Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van der Plas en Vermeer over Huisarts waarschuwt voor negatieve gezondheidsgevolgen van windturbines
Vragen van het lid Van der Plas (BBB) en het lid Vermeer (BBB) aan de Ministers voor Medische Zorg en voor Klimaat en Energie over het bericht «Huisarts waarschuwt voor negatieve gezondheidsgevolgen van windturbines» (ingezonden 25 april 2024).
Antwoord van Minister Dijkstra (Medische Zorg) (ontvangen 17 juni 2024). Zie ook Aanhangsel
            Handelingen, vergaderjaar 2023–2024, nr. 1763
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van dit artikel, en zo ja, hoe kijkt u hiernaar?1
Antwoord 1
            
Ja, signalen uit de samenleving over de omgevingseffecten van windturbines neem ik
               serieus. Daarom heb ik het RIVM opdracht gegeven om de kennis rondom windturbines
               en gezondheid actueel te houden en waar nodig aan te vullen. Het kabinet streeft naar
               een adequate bescherming van omwonenden, terwijl het ook ruimte creëert voor duurzame
               ontwikkelingen, zoals de opwek van windenergie.
            
Vraag 2
            
Kunt u bevestigen dat de zorgen van deze huisarts over negatieve gezondheidsgevolgen
               van windturbines gegrond zijn? Zo ja, wat zijn de precieze gezondheidseffecten waar
               we rekening mee moeten houden?
            
Antwoord 2
            
Nee, dit kan ik niet. Het RIVM houdt al jaren onderzoek bij naar de gezondheidseffecten
               van geluid afkomstig van verschillende bronnen, zoals windturbines. Zo wordt door
               het RIVM de internationale stand van kennis over de gezondheidseffecten van windturbines
               bijgehouden door middel van uitgebreide overzichtsstudies. Hinder is het meest beschreven
               en bewezen effect van windturbinegeluid. De hinder die mensen ondervinden van windturbines
               kan indirect andere gezondheidsklachten veroorzaken. Onderzoeken naar slaapverstoring
               door windturbines zijn niet eenduidig, zo laten verschillende resultaten zien. Voor
               andere gezondheidseffecten, zoals hart- en vaatziekten en effecten op de mentale gezondheid,
               is op dit moment onvoldoende bewijs gevonden dat die samenhangen met het geluid of
               wonen in de buurt van windturbines.
            
Vraag 3
            
Kunt u laten weten of er op dit moment gevallen bekend zijn waarbij er gezondheidsproblemen
               zijn ontstaan als gevolg van windmolens?
            
Antwoord 3
            
De gezondheidsproblemen die een mogelijke relatie hebben met hinder van windturbines
               zijn vaak aspecifiek van aard. Het is hierdoor lastig direct en precies het effect
               van windturbines op de gezondheid vast te stellen voor individuele gevallen. In grotere
               wetenschappelijke onderzoeken onder grotere groepen mensen zijn deze effecten beter
               te onderzoeken. Zoals beschreven in het antwoord op vraag 2, concludeert het RIVM
               dat windturbines kunnen leiden tot hinder en mogelijk slaapverstoring, en dat deze
               reacties een rol kunnen spelen bij het ontstaan van (indirecte) gezondheidseffecten
               van omgevingsgeluid op de lange termijn. Deze conclusie neemt de overheid over.
            
Vraag 4
            
Bent u op de hoogte van de zorgen van hoogleraar Diederik Gommers die aangeeft dat
               er nooit goed onderzoek is gedaan en het voornaamste probleem zit in laagfrequent
               geluid? Hoe beoordeelt u deze zorgen?2
Antwoord 4
            
Ja, ik ben op de hoogte van het artikel waarin Diederik Gommers zijn zorgen aangeeft
               over de mogelijke gezondheidseffecten van het plaatsen van windturbines. Ik neem deze
               zorgen serieus. Het is daarom van belang de bestaande kennis met betrekking tot windturbines
               en gezondheid te blijven actualiseren en aan te vullen waar nodig. In het eerste kwartaal
               van 2024 is het RIVM – in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
               en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – een onderzoek gestart naar de
               blootstellingresponsrelatie voor zelfgerapporteerde effecten, gericht op de Nederlandse
               situatie, waarover uw Kamer reeds is geïnformeerd.3 In dit onderzoek worden geluidsniveaus van windturbines («blootstelling») gekoppeld
               aan de mate van hinder en slaapverstoring («respons») bij omwonenden. De resultaten
               van het onderzoek worden eind 2026 verwacht, waarna ze aan uw Kamer worden aangeboden.
               De beleving van laagfrequent geluid van windturbines zal daarbij ook verder worden
               onderzocht door het RIVM. Op basis van wetenschappelijke literatuur geeft het RIVM
               overigens aan dat laagfrequent geluid geen andere effecten voor omwonenden heeft dan
               «normaal» geluid. Voor zover laagfrequent geluid een rol speelt bij de hinder door
               windturbinegeluid, kan dit dus als onderdeel van het totale windturbinegeluid worden
               beoordeeld, tenzij er sprake is van overmatig laagfrequent geluid, bijvoorbeeld vanwege
               een defect.
            
Vraag 5
            
Is het volgens u voldoende mogelijk om deze diagnose te stellen? Zo nee, bent u bereid
               om te kijken hoe deze gezondheidsschade binnen de eerstelijnszorg beter gediagnostiseerd
               kan worden?
            
Antwoord 5
            
Diederik Gommers spreekt niet over een specifieke diagnose maar over de mogelijke
               gezondheidsschade door hinder van windturbines. Zoals beschreven in het antwoord op
               vraag 2, zijn de gezondheidsproblemen die een mogelijke relatie hebben met hinder
               van windturbines vaak aspecifiek van aard. Het is hierdoor lastig direct en precies
               het effect van windturbines op de gezondheid vast te stellen voor individuele gevallen.
               In grotere wetenschappelijke onderzoeken onder grotere groepen mensen zijn deze effecten
               beter te onderzoeken.
            
Ondanks dat de huisarts niet systematisch de specifieke bron van geluidsoverlast registreert,
               ben ik wel van mening dat de mogelijke gezondheidsschade door hinder van windturbines
               voldoende wordt geregistreerd en dat specifiekere registratiemogelijkheden het registratiesysteem
               onnodig zouden compliceren. Het onderzoeksinstituut Nivel heeft in een recente verkenning
               aangegeven dat de gezondheidsgegevens die huisartsen verzamelen voldoende betrouwbaar
               zijn voor onderzoek naar de gezondheidseffecten van windturbines. Deze verkenning
               kon geen significant verband aantonen tussen het wonen in de buurt van windturbines
               of de bijbehorende geluidsniveaus en de aanwezigheid van aan de huisarts gepresenteerde
               gezondheidsproblemen, maar hier speelde vooral de verkennende aard van de studie een
               rol en niet de diagnostiek van hinder gerelateerde gezondheidsschade.
            
Vraag 6
            
Waarom wordt bij het plaatsen van windmolens geen rekening gehouden met gezondheidsdoelen?4
Antwoord 6
            
Bij het plaatsen van windturbines gelden milieunormen met het doel de gezondheid van
               omwonenden te beschermen tegen mogelijke ongewenste gezondheidseffecten. Milieunormen
               zijn niet hetzelfde als gezondheidsdoelen en ondanks dat zij wel zorgen voor bescherming
               van omwonenden tegen onacceptabele hinder en veiligheidsrisico’s kan net als bij andere
               bronnen in de fysieke leefomgeving zoals verkeer en bedrijvigheid, niet worden uitgesloten
               dat toch hinder kan worden ervaren. Afgelopen jaren zijn er meerdere studies uitgevoerd,
               onder meer door het RIVM en het Analistennetwerk Nationale Veiligheid, naar de veiligheids-
               en gezondheidsrisico's die samenhangen met fossiele en duurzame energie. Daaruit blijkt
               dat de transitie naar duurzame energie, zoals o.a. windenergie, een positief effect
               heeft op de gezondheid en veiligheid in Nederland.5
Daarbij is rondom de voorgenomen plaatsing van windturbines een onderdeel van zorgvuldige
               besluitvorming het vragen van advies over de mogelijke gezondheidsimpact door het
               bevoegde gezag aan de GGD bij besluiten waar een gezondheidsimpact kan worden verwacht.
               Zo kan daar zo goed mogelijk mee worden omgegaan.
            
Vraag 7
            
In hoeverre heeft het kabinet de mogelijke gezondheidsrisico's van windturbines meegenomen
               in de besluitvorming rondom de plaatsing en subsidiëring van deze vormen?
            
Antwoord 7
            
Om omwonenden te beschermen tegen onacceptabele hinder en slaapverstoring door geluid
               van windturbines golden tot voor kort de geluidnormen uit het Activiteitenbesluit
               milieubeheer (zie antwoord op vraag 9 voor huidige stand van zaken). Net als bij andere
               geluidsbronnen (bijvoorbeeld (spoor)wegen, industrie en luchtvaart) sluiten deze geluidnormen
               niet uit dat er toch hinder kan worden ervaren. Het is zaak om telkens goed de verschillende
               belangen af te wegen en daarbij dus ook de belangen van omwonenden mee te nemen. Het
               Kabinet zet in op het waarborgen van een adequate bescherming van omwonenden en omgeving,
               en daarnaast op het tegelijkertijd mogelijk maken van ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld
               de aanleg van windparken voor schone energie. Om hinder zoveel mogelijk te voorkomen,
               is het belangrijk om ook rekening te houden met andere factoren die hinder beïnvloeden,
               zoals participatie. Het is van belang om alle belanghebbenden vroegtijdig in het proces
               te betrekken. Het gaat hier om betrokkenheid van burgers, zowel bij het ontwikkelen
               van beleid als bij het realiseren van energieprojecten, maar ook tijdens de operationele
               fase (de productie van energie). Op 17 mei 2023 is uw Kamer geïnformeerd over de kabinetsvisie
               burgerbetrokkenheid bij de energietransitie.6
Vraag 8
            
Zijn er wetenschappelijke studies die u heeft geraadpleegd of geïnitieerd om de gezondheidseffecten
               van windturbines op de nabije bevolking te onderzoeken en kunnen de resultaten hiervan
               openbaar gemaakt worden? Zo nee, wilt u een verzoek uit zetten tot zo’n onderzoek?
            
Antwoord 8
            
Zie beantwoording op vraag 2, vraag 4 en vraag 5. De overzichten van de studies van
               het RIVM en meer informatie, zijn gepubliceerd op de website van het RIVM.7 Daarnaast kan het Expertisepunt Windenergie en Gezondheid van het RIVM worden geraadpleegd.8
Vraag 9
            
Bent u bereid om, in het licht van nieuwe zorgen en inzichten, het beleid met betrekking
               tot de plaatsing van windturbines te heroverwegen om de gezondheid van omwonenden
               te beschermen?
            
Antwoord 9
            
De milieuregels voor windparken, waaronder die voor geluid, zijn in 2021 door de Raad
               van State onverbindend verklaard omdat hiervoor volgens het Europese Hof een strategische
               milieubeoordeling had moeten plaatsvinden. Voor bestaande windparken regelt een overbruggingsregeling
               de milieubescherming zoals die gold onder het Activiteitenbesluit milieubeheer. Op
               dit moment loopt een traject met een planmilieueffectrapportage (plan-mer) om nieuwe
               milieuregels voor windturbines vast te stellen. Daarin wordt o.a. aandacht besteed
               aan de bescherming tegen geluid en slagschaduw. Eind 2023 konden zienswijzen worden
               ingediend door belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld omwonenden en huisartsen, die worden
               op dit moment bestudeerd en meegewogen door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
               richting een ontwerpbesluit dat naar verwachting na de zomer van 2024 naar de Tweede
               Kamer wordt gestuurd. Zolang het traject nog loopt, kan ik niet op de uitkomsten vooruitlopen.
            
Daarnaast moet bij voorgenomen plaatsing van windturbines besluitvorming plaatsvinden
               conform de Omgevingswet, met het bijbehorende participatietraject en milieueffectrapportage
               (mer). Gezondheidseffecten worden meestal al meegenomen in de mer. Naar aanleiding
               van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over «Industrie en Omwonenden»
               en de daarop door het kabinet opgestelde Actieagenda wordt op dit moment gekeken naar
               hoe effecten op de gezondheid beter in beeld gebracht kunnen worden en het belang
               van de gezondheid bij vergunningverlening beter meegewogen kan worden. De inzet is
               om daarbij zoveel mogelijk te kijken wat er mogelijk is binnen de bestaande wetgeving,
               om ook onnodige regeldruk te voorkomen. Indien dat onvoldoende blijkt, zal worden
               bekeken of het instrumentarium kan worden versterkt. Een Gezondheidseffectrapportage
               is in dat geval één van de opties.
            
Vraag 10
            
Hoe verhoudt de ambitie om over te gaan op meer duurzame energievormen zich tot de
               verantwoordelijkheid van de overheid om de gezondheid van haar burgers te beschermen
               en zorg te dragen voor een gezonde leefomgeving?
            
Antwoord 10
            
Voor het realiseren van de klimaatdoelen en het daarbij ook incasseren van de veiligheids-
               en gezondheidswinst ten opzichte van fossiele energie, hebben we alle duurzame energiebronnen
               en andere maatregelen uit het Klimaatakkoord nodig.
            
Daarmee worden ook de veiligheids- en gezondheidsrisico’s gerelateerd aan fossiele
               brandstoffen afgebouwd. Tegelijkertijd is het duidelijk dat de risico’s bij opslag,
               transport en gebruik van duurzame energie op een verantwoorde, evenwichtige en consistente
               manier benaderd moeten worden. Behalve nader onderzoek is daarom ook borging van de
               veiligheid en gezondheid van belang. Dit is een grote, complexe en urgente opgave.9 Het past bij het lopende kabinetsbeleid om het inzicht in de feitelijke risico’s
               en effecten te blijven vergroten, en zeker om dat inzicht te verbinden aan de mix
               van duurzame energie die ons land uiteindelijk gaat krijgen. Het past bij het lopende
               kabinetsbeleid om het inzicht in de feitelijke risico’s en effecten te blijven vergroten,
               en zeker om dat inzicht te verbinden aan de mix van duurzame energie die ons land
               uiteindelijk gaat krijgen.
            
Vraag 11
            
Waarom is die verantwoordelijkheid niet meegenomen in Health in All Policies (HiAP)?10
Antwoord 11
            
Gezondheid wordt beïnvloed door diverse factoren die zich grotendeels buiten het domein
               van gezondheid en zorg bevinden. De leefomgeving is één van die factoren. Dit gegeven
               vraagt om (samenhangend) beleid waarin doelstellingen op het gebied van gezondheid
               en doelstellingen van andere domeinen elkaar versterken. Health in All Policies (HiAP)
               is de term waarmee deze samenhang wordt aangeduid. Recent heeft mijn voorganger u
               geïnformeerd over de inzet op Health in All Policies in de Kamerbrief van 20 december
               2023.11 Daar worden windturbines inderdaad niet als voorbeeld genoemd, maar dat betekent
               niet dat we daar geen rekening mee houden in de gezondheidsaanpak. De vervanging van
               het gebruik van fossiele energie door duurzamere energievormen is een hele belangrijke
               factor voor het verbeteren van de luchtkwaliteit, naast bijvoorbeeld het terugdringen
               van industriële emissies en de uitstoot van ammoniak. Het is een heel goed voorbeeld
               van een ander beleidsveld dat van grote invloed is op de volksgezondheid. Daarbij
               is het ook belangrijk dat de introductie van nieuwe energievormen op een veilige en
               gezonde manier plaatsvindt. De Kamerbrief van 27 augustus 2021 gaat hier verder op
               in.12
Vraag 12
            
Kunt u een overzicht geven van de maatregelen die genomen worden om eventuele negatieve
               effecten van bestaande en toekomstige windturbines op de gezondheid van burgers te
               minimaliseren? En mochten deze niet zijn genomen, bent u dan bereid om deze in de
               toekomst wel te nemen?
            
Antwoord 12
            
Het bevoegd gezag is verantwoordelijk voor de handhaving van de vergunningen. Zo kan
               het bevoegd gezag bijvoorbeeld de gegevens van het afgelopen jaar opvragen bij de
               exploitant, waaruit moet blijken dat de betreffende windturbines in de juiste geluidmodus
               hebben gedraaid en voldoen aan de slagschaduwnormen. Ook kunnen geluidsmetingen aan
               het bronvermogen van een windturbine worden verricht om na te gaan of dit voldoet
               aan het door de exploitant opgegeven geluidsniveau. In combinatie met de lokale windsnelheidsverdeling
               kan hiermee vervolgens worden berekend wat het jaargemiddelde geluid op de gevel is,
               om te toetsen of wordt voldaan aan de geluidsnorm. Daarnaast kan een app worden ingezet,
               bijvoorbeeld geluidsverwachting.nl, waarin de te verwachten geluids- en slagschaduwbelasting
               voor de komende uren wordt aangegeven. Omwonenden kunnen in het kader van participatie
               aangeven wanneer zij hinder ondervinden, waarmee de exploitant van de windturbine
               rekening kan houden. Ook kan de geluidsproductie worden verminderd door «serrated edges» (uilenveren) toe te voegen, die vaak al aanwezig zijn bij moderne windturbines.
               Obstakelverlichting op een windturbine kan eveneens als onprettig worden ervaren door
               omwonenden. Om lichthinder te voorkomen, kan een naderingsdetectiesysteem worden gebruikt,
               dat zorgt voor minder hinder van het licht van een turbine doordat de rode verlichting
               alleen aangaat wanneer er een vliegtuig in de buurt van de turbine is. Vanaf de openstelling
               van de SDE-ronde van 2023 zijn de kosten voor de invoering van naderingsdetectie reeds
               onderdeel van de totale businesscase en de daaraan gerelateerde SDE++-bedragen. Voor
               bestaande windturbines op land met een SDE+(+)-beschikking is voor de provincies die
               hiermee aan de slag willen een verdeling van 60/20/20 (windsector/provincie/rijk)
               afgesproken voor de kosten van een naderingsdetectiesysteem. Het is aan de provincie
               om hiervoor een kader op te stellen, bijvoorbeeld via een subsidieregeling. Via een
               specifieke uitkering aan de provincies draagt het Rijk 20% van het totaalbedrag bij.13
Vraag 13
            
Kunt u bevestigen dat de effecten van geluidshinder in de omgevingseffectenrapportage
               beoordeeld zijn door het aantal woningen binnen een afstand van 1.000 en 2.000 meter
               tot zoekgebieden te bepalen?
            
Antwoord 13
            
Nee, dat klopt niet. In de plan-mer zijn de effecten van geluid beoordeeld voor verschillende
               varianten van een geluidnorm. Daarbij is gekeken naar de kans dat iemand geluidhinder
               ervaart bij een geluidniveau dat gelijk is aan de norm. Daarnaast is gekeken naar
               kansen op geluidhinder bij verschillende varianten van een afstandsnorm, namelijk
               twee, drie en vier keer de tiphoogte van een windturbine. De bijbehorende minimale
               afstanden tot woningen zijn bepaald aan de hand van twee referentieturbines van 235
               en 280 meter. Dit zijn dus niet de afstanden waarbinnen naar effecten op woningen
               wordt gekeken, maar varianten van een afstandsnorm waarvoor de effecten zijn beoordeeld.
            
Vraag 14
            
Wat is de onderbouwing voor deze afstanden?
Antwoord 14
            
De varianten voor afstandsnormen zijn opgenomen conform een voorstel van de Commissie
               voor de milieueffectrapportage, vanwege diverse zienswijzen en op grond van inzichten
               over de relatie met hinder door geluid en slagschaduw uit het eerder verschenen onderzoek
               naar afstandsnormen voor windturbines.
            
Deze informatie is terug te vinden in het rapport «Onderzoek afstandsnormen windturbines»14 en de bijbehorende Kamerbrief.15
Vraag 15
            
Is binnen deze afstanden bekend welke geluidsniveaus, slagschaduwhinder en veiligheidsrisico’s
               windturbines daadwerkelijk kunnen veroorzaken en wat dit betekent voor de hinderbeleving?
            
Antwoord 15
            
In de plan-mer is voor elke variant van de afstandsnorm beoordeeld wat op de bijbehorende
               minimale afstand de te verwachten effecten zijn op geluidhinder, slagschaduwhinder
               en veiligheidsrisico’s. Daarbij blijkt dat er op een bepaalde afstand van een windpark
               of windturbine een grote spreiding is in het beschermingsniveau tegen effecten van
               geluid en slagschaduw. Dit komt omdat de geluidniveaus en de slagschaduw zeer afhankelijk
               zijn van het type windturbine, de omvang van het windpark en de lokale omstandigheden.
               Om die reden is in de plan-mer geconcludeerd dat een afstandsnorm eigenlijk niet geschikt
               is voor een volwaardige en gelijkwaardige bescherming tegen geluid en slagschaduw,
               maar aanvullend aan de milieunormen een basisbescherming kan bieden.
            
Vraag 16
            
Kunt u meer duidelijkheid geven hoeveel aandacht er in het proces van meet- en regelgeving
               via ministeriële regelingen is voor de volksgezondheid?16
Antwoord 16
            
De Omgevingsregeling, de ministeriele regeling bij de Omgevingswet, bevat met name
               technische en administratieve regels, waaronder de meet- en rekenregels voor de bepaling
               van windturbinegeluid. Deze zijn nodig om op de juiste manier te toetsen of voldaan
               wordt aan de milieunormen. De mate van bescherming tegen ongewenste gezondheidseffecten
               wordt echter vastgelegd in besluiten, zoals het (ontwerp)besluit windturbines leefomgeving
               waarvoor nu het traject met een plan-mer loopt.
            
Vraag 17
            
Is het mogelijk om afstandsnormen en beschermende meetbare tijdig indicerende effectieve
               geluid & trillingen normen te ontwikkelen en te valideren tegen bekende gezondheidseffecten
               gerelateerd aan windparken, om zo de gezondheid van omwonenden volledig te waarborgen?
            
Antwoord 17
            
Zoals aangegeven bij het antwoord op vraag 15 is een afstandsnorm op zichzelf niet
               geschikt voor een volwaardige en gelijkwaardige bescherming tegen geluid. Om omwonenden
               te beschermen tegen bekende gezondheidseffecten blijven we daarom inzetten op milieunormen,
               waaronder een norm voor geluid. In de plan-mer is voor verschillende varianten van
               de geluidnorm onderzocht wat de kans is op ernstige hinder bij een geluidniveau dat
               gelijk is aan de norm. Ook wordt aandacht besteed aan de handhaafbaarheid van de geluidnorm.
               Overigens zal, net
            
als bij andere geluidbronnen (bijvoorbeeld (spoor)wegen, industrie en luchtvaart)
               een nog vast te stellen geluidnorm niet uitsluiten dat er toch hinder kan worden ervaren.
            
Vraag 18
            
Bent u bekend met de wetenschappelijke publicatie in de International journal of climatoly
               genaamd «Winds are changing: An explanation for the warming of the Netherlands»?
            
Antwoord 18
            
Ja, hier ben ik bekend mee.
Vraag 19
            
Deelt u de mening dat het belang van gezondheid en de menselijke maat voorop zou moeten
               staan als het gaat over windmolens? Zo ja, hoe brengt u dit in de praktijk?
            
Antwoord 19
            
De gezondheidseffecten van windturbines worden serieus genomen. Er wordt ingezet op
               het waarborgen van een adequate bescherming van omwonenden en omgeving, en daarnaast
               op het tegelijkertijd mogelijk maken van ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de aanleg
               van windparken voor schone energie. Betrokken partijen hebben de verantwoordelijkheid
               om windturbines zorgvuldig in te passen op basis van een locatie-specifieke afweging,
               met aandacht voor diverse belangen en milieubescherming. Het is daarom van belang
               om de bestaande kennis over windturbines en gezondheid regelmatig bij te werken en
               aan te vullen. In 2021 heeft het Ministerie van EZK het RIVM opgedragen om het Expertisepunt
               Windenergie en Gezondheid op te richten, in samenwerking met de GGD, om deze kennis
               up-to-date te houden. Bovendien kunnen gemeenten hier terecht met vragen over windturbines
               en gezondheid.
            
Vraag 20
            
Deelt u de mening dat wanneer het windenergiebeleid het aandeel duurzame energie vergroten
               een vast gegeven is en daarom plaatsingsruimte voor nieuwe windmolens ook een gegeven
               is, dat ten koste kan gaan van de bescherming van de fysieke leefomgeving? Deelt u
               de mening dat dan in strijd is met artikel 8, lid 2 van het Europees Verdrag voor
               de Rechten van de Mens (EVRM)?17
Antwoord 20
            
Voor de normering van windturbinegeluid geldt dat deze enerzijds voldoende bescherming
               moeten bieden aan omwonenden en anderzijds plaatsingsruimte moeten bieden aan windenergie
               omdat dit nodig is voor het halen van de duurzame energiedoelstellingen. Het is daarbij
               niet zo dat de benodigde plaatsingsruimte voor nieuwe windturbines een gegeven is.
               Wel geldt, net als bij andere bronnen in de fysieke leefomgeving zoals verkeer en
               bedrijvigheid, dat niet kan worden uitgesloten dat toch hinder kan worden ervaren,
               omdat er anders geen enkele ruimte zou zijn voor maatschappelijke activiteiten. Ik
               deel de mening niet dat dit in strijd zou zijn met artikel 8, tweede lid, van het
               Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
            
Vraag 21
            
Bent u bereid om de ontwikkeling van de planMER voor rijksnormen te herzien en aan
               te vullen met de vastgestelde en gesignaleerde tekortkomingen?
            
Antwoord 21
            
De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft in haar advies geconcludeerd dat
               het milieueffectrapport de milieugevolgen van verschillende milieunormen, waaronder
               die voor geluid, overwegend goed in beeld brengt. Op basis van de aanbevelingen van
               de Commissie wordt de plan-mer momenteel nog op enkele aspecten aangevuld. Daarnaast
               worden de eind 2023 ingediende zienswijzen bestudeerd en meegewogen richting een ontwerpbesluit
               dat naar verwachting na de zomer van 2024 naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Zolang
               het traject nog loopt kan ik niet op de uitkomsten vooruitlopen.
            
Vraag 22
            
Hoe gaat u externe volledig onafhankelijke kwaliteitsborging implementeren in deze
               planMER met onafhankelijke internationale universitaire experts, gezien de geïdentificeerde
               lacunes in uitvoering, geselecteerde belanghebbende onderzoekspartijen en de relevante
               gezondheidsvraagstukken, borgen voor windturbines in Nederland?
            
Antwoord 22
            
Ik deel de mening niet dat er lacunes zouden zijn in de uitvoering, onafhankelijkheid
               of inhoud van de plan-mer. De plan-mer baseert zich op bestaand onderzoek dat aan
               wetenschappelijke kwaliteitscriteria voldoet. Zoals bij vraag 21 aangegeven concludeert
               de Commissie voor de milieueffectrapportage in haar advies dat de milieugevolgen van
               verschillende milieunormen overwegend goed in beeld zijn gebracht.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P.A. Dijkstra, minister voor Medische Zorg 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.