Amendement : Amendement van de leden Maatoug en Stultiens over het belasten van terugbetaling van kapitaal voor de inkomstenbelasting
36 602 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2025)
Nr. 75
AMENDEMENT VAN DE LEDEN MAATOUG EN STULTIENS
Ontvangen 11 november 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In artikel I wordt na onderdeel H een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ha
In artikel 4.13, eerste lid, onderdeel b, wordt «waarbij een teruggaaf geen regulier
voordeel vormt voor zover de teruggaaf niet meer bedraagt dan de verkrijgingsprijs
van de desbetreffende aandelen en tevoren de algemene vergadering van aandeelhouders
tot deze teruggaaf heeft besloten en de nominale waarde van de desbetreffende aandelen
bij statutenwijziging met een gelijk bedrag is verminderd» vervangen door «voor zover
er zuivere winst is».
II
In artikel XVI, onderdeel C, wordt voor het eerste subonderdeel een subonderdeel ingevoegd,
luidende:
a1. In het eerste lid, onderdeel d, wordt «indien en voor zover» vervangen door «voor
zover» en vervalt «, tenzij tevoren de algemene vergadering van aandeelhouders tot
deze teruggaaf heeft besloten en de nominale waarde van de desbetreffende geplaatste
aandelen bij statutenwijziging met een gelijk bedrag is verminderd».
III
Na artikel XVII, onderdeel B, wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ba
In artikel 3.4a, tweede lid, onderdeel d, vervalt «, tenzij tevoren de algemene vergadering
van aandeelhouders tot deze teruggaaf heeft besloten en de nominale waarde van de
desbetreffende geplaatste aandelen bij statutenwijziging met een gelijk bedrag is
verminderd».
Toelichting
Dit amendement zorgt ervoor dat kapitaalteruggaven niet gebruikt kunnen worden als
alternatief voor dividenduitkeringen met als doel om de dividendbelasting te ontwijken.
Daartoe regelt het amendement dat terugbetalingen van kapitaal altijd belast worden
in de Wet op de dividendbelasting 1965 en de Wet bronbelasting 2021, indien en voor
zover er zuivere winst aanwezig is bij het inhoudingsplichtige lichaam. Voorgesteld
wordt dat de huidige uitzondering in de genoemde wetten vervalt, waardoor de terugbetaling
van kapitaal niet meer onbelast kan plaatsvinden indien tevoren de algemene vergadering
van aandeelhouders besluit tot een teruggaaf van kapitaal waarbij de nominale waarde
van de desbetreffende geplaatste aandelen bij statutenwijziging met een gelijk bedrag
is verminderd. Een terugbetaling van kapitaal kan hierdoor alleen onbelast plaatsvinden
indien en voor zover er geen zuivere winst (meer) aanwezig is bij het inhoudingsplichtig
lichaam. Dat betekent dat bedrijven die verstrekt kapitaal willen terugbetalen aan
aandeelhouders dit nog steeds kunnen doen, maar pas nadat zij winst hebben uitgekeerd.
Met dit amendement wordt eveneens voorgesteld de belastbaarheid in de Wet inkomstenbelasting
2001 van een kapitaalterugbetaling aan een aanmerkelijkbelanghouder op een vergelijkbare
wijze vorm te geven.
Het doel van deze beperking is, zoals gezegd, om te voorkomen dat de heffing van dividendbelasting
wordt ontweken door aanwezige winstreserves uit te keren ten titel van onbelaste kapitaalteruggaven.
Dit amendement verandert niets aan de mogelijkheid voor een aandeelhouder om uiteindelijk
onbelast zijn gestorte kapitaal terug te krijgen. Dit kan door de voorgestelde wijziging
echter niet meer als er overigens winstreserves aanwezig zijn.
Budgettaire gevolgen
Het belasten van terugbetaling van kapitaal voor de inkomstenbelasting zorgt voor
een positieve budgettaire opbrengst die op dit moment nog niet ingeschat kan worden.
De budgettaire opbrengst van het belasten van terugbetaling van kapitaal wordt voor
de dividendbelasting en de bronbelasting geschat op zeer gering.
Terugbetaling van kapitaal wordt in de meeste gevallen toegepast door aanmerkelijkbelanghouders.
Door het laten vervallen van de vrijstelling wordt de terugbetaling voortaan belast
met inkomstenbelasting in box 21 en 15% dividendbelasting. Wat betreft de inkomstenbelasting is onduidelijk wat de
budgettaire opbrengst zal zijn. In principe wordt de structurele belastinggrondslag
niet veranderd. Wel worden de uitstelmogelijkheden voor de box 2-belasting verkleind,
wat een positief budgettair effect zal hebben. Naar verwachting zullen aanmerkelijkbelanghouders
vaker kiezen voor een dividenduitkering of een lening van meer dan € 500.000 die in
de belastingheffing wordt betrokken. Wat betreft de dividendbelasting geldt dat in
binnenlandse situaties de dividendbelasting in beginsel een voorheffing is en de uiteindelijk
te betalen dividendbelasting verrekend zal worden in de inkomstenbelasting. De aanpassing
leidt derhalve voor deze groep naar verwachting niet tot een significante budgettaire
opbrengst in de dividendbelasting. Het is onduidelijk wat de budgettaire gevolgen
zijn voor de heffing bij de buitenlandse aanmerkelijkbelanghouder, mede als gevolg
van eventueel van toepassing zijnd(e) belastingverdragen/EU-recht.
Terugbetaling van kapitaal wordt zeer incidenteel ook toegepast door beursfondsen.
Het is echter de verwachting dat bij het belasten van de terugbetaling van kapitaal
beursfondsen dit niet langer zullen doen en zullen overstappen op bijvoorbeeld aandeleninkoop
binnen de inkoopfaciliteit. Daarom wordt ook bij beursfondsen geen significante opbrengst
verwacht.
Ten slotte is het mogelijk dat terugbetaling van kapitaal in incidentele gevallen
als alternatief wordt gezien voor dividendbetalingen aan laagbelastende jurisdicties
die worden geraakt door de conditionele bronbelasting op dividenden. In lijn met de
bronbelasting, is ook bij het belasten van de terugbetaling van kapitaal de verwachting
dat van de maatregel een prohibitieve werking zal uitgaan, zodat niet met een opbrengst
gerekend kan worden.
Uitvoeringsgevolgen
De complexiteitsgevolgen zijn beperkt, in beginsel wordt de uitvoering niet complexer.
Het belasten van kapitaalterugbetalingen wordt eerder de hoofdregel dan uitzondering.
Op de vaststelling van de hoogte van het kapitaal na is er maar een beperkte wijziging
in de uitvoering. Het enige verschil is nu dat elke terugbetaling (waaronder ook kapitaalterugbetalingen)
belast is voor de dividendbelasting. Dat betekent dat voor kapitaalterugbetalingen
ook teruggaafverzoeken dividendbelasting zouden kunnen worden ingediend door teruggaafgerechtigden
zoals pensioenfondsen, andere vrijgestelden en verdragsgerechtigden net als dat nu
al het geval is bij reguliere dividenduitkeringen waarop dividendbelasting wordt ingehouden.
Dit amendement leidt dus tot meer teruggaafverzoeken.
Maatoug Stultiens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. Maatoug, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Luc Stultiens, Tweede Kamerlid