Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Mutluer over geld terugvorderen van fraudeurs door slachtoffers van online oplichting
Vragen van het lid Mutluer (GroenLinks-PvdA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over geld terugvorderen van fraudeurs door slachtoffers van online oplichting (ingezonden 25Ā september 2024).
Mededeling van Minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 18 oktober 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitzending van Pointer van 21 september 2024over slachtoffers
van online oplichting die geld terugvorderen van fraudeurs?1
Vraag 2
Herkent u zich in de conclusie van Pointer dat er te weinig gebruik wordt gemaakt
van de regeling procedure begunstigde NAW-gegevens bij niet-bancaire fraude (PNBF)?
Vraag 3
Kunt u cijfers aanleveren van het aantal mensen dat sinds 1 januari 2021 een beroep
heeft gedaan op de regeling PNBF en dat daadwerkelijk geld heeft teruggekregen van
fraudeurs via een deurwaarder? Zo ja, kunt u deze cijfers delen? Zo nee, wat gaat
u doen om deze cijfers boven tafel te krijgen?
Vraag 4
Wordt door Nederlandse banken en de Betaalvereniging Nederland geregistreerd hoeveel
mensen gebruik maken van deze regeling en hoe vaak binnen drie weken geld is overgemaakt
door de oplichter nadat die is benaderd door de bank? Kunt u dit uitgebreid en cijfermatig
beantwoorden? Zo nee, bent u bereid om daar afspraken over te maken met banken en
de Betaalvereniging Nederland zodat de effectiviteit van de regeling beter gemeten
kan worden?
Vraag 5
Worden slachtoffers van online fraude standaard op deze regeling gewezen? Zo ja, hoe
vaak is dat gemiddeld jaarlijks sinds 2021 gebeurd door de politie, Slachtofferhulp,
Helpdeksfraude, Consumentenbond en banken? Deelt u de mening dat dit staande praktijk
zou moeten worden? Hoe gaat u daarvoor zorgdragen?
Vraag 6
Klopt het dat slachtoffers in geval van online aangifte niet automatisch een bericht
krijgen van de politie dat van deze regeling gebruik kan worden gemaakt? Zo ja, hoe
gaat u hier wel voor zorgen?
Vraag 7
Hoe wilt u ervoor zorgen dat de regeling PNBF meer bekendheid geniet?
Vraag 8
Wanneer wordt de regeling geƫvalueerd? Bent u bereid om daar afspraken over te maken
met banken en de Betaalvereniging Nederland?
Vraag 9
Hoe staat het met de uitrol van de pilot van de politie om fraude bij online handel
tegen te gaan waarin 87 procent van de 211 slachtoffers die meededen een resultaat
hadden?2
Vraag 10
Kan de regeling ook worden uitgebreid naar payment providers als Mollie, Adyen en
Paypal? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze, onder welke voorwaarden en binnen
welk termijn?
Vraag 11
Kunt u aangeven wat er is gebeurd met de projecten die zijn beloofd in de Kamerbrief
over de voortgang samenwerking banken en politie bij de aanpak van internetoplichting
en daarbij ook specifiek ingaan op de onderstaande vragen?3
Vraag 12
Wat heeft het onderzoek naar de mogelijkheden voor slachtoffers van internetoplichting
om hun schade gecontroleerd te laten verhalen op de fraudeur en naar ondersteuning
hierbij door banken en politie opgeleverd?
Vraag 13
Is er daadwerkelijk gezorgd voor betere detectie van fraude in het transactieverkeer
van banken, onder andere door het delen van modus operandi van criminelen tussen politie
en banken t.b.v. een slimme monitoring van dat transactieverkeer? Zo ja, waar blijkt
dat uit?
Vraag 14
Is er gezamenlijk wetenschappelijk onderzoek gedaan door banken en politie in samenwerking
met de Universiteit Twente naar de factoren die leiden tot slachtofferschap, het vergroten
van de meldingsbereidheid door slachtoffers en handvatten voor het voorkomen van fraude?
Zo ja wat waren de belangrijkste conclusies, en hoe zijn die opgevolgd?
Vraag 15
Welke acties zijn ondernomen om de vindbaarheid, het gebruik en de effectiviteit van
de checkfunctie op politie.nl te verbeteren? Is dat effectief gebleken? Zo ja, waaruit
blijkt dat?
Vraag 16
Wat is de uitkomst van de betere detectie van geldezels op basis van profielen en
indicatoren die zou plaatsvinden?
Vraag 17
Hoe heeft u de afgelopen tijd gezorgd voor het bewustmaken van doelgroepen om te voorkomen
dat zij ten prooi vallen en geldezel worden? Hoe verklaart u dat het aantal geldezels
is toegenomen?
Vraag 18
Wat zijn de uitkomsten van het onderzoek naar de versterking van de gegevensdeling
tussen de politie en de banken in het kader van de samenwerking binnen het Landelijk
Meldpunt Internetoplichting?
Vraag 19
Welke acties zijn ondernomen ten aanzien van de inrichting en uitvoering van gezamenlijke
communicatie ten behoeve van preventie en met welke uitkomst?
Vraag 20
Welke acties zijn ondernomen om de samenwerking, tussen banken, Collecting Payment
Service Providers, online handelsplatforms, de politie en het Openbaar Ministerie
te versterken en hierbij te werken aan de ontwikkeling van innovatieve wijzen om nog
meer gezamenlijk op te treden bij de bestrijding van Internetoplichting en ondersteuning
van fraudeslachtoffers, zoals uw voorganger beloofde in de Kamerbrief?4
Vraag 21
Kunt u deze vragen voorafgaand aan het commissiedebat over cybercrime in oktober beantwoorden?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de schriftelijke vragen van het lid Mutluer (GroenLinks-PvdA),
van uw Kamer aan de Minister van Justitie en Veiligheid over geld terugvorderen van
fraudeurs door slachtoffers van online oplichting (ingezonden 25 september 2024) niet
binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet alle
benodigde informatie is ontvangen.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.M. van Weel, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.