Lijst van vragen : Lijst van vragen over voortgang MIRT-onderzoeken Lelylijn en Nedersaksenlijn (Kamerstuk 36600-A-6)
2024D41780 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de Voortgang van MIRT-onderzoeken Lelylijn en Nedersaksenlijn (Kamerstuk 36 600 A, nr. 6).
De voorzitter van de commissie,
Peter de Groot
Adjunct-griffier van de commissie,
Wiendels
Nr
Vraag
1
Klopt het dat de Lelylijn alleen kan rijden als er ruimte komt op het spoor tussen
Lelystad en Amsterdam, dat wil zeggen een verdubbeling van het spoor en de aanpak
van het station Weesp? Hoe zijn die onderdelen en de kosten daarvan meegenomen in
het onderzoek?
2
Is overwogen om de hyperloop-ontwikkeling als mogelijkheid mee te nemen in het onderzoek?
Zo nee, waarom niet? Kan dit in de verkenning alsnog gedaan worden?
3
Hoe worden afspraken gemaakt over extra te realiseren woningbouw? Zijn de provinciale
en gemeentelijke besturen in de regio’s van de Lelylijn bereid om harde afspraken
te maken met het Rijk over de te realiseren aantallen woningen, zodat de woningen
ook daadwerkelijk binnen de afgesproken tijd gebouwd kunnen worden?
4
Kunnen bij de verkenning ook de kansen voor het goederenvervoer worden meegenomen?
5
Is een studie gedaan naar een snelle «Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)»-verbinding
of een «Bus-rapid-transit (BRT)»-buslijn tussen Groningen – Veendam – Ter Apel – Emmen?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat is daaruit gekomen?
6
Is in het onderzoek, waarin staat dat de busvarianten te langzaam zijn ten opzichte
van treinvarianten, alleen vergeleken met de bus die nu rijdt (dus met de vele stops),
of is bekeken wat het verschil zou zijn met een snelle HOV- of BRT-verbinding (Groningen
– Veendam – Ter Apel – Emmen)? Wat is het verschil in kosten tussen een snelle HOV-
of BRT-verbinding enerzijds en het treintracé anderzijds?
7
Waarom is er niet voor gekozen om ook de hyperloopverbinding als haalbaar alternatief
te onderzoeken voor de Nedersaksenlijn? Kan dit alsnog betrokken worden bij het vervolg?
8
Kan in een overzichtelijk schema worden weergegeven wat de geschatte kosten voor de
Lelylijn nu zijn, welk deel hiervan door het Rijk en welk deel door de regio gereserveerd
is, hoeveel geld er maximaal uit EU-fondsen zou kunnen komen en voor welk deel van
het geschatte budget nu nog geen middelen beschikbaar zijn?
9
Kan in een overzichtelijk schema worden weergegeven wat de geschatte kosten voor de
Nedersaksenlijn nu zijn, welk deel hiervan door het Rijk en welk deel door de regio
gereserveerd is, hoeveel geld er mogelijk maximaal uit EU-fondsen zou kunnen komen
en voor welk deel van het geschatte budget nu nog geen middelen beschikbaar zijn?
10
Wat is er concreet qua financiën en anderszins nodig om over te gaan naar een volgende
fase in het MIRT-project Lelylijn?
11
Kan een inschatting gegeven worden van hoeveel extra woningen er de komende jaren
gebouwd kunnen worden rondom (toekomstige) stations waar de Lelylijn zou stoppen?
12
Kan er voor het project Lelylijn afgeweken worden van de MIRT-spelregels dat er minimaal
zicht moet zijn 75 procent van de kosten? Zo nee, op grond van welke regels mag dit
niet? Zo ja, zou de MIRT-verkenning dan alsnog spoedig kunnen aanvangen?
13
Wat zijn de gevolgen als niet op korte termijn voldaan wordt aan de MIRT-voorwaarde
van 75 procent zicht op financiering? Betekent dit dan dat het project stil komt te
liggen en er nieuwe langdurige vertraging optreedt? Zo nee, hoe zit het dan wel?
14
Hoe staat het met het overleg met de Duitse, Deense en Zweedse overheden over het
versnellen van het spoorverkeer tussen Nederland, Duitsland en Scandinavië (uitvoering
motie-De Hoop/Krul (Kamerstuk 29 984, nr. 1168))? Wat is er sinds de aanname van deze motie concreet gebeurd en wat zijn de uitkomsten
hiervan?
15
Worden de projecten Lelylijn en Nedersaksenlijn geraakt door Rijksbrede en/of departementale
taakstellingen? Zo ja, wat zijn de concrete gevolgen hiervan?
16
Wat is de actuele planning voor het project Lelylijn?
17
Wat is de actuele planning voor het project Nedersaksenlijn?
18
Wat is de verwachte bijdrage van de Europese Unie aan de Lelylijn?
19
Kan een uitgebreid overzicht opgesteld worden van de positieve effecten van de Nedersaksenlijn,
met daarbij toegelicht aan welke beleidsterreinen van welke ministeries dit bijdraagt?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.C. (Peter) de Groot, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
N. Wiendels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.