Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal
InhoudsopgaveA. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL B. BEGROTINGSTOELICHTING1 Leeswijzer2 Beleid2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties3 Beleidsartikelen3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouw3.2 Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken3.3 Artikel 23 Kennis en innovatie3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezicht4 Niet-beleidsartikelen4.1 Artikel 50 Apparaat4.2 Artikel 51 Nog onverdeeld5 Agentschappen5.1 Agentschapsparagraaf Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit6 Begrotingsfonds6.1 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
36 625 XIV Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Vergaderjaar 2024‒2025
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
3. de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Diergezondheidsfonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur,F.M. Wiersma
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1 Leeswijzer
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1000
5
10
=> 1000
10
20
2 Beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikel
Uitgaven 2024
Vastgestelde begroting 2024
3.999.859
Stand bij suppletoire begroting september 2024
4.385.412
Belangrijkste mutaties tweede suppletoire begroting
1) Ramingsbijstelling Lbv / Lbv-plus
21
‒ 76.247
2) DU indirecte uitvoeringskosten
22
‒ 49.043
3) Storting begrotingsreserve Apurement
51, 21
33.000
4) Terugvordering Europese Commissie
21
22.068
5) Monitoring dierveiligheid
21
12.311
6) Uitgaven apparaat
50
‒ 10.796
7) Uitvoeringskosten Piekbelastersaanpak
22
‒ 9.940
8) Overheveling NMBP
22
‒ 7.009
9) Uitvoeringskosten Lbv / Lbv-plus
21
5.848
10) NVWA
24
5.800
11) RVO in beslag nemen dieren
21
5.724
12) Overige mutaties
‒ 76.397
Stand 2e suppletoire begroting 2024
4.240.731
Toelichting
1. Ramingsbijstelling Lbv/Lbv-plus
Uitgaven op de Lbv / Lbv-plus regelingen worden verlaagd om aan te sluiten bij het tempo waarin deelnemers maatregelen uitvoeren.
2. DU's indirecte uitvoeringskosten provincies
Middelen voor de indirecte uitvoeringskosten van provincies worden per decentralisatie uitkering (DU) verstrekt vanuit het provinciefonds. Deze middelen zijn bedoeld ter compensatie van uitvoeringskosten van provincies die niet direct zijn toe te rekenen aan specifieke gebiedsprocessen of maatregelen waarvoor de provincies een specifieke uitkering ontvangen op grond van de Regeling provinciale maatregelen landelijk gebied.
3. Storting begrotingsreserve Apurement
Dit betreft grotendeels een overheveling van artikel 51 naar artikel 21 ten behoeve van het aanvullen van de begrotingsreserve Apurement. De begrotingsreserve Apurement is bedoeld om financiële correcties opgelegd door de Europese Commissie met betrekking tot het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid op te vangen.
4. Terugvordering Europese Commissie
Op 16 oktober jl. heeft de EC aangegeven dat Nederland een bedrag van circa € 40 mln. Europese subsidies moet terugbetalen inzake FresQ. Dit gaat over uitbetaalde EU subsidies in de jaren 2009 tot en met 2012 aan de producentenorganisatie FresQ. Deze terugvordering van € 22,7 mln. van de Europese Commissie betreft grotendeels ongeveer de eerste helft van terugbetaling FresQ.
5. Diergezondheid en dierwelzijn
Op het moment van overheveling was de verwachting dat er aanvullend budget nodig was en veiligheidshalve is er toen aanvullend budget overgebracht. Volgens de laatste inzichten is dit niet meer nodig en zal hiervoor worden gecorrigeerd.
6. Uitgaven apparaat
Deze mutatie betreft voor het overgrote deel de verlaging in het budget voor eigen personeel. Vacatures worden minder snel vervuld dan verwacht, waardoor het budget naar beneden is bijgesteld.
7. Uitvoeringskosten piekbelastersaanpak
De uitgaven op Piekbelastersaanpak worden verlaagd hoofdzakelijk omdat de vraag naar zaakbegeleiders achterblijft.
8. Overheveling Natuur- en milieubeleidsplan
Dit betreft een bijdrage aan het BES-fonds voor de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland en de Uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
9. Uitvoeringskosten Lbv/Lbv-plus
Het totaal aantal uren dat nodig was voor het beoordelen en afhandelen van aanvragen voor Lbv en Lbv-plus regelingen vallen hoger uit dan verwacht.
10. NVWA
Er is besloten de extra kosten van de nieuwe CAO Rijk pas vanaf 1-1-2025 door te rekenen aan derden. Hiervoor dient de NVWA gecompenseerd te worden om niet tot een verlies te leiden.
11. RVO
De RVO heeft meer goederen in beslag genomen, en heeft hierdoor meer kosten gemaakt.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikel
Ontvangsten 2024
Vastgestelde begroting 2024
97.775
Stand suppletoire begroting september 2024
157.580
Belangrijkste suppletoire mutaties
1) Terugvordering 2023 ELGF
21
22.068
2) Ontvangsten natuur bijstelling
22
17.129
3) Afrekening RVO jaarrekening 2023
24
4.342
Overige mutaties
10.073
Stand 2e suppletoire begroting 2024
211.192
Toelichting
1. Terugvordering 2023 ELGF
Dit betreft een terugvordering van de EC omtrent het Europees Landbouwgarantiefonds (ELFG) voor het jaar 2023.
2. Ontvangsten natuur bijstelling
Een aantal provincies hebben eerder dan verwacht ongebruikte middelen van een regeling teruggestort.
3. Afrekening jaarrekening RVO 2023
De RVO heeft in 2023 teveel ontvangsten vanuit LVVN ontvangen. Dit wordt hiermee verrekend.
3 Beleidsartikelen
3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouw
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 21 (bedragen x € 1.000)
21 Land- en tuinbouw
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
3.434.794
‒ 23.604
3.411.190
Uitgaven
1.122.364
‒ 28.112
1.094.252
Subsidies (regelingen)
1.016.633
‒ 85.477
931.156
Sociaal economische positie boeren
163.395
23.516
186.911
Duurzame veehouderij
659.273
‒ 108.795
550.478
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
77.172
6.935
84.107
Mestbeleid
103.322
‒ 7.488
95.834
Diergezondheid en dierenwelzijn
4.520
1.242
5.762
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
1.186
‒ 707
479
Integraal voedselbeleid
7.765
‒ 180
7.585
Leningen
24.500
2.796
27.296
Lening Investeringsfonds Duurzame Landbouw
24.500
2.796
27.296
Garanties
1805
91
1896
Bijdrage borgstellingsreserve
0
91
91
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit
1.805
0
1.805
Opdrachten
30.757
14.146
44.903
Sociaal economische positie boeren
4.189
‒ 1.945
2.244
Duurzame veehouderij
1.644
‒ 1.317
327
Mestbeleid
552
‒ 552
0
Diergezondheid en dierenwelzijn
18.741
17.206
35.947
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
3.805
667
4.472
Integraal voedselbeleid
1.826
87
1.913
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
17.250
7.822
25.072
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden
3.712
860
4.572
Centrale Commissie Dierproeven
2.502
870
3.372
Medebewind/voormalige productschappen
687
‒ 187
500
Raad voor de Plantenrassen
1.511
369
1.880
Keuringsdiensten
8.838
5.910
14.748
Bijdrage aan medeoverheden
0
0
0
Specifieke uitkeringen
0
0
0
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
11.333
‒ 490
10.843
FAO en overige contributies
11.333
‒ 490
10.843
Storting/onttrekking begrotingsreserve
7.555
33.000
40.555
Storting begrotingsreserve landbouw
1.428
0
1.428
Storting begrotingsreserve apurement
2.500
33.000
35.500
Storting begrotingsreserve borgstelling
3.627
0
3.627
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
12.531
0
12.531
Diergezondheidsfonds
12.531
0
12.531
Ontvangsten
98.400
28.467
126.867
Ontvangsten
98.400
28.467
126.867
Sociaal economische positie boeren
245
360
605
ZBO's/RWT's
2.500
0
2.500
Agroketens
2.013
4.471
6.484
Agrarische innovatie en overig
0
186
186
Mestbeleid
7.209
100
7.309
Garanties
1.800
0
1.800
Weerbare planten en teeltsystemen
1.428
‒ 167
1.261
Diergezondheid en dierenwelzijn
11.600
1.003
12.603
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking
6.515
446
6.961
Onttrekkingen begrotingsreserves
65.090
22.068
87.158
Toelichting
Subsidies
Sociaal economische positie boeren
Het subsidiebudget voor Sociaal economische positie boeren wordt verhoogd met € 23,5 mln. De verhoging wordt voor € 22,7 mln. verklaard door een terugvordering van de Europese Commissie. Deze terugvordering betreft grotendeels ongeveer de eerste helft van de FresQ korting. Op 16 oktober jl. heeft de EC aangegeven dat Nederland een bedrag van circa € 40,0 mln. moet terugbetalen in de zaak FresQ. Dit heeft betrekking op uitbetaalde EU subsidies in de jaren 2009 tot en met 2012 aan de producentenorganisatie FresQ. Op grond van de Europese regelgeving geldt een maximale terugvorderingstermijn van 8 jaar, daarna moeten de financiële gevolgen worden verrekend tussen de Europese Commissie en de lidstaat. Sinds 2021 lopen hier gesprekken over met de Europese Commissie. De EC heeft nu besloten dat Nederland dit bedrag moet terug betalen.
Duurzame veehouderij
Het subsidiebudget voor Duurzame veehouderij wordt met € 108,8 mln. verlaagd. Het budget voor de Lbv/LbvPlus vrijwillige stoppersregeling voor veehouders wordt € 76,2 mln. onderuitputting verwacht en daarom wordt het budget neerwaarts bijgesteld. Deze onderuitputting treedt met name op bij de Lbv. Daar geldt dat een groot deel van de veehouders de maximale doorlooptijd van 6 maanden voor de ondertekening van de overeenkomst, een voorwaarde voor het eerste betaalmoment, benut terwijl in de prognoses is uitgegaan van een kortere doorlooptijd. Er is daarmee van vertraging in de betalingsmomenten.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
Het subsidiebudget voor Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen wordt met € 6,9 mln. verhoogd. Door het vervallen van de 100% eindejaarsmarge op Klimaatfondsmiddelen konden middelen uit 2023 onverwacht niet worden doorgeschoven, waardoor in 2024 onvoldoende budget was om verplichtingen uit te betalen. Met deze overboeking wordt hier aan tegemoetgekomen. De stijging van het subsidiebudget in 2024 pakt lager uit door het neerwaarts bijstellen van ramingen over diverse kleinere projecten.
Mestbeleid
Het subsidiebudget voor Mestbeleid wordt met € 7,5 mln. verlaagd. Dit komt voornamelijk doordat meerdere projecten vertraging hebben opgelopen of zijn uitgesteld door de wisseling van het kabinet en de benodigde inzet voor de aanpak van de mestmarkt, waaraan in 2024 veel tijd is besteed. Daarnaast wordt in 2024 voor de subsidie Hoogwaardige mestverwerking een lager bedrag uitbetaald dan er budget beschikbaar was.
Opdrachten
Diergezondheid en dierenwelzijn
Het opdrachtenbudget voor Diergezondheid en dierenwelzijn wordt verlaagd met € 17,2 mln. Dit wordt voor het grootste deel veroorzaakt door een onjuist raming van kosten bij de RVO voor I&R die niet juist waren geraamd. Verder maakte de RVO meer kosten voor het in beslag nemen van goederen.
Bijdrage aan ZBO's / RWT's
Bijdrage aan Keuringsdiensten
De bijdrage aan Keuringsdiensten wordt verhoogd met € 5,9 mln. Dit heeft onder meer te maken met een hogere LVVN-bijdrage aan Skal ad € 5,3 mln. door het tijdelijk niet kunnen retribueren van wettelijk verplichte taken, met name op het gebied van import, in 2026.
Storting begrotingsreserve
Begrotingsreserve Apurement
De begrotingsreserve Apurement is bedoeld om financiële correcties opgelegd door de Europese Commissie met betrekking tot het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid op te vangen. De begrotingsreserve Apurement wordt aangevuld met totaal € 33,0 mln. Dit bedrag bestaat uit een extra storting vanuit het Rijk (€ 31,0 mln.) en bijdragen vanuit de provincies (€ 2,0 mln. voor 2023 en 2024). De € 31,0 mln. van het Rijk betreft een overheveling van artikel 51 naar artikel 21 ten behoeve van het aanvullen van de begrotingsreserve Apurement.
Ontvangsten
Ontvangsten
Dit is de onttrekking uit de begrotingsreserve Apurement voor de bij subsidies sociaal economische positie boeren genoemde terugbetaling aan de Europese Commissie (€ 22,7 mln.).
3.2 Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 22 (bedragen x € 1.000)
22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
3.799.626
‒ 146.526
3.653.100
Uitgaven
1.947.943
‒ 120.990
1.826.953
Subsidies (regelingen)
109.540
‒ 8.836
100.704
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
11.701
‒ 173
11.528
Natuur en Biodiversiteit op land
52.070
881
52.951
Beheer Kroondomeinen
763
‒ 2
761
Duurzame visserij
33.198
‒ 11.164
22.034
Overige stelsel activiteiten
7.908
499
8.407
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
3.900
1.123
5.023
Leningen
26.345
‒ 4.200
22.145
Leningen rente en aflossing
26.345
‒ 4.200
22.145
(Schade)vergoeding
1.900
0
1.900
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit
1.900
0
1.900
Opdrachten
89.001
‒ 38.475
50.526
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
8.875
‒ 5.879
2.996
Natuur en Biodiversiteit op land
51.805
‒ 27.226
24.579
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
14.039
‒ 1.510
12.529
Duurzame visserij
6.696
‒ 2.988
3.708
Internationale Samenwerking
2.675
‒ 173
2.502
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit
4.911
‒ 699
4.212
Bijdrage aan agentschappen
16.110
387
16.497
Rijkswaterstaat
14.389
241
14.630
Rijksvastgoedbedrijf
1.630
‒ 630
1.000
Overige agentschappen
91
776
867
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
32.782
1.953
34.735
Staatsbosbeheer
32.629
60
32.689
Overige ZBO's
153
1.893
2.046
Bijdrage aan medeoverheden
1.669.190
‒ 71.819
1.597.371
Caribisch Nederland
8.046
‒ 7.342
704
Specifieke uitkering
1.661.144
‒ 64.477
1.596.667
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
1.841
0
1.841
Internationale Samenwerking
1.841
0
1.841
Storting/onttrekking begrotingsreserve
1.234
0
1.234
Storting begrotingsreserve visserij
1.234
0
1.234
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
0
0
0
Bijdrage aan provinciefonds
0
0
0
Ontvangsten
45.329
16.379
61.708
Ontvangsten
45.329
16.379
61.708
Landinrichtingsrente
22.845
‒ 431
22.414
Verkoop gronden
500
‒ 500
0
Overige ontvangsten natuur
11.994
16.970
28.964
Duurzame visserij
9.990
340
10.330
Toelichting
Subsidies
Duurzame Visserij
Het subsidiebudget van Duurzame visserij wordt met € 11,2 mln. verlaagd. Dit behelst verschillende mutaties, waaronder een terugbetalingen van voorschotten van € 5,0 mln. aan de Provincie Flevoland en € 1,3 mln. aan Rijkswaterstaat voor de Saneringsregeling IJsselmeervisserij waar geen gebruik van gemaakt is. Daarnaast zijn er minder inschrijvingen op de Energie Efficiëntieregeling Visserij dan verwacht waardoor er sprake was van onderuitputting van € 3,5 mln.
Opdrachten
Natuur en Biodiversiteit op land
De opdrachtbudgetten voor Natuur en Biodiversiteit op land worden met € 27,2 mln. verlaagd. Dat heeft verschillende oorzaken, de voornaamste zijnde de onderuitputting op de Piekbelastersaanpak ad € 10,0 mln., hoofdzakelijk doordat de vraag naar zaakbegeleiders achterblijft. Verder is € 8,6 mln. overgeheveld naar het Gemeente- en Provinciefonds voor maatregelen in het kader van natuurbrandpreventie- en mitigatie.
Bijdrage aan medeoverheden
Specifieke uitkeringen
Het budget voor Specifieke uitkeringen wordt met € 64,5 mln. verlaagd. Dit betreft voornamelijk middelen voor de indirecte uitvoeringskosten die voor een decentralisatie uitkering (DU) worden overgeheveld naar het Provinciefonds ad € 49,0 mln. Deze middelen zijn bedoeld ter compensatie van apparaatskosten van provincies die niet direct zijn toe te rekenen aan concrete gebiedsprocessen of maatregelen waarvoor de provincies een specifieke uitkering ontvangen op grond van de Regeling provinciale maatregelen landelijk gebied. Daarnaast wordt voor de regeling provinciale maatregelpakketten het deel van de uitgaven van de provincie die btw compensabel zijn ter waarde van € 8,4 mln. overgeheveld naar het BTW compensatiefonds.
Caribisch Nederland
Verder wordt het kasbudget voor Caribisch Nederland wordt met € 7,3 mln. verlaagd. Dit betreft met name een overheveling naar het BES-fonds ten behoeve van van de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Ontvangsten
Overige ontvangsten natuur
De ontvangsten op de post Overige ontvangsten natuur stijgen met € 16,9 mln. Dat komt doordat een aantal provincies eerder dan verwacht ongebruikte middelen van de regeling Maatregel Gerichte Aankoop tranche 1 teruggestort hebben.
3.3 Artikel 23 Kennis en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 23 (bedragen x € 1.000)
23 Kennis en innovatie
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
577.099
135.334
712.433
Uitgaven
347.391
372
347.763
Subsidies (regelingen)
190.440
4.955
195.395
Beleidsondersteunend onderzoek
54.937
21.143
76.080
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid
57.841
‒ 10.203
47.638
Kennisverspreiding en groen onderwijs
77.662
‒ 5.985
71.677
Opdrachten
17.182
‒ 501
16.681
Kennisontwikkeling en innovatie
17.182
‒ 501
16.681
Bijdrage aan agentschappen
15.282
1.331
16.613
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
15.282
1.331
16.613
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
124.487
‒ 5.413
119.074
Wageningen Research
124.487
‒ 5.413
119.074
ZonMw
0
0
0
Ontvangsten
9.362
3.484
12.846
Ontvangsten
9.362
3.484
12.846
Kennisontwikkeling en innovatie
9.362
3.484
12.846
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen op artikel 23 worden met 135,3 mln. verhoogd. Hiervan is € 128,1 mln. om enkele wettelijke onderzoekstaken en de kennisbasis voor de jaren 2025 tot en met 2027 meerjarig aan Wageningen Research (WR) te kunnen verplichten. Het resterende bedrag van € 7,2 mln. betreft ophogingen van het verplichtingenbudget voor meerjarige projecten gericht op beleidsondersteunend onderzoek en ophogingen die direct zijn gekoppeld aan de onderstaande kasophogingen.
Subsidies
Subsidie beleidsondersteunend onderzoek
Het subsidiebudget voor beleidsondersteunend onderzoek wordt met € 21,2 mln. verhoogd. Deze verhoging is het saldo van bijdragen vanuit onderbesteding op missiegdreven topsectoren van € 10,2 mln., onderbesteding op de wettelijke onderzoekstaken van € 5 mln. en bijdragen vanuit andere artikelen. Er is een zekere overlap tussen de missies die zijn vastgelegd vanuit missiegedreven topsectoren en de onderzoeken voor beleidsondersteuning en voor de wettelijke taken wordt minder aanvullend gesubsidieerd.
Subsidie kennisverspreiding en groen onderwijs
Het subsidiebudget voor kennisverspreiding en groen onderwijs wordt verlaagd met € 6,0 mln. Dit komt deels door een bijdrage van € 2,7 mln. aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voor NWO-SIA Programma Praktijkkennis Voedsel en Groen (PPVG). Ook wordt er € 1,3 mln. overgeheveld naar artikel 24 om de uitvoeringskosten van de RVO voor verschillende projecten te financieren.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage ZBO's/RWT's
De uitgaven voor bijdrage aan ZBO’s/RWT’s wordt met € 5,6 mln. verlaagd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de mutatie van wettelijke onderzoekstaken van € 5 mln. naar beleidsondersteunend onderzoek.
Ontvangsten
Ontvangsten
De ontvangsten op artikel 23 stijgen met € 3,5 mln. Dit komt voort uit de vaststelling van de subsidiebeschikking van WR voor 2022. Omdat het bevoorschotte subsidiebedrag niet volledig is benut, wordt een deel van de subsidie teruggevorderd.
3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 24
24 Uitvoering en toezicht
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)
Verplichtingen
678.779
15.907
694.686
Uitgaven
678.779
15.907
694.686
Bijdrage aan agentschappen
678.779
15.907
694.686
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
339.438
13.676
353.114
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
339.341
2.231
341.572
Ontvangsten
0
5.282
5.282
Ontvangsten
0
5.282
5.282
Agentschappen en overig
0
5.282
5.282
Toelichting
Bijdrage aan agentschappen
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
De bijdrage aan de NVWA is met € 13,7 mln. verhoogd. Voor € 10,5 mln. komt deze verhoging voort uit de afrekening van een voorschot aan RVO op basis van de jaarrekening.
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Hiernaast is de bijdrage aan de RVO per saldo met € 2,2 mln. verhoogd. Er zijn € 5,8 mln. uitvoeringskosten gemaakt voor de Lbv en Lbv-plus. Dit is een gevolg van extra inhuur van medewerkers en extra maatregelen en herstelacties als gevolg van toepassing van de Regeling ammoniak en veehouderij (RAV) en extra vergoeding voor scharrelruimtes. De bijdrage aan RVO is anderzijds met € 5,3 mln. naar beneden bijgesteld door de loonkosten van LVVN medewerkers in het LVVN Attaché Netwerk (LAN).
Ontvangsten
Ontvangsten
De ontvangsten op artikel 24 stijgen met € 5,3 mln. Dit komt voor € 4,3 mln. uit de afrekening van het voorschot van de NVWA uit 2023. Op basis van de NVWA jaarrekening 2023 vindt een verrekening plaats van het LVVN voorschot 2023.
4 Niet-beleidsartikelen
4.1 Artikel 50 Apparaat
Tabel 8 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x €1000)
50 Apparaat
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)
Verplichtingen
262.039
252
262.291
Uitgaven
262.039
252
262.291
Personele uitgaven
211.180
‒ 8.999
202.181
Eigen personeel
186.700
‒ 7.439
179.261
Externe inhuur
22.151
‒ 1.811
20.340
Overige personele uitgaven
2.329
251
2.580
Materiële uitgaven
50859
9251
60110
ICT
0
500
500
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU)
8.122
5.427
13.549
SSO DICTU
22.613
2.904
25.517
Overige materiële uitgaven
20.124
420
20.544
Ontvangsten
4.489
0
4.489
Ontvangsten
4.489
0
4.489
Ontvangsten
4.489
0
4.489
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het budget voor personele uitgaven op artikel 50 wordt per saldo met € 9,0 mln. verlaagd. Dit betreft voor het overgrote deel de verlaging in het budget voor eigen personeel. Vacatures worden minder snel vervuld dan verwacht, waardoor het budget naar beneden is bijgesteld. Daarnaast hebben een aantal technische mutaties plaatsgevonden vanaf de personele uitgaven naar de materiele uitgaven.
Materiële uitgaven
Het budget voor de materiele uitgaven op artikel 50 wordt per saldo met circa € 9,3 mln. verhoogd. Dit komt onder andere door een aantal technische mutaties waarbij budget van personele uitgaven is overgeheveld naar dat van materiële uitgaven. Daarnaast is het budget voor SSO DICTU met € 3,2 mln. verhoogd vanwege stijgende ICT-kosten. Ook is er € 1,9 mln. overgeheveld van de begroting van EZ/KGG ter compensatie van de kosten die EZ/KGG maakt op de gedeelde budgetten voor het Programma Transparantie in Informatie (PTiI).
4.2 Artikel 51 Nog onverdeeld
Tabel 9 Artikel 51 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
51 Nog onverdeeld
bedragen x1.000
Art.
Omschrijving
Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1)
Mutaties 2e suppletoire begroting (2)
Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)
Overige mutaties 2esuppletoire begroting
Verplichtingen
26.896
‒ 23.287
3.609
Uitgaven
26.896
‒ 23.287
3.609
Nog te verdelen
26.896
‒ 23.287
3.609
Ontvangsten
0
0
0
Toelichting
Artikel 51 is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat er geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 51 worden gedaan.
Het budget wordt met € 23,3 mln. verlaagd door verschillende overhevelingen. Er vindt een overheveling plaats van € 12,7 mln. naar het subsidiebudget voor Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen. Daarnaast is er € 6,5 mln. van de klimaatfondsmiddelen die niet meer worden ingezet generaal teruggeboekt in overleg met het ministerie van Klimaat en Groene Groei.
5 Agentschappen
5.1 Agentschapsparagraaf Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
Toelichting
De agentschapsparagraaf is in deze Tweede suppletoire begroting niet op genomen. Op basis van de regeling Rijksbegrotingsvoorschriften 2024 wordt een agentschapsparagraaf opgesteld indien de realisatie cumulatief 5% of cumulatief € 20 mln. afwijkt van de begroting. Hier is geen sprake van.
6 Begrotingsfonds
6.1 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
Toelichting
Voor het Diergezondheidsfonds is geen sprake van wijzigingen in de begroting ten opzichte van de stand bij suppletoire begroting september.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Wiersma, minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.