Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Buijsse en Kisteman over het bericht 'Statiegeld mogelijk omhoog naar €1 per fles'
Vragen van de leden Buijsse en Kisteman (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Economische Zaken over het bericht «Statiegeld mogelijk omhoog naar € 1 per fles» (ingezonden 18 december 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Jansen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 14 januari
            2025).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «Statiegeld mogelijk omhoog naar € 1 per fles»?1
Antwoord 1
            
Ja, daar ben ik mee bekend. Het artikel gaat in op één van de onderzoeken die Verpact,
               de producentenorganisatie die namens het verpakkend bedrijfsleven verantwoordelijk
               is voor het functioneren, bekostigen en inrichten van het statiegeldsysteem, heeft
               opgeleverd naar aanleiding van de lasten onder dwangsom die door de Inspectie Leefomgeving
               en Transport (ILT) zijn opgelegd op 12 juli 20242.
            
Dit betreft in het kort de volgende lasten: (1) meer innamepunten realiseren; (2) online
               zichtbaarheid van terugbetalende innamepunten vergroten; (3) onderzoek naar de hoogte
               van het statiegeldbedrag; (4) onderzoek naar de terugbetalingsmethode; (5) onderzoek
               naar hoe beschadigde flessen ingenomen kunnen worden.
            
Deze lasten zijn opgelegd om Verpact ertoe te bewegen zo snel mogelijk aan de inzameldoelstelling
               van 90% te gaan voldoen. Het artikel gaat over het onderzoek uit de derde last, dat
               Verpact binnen de gegeven tijd heeft aangeleverd. De ILT bestudeert momenteel de aangeleverde
               onderzoeken. Of en in welke vorm hieruit een last volgt, kan de ILT nu nog niet zeggen.
            
Vraag 2
            
Hoe reflecteert u op deze mogelijke verhoging van het statiegeld in combinatie met
               boodschappen die voor consumenten alsmaar duurder worden?
            
Antwoord 2
            
Op dit moment is er nog geen sprake van een voornemen tot verhoging van het statiegeld.
               Zoals ook in antwoord 1 aangegeven, bestudeert de ILT momenteel nog de onderzoeken.
               Of hier dus een last uit volgt om het statiegeldbedrag te verhogen en naar welk bedrag,
               kan de ILT nu nog niet zeggen. Het verhogen van het statiegeldbedrag is op dit moment
               dus slechts speculatie vanuit de media.
            
Het ministerie evalueert momenteel de statiegeldregelgeving, waarbij de wetgeving
               in den brede wordt bekeken, ook de hoogte van het statiegeldbedrag. Na het afronden
               van de evaluatie wordt bezien of en welke aanpassingen in de wetgeving noodzakelijk,
               nuttig en mogelijk zijn. In het voorjaar van 2025 ontvangt de Tweede Kamer de resultaten
               van deze evaluatie, met een beleidsreactie.
            
Vraag 3
            
Wordt de consument niet de dupe van een zoektocht naar zoveel mogelijk ingeleverde
               verpakkingen, doordat deze mogelijke statiegeldverhoging op deze manier voor het grootste
               deel van de verkoopprijs van bijvoorbeeld een fles cola uit statiegeld bestaat?
            
Antwoord 3
            
Consumenten worden niet de dupe, aangezien zij het statiegeld bij inlevering van de
               verpakking terugkrijgen. Wel vind ik het van belang dat het consumenten makkelijk
               wordt gemaakt om hun statiegeldverpakking in te leveren, onder andere door meer innamepunten
               te realiseren waarbij de consument zijn geld terugkrijgt. Dit heb ik Verpact ook op
               het hart gedrukt. Verder wordt het perspectief van de consument ook meegenomen in
               de lopende evaluatie van de statiegeldregeling.
            
Vraag 4
            
Hoe beoordeelt u de uitspraak van Stichting Verpact dat andere verpakkingsmaterialen
               mogelijk ook een negatieve milieu-impact kunnen hebben? Leidt een statiegeldverhoging
               er dan niet juist toe dat aan het doel voorbij wordt gegaan?
            
Antwoord 4
            
Alle verpakkingen hebben een milieu-impact. Op dit moment worden geen grote verschuivingen
               waargenomen van verpakkingen waarvoor een statiegeldplicht geldt (plastic flessen
               en blikjes) naar andere verpakkingen zoals drankenkartons. Voor drankenkartons geldt
               op dit moment een recycledoelstelling. In 2021 is aangegeven dat als er in de toekomst
               een significante verschuiving plaats zou vinden naar drankenkartons, nadere maatregelen
               getroffen kunnen worden3. In juli 2022 is de Kamer geïnformeerd dat er geen verschuiving waarneembaar was
               van flessen naar drankenkartons in de periode 2018–20214. In de nu lopende evaluatie van de statiegeldregeling wordt ook weer gekeken naar
               of er verschuivingen plaatsvinden naar andere drankverpakkingen waar geen statiegeld
               op zit.
            
Vraag 5
            
Hoe gaat u, bij een mogelijke statiegeldverhoging, voorkomen dat de winkelstraten
               nog rommeliger en smeriger worden, doordat prullenbakken nog meer zullen worden leeggehaald
               in een zoektocht naar statiegeld?
            
Antwoord 5
            
Zoals bij het antwoord op vraag 2 is aangegeven, is een mogelijke verhoging op dit
               moment nog speculatie. In de evaluatie van de statiegeldregeling worden neveneffecten
               zoals opengebroken prullenbakken ook meegenomen. De uitkomsten van de evaluatie worden
               gebruikt om te bepalen of en welke aanpassingen in de wetgeving noodzakelijk, nuttig
               en mogelijk zijn.
            
Vraag 6
            
Waarom wordt er niet ingezet op veel meer inleverlocaties, zodat consumenten veel
               sneller geneigd zijn hun verpakkingen niet weg te gooien maar in te leveren?
            
Antwoord 6
            
Ik heb herhaaldelijk benadrukt dat het van belang is dat het consumenten makkelijk
               wordt gemaakt om hun statiegeldverpakking in te leveren, onder andere door meer innamepunten
               te realiseren waarbij de consument zijn geld terugkrijgt. Zoals aangegeven in het
               antwoord op vraag 1 heeft de ILT ook een last afgegeven op dit punt. De ILT heeft
               Verpact onder andere gelast 5400 extra innamepunten te realiseren voor statiegeldverpakkingen.
               In reactie op de handhaving door de ILT heeft Verpact een verbeterplan gepresenteerd,
               waarin ook zij aangeven te focussen op het verbeteren van de inzamelinfrastructuur,
               onder andere door meer innamepunten.
            
Vraag 7
            
Zijn er al stappen genomen om verpakkingen die beschadigd zijn en niet kunnen worden
               ingeleverd voor statiegeld, wel in te kunnen leveren en daarmee te voorkomen dat deze
               in de vuilnisbak of op straat belanden?
            
Antwoord 7
            
Zoals in antwoord 1 is aangegeven, heeft de ILT Verpact gelast onderzoek te doen naar
               hoe beschadigde flessen kunnen worden ingenomen. Verpact heeft ook dit onderzoek aangeleverd
               bij de ILT.
            
Aangezien het verpakkende bedrijfsleven verantwoordelijk is, heeft het Ministerie
               van IenW bij Verpact nagevraagd wat de laatste stand van zaken is omtrent het innemen
               van beschadigde verpakkingen. Zij geven aan op basis van het opgeleverde onderzoek
               een pilot te starten en verder te onderzoeken wat de effecten zijn van het versoepelen
               van de acceptatievereisten bij innameapparatuur, om bijvoorbeeld ook mogelijke risico’s
               als misbruik en storingen in kaart te brengen.
            
Vraag 8
            
Tegen de achtergrond dat de statiegeldverhoging niet automatisch betekent dat het
               wettelijke inzameldoel wordt gehaald en PwC aangeeft dat de totale inzameling met
               maximaal 4% zal stijgen door de verhoging van het statiegeld, welke alternatieven
               zijn er en in hoeverre kunnen deze een positiever effect hebben op de totale inzameling?
            
Antwoord 8
            
De statiegeldregeling wordt momenteel geëvalueerd. In de evaluatie wordt breed naar
               alle aspecten van de regelgeving gekeken, zoals de uitzonderingen die op dit moment
               bestaan binnen het statiegeldsysteem voor sap en zuivel en een eventuele innameplicht
               voor verkopers van statiegeldverpakkingen. Na het afronden van de evaluatie wordt
               bezien of en welke aanpassingen in de wetgeving noodzakelijk, nuttig en mogelijk zijn.
               Zo worden ook de hierboven genoemde aspecten meegenomen en afgewogen.
            
Vraag 9
            
In hoeverre is de mogelijke statiegeldstijging met de keten besproken? Hoe kunnen
               we ervoor zorgen dat positieve prikkels worden ingebouwd om ondernemers en inwoners
               te ondersteunen in plaats van negatieve prikkels als deze statiegeldverhoging? Wat
               zouden voorbeelden zijn van positieve prikkels?
            
Antwoord 9
            
Bij de evaluatie van de statiegeldregeling worden alle relevante partijen betrokken,
               zoals het bedrijfsleven, milieuorganisaties en burgers. Op deze manier ontstaat een
               goed beeld van wat positieve prikkels en negatieve prikkels zijn binnen de huidige
               statiegeldregeling. Na het afronden van de evaluatie wordt bezien of en welke aanpassingen
               in de wetgeving noodzakelijk, nuttig en mogelijk zijn. Zoals in het antwoord op vraag
               2 is aangegeven, is er nog geen voornemen tot een verhoging van het statiegeldbedrag.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C.A. Jansen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.