Schriftelijke vragen : Het bericht dat de nieuwe Duitse coalitie de vliegtaks gaat verlagen
Vragen van het lid Baudet (FVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de nieuwe Duitse coalitie de vliegtaks gaat verlagen (ingezonden 17 april 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Nieuwe Duitse coalitie kiest andere koers dan Nederland:
lagere belastingen voor luchtvaartsector»?1
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de keuze van de Duitse coalitie om de verhoging van de vliegtaks
terug te draaien?
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de keuze van de Duitse coalitie om hiermee de internationale connectiviteit
van Duitse luchthavens te verbeteren om zo de economische groei te ondersteunen?
Vraag 4
Waarom heeft u ervoor gekozen om de vliegbelasting op langeafstandsvluchten per 1 januari
2027 te verhogen om 248 miljoen euro extra belastinggeld op te halen? Waaraan bent
u van plan dit geld te besteden? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 5
Bent u ervan op de hoogte dat de invoering van de vliegbelasting vanaf juli 2008 in
het jaar daarop (tot 1 juli 2009) naar schatting een afname van circa twee miljoen
passagiers op Schiphol en een totale uitwijk naar buitenlandse luchthavens van circa
één miljoen passagiers tot gevolg heeft gehad?2 Wat vindt u hiervan?
Vraag 6
Verwacht u dat de aangekondigde verlaging van de vliegtaks in Duitsland in combinatie
met de geplande verhoging van de vliegtaks in Nederland tot gevolg zal hebben dat
nog meer Nederlanders voor een Duitse luchthaven zullen kiezen? Zo ja, hoe groot is
de afname die u verwacht op Schiphol en de uitwijk die u verwacht naar buitenlandse
luchthavens (uitgedrukt in aantallen passagiers) – en vindt u deze afname wenselijk?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 7
Welke gevolgen heeft de verlaging van de vliegtaks in Duitsland volgens u voor de
concurrentiepositie van Nederland? Zijn deze gevolgen in uw ogen positief of negatief?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 8
Bent u het ermee eens dat het van groot belang is voor de Nederlandse economie om
vliegen vanaf Nederlandse luchthavens aantrekkelijk te houden ten opzichte van buurlanden?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 9
Bent u bereid de aangekondigde verhoging van de Nederlandse vliegtaks te schrappen,
de verhogingen van de afgelopen jaren terug te draaien of eventueel een algehele afschaffing
van de vliegbelasting door te voeren – om zo de Nederlandse concurrentiepositie te
beschermen en te verbeteren? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Vraag 10
Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar en binnen de daarvoor gestelde termijn
beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Thierry Baudet, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.