Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eerdmans over het artikel op de website van De Telegraaf van 24 mei 2024: ‘Luchtvaartsector woest over nieuwe ingreep Schiphol: ‘Harbers regeert over zijn graf’
Vragen van het lid Eerdmans (JA21) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Luchtvaartsector woest over nieuwe ingreep Schiphol: «Harbers regeert over zijn graf»» (ingezonden 4 juni 2024).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 25 juni 2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Luchtvaartsector woest over nieuwe ingreep Schiphol:
«Harbers regeert over zijn graf»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de uitspraak dat u over uw graf regeert?
Antwoord 2
Er heeft momenteel nog geen besluitvorming plaatsgevonden over het definitieve maatregelenpakket.
Daarvoor moet eerste de aanvullende raadpleging zijn afgelopen. De Kamer is op 24 mei
jl. geïnformeerd2 over de start van deze aanvullende raadpleging als onderdeel van de balanced approach-procedure.
Gedurende een periode van vier weken kan iedereen reageren op het maatregelenpakket
om het geluid rondom Schiphol te verminderen. Na afloop van de aanvullende raadpleging
kan, na het analyseren en het verwerken van de reacties, het (nieuwe) kabinet een
definitief besluit nemen. Met de aanvullende raadpleging wordt alle informatie verzameld
die nodig is om na afloop van de raadpleging een keuze te maken over het definitieve
maatregelenpakket.
Vraag 3
Hoeveel tijd gaat u nemen om alle zienswijzen die binnenkomen tijdens de aanvullende
raadpleging die tot 21 juni a.s. loopt, te analyseren en te verwerken in een nieuw
notificatiepakket aan Brussel? Kunt u een indicatie geven van de maand waarin u dit
van plan bent te doen?
Antwoord 3
Hoeveel tijd nodig is om de reacties te analyseren en te verwerken, is afhankelijk
van de inhoud en het aantal reacties dat wordt ingezonden. Alle, uit de aanvullende
raadpleging binnengekomen, reacties zullen worden bekeken. Uiteindelijk resulteert
dit in een definitief maatregelenpakket dat ter notificatie aan de Europese Commissie
wordt gestuurd.
Vraag 4
Op welke wijze garandeert u de zorgvuldigheid aan de luchtvaartsector in de «balanced
approach»-procedure en vermijdt u overhaaste besluiten?
Antwoord 4
Het ministerie doorloopt de stappen zoals voorgeschreven in Verordening (EU) 598/2014
zorgvuldig. Het ministerie is in december 2022 begonnen met de eerste, zichtbare processtap
van de balanced approach-procedure; de technische samenwerking met de sector. Tijdens
deze fase heeft een drietal digitale bijeenkomsten plaatsgevonden waarin de volgende
zaken zijn besproken: de beoogde aanpak van de onderzoeken, het geluidsdoel, verschillende
maatregelen en de eerste rekenresultaten. Vervolgens is de tweede formele processtap
in de procedure gezet; het starten van een brede consultatie van drie maanden. Tussen
15 maart 2023 en 15 juni 2023 heeft iedereen kunnen reageren op het toen voorliggende
consultatiedocument. Na het analyseren en het verwerken van de reacties op die consultatie
is op 1 september 2023 de notificatiefase gestart met het toezenden van het notificatiedocument
aan de Europese Commissie, de lidstaten en derde belanghebbenden. Sinds 1 september
2023 bevindt de procedure zich in de notificatiefase. Tijdens deze fase wordt intensief
overleg gevoerd met de Europese Commissie en andere partijen. Deze overleggen hebben
geleid tot een aangepast voorstel. Het is voor het Ministerie van belang dat alle
belanghebbenden kunnen reageren op de nieuwe voorgestelde aanpak, voordat het kabinet
tot een definitief oordeel hierover komt. Daarom wordt nu de mogelijkheid geboden
om te reageren op dit aangepaste voorstel in de aanvullende raadpleging.
Vraag 5 en 6
Waarom noemt u in uw Kamerbrief (Kamerstuk 29 665, nr. 499) van 24 mei jl. dat u nu een deel van het gestelde doel «reserveert» voor een (gedeeltelijke)
nachtsluiting, terwijl u in de Kamerbrief (Kamerstuk 29 665, nr. 496) van 28 maart jl. nog stelde dat «een (gedeeltelijke) nachtsluiting geen onderdeel
(was) van het eerder geconsulteerde pakket aan maatregelen en dienovereenkomstig ook
geen onderdeel (was) van het huidige notificatiepakket aan de Europese Commissie»,
en het ook nu geen onderdeel is van de voorgestelde extra maatregelen voor een geüpdatet
notificatiepakket?
Waarom sorteert u nu al voor op een dergelijk ingrijpende route, terwijl uw nachtstudie
nog niet eens gereed is, die de effecten in kaart moet brengen en u tegen die tijd
hoogstwaarschijnlijk geen Minister meer bent?
Antwoord 5 en 6
Voor de uitvoering van de laatste fase van de graduele aanpak zal, na afronding van
de impactanalyse en besluitvorming hierover, een apart notificatieproces bij de Europese
Commissie worden uitgevoerd inclusief een nieuwe raadpleging van belanghebbenden.
Er wordt momenteel wel een gedeelte van het geluidsdoel gereserveerd voor maatregelen met betrekking tot
het beperken van geluid in de nacht zoals een eventuele (gedeeltelijke) nachtsluiting,
maar een (gedeeltelijke) nachtsluiting is geen onderdeel van het nu voorgestelde maatregelenpakket dat ter aanvullende raadpleging
voorligt. Eerst zal de impactanalyse worden afgerond, daarna vindt pas besluitvorming
plaats.
Vraag 7 en 8
Heeft u de effecten voor de Nederlandse luchtvrachtsector onderzocht van het weren
van de meest lawaaiige vliegtuigen in de nacht, waaronder voor Nederland cruciale
vrachttoestellen zoals de Boeing 747-400, zoals u voorstelt in de Kamerbrief van 24 mei
jl.? Zo ja, wat was de uitkomst van dit onderzoek? Kunt u dit onderzoek met de Kamer
delen?
Welk effect heeft dit vliegverbod voor Boeing 747’s en andere lawaaiige vliegtuigen
in de nacht op de bevoorrading van essentiële goederen, zoals bijvoorbeeld medicijnen,
voor Nederland?
Antwoord 7 en 8
De genoemde maatregel behelst dat bepaalde vliegtuigtypes3 in de nachtperiode niet meer op Schiphol mogen aankomen of vertrekken. Dit zijn met
name de vliegtuigen die veel worden genoemd in klachten van omwonenden. Met uitzondering
van de nacht kunnen dergelijke toestellen wel op Schiphol starten en landen. Het nachtverbod
kan tot gevolg hebben dat maatschappijen die dergelijke toestellen inzetten op Schiphol
hun bedrijfsvoering moeten aanpassen. Dat kan door op andere tijden te vliegen of
door andere, stillere toestellen in te zetten. Essentiële goederen kunnen daarmee
nog steeds worden geleverd, zowel met andere toestellen als op een ander tijdstip.
Vraag 9
Waarom geeft u de luchtvrachtsector slechts een jaar de tijd om een alternatief te
zoeken om deze cruciale vracht te kunnen blijven leveren en waarom kiest u niet voor
een iets langere termijn waarin de sector de benodigde tijd heeft om de vloot, wat
honderden miljoenen euro’s kost, te vernieuwen?
Antwoord 9
Zoals in het vorige antwoord aangegeven, kan vracht nog steeds worden vervoerd, alleen
niet door de meest lawaaiige toestellen in de nacht. Het kabinet heeft eerder aangegeven
zo snel mogelijk stappen te willen zetten om de geluidbelasting rondom Schiphol omlaag
te brengen. In de wetenschap dat de lawaaiige toestellen in de nacht bijdragen aan
slaapverstoring is het voornemen om de maatregel bij de eerstvolgende mogelijkheid
in te voeren.
Vraag 10
Zijn alle maatregelen uit dit aanvullende voorgestelde pakket van 24 mei jl. recent
door de LVNL doorgerekend om de impact van de maatregelen individueel en als pakket
in kaart te brengen en indien dit het geval is, zou u deze analyses met de Kamer kunnen
delen?
Antwoord 10
Alle maatregelen zijn voor een uitvoeringstoets voorgelegd aan LVNL. Het grootste
gedeelte van de maatregelen wordt nu voor de derde keer aan LVNL voorgelegd. De uitvoeringstoets
van LVNL is gericht op de uitvoerbaarheid van de maatregelen en daarbij gelden twee
beoordelingscriteria:
1. Veilige operatie. LVNL moet haar wettelijke taak als zelfstandig bestuursorgaan binnen
de door de wet Luchtvaart gestelde kaders kunnen blijven uitvoeren. Dit betekent dat
LVNL in alle gevallen in staat moet worden gesteld een veilige operatie uit te kunnen
voeren.
2. Impact op de organisatie. Dit betreft financiële en juridische aspecten, de impact
op de totale verandercapaciteit van LVNL en de impact op de LVNL-doelstelling (purpose)
«Samen luchtvaart mogelijk maken».
De eerder door LVNL uitgevoerde uitvoeringstoetsen zijn op 1 september 2023 openbaar
gemaakt en zijn voor de volledigheid als bijlage bijgevoegd bij de beantwoording.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.