Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Inge van Dijk over het bericht ‘Fiserv neemt CCV over’
Vragen van het lid Inge van Dijk (CDA) aan de Minister van Financiën over het bericht: «Fiserv neemt CCV over» van 19 maart (ingezonden 26 maart 2025).
Antwoord van Minister Heinen (Financiën) (ontvangen 14 april 2025)
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de aangekondigde overname van CCV, aanbieder van betaaloplossingen
aan zo’n 600.000 bedrijven in Nederland, België en Duitsland, door Fiserv, Inc., een
Amerikaanse aanbieder van technologie voor betalingen en financiële dienstverlening?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat bijna elke retailbetaling in Nederland via CCV loopt?
Antwoord 2
Nee, dat klopt niet. CCV is samen met vele andere partijen actief op de markt voor
retailbetalingen. CCV is één van de grotere aanbieders van betaalautomaten aan de
kassa en bijbehorende (betaal)diensten aan winkeliers en horecaondernemers in Nederland,
maar retailbetalingen lopen ook via andere partijen. CCV heeft een vergunning bij
De Nederlandsche Bank als afwikkelonderneming en als betaaldienstverleners.
Vraag 3
Bent u van mening dat CCV tot de kritieke betalingsinfrastructuur van Nederland behoort?
Antwoord 3
Welke instellingen wel en niet tot de kritieke (betalings)infrastructuur behoren heb
ik samen met de Minister van Justitie en veiligheid en in samenspraak met de toezichthouders
bepaald. Ik kan geen openbare uitspraken doen over welke instellingen onder de kritieke,
dan wel vitale, infrastructuur van Nederland behoren aangezien dit vertrouwelijke
informatie betreft.
Wel is het zo dat investeringen in vitale aanbieders die binnen de reikwijdte van
de Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames (Wet vifo) vallen, moeten
worden gemeld en worden beoordeeld op risico’s voor de nationale veiligheid. Omdat
dit ook vertrouwelijke informatie betreft kan ik niet ingaan op berichten in de media
of iets wel of niet is gemeld, en kan ik geen informatie delen over de uitkomsten
van een eventueel onderzoek.
Vraag 4
Klopt het dat bedrijven in de VS onder de «Cloud Act» gedwongen kunnen worden om data
over betalingen af te staan, wat beïnvloeding van de dienstverlening mogelijk maakt?
Antwoord 4
De Clarifying Lawful Use of Overseas Data Act (CLOUD Act) is per maart 2018 van toepassing
in de Verenigde Staten. Aanbieders van elektronische communicatiediensten (ECD’s)
of remote computing services(RCS) worden, indien aan de wettelijke voorwaarden hiervoor wordt voldaan, verplicht
om gegevens die middels hun diensten worden verstuurd te bewaren en te verstrekken
op verzoek van de Amerikaanse overheid.
Of een bedrijf dat buiten de VS is gevestigd is onder de werking van de CLOUD Act
valt, is afhankelijk van het soort bevel dat op grond van die wet wordt uitgevaardigd
en van de concrete feiten en omstandigheden van de casus.
Vraag 5
Zou het na de overname kunnen voorkomen dat onder de Cloud Act ook het afstaan van
data van betalingen via CCV, dus van onder andere de Nederlandse markt, kan worden
afgedwongen?
Antwoord 5
CCV, dat zelf niet in de VS is gevestigd, zou onder de werking van de Amerikaanse
CLOUD Act kunnen vallen na de overname. Hiervoor gelden echter verschillende voorwaarden.
Zo moet deze entiteit zodanige banden met de Verenigde Staten hebben dat een Amerikaanse
rechter (persoonlijke) jurisdictie over haar heeft. Daarnaast is een bevel nodig van
de Amerikaanse overheid dat aannemelijk maakt dat er een gegronde verdenking bestaat
dat de gezochte communicatie daadwerkelijk bewijs zal opleveren van een strafbaar
feit. Daarnaast moet de EU-entiteit het gevraagde gegevensmateriaal in bezit, bewaring
of onder controle hebben om onder het bevel te vallen.2 Mocht deze casus onder de CLOUD Act vallen, dan dient opgemerkt te worden dat het
risico dat de Amerikaanse overheid toegang krijgt tot de gegevens in de praktijk klein
is. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) heeft in 2022 een algemene juridische
analyse laten uitvoeren naar de mogelijke impact van de CLOUD act op diverse cloud
providers. Hieruit blijkt dat de risico’s beperkt lijken te zijn.3
Vraag 6
Zo ja, kunt u inzichtelijk maken wat hiervan de mogelijke gevolgen zijn en of dit
wenselijk is?
Antwoord 6
In algemene zin kan toegang tot Europese betaalgegevens door een buitenlandse overheid
leiden tot risico’s op het gebied van privacy, gegevensbescherming en het vertrouwen
van klanten in financiële instellingen. Hoewel de kans dat dergelijke toegang zich
in de praktijk voordoet als relatief laag wordt ingeschat, gezien de voorwaarden die
geschetst worden in het antwoord op vraag 5, kan dit risico niet volledig worden uitgesloten.
Wel kent de Europese Unie regelgeving die deze risico’s beperkt, zie antwoord op vraag
7.
Vraag 7
Is er Nederlandse of Europese (privacy-)regelgeving die deze data beschermt?
Antwoord 7
Ja, de Europese Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is sinds 25 mei 2018
van toepassing in de gehele Europese Unie. De AVG is het normenkader voor de bescherming
van persoonsgegevens, inclusief de doorgifte van gegevens naar landen buiten de Europese
Economische Ruimte, zogenaamde «derde landen». Betaaldata vallen hier ook onder. Europese
bedrijven kunnen geraakt worden door de extraterritoriale werking van buitenlandse
wetgeving zoals de CLOUD Act waarbij ze moeten voldoen aan zowel Amerikaanse als Europese
regelgeving. Hoewel de AVG dus een sterke bescherming biedt, is het belangrijk voor
Europese bedrijven om zich bewust te zijn van de mogelijke impact van de CLOUD Act
en passende maatregelen te nemen om de hoge normen uit de AVG te waarborgen.
De meeste Amerikaanse aanbieders van ECD’s hebben zelf ook passende maatregelen genomen
om persoonsgegevens te beschermen om te kunnen voldoen aan de AVG en specifiek de
Europese normen omtrent doorgifte van persoonsgegevens naar derde landen. Met standaard
contractbepalingen van de Europese Commissie kunnen hierover afspraken worden gemaakt.
Daarnaast bestaat er tussen de EU en de Verenigde Staten het EU-US Data Privacy Framework
waarin de Europese Commissie en de Amerikaanse regering onder meer afspraken hebben
gemaakt over de rechtsbescherming van EU-burgers wanneer gegevens worden doorgegeven
aan de VS. Tot slot passen Amerikaanse ECD’s technische maatregelen, zoals encryptie,
toe om gegevens af te schermen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.