Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over de Jaarverslagen van de ministeries van Justitie en Veiligheid 2023 (Kamerstuk 36560-VI-1), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2023 (Kamerstuk 36560-VII-1 en Economische Zaken en Klimaat 2023 (Kamerstuk 36560-XIII-1)
36 560 VI Jaarverslag en slotwet Ministerie van Justitie en Veiligheid 2023
36 560
VII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2023
36 560
XIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat 2023
Nr. 22 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 27 juni 2024
De vaste commissie voor Digitale Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister
van Justitie en Veiligheid over de brief van 15 mei 2024 inzake de Jaarverslagen van
de Ministeries van Justitie en Veiligheid 2023 (Kamerstuk 36 560 VI, nr. 1), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2023 (Kamerstuk 36 560 VII, nr. 1 en Economische Zaken en Klimaat 2023 (Kamerstuk 36 560 XIII, nr. 1).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 27 juni 2024. Vragen en antwoorden
zijn hierna afgedrukt.
De fungerend voorzitter van de commissie, Kathmann
Adjunct-griffier van de commissie, Muller
Inbreng van de leden van de GroenLinks-PvdA-fractie
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie zien namelijk het tekort aan ICT’ers die werken
bij de Rijksoverheid als een van de grootste kwetsbaarheden van de digitale overheid.
Zonder kennis en kunde binnen overheidsinstanties is Nederland op termijn niet meer
in staat om de eigen digitale infrastructuur te begrijpen en onderhouden.
Welke acties nemen de ministeries – naast Rijksbrede initiatieven als het Actieplan
Groene en Digitale Banen – om als grote ICT-opdrachtgevers nieuwe ICT’ers te werven,
bestaand personeel te behouden en zij-instromen mogelijk te maken?
Er is al lange tijd een tekort aan ICT’ers in de volle breedte van het functielandschap
en deze tekorten lopen door de krapte op de arbeidsmarkt alleen maar verder op. In
het verleden is daarom al snel ingezet op arbeidsmarkt campagnes, waarbij de verschillende
JenV organisaties eigen sterke merken en recruiters voor de ICT-sector hebben met
eigen arbeidsmarkt campagnes om specifiek die doelgroep te bereiken. Dit betreft onder
andere het organiseren van of deelname aan open werving en selectie dagen, hackatons
en samenwerkingen met opleiders. Hiermee worden studenten in een vroeg stadium bekend
gemaakt met het ICT-werkveld binnen JenV. In september start een nieuw JenV traineeship
gegevensmanagement, dit heeft als doel pas afgestudeerden op te leiden in het nieuwe
vakgebied gegevensmanagement.
JenV-breed worden ook veel initiatieven ingezet richting de arbeidsmarkt. Dit komt
samen in een ICT netwerk JenV en er is binnen alle JenV organisaties de samenwerking
met I-partnerschap. Zij verbinden organisaties en opleiders aan elkaar. Dit helpt
met de instroom van afgestudeerde medewerkers (vb. bijbanen aanbieden). Het UWV is
ook een partner die JenV organisaties helpt bij het bekend maken met zij-instromers.
Alle JenV organisaties hebben beleid voor het behouden van medewerkers. Het is breed
bekend dat alle generaties die werken het belangrijk vinden om afwisselend werk te
hebben, een leven lang te leren en een bepaalde mate van autonomie in het werk te
ervaren. Hierop worden allerlei activiteiten aangeboden om hieraan tegemoet te komen.
Te denken valt aan het aanbieden van opleidingen, meer afwisseling in het werk en
meer zelfstandigheid bieden op projecten.
De leden van de GroenLinks-PvdA-fractie hebben vragen en opmerkingen over de stukken
van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze leden vinden het van groot belang
dat de uitvoering van justitie nooit zal vastlopen op gebrekkige ICT, maar onder andere
met de berichtgeving rondom het Openbaar Ministerie maken zij zich hier zorgen over.
Wat is de stand van zaken rondom de verouderde ICT bij het Openbaar Ministerie? Verder
wensen deze leden voortaan ook de stukken van de Politie te betrekken bij de jaarlijkse
verantwoordingsstukken waar de commissie Digitale Zaken naar kan kijken, gezien de
digitale componenten van het politiewerk.
Het OM heeft te kampen met een verouderd IV-landschap en staat voor de gelijktijdige
uitdaging dat landschap zowel te verbeteren en versterken als voor het vernieuwen
daarvan met het oog op de toekomst. Om die uitdaging op te pakken heeft het OM een
meerjarige IV-strategie ontwikkeld. In dat kader is centraal een nieuwe IV-organisatie
ingericht, waar de ICT-expertise bij het OM verder wordt uitgebouwd. Vanwege eerdere
grote verstoringen op GPS, het belangrijkste primaire processysteem bij het OM, heeft
de inhoudelijke focus in eerste instantie heel nadrukkelijk op de continuïteit en
de stabiliteit van de informatievoorziening gelegen. In een recent adviesrapport spreekt
de Adviescommissie ICT-toetsing (Ac/ICT) zich positief uit over deze aanpak1. Sedert november 2023 richt een multidisciplinaire taskforce zich op de aanpak van
de recent aan het licht gekomen problematiek met betrekking tot de kantoorautomatisering.
Dat heeft geleid tot het nemen van maatregelen en doorvoeren van verbeteringen. Inmiddels
zijn de eerste positieve effecten op de performance van de kantoorautomatisering merkbaar.
Tot slot horen de leden van de GroenLinks-PvdA-fractie graag hoe u binnen uw ministerie
werk heeft gemaakt van de digitale autonomie van Nederland. Wat geeft u uw opvolger
mee als grootste prioriteiten op digitalisering binnen uw ministerie?
Ik zou mijn opvolger het belang van digitale autonomie voor onze samenleving mee willen
geven. Daarbij past de oproep om de inzet en motivatie voort te zetten waarmee binnen
JenV gekozen is voor een integrale aanpak voor cyberweerbaarheid, de NIS2-richtlijn,
AI, legacy, gegevensdeling, innovatie en digitale toegankelijkheid.
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie zijn content met de komst van de «Digital Services Act»
en het feit dat het internet steeds meer moet gaan voldoen aan wet- en regelgeving.
Deze leden vragen wat de financieringssystematiek is van meldpunten zoals «helpwanted.nl»
en de «Fraudehelpdesk» waar burgers melding kunnen doen van online illegale activiteiten
en of deze financieringssystematiek toereikend en wenselijk is?
Stichting Offlimits ontvangt van het Ministerie van JenV een jaarlijkse exploitatiesubsidie,
onder meer voor de programma’s Helpwanted, het Meldpunt Kinderporno en Stopitnow.
De fraudehelpdesk ontvangt van het Ministerie van Justitie en Veiligheid een jaarlijkse
exploitatiesubsidie voor een laagdrempelig meldpunt voor slachtoffers van fraude,
waaronder online fraude. Uw Kamer is geïnformeerd over het evaluatieonderzoek in opdracht
van het Wetenschappelijk onderzoekscentrum (WODC) (Kamerstukken II2023/34, 36 410 VI, nr. 23).
Dat onderzoek geeft aanleiding om opties voor verbetering van de doelbereiking door
de fraudehelpdesk als ook de financiële consequenties te onderzoeken. Daarom is toegezegd
dat uw Kamer nader geïnformeerd zal worden over de gewenste ontwikkelrichting en wat
dat eventueel betekent voor de beleidskeuzen, prioriteiten, capaciteit en financiële
middelen. Deze beleidsreactie is aan het opvolgende kabinet.
Inbreng van de leden van de NSC-fractie
De leden van de NSC-fractie hebben kennisgenomen van de Jaarverantwoording 2023 van
het Ministerie Justitie en Veiligheid voor zover het onderwerpen over digitalisering
betreft. Daarbij hebben deze leden geen verdere vragen of opmerkingen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.C. Kathmann, voorzitter van de vaste commissie voor Digitale Zaken -
Mede ondertekenaar
S.R. Muller, adjunct-griffier