Schriftelijke vragen : Het feit dat de MIVD de wettelijk verplichte notificatieplicht bij afluisteren, aftappen en andere bijzondere bevoegdheden niet nakomt
Vragen van de leden Omtzigt (Nieuw Sociaal Contract) en Wilders (PVV) aan de Ministers van Defensie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister-President over het feit dat de MIVD de wettelijk verplichte notificatieplicht bij afluisteren, aftappen en andere bijzondere bevoegdheden niet nakomt (ingezonden 25 juli 2024).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de brief van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen-
en Veiligheidsdiensten (CTIVD) van 23 juli jl. waarin de toezichthouder aangeeft dat
de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) al vier jaar lang de notificatieplicht
niet nakomt en dus mensen niet meedeelt dat een bijzondere bevoegdheid zoals post
ongemerkt onderscheppen, een telefoontap, een internettap, het heimelijk plaatsen
van een microfoon of het inbreken in de woning, is ingezet, terwijl het wel de wettelijke
plicht is om dat vijf jaar na dato te doen (tenzij een uitzonderingsbepaling van toepassing
is)?1
Vraag 2
Herinnert u zich nog dat de CTIV in 2017 vernietigend oordeelde velde over de notificatieplicht
in toezichtsrapport 51:
«Bij de MIVD bestaat een volledig gebrek aan procedurele waarborgen in het notificatieporces.
Het gaat met name om het ontbreken van centrale coördinatie en sturing, een dekkend
overzicht van notificatieonderzoeken, dienstbreed beleid en/of werkinstructie, dossiervorming
aan de voorkant van het proces in de vorm van een voorgenomen besluit en verslaglegging
van het notificatieonderzoek. Hierin schuilen grote risico’s die kunnen resulteren
in een onrechtmatige uitvoering van de notificatieverplichting»?2
Vraag 3
Kunt u per aanbeveling aan de MIVD in toezichtsrapport 51 aangeven of en hoe deze
is opgevolgd?
Vraag 4
Kunt u per jaar vanaf 2014 melden:
– hoe vaak elk van de bijzondere bevoegdheden, waarvoor de notificatieplicht geldt,
tegen een persoon zijn ingezet;
– hoe vaak een notificatiebesluit genomen had moeten worden (inclusief een uitgesteld
besluit);
– hoe vaak een notificatiebesluit genomen is en uitsplitsen hoe dat luidde, namelijk
notificeren, en of bij niet notificeren de CTIVD daarvan correct op de hoogte gesteld
is?
Vraag 5
Kunt u de mail en briefwisselingen over notificatie tussen MIVD en CTIVD sinds toezichtsrapport
51 aan de Kamer doen toekomen?
Vraag 6
Kunt u de standaardbrieven waarmee de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD)
en MIVD notificeren aan de Kamer doen toekomen?
Vraag 7
Hoeveel politici, advocaten en journalisten zijn sinds 2014 onderwerp geweest van
bijzondere bevoegdheden van de AIVD en de MIVD?
Vraag 8
Kunt u aangeven hoe de notificatieplicht is opgevolgd bij elk van de inzetten van
bijzondere beroepsgroepen tegen deze drie groepen?
Vraag 9
Waarom is er geen mededeling gegaan dat de MIVD zich structureel niet aan de Wet op
de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV) houdt, bijvoorbeeld in het jaarverslag
of aan de Kamer?
Vraag 10
Op welke termijn zal de achterstand in notificatiebesluiten zijn ingelopen en zal
het notificatieproces fatsoenlijk zijn ingericht, volgens de aanbevelingen van de
CTIVD uit 2017 of zoals de AIVD het wel fatsoenlijk heeft ingericht volgens de toezichthouder?
Vraag 11
Zijn er behalve artikel 59 van WIV, andere artikelen van deze of andere wet, waaraan
de MIVD en/of de AIVD zich structureel of regelmatig niet houdt? Zo ja, welke?
Vraag 12
Is het proces van notificatie op dit moment op orde bij de AIVD?
Vraag 13
Kunt u deze vragen een voor een en binnen drie weken beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
J.J.M. Uitermark, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties -
Gericht aan
H.W.M. Schoof, minister-president -
Gericht aan
R.P. Brekelmans, minister van Defensie -
Indiener
Pieter Omtzigt, Kamerlid -
Medeindiener
Geert Wilders, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.