Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Pleidooi voor AI-richtlijn op scholen: 'Risico's groot, bewustzijn laag'’
Vragen van het lid Rooderkerk (D66) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht «Pleidooi voor AI-richtlijn op scholen: «Risico's groot, bewustzijn laag»» (ingezonden 5 september 2024).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het pleidooi van de Algemene Onderwijsbond (AOb) voor een AI-richtlijn
               op scholen?1
Vraag 2
            
Welk inzicht heeft u in het gebruik van artificiële intelligentie (AI) door scholen?
               Heeft u een overzicht van welke AI-tools worden ingezet door scholen zelf?
            
Vraag 3
            
Heeft u inzicht in de manier waarop door leerlingen gebruik wordt gemaakt van AI voor
               het maken van werkstukken en huiswerkopdrachten en hoe scholen hiermee omgaan?
            
Vraag 4
            
Op welke wijze heeft AI een plek in de nieuwe kerndoelen voor digitale geletterdheid?
               Wanneer zijn deze definitief verankerd?
            
Vraag 5
            
Vindt u het goed dat leerlingendata terechtkomt in handen van grote AI-bedrijven?
               Hoe verhoudt dit zich tot de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en wat
               gaat u hieraan doen?
            
Vraag 6
            
Denkt u dat leerkrachten en scholen voldoende toegerust zijn om AI veilig in te zetten
               en de inzet ervan door leerlingen te herkennen en te bespreken?
            
Vraag 7
            
Bent u bekend met het bericht «Meer kennis algoritmen nodig op scholen, «anders risico
               op discriminatie»»?2
Vraag 8
            
Deelt u de zorgen van het College voor de Rechten van de Mens over dat de inzet van
               adaptieve leermiddelen kan leiden tot kansenongelijkheid?
            
Vraag 9
            
Op welke wijze wordt toezicht gehouden op de algoritmes van programma’s zoals Snappet,
               Gynzy en andere lesmethoden?
            
Vraag 10
            
Hoe gaat u transparantie, uitlegbaarheid en de eerlijkheid van deze algoritmes waarborgen?
Vraag 11
            
Heeft u inzicht in hoeveel scholen zelfstandig richtlijnen of beleid hebben opgesteld
               voor het gebruik van AI?
            
Vraag 12
            
Bent u bereid om in gesprek te gaan samen met de AOb en scholen die vooroplopen als
               het gaat om AI-beleid om lessen te trekken voor een eventuele landelijke richtlijn?
            
Vraag 13
            
Bent u bereid om samen met de AOb de handschoen op te pakken voor een richtlijn voor
               AI in de klas? Zo nee, waarom niet?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
 M.L.J. Paul, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- 
              
                  Indiener
 Ilana Rooderkerk, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
 
          