Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kisteman over de tijdige bezorging van rouwpost in Nederland
Vragen van het lid Kisteman (VVD) aan de Minister van Economische Zaken over het bericht «Na falen PostNL bezorgt uitvaartondernemer Huizen zelf rouwpost» (ingezonden 20 december 2024).
Antwoord van Minister Beljaarts (Economische Zaken) (ontvangen 27 januari 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Na falen PostNL bezorgt uitvaartondernemer Huizen zelf
rouwpost»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Wat zegt het volgens u over het vertrouwen in PostNL van ondernemers en bewoners dat
zij het heft in eigen hand nemen om rouwpost op tijd te bezorgen?
Acht u het een wenselijke ontwikkeling dat bewoners nu zelf rouwpost gaan bezorgen?
Antwoord 2 en 3
Burgers moeten van een betrouwbare postdienst op aan kunnen. Zeker wanneer deze post
van een persoonlijke aard en urgent is, zoals bij rouwpost. Om deze reden heeft rouwpost
een bevoorrechte positie onder de Universele Post Dienst (UPD) en zijn er speciale
rouwpostzegels die voorrang genieten boven andere postsoorten. Ik betreur dat ondanks
deze maatregelen rouwpost soms toch te laat komt. De UPD-verlener moet aan de opgelegde
wettelijke kwaliteitseisen voldoen.
Vraag 4
Bent u bekend met andere initiatieven van bewoners of ondernemers voor het zelf bezorgen
van belangrijke post, zoals rouwpost, vanwege een gebrek aan vertrouwen in PostNL?
Zo ja, in welke regio(s) vindt dit plaats?
Antwoord 4
Ik ben niet met vergelijkbare initiatieven bekend.
Vraag 5
Wat doet dit nieuwsbericht met het onderzoek naar de toekomst van de postmarkt en
de speciale positie die rouwpost binnen de Universele Postdienst (UPD) heeft?
Antwoord 5
Momenteel laat ik de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoek uitvoeren naar
de postmarkt. Op basis dit onderzoek ontwikkel ik in de loop van 2025 een toekomstvisie,
waarin verschillende aspecten van de Universele Postdienst aan bod komen. Hieronder
valt ook de reikwijdte van de UPD en de soorten post die wel en niet als beschermingswaardig
zouden moeten worden aangemerkt, waaronder rouwpost.
Vraag 6
Klopt het dat uitvaarten tegenwoordig een dag later plaatsvinden omdat niet zeker
is of de rouwpost op tijd wordt bezorgd? Zijn er meer berichten bekend over het later
of niet bezorgen van rouwpost en zo ja hoe vaak komt dit voor? Indien mogelijk het
antwoord graag uitsplitsen naar regio.
Antwoord 6
Er zijn geen signalen bij mij bekend dat uitvaarten later plaatsvinden wegens tekortschietende
bezorging van rouwpost. De ACM geeft wel aan dat er over 2024 een lichte stijging
was van signalen over niet tijdige bezorging van rouwpost, maar dat het algemene beeld
is dat de bezorging in Nederland niet ondermaats is. Deze signalen verzamelt de ACM
vanuit haar rol als toezichthouder op landelijk niveau. Deze signalen kan de ACM daarom
niet naar regio uitsplitsen.
Vraag 7
PostNL geeft aan een team te hebben voor het opsporen van vertraagde rouwpost wat
indien nodig ook calamiteitenoplossingen kan bieden (spoedbezorging, brief vanuit
PostNL). Hoe vaak wordt dit team ingeschakeld?
Antwoord 7
PostNL geeft aan dat zij een specifiek proces voor rouwpost heeft ingericht. In dit
proces worden via zogenoemde rouwpostverzendenveloppen meerdere rouwkaarten tegelijk
(zo’n 30 tot 40 per envelop) in één verzamelenvelop bij PostNL aangeleverd. Dit kan
op een retailpunt, of op zondag via de aparte rouwbrievenbus, om vervolgens in de
sorteercentra verwerkt te worden voor bezorging bij de geadresseerden. Het calamiteitsprotocol
treedt in werking wanneer de rouwpost die via het aparte proces wordt voorgemeld in
de systemen van PostNL niet wordt aangetroffen in het sorteerproces, of als PostNL
een melding krijgt dat deze post niet is ontvangen.
Afhankelijk van de tijd die er is tussen het moment van de melding van de calamiteit
en de datum van de uitvaart, neemt PostNL een beslissing over hoe geadresseerden geïnformeerd
worden. Het kan zijn dat PostNL via een spoedbezorging de rouwkaarten alsnog bezorgt
of dat er een herdruk plaatsvindt waarna de brief alsnog bezorgd wordt. Ook kan PostNL
zelf contact zoeken met de geadresseerde en hem of haar informeren over de inhoud
van de rouwpost. PostNL geeft aan dat in alle gevallen waarin het calamiteitenprotocol
in 2024 is ingeschakeld de geadresseerden vóór het moment van de uitvaart zijn geïnformeerd.
PostNL benadrukt dat losse rouwkaarten die via het reguliere sorteerproces binnen
komen en die niet als zodanig zijn aangemerkt (zonder rouwpostzegel erop), moeilijk
te traceren zijn. Ten slotte geeft PostNL aan dat in 2024 het calamiteitenprotocol
voor het oplossen van rouwpost bij minder dan 0,2% van het totale aantal rouwenveloppen
is ingeschakeld.
Vraag 8
Welke stappen gaat u nemen om het vertrouwen van ondernemers en bewoners in PostNL
te herstellen? Deelt u de mening dat dit op een zo’n kort mogelijke termijn moet gebeuren?
Antwoord 8
Uw vragen hebben betrekking op het vertrouwen van ondernemers en burgers in de uitvoering
door PostNL van de wettelijke taak van de UPD, waaronder rouwpost valt. Ik ben met
uw Kamer in gesprek over de situatie op de postmarkt. De eerstvolgende stap in dit
proces is de technische briefing over de postmarkt die mijn ministerie op 29 januari
voor u organiseert. In het voorjaar komt de ACM met de uitkomsten van haar onderzoek.
Dit levert de basis voor de toekomstvisie voor de postmarkt die mijn ministerie zal
ontwikkelen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.S. Beljaarts, minister van Economische Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.