Het betreft € 95,1 mln. in 2025.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
– Een overdracht van middelen (€ 5,9 mln. in 2025) die reeds ter beschikking staan voor
de versterking van de forensische geneeskunde en worden geboekt van het instrument
bijdrage naar het subsidie-instrument. Het betreft een herschikking binnen de bestaande
budgettaire kaders ten behoeve van subsidie aan GGD GHOR.
Mutaties verplichtingen
Het verplichtingenbudget op het onderdeel politie is hoger uitgevallen vanwege inzet
voor de arbeidsvoorwaardenmiddelen.
3.2. Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
(bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
2.317.778
25.277
2.343.055
24.837
2.367.892
26.452
26.539
18.272
18.166
2.240.865
Uitgaven
2.317.778
25.277
2.343.055
24.837
2.367.892
26.452
26.539
18.272
18.166
2.240.865
Apparaatsuitgaven
38.315
5
38.320
3.262
41.582
102
53
6
– 13
38.011
32.1
Apparaat Hoge Raad
38.315
5
38.320
3.262
41.582
102
53
6
– 13
38.011
Personele uitgaven
34.416
5
34.421
3.262
37.683
102
53
6
– 13
34.114
Eigen personeel
33.696
5
33.701
1.312
35.013
2
– 47
– 94
– 113
33.295
Externe inhuur
720
0
720
1.950
2.670
100
100
100
100
819
Materiële uitgaven
3.899
0
3.899
0
3.899
0
0
0
0
3.897
ICT
1.203
0
1.203
0
1.203
0
0
0
0
1.203
SSO's
616
0
616
0
616
0
0
0
0
616
Overig materieel
2.080
0
2.080
0
2.080
0
0
0
0
2.078
Programmauitgaven
2.279.463
25.272
2.304.735
21.575
2.326.310
26.350
26.486
18.266
18.179
2.202.854
32.2
Adequate toegang tot het rechtsbestel
719.646
10.716
730.362
– 8.324
722.038
2.764
8.379
699
827
656.348
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
43.061
0
43.061
500
43.561
– 30
– 49
– 65
– 71
42.979
Raad voor Rechtsbijstand
32.591
0
32.591
500
33.091
– 23
– 37
– 49
– 54
32.529
Bureau Financieel Toezicht
10.470
0
10.470
0
10.470
– 7
– 12
– 16
– 17
10.450
Subsidies (regelingen)
35.055
10.676
45.731
3.282
49.013
2.247
2.247
2.247
2.372
32.304
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
975
276
1.251
0
1.251
138
138
138
138
928
Juridisch Loket
32.639
7.000
39.639
4.145
43.784
2.800
2.800
2.800
2.800
30.805
Overige Subsidies
1.441
3.400
4.841
– 863
3.978
– 691
– 691
– 691
– 566
571
Opdrachten
641.530
40
641.570
– 12.106
629.464
547
6.181
– 1.483
– 1.474
581.065
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
11.289
0
11.289
– 100
11.189
– 90
– 90
– 79
– 69
11.217
Toevoegingen rechtsbijstand
626.641
40
626.681
– 15.779
610.902
– 8.434
– 2.800
– 2.800
– 2.800
565.990
Mediation in Strafrecht
1.945
0
1.945
475
2.420
125
125
125
0
1.945
Overige Opdrachten
1.655
0
1.655
3.298
4.953
8.946
8.946
1.271
1.395
1.913
32.3
Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
1.559.817
14.556
1.574.373
29.899
1.604.272
23.586
18.107
17.567
17.352
1.546.506
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
69.691
0
69.691
6.583
76.274
143
100
59
42
67.477
Autoriteit Persoonsgegevens
49.001
0
49.001
5.369
54.370
167
148
130
123
47.291
College voor de Rechten van de Mens
11.171
0
11.171
940
12.111
– 216
– 233
– 250
– 257
10.516
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen
2.285
0
2.285
50
2.335
– 8
– 13
– 16
– 18
2.245
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.689
0
5.689
0
5.689
– 4
– 6
– 8
– 9
5.678
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's
1.545
0
1.545
224
1.769
204
204
203
203
1.747
Bijdrage aan medeoverheden
1.476.137
9
1.476.146
21.830
1.497.976
23.076
17.654
17.155
16.957
1.466.972
Bijdragen Rechtspleging
49
0
49
– 49
0
0
0
0
0
49
Caribisch Nederland (BES)
6.844
9
6.853
7.999
14.852
– 50
– 50
– 50
– 50
7.043
Raad voor de rechtspraak
1.465.102
0
1.465.102
11.180
1.476.282
20.426
15.004
14.505
14.307
1.456.038
Overige Bijdrage aan medeoverheden
4.142
0
4.142
2.700
6.842
2.700
2.700
2.700
2.700
3.842
Subsidies (regelingen)
10.740
25
10.765
111
10.876
367
353
353
353
8.808
Rechtspleging
615
25
640
0
640
0
0
0
0
485
Wetgeving
1.416
0
1.416
0
1.416
0
0
0
0
1.118
Perspectief herstelbemiddeling
2.403
0
2.403
311
2.714
567
553
553
553
2.523
Overige Subsidies
6.306
0
6.306
– 200
6.106
– 200
– 200
– 200
– 200
4.682
Opdrachten
3.249
14.522
17.771
1.375
19.146
0
0
0
0
3.249
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
537
14.522
15.059
– 427
14.632
0
0
0
0
537
Caribisch Nederland (BES)
401
0
401
– 75
326
0
0
0
0
401
Overige Opdrachten
2.311
0
2.311
1.877
4.188
0
0
0
0
2.311
Ontvangsten
170.448
0
170.448
24.013
194.461
31.009
31.912
31.912
31.912
210.158
Budgetflex artikel 32: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel
bedraagt 99%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig
gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
– Bij rechtsbijstand worden op basis van de meest recente prognose van het aantal toevoegingen
in asielzaken de geraamde uitgaven aan gesubsidieerde rechtsbijstand bijgesteld. Het
budget wordt in 2025 verlaagd met € -10 mln. en in 2026 verlaagd met € -5,6 mln.
– – Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel
aan te pakken. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische
schulden. Hiervoor worden middelen overgemaakt van SZW naar JenV voor de jaren 2025
(€ 3,3 mln.); 2026 (€ 7,8 mln.) en 2027 (€ 7,8 mln.).
32.3 Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Caribisch Nederland (BES)
Een overboeking van begroting Koninkrijksrelaties naar de begroting Justitie en Veiligheid,
ten behoeve van drie organisaties binnen de ondermijningsaanpak, te weten het OM van
Curaçao, Sint Maarten en de BES, het OM van Aruba en het Gemeenschappelijk Hof van
Justitie. Het betreft € 8 mln. voor 2025.
Raad voor de rechtspraak
– Volumeontwikkeling rechtspraak: op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel
Justitiële Ketens zijn de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld. Met name
bij belasting- en handelszaken bij de rechtbanken en bij kantonzaken is de geraamde
instroom hoger. Het budget in 2026 wordt verhoogd met € 8,1 mln.; in 2026 en vanaf
2027 € 16 mln.
– De raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt meerjarig tot een budgetverhoging
bij de Raad voor de Rechtspraak. In 2025 € 9,6 mln. en in 2026 € 12,7 mln.
Bijdrage medeoverheden: overig
– Vanuit artikel 33 wordt vanaf 2025 meerjarig € 31,6 mln. overgeboekt naar artikel
32 ten behoeve van Forensische Opsporing in het kader van ondermijningsaanpak, die
over OM, Politie en NFI worden verdeeld.
Mutaties ontvangsten
Het Prognosemodel Justitiële Ketens raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële
keten. Bij de griffierechten is de raming van de ontvangsten naar boven bijgesteld
op basis van de jaarlijkse herijking van de raming (aan de hand van de gerealiseerde
ontvangsten, gerealiseerde instroom en de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel
Justitiële Ketens). Het betreft € 24,2 mln. in 2025 met een oploop naar € 32,1 mln.
vanaf 2027.
3.3. Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
(bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
1.535.128
– 5.432
1.529.696
84.323
1.614.019
– 105.848
– 75.308
– 99.799
– 35.825
1.394.317
Uitgaven
1.561.128
– 5.432
1.555.696
– 95.677
1.460.019
– 45.848
– 15.308
– 39.799
– 35.825
1.394.317
Apparaatsuitgaven
849.109
2.171
851.280
23.463
874.743
18.537
4.821
3.701
3.340
818.907
33.1
Apparaat Openbaar Ministerie
849.109
2.171
851.280
23.463
874.743
18.537
4.821
3.701
3.340
818.907
Personele uitgaven
676.304
2.171
678.475
17.534
696.009
12.769
– 947
– 2.067
– 2.428
661.099
Eigen personeel
607.226
2.171
609.397
16.861
626.258
14.372
1.506
1.236
1.215
603.662
Externe inhuur
67.374
0
67.374
673
68.047
– 1.603
– 2.453
– 3.303
– 3.643
55.733
Overig personeel
1.704
0
1.704
0
1.704
0
0
0
0
1.704
Materiële uitgaven
172.805
0
172.805
5.929
178.734
5.768
5.768
5.768
5.768
157.808
ICT
36.394
0
36.394
100
36.494
100
100
100
100
24.770
SSO's
53.442
0
53.442
– 155
53.287
0
0
0
0
53.430
Overig materieel
82.969
0
82.969
5.984
88.953
5.668
5.668
5.668
5.668
79.608
Programmauitgaven
712.019
– 7.603
704.416
– 119.140
585.276
– 64.385
– 20.129
– 43.500
– 39.165
575.410
33.2
Bestuur, informatie en technologie
97.387
764
98.151
– 8.716
89.435
2.551
– 3.967
– 3.922
– 3.776
84.852
Bijdrage aan medeoverheden
69.341
0
69.341
– 6.091
63.250
– 4.820
– 4.099
– 4.054
– 3.908
63.896
Regionale Informatie en Expertise Centra
60.382
0
60.382
0
60.382
0
0
0
0
60.375
Landelijk Informatie en Expertise Centrum
3.734
0
3.734
– 3.584
150
– 3.665
– 2.944
– 2.944
– 2.944
115
Overige Bijdrage aan medeoverheden
5.225
0
5.225
– 2.507
2.718
– 1.155
– 1.155
– 1.110
– 964
3.406
Subsidies (regelingen)
17.432
764
18.196
– 5.870
12.326
7.525
247
247
247
12.749
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.758
155
3.913
585
4.498
0
0
0
0
2.966
Overige Subsidies
13.674
609
14.283
– 6.455
7.828
7.525
247
247
247
9.783
Opdrachten
10.614
0
10.614
3.245
13.859
– 154
– 115
– 115
– 115
8.207
Overige Opdrachten
10.614
0
10.614
3.245
13.859
– 154
– 115
– 115
– 115
8.207
33.3
Opsporing en vervolging
612.046
– 8.367
603.679
– 110.424
493.255
– 66.936
– 16.162
– 39.578
– 35.389
490.558
Bijdrage aan agentschappen
157.732
1.110
158.842
15.555
174.397
11.125
8.305
7.726
7.493
159.964
NFI
100.941
1.110
102.051
13.527
115.578
13.368
10.927
10.726
10.645
111.251
Justid
27.806
0
27.806
1.249
29.055
– 878
– 1.201
– 1.517
– 1.645
21.282
Justis
28.985
0
28.985
779
29.764
– 1.365
– 1.421
– 1.483
– 1.507
27.431
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
6.789
0
6.789
1.148
7.937
– 3
– 4
– 4
– 4
6.784
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)
6.789
0
6.789
1.148
7.937
– 3
– 4
– 4
– 4
6.784
Bijdrage aan medeoverheden
254.275
20.500
274.775
– 122.955
151.820
– 78.987
– 28.166
– 51.896
– 48.365
174.813
FIU.Nederland
8.074
0
8.074
– 210
7.864
– 8.056
– 8.054
– 8.054
– 8.054
0
Aanpak ondermijning
226.797
3.700
230.497
– 118.129
112.368
– 66.613
– 15.794
– 39.524
– 35.993
160.184
Overige Bijdrage aan medeoverheden
19.404
16.800
36.204
– 4.616
31.588
– 4.318
– 4.318
– 4.318
– 4.318
14.629
Subsidies (regelingen)
7.702
23
7.725
1.084
8.809
– 78
0
0
0
5.132
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
562
23
585
– 585
0
0
0
0
0
444
Overige Subsidies
7.140
0
7.140
1.669
8.809
– 78
0
0
0
4.688
Opdrachten
183.294
– 30.000
153.294
– 5.256
148.038
1.007
3.703
4.596
5.487
141.611
Schadeloosstellingen
23.235
– 10.000
13.235
0
13.235
0
0
0
0
23.230
Onrechtmatige Detentie
7.174
0
7.174
0
7.174
0
0
0
0
7.173
Gerechtskosten
41.675
0
41.675
– 2.500
39.175
– 2.241
– 2.241
– 1.981
– 1.722
39.943
Verkeershandhaving OM
44.555
0
44.555
– 402
44.153
– 402
– 402
– 402
– 402
36.394
Afpakken
690
0
690
0
690
0
0
0
0
690
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
15.213
0
15.213
5.113
20.326
5.085
7.781
7.781
7.781
22.990
Overige Opdrachten
50.752
– 20.000
30.752
– 7.467
23.285
– 1.435
– 1.435
– 802
– 170
11.191
Garanties
2.254
0
2.254
0
2.254
0
0
0
0
2.254
Faillissementscuratoren
2.254
0
2.254
0
2.254
0
0
0
0
2.254
33.4
Vervolging en berechting MH17-verdachten
2.586
0
2.586
0
2.586
0
0
0
0
0
Opdrachten
2.586
0
2.586
0
2.586
0
0
0
0
0
Vervolging en berechting MH17-verdachten
2.586
0
2.586
0
2.586
0
0
0
0
0
Ontvangsten
1.323.742
0
1.323.742
65.837
1.389.579
63.567
60.241
73.247
79.507
1.616.378
Budgetflex artikel 33: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel
bedraagt 78%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig
gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
De verhoging van het apparaatsbudget wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
– Vanuit artikel 32 wordt vanaf 2025 meerjarig € 5,7 mln. overgeboekt naar artikel 33
voor OM ten behoeve van Forensische Opsporing in het kader van de ondermijningsaanpak.
– Voor de uitvoering van voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie
van het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt bij VJN € 5,7 mln. in 2025 beschikbaar
gesteld. Dat is 60% van het toegezegde budget. Bij NJN worden op basis van een voortgangsrapportage
de resterende middelen beschikbaar gesteld.
– Doordat de cao rechterlijke macht pas in 2025 is afgesloten, vallen de daarmee samenhangende
uitgaven in 2025 in plaats van 2024 voor het Openbaar Ministerie. Het betreft totaal
€ 10 mln.
– Het PMJ-budget OM wordt in 2026 met € 11,9 mln. verhoogd. De stijging wordt met name
veroorzaakt door de stijging van het aantal feitgecodeerde overtredingszaken en zaken
waarbij in beroep wordt gegaan bij de OvJ tegen een verkeersboete.
33.2 Bestuur, Informatie en technologie
Door uitstel van de Wet regulering sekswerk (Wrs) zijn de beschikbare middelen in
2025 niet nodig. Een kasschuif is benodigd om de middelen in het juiste kasritme te
zetten. Hiervoor wordt € 7 mln. uit 2025 doorgeschoven naar 2026.
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage agentschappen
Vanuit artikel 32 wordt vanaf 2025 meerjarig € 7,3 mln. overgeboekt naar artikel 33
voor NFI ten behoeve van Forensische Opsporing in het kader van ondermijningsaanpak.
Bijdrage aan medeoverheden
– Als gevolg van verwachte incidentele kosten wetswijziging Nieuwe Psychoactieve Stoffen
(NPS), uitkomsten evaluatie 1 jaar na inwerkingtreding van de wet, implementatiekosten
van het vertraagde wetsvoorstel NCBC (Non conviction based confiscation) en kosten
bouw Beslag Informatie systeem is een kasschuif van de middelen noodzakelijk om de
verschuiving van kosten van 2025 (€ 30,5 mln.) naar de jaren 2027 (€ 27,5 mln.) en
2028 (€ 3 mln.) te dekken.
– Voor de uitvoering van Mainportprogramma's en incidentele financiering Bakendetectie
bij Nationale Politie worden vanuit artikel 33 middelen overgeheveld naar artikel
31. Het betreft € 6,5 mln. in 2025 en in 2026.
– Vanuit artikel 33 wordt vanaf 2025 meerjarig € 31,6 mln. overgeboekt ten behoeve van
Forensische Opsporing in het kader van ondermijningsaanpak voor OM, Politie en NFI.
– Een meerjarig budgetoverheveling vanuit artikel 31 naar artikel 33 vanaf 2025 ten
behoeve van het Strategisch Kenniscentrum Georganiseerde Criminaliteit (SKC) voor
de (door) ontwikkeling van het strategisch dreigingsbeeld (€ 2 mln.) en voor innovatie
(€ 3 mln.). Het betreft vanaf 2025 € 5 mln. structureel.
– Ter dekking van de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling
(PMIV) wordt € 7,9 mln. in 2025 intern overgeheveld naar overige opdrachten.
– Een neerwaartse ramingsbijstelling op ondermijning ter dekking van problematiek op
de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ. Het betreft € 30 mln. in 2025 aflopend
naar € 15 mln. vanaf 2029.
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen
Door de stijging van de kosten van huisvesting, bewaking en ICT bij Domeinen, stijgt
ook de doorbelasting van deze kosten aan het OM. Daarnaast zijn de kosten van vernietiging
van in beslag genomen vuurwerk toegenomen. Het betreft € 6,2 mln. in 2025 met een
oploop naar € 8,8 mln. vanaf 2027.
Opdrachten
– Ter dekking van de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling
(PMIV) wordt € 7,9 mln. intern overgeheveld van bijdrage medeoverheden.
– Voor de uitvoering van voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie
van het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt bij VJN een bedrag van € 15 mln. in
2025 beschikbaar gesteld aan diverse organisaties. Dat is 60% van het toegezegde budget
voor 2025. Bij NJN wordt op basis van een voortgangsrapportage de resterende middelen
beschikbaar gesteld.
– De activiteiten om de gevolgen de diverse ketenpartners van de invoering van het Wetboek
van Strafvordering goed in beeld te brengen vergen meer tijd waardoor uitgaven verschuiven
van 2024 (€ 5,8 mln.) naar 2025.
– Een neerwaartse ramingsbijstelling in 2025 van € 8,6 mln. naar 5,9 mln. vanaf 2029
op de onderuitputting overig opdrachten.
Mutaties verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor RIEC’s is in 2025 opgehoogd met € 240 mln. voor de komende
vier jaar waarvan € 60 mln. per jaar vanaf 2025.
Mutaties ontvangsten
– Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel
aan te pakken. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische
schulden. Hiervoor wordt op het onderdeel boeten en transacties € 3 mln. in 2026 en
€ 8 mln. voor 2027 overgeboekt van SZW naar JenV.
– De nieuwe financiële raming voor de boetes en transacties laat een stijgende trend
zien voor de periode 2025 tot en met 2030. Hierbij is rekening gehouden met de benodigde
vervangingen van flitspalen en het gegeven dat enkele trajectcontroles aan het eind
van hun levensduur komen in de komende jaren. Daarnaast zijn de ontvangsten op transacties
hoger dan eerder geraamd. Hiervoor wordt het ontvangstenbudget in 2025 opgehoogd met
€ 62 mln. met een oploop naar € 113 mln. in 2030.
3.4. Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en Beschermen (bedragen
x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
4.279.807
44.018
4.323.825
51.487
4.375.312
52.762
59.815
38.950
36.667
4.460.292
Uitgaven
4.263.588
44.018
4.307.606
51.487
4.359.093
52.762
59.815
38.950
36.667
4.460.292
Apparaatsuitgaven
251.399
0
251.399
1.766
253.165
1.649
947
748
668
242.286
34.1
Apparaat Raad voor de Kinderbescherming
251.399
0
251.399
1.766
253.165
1.649
947
748
668
242.286
Personele uitgaven
202.704
0
202.704
1.766
204.470
1.649
947
748
668
194.375
Eigen personeel
196.199
0
196.199
1.696
197.895
1.868
1.276
1.186
1.150
188.354
Externe inhuur
4.976
0
4.976
70
5.046
– 219
– 329
– 438
– 482
4.493
Overig personeel
1.529
0
1.529
0
1.529
0
0
0
0
1.528
Materiële uitgaven
48.695
0
48.695
0
48.695
0
0
0
0
47.911
ICT
20.875
0
20.875
0
20.875
0
0
0
0
20.099
SSO's
17.999
0
17.999
0
17.999
0
0
0
0
17.994
Overig materieel
9.821
0
9.821
0
9.821
0
0
0
0
9.818
Programmauitgaven
4.012.189
44.018
4.056.207
49.721
4.105.928
51.113
58.868
38.202
35.999
4.218.006
34.2
Preventieve maatregelen
84.466
0
84.466
5.812
90.278
7.088
1.914
277
133
98.784
Bijdrage aan agentschappen
30.212
0
30.212
2.098
32.310
586
796
736
711
31.016
Dienst Justis
30.212
0
30.212
2.098
32.310
586
796
736
711
31.016
Bijdrage aan medeoverheden
44.199
0
44.199
– 265
43.934
– 82
– 82
– 82
– 82
55.205
Aanpak criminaliteitsfenomenen
44.083
0
44.083
– 265
43.818
– 82
– 82
– 82
– 82
55.089
Overige Bijdrage aan medeoverheden
116
0
116
0
116
0
0
0
0
116
Subsidies (regelingen)
6.131
0
6.131
288
6.419
– 100
– 100
– 100
0
4.508
Aanpak criminaliteitsfenomenen
4.826
0
4.826
288
5.114
– 100
– 100
– 100
0
3.497
Overige Subsidies
1.305
0
1.305
0
1.305
0
0
0
0
1.011
Opdrachten
3.924
0
3.924
3.691
7.615
6.684
1.300
– 277
– 496
8.055
Aanpak criminaliteitsfenomenen
1.602
0
1.602
3.062
4.664
3.169
– 538
– 476
– 413
5.817
Overige Opdrachten
2.322
0
2.322
629
2.951
3.515
1.838
199
– 83
2.238
34.3
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
3.505.383
33.018
3.538.401
65.991
3.604.392
36.660
43.337
22.514
18.817
3.706.605
Bijdrage aan agentschappen
3.126.185
33.018
3.159.203
45.689
3.204.892
44.952
53.295
31.884
27.496
3.335.851
DJI – gevangeniswezen
1.599.859
33.018
1.632.877
2.106
1.634.983
– 2.437
– 3.817
– 4.877
– 5.634
1.715.859
DJI – Forensische zorg
1.333.354
0
1.333.354
39.236
1.372.590
34.910
34.025
33.482
33.285
1.432.439
CJIB
192.972
0
192.972
4.347
197.319
12.479
23.087
3.279
– 155
187.553
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
312.595
0
312.595
6.195
318.790
– 716
– 2.435
– 2.551
– 2.596
302.616
Reclassering Nederland
185.328
0
185.328
5.917
191.245
– 164
– 891
– 960
– 987
181.917
Leger des Heils
29.242
0
29.242
72
29.314
– 138
– 388
– 399
– 403
28.157
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
98.025
0
98.025
206
98.231
– 414
– 1.156
– 1.192
– 1.206
92.542
Bijdrage aan medeoverheden
3.176
0
3.176
1.304
4.480
1.040
994
945
896
4.480
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
3.176
0
3.176
1.304
4.480
1.040
994
945
896
4.480
Subsidies (regelingen)
10.099
0
10.099
75
10.174
0
0
0
0
7.972
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
8.073
0
8.073
0
8.073
0
0
0
0
6.373
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
2.026
0
2.026
75
2.101
0
0
0
0
1.599
Opdrachten
53.328
0
53.328
– 11.272
42.056
– 8.616
– 8.517
– 7.764
– 6.979
55.686
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
53.328
0
53.328
– 11.272
42.056
– 8.616
– 8.517
– 7.764
– 6.979
55.686
Storting/onttrekking begrotingsreserve
0
0
0
24.000
24.000
0
0
0
0
0
Forensisch Psychiatrische Centra
0
0
0
24.000
24.000
0
0
0
0
0
34.4
Slachtofferzorg
117.156
0
117.156
– 18.302
98.854
– 11.150
– 9.599
– 8.399
– 7.234
113.162
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
72.868
0
72.868
1.300
74.168
2.222
3.453
3.346
3.305
78.815
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
12.171
0
12.171
1.187
13.358
549
407
323
290
12.553
Slachtofferhulp Nederland
60.697
0
60.697
113
60.810
1.673
3.046
3.023
3.015
66.262
Opdrachten
44.288
0
44.288
– 19.602
24.686
– 13.372
– 13.052
– 11.745
– 10.539
34.347
Slachtofferzorg
13.875
0
13.875
– 12.044
1.831
– 6.753
– 6.586
– 5.871
– 5.256
8.883
Schadefonds Geweldsmisdrijven
28.013
0
28.013
– 6.758
21.255
– 5.902
– 5.749
– 5.240
– 4.732
23.549
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
2.400
0
2.400
– 800
1.600
– 717
– 717
– 634
– 551
1.915
34.5
Veiligheid jeugd
305.184
11.000
316.184
– 3.780
312.404
18.515
23.216
23.810
24.283
299.455
Bijdrage aan agentschappen
227.523
0
227.523
9.511
237.034
27.098
28.341
28.341
28.341
258.828
DJI – jeugd
227.523
0
227.523
9.511
237.034
27.098
28.341
28.341
28.341
258.828
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.335
0
17.335
– 73
17.262
381
641
654
546
17.820
LBIO
3.827
0
3.827
127
3.954
124
123
121
– 6
3.820
Halt
13.508
0
13.508
– 200
13.308
257
518
533
552
14.000
Bijdrage aan medeoverheden
5.029
0
5.029
590
5.619
338
146
114
114
2.020
Jeugdbescherming en jeugdsancties
3.449
0
3.449
0
3.449
0
0
0
0
326
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)
1.580
0
1.580
590
2.170
338
146
114
114
1.694
Subsidies (regelingen)
28.063
10.000
38.063
– 4.102
33.961
1.338
– 729
– 697
– 697
12.429
Jeugdbescherming en jeugdsancties
28.063
10.000
38.063
– 4.102
33.961
1.338
– 729
– 697
– 697
12.429
Opdrachten
27.234
1.000
28.234
– 9.706
18.528
– 10.640
– 5.183
– 4.602
– 4.021
8.358
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
4.599
0
4.599
– 500
4.099
– 448
– 448
– 396
– 344
4.254
Jeugdbescherming en jeugdsancties
22.635
1.000
23.635
– 9.206
14.429
– 10.192
– 4.735
– 4.206
– 3.677
4.104
Ontvangsten
139.803
0
139.803
23.256
163.059
– 7.288
– 7.577
– 7.576
– 7.576
141.390
Budgetflex artikel 34: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel
bedraagt 98%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig
gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage aan agentschappen
• De PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte bij Klinische plaatsen overige Forensische
zorg. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen wordt het budget meerjarig aangepast
met € 20,8 mln. vanaf 2025.
• Naar aanleiding van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven
heeft de NZa herziene Zorgprestatiemodel-tarieven voor de jaren 2022 t/m 2025 gepubliceerd.
DJI heeft contractueel vastgelegd dat aanpassingen op de NZa tarieven worden doorgevoerd.
Dit verhoogt de gemiddelde dagprijs voor de overige forensische zorg (OFZ) en tbs.
Het beschikbare financieel kader wordt in 2025 verhoogd met € 16,9 mln. in 2025 oplopend
naar € 18,5 mln. vanaf 2028 om de benodigde klinische OFZ en tbs tegen de verhoogde
tarieven te kunnen realiseren.
• Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel
aan te pakken, hieronder vallen de invoering van de kosteloze betalingsherinnering,
de invoering van een discretionaire bevoegdheid en één overheidsincasso. Dit pakket
is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische schulden. Hiervoor wordt
€ 7 mln. in 2025 en € 18 mln. in 2026 van SZW overgeboekt naar JenV.
Opdrachten
Een ramingsbijstelling op opdrachten intra- en extramurale sanctie uitvoering ter
dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ. Het betreft
€ 7,5 mln. in 2025 met een afloop naar € 5 vanaf 2029. Het restant saldo betreft en
aantal kleinere mutaties.
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Ten behoeve van de garantieregeling Forensische Zorg (Forzo) wordt € 24 mln. via de
eindejaarsmarge meegenomen naar 2025 teneinde te storten in de begrotingsreserve horende
bij de garantieregeling Forzo.
34.4 Slachtofferzorg
Een ramingsbijstelling op het onderdeel slachtofferzorg ter dekking van problematiek
op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ. Het betreft € 12,6 mln. in 2025
met een afloop naar € 8,7 mln. vanaf 2029. Het restant saldo betreft en aantal kleinere
mutaties.
34.5 Veiligheid Jeugd
Bijdrage aan agentschappen
De PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte in de Justitiële Jeugd Inrichtingen
van 44 plekken in 2025 naar 83 extra plekken in 2030. Om aan deze behoefte te kunnen
voldoen wordt het budget aangepast met € 10 mln. in 2025 oplopend naar € 28 mln. Vanaf
2027.
Opdrachten
Ter dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ wordt
op een aantal budgetten, waar zich de afgelopen jaren onderuitputting heeft voorgedaan,
een ramingsbijstelling ingeboekt. Het betreft € 5,6 mln. in 2025 aflopend naar € 3,9
mln. Vanaf 2029.
Mutaties ontvangsten
– Het eigen vermogen van Justis komt boven de grens van 5% uit en wordt voor dat deel
afgeroomd met € 6,6 mln.
– De nieuwe ramingen voor het aantal WAHV boetes laten voor de jaren 2025 t/m 2030 een
minder sterk stijgende trend zien in vergelijking met de raming van vorig jaar. Naast
een autonome daling, wordt er een negatief effect als gevolg van vervanging vaste
flitspalen en enkele trajectcontroles geraamd en een positief effect voor extra flitspalen,
focusflitsers en flexflitspalen. Als gevolg van de minder sterke stijging in aantallen
boetes, is het ontvangstenbudget verhaal administratiekosten ook naar beneden bijgesteld.
Het betreft € -5,8 mln. in 2025 met een oploop naar € -7 mln. vanaf 2027.
– Het eigen vermogen van DJI komt boven de grens van 5% uit en wordt voor dat deel afgeroomd
met € 22,8 mln.
3.5. Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme e nationaal veiligheidsbeleid
(bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
613.310
13.500
626.810
– 125.405
501.405
– 52.182
– 54.525
– 50.609
– 50.522
509.354
Uitgaven
609.598
13.500
623.098
– 111.291
511.807
– 52.025
– 54.368
– 50.531
– 50.522
509.354
36.2
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
592.463
13.500
605.963
– 111.291
494.672
– 52.025
– 54.368
– 50.531
– 50.522
492.222
Bijdrage aan agentschappen
2.289
0
2.289
0
2.289
0
0
0
0
2.289
Overige Bijdrage aan agentschappen
2.289
0
2.289
0
2.289
0
0
0
0
2.289
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
41.941
0
41.941
11.375
53.316
858
834
811
401
41.593
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
41.941
0
41.941
11.375
53.316
858
834
811
401
41.593
Bijdrage aan medeoverheden
471.580
13.500
485.080
– 77.292
407.788
– 52.059
– 52.871
– 49.281
– 49.132
370.178
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
278.074
0
278.074
– 10.285
267.789
0
0
0
0
261.419
Overige Bijdrage aan medeoverheden
193.506
13.500
207.006
– 67.007
139.999
– 52.059
– 52.871
– 49.281
– 49.132
108.759
Subsidies (regelingen)
5.009
0
5.009
2.688
7.697
1.507
0
0
0
3.953
Nederlands Rode Kruis
1.520
0
1.520
2.638
4.158
1.400
0
0
0
1.200
Korpora
635
0
635
0
635
39
0
0
0
500
Overige Subsidies
2.854
0
2.854
50
2.904
68
0
0
0
2.253
Opdrachten
71.644
0
71.644
– 48.062
23.582
– 2.331
– 2.331
– 2.061
– 1.791
74.209
Crisiscommunicatie
5.299
0
5.299
– 600
4.699
– 538
– 538
– 476
– 413
5.318
NCSC
46.529
0
46.529
– 45.529
1.000
0
0
0
0
61.381
Regeling tegemoetkoming schade 2021
10.900
0
10.900
0
10.900
0
0
0
0
0
Overige Opdrachten
8.916
0
8.916
– 1.933
6.983
– 1.793
– 1.793
– 1.585
– 1.378
7.510
36.3
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
17.135
0
17.135
0
17.135
0
0
0
0
17.132
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.135
0
17.135
0
17.135
0
0
0
0
17.132
Onderzoeksraad Voor Veiligheid
17.135
0
17.135
0
17.135
0
0
0
0
17.132
Ontvangsten
2.000
0
2.000
0
2.000
0
0
0
0
2.000
Budgetflex artikel 36: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel
bedraagt 71%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig
gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
Conform afspraken in het Veiligheidsberaad worden vanuit het onderdeel Brede doeluitkering
Rampenbestrijding de middelen (€ 7,3 mln.) voor het instellen van een hoogwaardig
en gegarandeerd informatie-, actie- en coördinatiepunt voor Rijk, regio’s en partners
overgeheveld naar NIPV.
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
Zie toelichting bij NIVP.
Bijdrage medeoverheden Overig
– Voor het versterken en vernieuwen van het Stelsel Bewaken en Beveiligen wordt meerjarig
€ 6,4 mln. overgeheveld naar de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst.
– Vanuit het onderdeel Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV)
wordt in 2025 € 35,6 mln. oplopend naar € 40,3 mln. vanaf 2028 overgeboekt naar artikel
31 om het huidige stelsel Bewaken en Beveiligen te vernieuwen naar het stelsel Beveiligen
van Personen. Dit betekent dat vooral de randvoorwaardelijke processen rondom beveiligingsmaatregelen
(inlichtingen, centrale sturing op capaciteit, onafhankelijk toezicht) worden ingericht.
– Vanuit artikel 36 wordt een overboeking naar artikel 31 gedaan voor de uitgaven en
het aangaan van verplichtingen voor de NAVO top op 24 en 25 juni. Het betreft € 20,5
mln. in 2025.
Opdrachten Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC)
De NCTV verstrekt € 45,5 mln. aan het NCSC voor het uitvoeren van diverse taken ter
voorkoming of beperking van de uitval van de beschikbaarheid of het verlies van integriteit
van de systemen van rijksoverheidsorganisaties en vitale aanbieders en ter verdere
versterking van de digitale weerbaarheid van de Nederlandse samenleving. Dit krachtens
de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen.
3.6. Artikel 38 Inburgering
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 38 Inburgering (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
481.599
38.012
519.611
– 2.364
517.247
– 69.578
1.351
42.136
24.862
261.974
Uitgaven
482.599
38.012
520.611
– 2.364
518.247
– 69.578
1.351
42.136
24.862
261.974
38.2
Inburgering
482.599
38.012
520.611
– 2.364
518.247
– 69.578
1.351
42.136
24.862
261.974
Bijdrage aan agentschappen
29.738
0
29.738
– 1.101
28.637
– 1.101
– 1.515
745
745
24.679
DUO
29.738
0
29.738
– 1.101
28.637
– 1.101
– 1.515
745
745
24.679
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
57.950
0
57.950
0
57.950
0
0
0
0
33.842
COA
57.950
0
57.950
0
57.950
0
0
0
0
33.842
Bijdrage aan medeoverheden
338.587
38.012
376.599
– 142
376.457
– 68.477
2.866
41.391
24.117
178.568
Maatschappelijke begeleiding
142
0
142
– 142
0
0
0
0
0
0
Inburgeringsvoorziening
323.188
38.012
361.200
0
361.200
– 68.477
2.866
41.391
24.117
178.568
Onderwijsroute
15.257
0
15.257
0
15.257
0
0
0
0
0
Subsidies (regelingen)
14.062
0
14.062
1.100
15.162
0
0
0
0
6.571
Vroege integratie
12.711
0
12.711
0
12.711
0
0
0
0
6.571
Overige
1.351
0
1.351
1.100
2.451
0
0
0
0
0
Opdrachten
13.250
0
13.250
– 2.221
11.029
0
0
0
0
6.700
Inburgering en integratie
13.250
0
13.250
– 2.221
11.029
0
0
0
0
6.700
Leningen
29.012
0
29.012
0
29.012
0
0
0
0
11.614
DUO
29.012
0
29.012
0
29.012
0
0
0
0
11.614
Ontvangsten
3.000
38.012
41.012
31.200
72.212
0
0
0
0
3.000
Budgetflex artikel 38: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel
bedraagt 98%. Wat niet juridisch is verplicht is bestuurlijk gebonden of beleidsmatig
gereserveerd.
Toelichting
Mutaties uitgaven
38.2 Inburgering
Inburgeringsvoorzieningen
Op basis van de MPP-raming voor te huisvesten statushouders wordt ieder jaar de raming
bijgesteld van de SPUK Inburgeringsvoorzieningen. Daarnaast is ervoor gekozen om de
10% korting op de SPUK inburgeringsvoorzieningen voor de jaren 2026 en 2027 niet door
te voeren, hetgeen leidt tot een tegenvaller. Mede op basis van de evaluatie van de
Wet Inburgering 2021 werkt JenV de komende tijd aan wetsaanpassingen om tot een structurele
invulling van de korting te komen. De raming wordt in 2026 (€ -68,5 mln.) neerwaarts
bijgesteld. Vanaf 2027 wordt het budget opgehoogd met € € 2,9 mln. in 2027; € 41,4
mln. in 2028; € 24,1 mln. in 2029 en € 0,1 mln. in 2030.
Mutaties ontvangsten
Het afgelopen jaar is het aantal statushouders dat door de gemeenten wordt ingeburgerd
lager dan eerder geraamd. De teveel betaalde bedragen storten de gemeenten terug naar
JenV. Het betreft € 31,2 mln. in 2025.
4. Niet-beleidsartikelen
4.1. Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 9 Artikel 91 Apparaat kerndepartement (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
616.168
0
616.168
– 77.810
538.358
– 89.228
– 70.188
– 48.190
– 50.455
440.071
Uitgaven
611.217
0
611.217
– 77.810
533.407
– 89.228
– 70.188
– 48.190
– 50.455
440.071
91.1
Apparaatsuitgaven kerndepartement
611.217
0
611.217
– 77.810
533.407
– 89.228
– 70.188
– 48.190
– 50.455
440.071
Personele uitgaven
409.343
0
409.343
– 64.022
345.321
– 88.829
– 77.144
– 71.828
– 70.713
258.966
Eigen personeel
374.504
0
374.504
– 80.713
293.791
– 80.184
– 71.374
– 67.969
– 68.571
238.541
Externe inhuur
33.605
0
33.605
17.118
50.723
– 7.676
– 4.899
– 3.085
– 1.406
19.557
Overig personeel
1.234
0
1.234
– 427
807
– 969
– 871
– 774
– 736
868
Materiële uitgaven
201.874
0
201.874
– 13.788
188.086
– 399
6.956
23.638
20.258
181.105
ICT
37.667
0
37.667
3.802
41.469
– 313
– 584
9.121
2.941
29.953
SSO's
108.048
0
108.048
– 11.162
96.886
161
4.873
9.576
11.468
102.381
Overig materieel
56.159
0
56.159
– 6.428
49.731
– 247
2.667
4.941
5.849
48.771
Ontvangsten
4.185
0
4.185
6.100
10.285
6.540
6.761
6.982
7.070
10.506
Toelichting
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verlaagd. Deze verlaging wordt grotendeels
veroorzaakt door onderstaande mutaties:
– Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk
(XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van
Justitie en Veiligheid en wordt nu bij de eerste suppletoire begroting meerjarig overgeboekt
naar de begroting van Asiel en Migratie. Het betreft € 121 mln. in 2025; € 112 mln.
in 2026; € 104 mln. in 2027 en 2028. En vanaf 2029 € 103 mln.
– De NCTV verstrekt € 45,5 mln. aan het NCSC voor het uitvoeren van diverse taken ter
voorkoming of beperking van de uitval van de beschikbaarheid of het verlies van integriteit
van de systemen van rijksoverheidsorganisaties en vitale aanbieders en ter verdere
versterking van de digitale weerbaarheid van de Nederlandse samenleving. Dit krachtens
de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen.
– De apparaatstaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord stond bij de ontwerpbegroting volledig
geparkeerd op artikel 91. Deze is nu bij de 1e suppletoire begroting deels doorverdeeld
naar de betreffende organisaties. Het apparaatsbudget wordt hiermee verhoogd. Betreft
€ 23,6 mln. in 2026; € 35,3 mln. in 2027; € 47,1 mln. in 2028 oplopend naar € 51,8
mln. vanaf 2029.
– Voor het Justicelink project heeft een aanpassing plaats gevonden in de planning van
fase 0 o.a. door een latere start. Als gevolg hiervan schuiven de planning en begroting
van de overige fasen op. Dit heeft gevolgen voor het kasritme. Hiervoor wordt circa
€ 7 mln. doorgeschoven naar 2028.
– Via de eindejaarsmarge worden de gelden, ad € 8,6 mln., voor Justicelink die bestemd
zijn voor NFI overgeheveld naar 2025.
– Een bijdrage van € 5,4 mln. aan het Ministerie van Financiën ten behoeve van de inkoopcategorie
Vakkennis & Persoonlijke Ontwikkeling (VP&O) die rijksbrede overeenkomsten afsluit met
als doel het ontsluiten van relevante vakkennis en informatie die overheidsfunctionarissen
nodig hebben om hun publieke taak goed te kunnen uitvoeren.
– In het kader van het programma informatiebeveiliging 2.0 wordt totaal € 5,5 mln. overgeheveld
naar de taakorganisaties.
– Een meerjarige neerwaartse ramingsbijstelling op het HGIS-budget Europol en Eurojust
van € 6,3 mln.
Mutaties ontvangsten
Het budget ontvangsten is meerjarig met € 6,1 mln. verhoogd voor het onderdeel Diensten
Centrum. Het restant saldo betreft een aantal kleine mutaties.
4.2. Artikel 92 Nog onverdeeld
Tabel 10 Artikel 92 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
266.799
– 216.433
50.366
720.890
771.256
707.879
709.178
687.117
683.155
1.111.430
Uitgaven
266.799
– 216.433
50.366
720.890
771.256
707.879
709.178
687.117
683.155
1.111.430
92.1
Nog onverdeeld
266.799
– 216.433
50.366
720.890
771.256
707.879
709.178
687.117
683.155
1.111.430
Nog te verdelen
266.799
– 216.433
50.366
720.890
771.256
707.879
709.178
687.117
683.155
1.111.430
Nog onverdeeld
266.799
– 216.433
50.366
720.890
771.256
707.879
709.178
687.117
683.155
1.111.430
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen
en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld
naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en
ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen. De toegekende loon-
en prijsbijstelling is toegevoegd op artikel 92 voor een nadere doorverdeling naar
de desbetreffende artikelen.
4.3. Artikel 93 Geheim
Tabel 11 Artikel 93 Geheim (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting t (1)
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)
Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)
Mutaties 1e suppletoire begroting (4)
Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)
Mutatie 2026
Mutatie 2027
Mutatie 2028
Mutatie 2029
Mutatie 2030
Art.
Verplichtingen
3.557
0
3.557
0
3.557
0
0
0
0
3.556
Uitgaven
3.557
0
3.557
0
3.557
0
0
0
0
3.556
93.1
Geheim
3.557
0
3.557
0
3.557
0
0
0
0
3.556
Geheim
3.557
0
3.557
0
3.557
0
0
0
0
3.556
Geheim
3.557
0
3.557
0
3.557
0
0
0
0
3.556
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven
5. Agentschappen
5.1. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Tabel 12 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Eerste Suppletoire begroting
2025 (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
Baten
Omzet
3.397.961
3.397.961
waarvan omzet moederdepartement
3.222.619
83.954
3.306.573
waarvan omzet overige departementen
92.842
92.842
waarvan omzet derden
82.500
82.500
Rentebaten
15.000
15.000
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
3.412.961
83.954
3.496.915
Lasten
Apparaatskosten
1.911.230
37.371
1.948.601
– Personele kosten
1.649.230
36.851
1.686.081
waarvan eigen personeel
1.394.230
36.851
1.431.081
waarvan inhuur externen
130.000
130.000
waarvan overige personele kosten
125.000
125.000
– Materiële kosten
262.000
520
262.520
waarvan apparaat ICT
155.000
520
155.520
waarvan bijdrage aan SSO's
32.000
32.000
waarvan overige materiële kosten
75.000
75.000
Materiele programmakosten
1.454.031
46.583
1.500.614
Afschrijvingskosten
9.200
9.200
– Materieel
9.000
9.000
– Immaterieel
200
200
Rentelasten
0
0
Overige lasten
38.500
38.500
waarvan dotaties voorzieningen
38.500
38.500
waarvan bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
3.412.961
83.954
3.496.915
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 13 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2025 + depositorekeningen
587.816
587.816
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
3.397.961
83.954
3.481.915
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 3.412.961
– 83.954
– 3.496.915
2.
Totaal operationele kasstroom
– 15.000
– 15.000
Totaal investeringen (-/-)
– 12.000
– 12.000
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
1.000
1.000
3.
Totaal investeringskasstroom
– 11.000
– 11.000
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
– 21.291
– 21.291
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
0
– 21.291
– 21.291
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
561.816
– 21.291
540.525
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt
grotendeels verklaard door onder andere: op basis van amendement Ellian worden extra
plekken licht beveiligde inrichting gecreëerd; het budget wordt bijgesteld op basis
van de PMJ-raming voor Forensiche zorg en Justitiële Jeugd Inrichtingen en het eigen
vermogen boven de grens van 5% wordt afgeroomd.
5.2. Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Justis)
Tabel 14 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justis Eerste Suppletoire begroting
2025 (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
Baten
Omzet
64.817
2.650
67.467
waarvan omzet moederdepartement
59.424
2.650
62.074
waarvan omzet overige departementen
4.490
0
4.490
waarvan omzet derden
903
0
903
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
64.817
2.650
67.467
Lasten
Apparaatskosten
– Personele kosten
36.975
2.650
39.625
waarvan eigen personeel
31.807
1.000
32.807
waarvan inhuur externen
5.168
1.650
6.818
waarvan overige personele kosten
0
0
0
– Materiële kosten
27.843
0
27.843
waarvan apparaat ICT
1.032
0
1.032
waarvan bijdrage aan SSO's
7.961
0
7.961
waarvan overige materiële kosten
18.850
0
18.850
Materiële programmakosten
0
0
0
Afschrijvingskosten
0
0
0
– Materieel
0
0
0
waarvan apparaat ICT
0
0
0
waarvan overige materiële kosten
0
0
0
– Immaterieel
0
0
0
Rentelasten
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
64.817
2.650
67.467
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 15 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2025
32.257
0
32.257
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
64.817
2.650
67.467
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 64.817
– 2.650
– 67.467
2.
Totaal operationele kasstroom
0
0
0
Totaal investeringen (-/-)
0
0
0
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
0
– 6.600
– 6.600
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
– 6.600
– 6.600
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
0
0
0
Beroep op leenfaciliteit (+)
0
0
0
4.
Totaal financieringskasstroom
0
0
0
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
32.257
– 6.600
25.657
Toelichting
Het eigen vermogen van Justis komt boven de grens van 5% uit en wordt voor dat deel
afgeroomd.
5.3. Justitiële Informatiedienst (Justid)
Tabel 16 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justid Eerste Suppletoire begroting
2025 (bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
Baten
Omzet
82.345
82.345
waarvan omzet moederdepartement
72.835
12.919
85.754
waarvan omzet overige departementen
3.777
338
4.115
waarvan omzet derden
5.733
– 500
5.233
Rentebaten
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
82.345
12.757
95.102
Lasten
Apparaatskosten
80.197
12.274
92.471
– Personele kosten
58.960
8.355
67.315
waarvan eigen personeel
45.130
8.399
53.529
waarvan inhuur externen
11.288
– 1.243
10.045
waarvan overige personele kosten
2.542
1.199
3.741
– Materiële kosten
21.237
3.919
25.156
waarvan apparaat ICT
11.627
4.777
16.404
waarvan bijdrage aan SSO's
0
500
500
waarvan overige materiële kosten
9.610
– 1.358
8.252
Materiële programmakosten
0
0
0
Rentelasten
0
100
100
Afschrijvingskosten
2.148
383
2.531
– Materieel
2.148
383
2.531
waarvan apparaat ICT
2.148
383
2.531
waarvan overige materiële kosten
0
– Immaterieel
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
waarvan dotaties voorzieningen
0
0
0
waarvan bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
82.345
12.757
95.102
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Tabel 17 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
(1) Vastgestelde begroting 2025
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting
(3) = (1) + (2) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen 2025
7.462
7.462
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
82.345
12.757
95.102
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
– 80.197
– 12.374
– 92.571
2.
Totaal operationele kasstroom
2.148
383
2.531
Totaal investeringen (-/-)
– 4.075
– 134
– 4.209
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
– 4.075
– 134
– 4.209
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
– 3.615
1.148
– 2.467
Beroep op leenfaciliteit (+)
4.075
– 175
3.900
4.
Totaal financieringskasstroom
460
973
1.433
5.
Rekening courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)
5.995
1.222
7.217
Toelichting
Het verschil tussen de begroting en de stand van de eerste suppletoire begroting wordt
grotendeels verklaard door cao-stijgingen in 2024 waardoor de loonsom per fte is gestegen;
minder inzet van externen; door reservering IKB-verlof stijgen de personele kosten
en hogere kosten voor abonnementen en licenties.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.