Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Heutink over het bericht uit de Telegraaf van 4 oktober jl. 'Boosheid om ophoping waterschapsbelasting: Rekening van €1200 binnen zeven maanden tijd’
Vragen van het lid Heutink (PVV) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel waaruit blijkt dat meerdere burgers in korte tijd meerdere aanslagen van het Waterschap Amstel, Gooi & Vecht binnenkrijgen (ingezonden 10 oktober 2024).
Antwoord van Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 november
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met de forse problemen met het betaalsysteem van het Waterschap Amstel,
Gooi & Vecht?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat burgers niet de dupe mogen zijn van interne problemen van het
waterschap? Zo ja, wat kunt u doen om deze problemen bij het waterschap te helpen
oplossen?
Antwoord 2
Het is heel vervelend dat burgers nu in een korte periode meerdere aanslagen achter
elkaar krijgen toegestuurd. Het is wel nodig dat waterschap Amstel, Gooi en Vecht
(AGV) een inhaalslag maakt om de verschuldigde belasting te innen. Daarmee worden
de werkzaamheden gefinancierd die het waterschap de afgelopen jaren heeft uitgevoerd
voor de betreffende inwoners van het waterschap.
Het waterschap biedt burgers die hun belastingaanslag niet in één keer kunnen of willen
betalen de mogelijkheid om deze in acht termijnen te betalen. Burgers die niet kunnen
betalen biedt het waterschap een verruiming aan van twaalf termijnen. Dit is een manier
waarop het waterschap maatwerk toepast voor schrijnende gevallen.
Burgers kunnen onder voorwaarden ook in aanmerking komen voor kwijtschelding van de
verschuldigde waterschapsbelastingen. Of een persoon in aanmerking komt voor kwijtschelding,
wordt aan de hand van het inkomen en het vermogen beoordeeld. Uit wet- en regelgeving
volgt onder welke voorwaarden kwijtschelding van rijksbelastingen mogelijk is. Decentrale
overheden volgen het kwijtscheldingsbeleid dat geldt voor rijksbelastingen. Hierbij
hebben decentrale overheden wel de ruimte om desgewenst een ruimer kwijtscheldingsbeleid
te voeren. Het waterschap hanteert ruimere kwijtscheldingsmogelijkheden dan de Belastingdienst
bij de kwijtschelding van rijksbelastingen. Zo heeft het waterschap bijvoorbeeld de
spaargeldnorm verhoogd, zodat burgers een ruimere financiële buffer kunnen aanhouden
zonder dat ze hiermee het recht op kwijtschelding verliezen.
Ook kan het waterschap besluiten om geen verdere invorderingsmaatregelen te treffen
(voorheen «niet verder bemoeilijken» geheten), als de belastingschuldige niet in aanmerking
komt voor kwijtschelding, maar voortzetting van de invordering niet gewenst is. Met
deze maatregelen hanteert het waterschap op dit moment een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid,
passend binnen de wet- en regelgeving.
Vraag 3
Kunt u toelichten hoe deze problemen hebben kunnen ontstaan en is er een risico dat
meer waterschappen met deze problematiek kampen? Graag een gedetailleerd antwoord.
Antwoord 3
Het probleem is voortgekomen uit een probleem met een ICT-systeem dat alleen bij Waternet
wordt gebruikt. In die zin is dus sprake van een op zichzelf staand probleem. Waternet
is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie op het gebied van waterbeheer en drinkwater
van waterschap AGV en de gemeente Amsterdam. De situatie die zich hier heeft voorgedaan
zou niet op een vergelijkbare manier van toepassing kunnen zijn op andere waterschappen.
Vraag 4
Deelt u de zorgen van de ombudsman, dat mensen maar moeilijk hun nota’s en afschrijvingen
kunnen controleren of ze kloppen? Zo ja, op welke wijze kunt u zorgen dat dit beter
gaat?
Antwoord 4
Inwoners kunnen hun betalingsgeschiedenis en de status van hun rekeningen voor de
waterschapsbelasting eenvoudig online inzien via MijnWaternet. Hier kunnen ze zien
welke aanslagen er zijn opgelegd, welke er volledig betaald zijn, en welk termijnbedrag
als volgende zal worden afgeschreven. Hoewel MijnWaternet veel informatie biedt, werkt
het waterschap eraan om het overzicht verder te verbeteren, zodat er nog meer duidelijkheid
komt over welke betalingen precies zijn gedaan, wanneer deze betalingen hebben plaatsgevonden
en welke termijnen nog volgen.
Voor wie de voorkeur geeft aan persoonlijk contact of aanvullende vragen heeft, blijft
het mogelijk om telefonisch of per e-mail informatie over de betalingshistorie op
te vragen. Voor mensen die het lastig vinden om te bellen of de website te gebruiken,
biedt het waterschap de mogelijkheid om langs te komen op het kantoor.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het geconfronteerd worden met hoge aanslagen, zonder dat inwoners
dit hebben zien aankomen, voor grote problemen kan zorgen en met welke inzet gaat
u het gesprek met het waterschap hierover voeren?
Antwoord 5
Ja, het is niet ondenkbaar dat dit tot problemen kan leiden. In het antwoord op vraag
2 is aangegeven welke mogelijkheden burgers hebben die niet in staat zijn om deze
belastingen in één keer te betalen. Zoals aangegeven past het waterschap in schrijnende
gevallen maatwerk toe.
Het algemeen bestuur van een waterschap stelt het beleid van het waterschap vast en
controleert of het dagelijks bestuur van het waterschap dat goed uitvoert. Het behoort
in eerste instantie tot de bevoegdheid van het algemeen bestuur om het dagelijks bestuur
erop aan te spreken, indien het van mening is dat de taken niet goed worden uitgevoerd.
Daarnaast is het toezicht op de waterschappen ingevolge de Grondwet in principe belegd
bij het provinciebestuur, en is het aan het provinciebestuur om hierover zo nodig
het gesprek aan te gaan met het waterschap.
Binnen ons overheidsbestel is het respect voor de beleidsruimte en uitvoering van
medebewindstaken door andere bestuursorganen van groot belang. Het Ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat onderschrijft dat belang, en hecht waarde aan de rolverdeling
inzake het toezicht op de waterschappen door de provincie en de verantwoordelijkheid
tot regeling en bestuur van de eigen huishouding van waterschap zelf. Hieruit vloeit
voort dat het waterschap de problemen in eerste instantie zelf oplost.
In het kader van het financieel toezicht heeft er zowel ambtelijk als bestuurlijk
overleg plaatsgevonden tussen de provincies en het waterschap. Dit heeft er onder
andere in geresulteerd dat het waterschap een herstelplan kasgeldlimiet en een verbeterplan
continuïteit waterschapstaken heeft opgesteld. Over de voortgang en uitvoering van
dit programma vindt intensief afstemming plaats tussen provincies en het waterschap.
Vanwege de systeemverantwoordelijkheid voor de Waterschapswet en de waterschappen
heeft ook het ministerie gesprekken gevoerd met zowel de provincies als het waterschap.
Inmiddels zijn de ICT-systemen van het waterschap weer grotendeels functioneel en
zal het waterschap naar verwachting met ingang van het belastingjaar 2025 weer op
tijd belastingaanslagen kunnen opleggen, zodat een ieder in de toekomst naar verwachting
weer één aanslag zal ontvangen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.