Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bamenga over hinder op het spoor door vergeten werkzaamheden
Vragen van het lid Bamenga (D66) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Hinder op spoor door vergeten werkzaamheden: «Had betere planning verdiend»» (ingezonden 11 maart 2024).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 3 april
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Hinder op spoor door vergeten werkzaamheden: «Had betere
planning verdiend»»?1
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de ontstane situatie rondom Schiphol en de gebrekkige communicatie
hierover vanuit ProRail? Welke gevolgen heeft dit (gehad) voor reizigers rondom Schiphol?
Antwoord 2
Dat de vervoerders en reizigers hier op het laatste moment mee zijn geconfronteerd,
vind ik vervelend. Op vrijdag 8 maart reden bijna 100 treinen van vervoerder NS – zowel
nationaal als internationaal – niet of via een andere route. Op donderdagavond 7 maart
stond de aangepaste dienstregeling van vrijdag 8 maart in de reisplanners.
Vraag 3
Bent u het eens met de stelling dat dergelijke onaangekondigde grote onderbrekingen
van de dienstregeling heel slecht zijn voor het draagvlak en de ervaren kwaliteit
van ons OV?
Antwoord 3
Dit is inderdaad geen goed visitekaartje.
Vraag 4
Bent u het eens met de stelling dat reizigers tijdig geïnformeerd moeten worden over
werkzaamheden en dat er in geval van werkzaamheden een goed OV alternatief geboden
moet worden?
Antwoord 4
Ik ben het er mee eens dat reizigers moeten weten waar zij aan toe zijn en altijd
op hun plaats van bestemming moeten kunnen komen.
Vraag 5
Hoe beoordeelt u het dat ProRail al twee weken wist van de benodigde werkzaamheden
en pas gisteren (7 maart) reizigers heeft ingelicht over de werkzaamheden en de bijkomende
verstoring van het treinaanbod van en naar Schiphol?
Antwoord 5
Het is absoluut wenselijk dat reizigers tijdig weten waar zij aan toe zijn. Voor de
reiziger was het niet prettig om zo kort van tevoren geconfronteerd te worden met
deze verstoring. ProRail heeft gezocht naar een veilige, zo snel mogelijke oplossing
die zo min mogelijk hinder voor de reiziger zou opleveren. Dit heeft zij gedaan in
overleg met de vervoerders, spoortechnisch ingenieurs en met aannemers. Het afstemmingsproces
en het vinden van een geschikte oplossing kostte tijd.
Vraag 6
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat de betreffende werkzaamheden zijn «vergeten»? Wat
wordt er gedaan om dit in de toekomst te voorkomen? En kunt u garanderen dat er niet
meer onderhoud is dat is «vergeten» door ProRail?
Antwoord 6
ProRail laat weten dat roestvorming kan optreden wanneer een spoor zeven dagen of
langer niet bereden wordt. Het «ontroesten» van het spoor zorgt er vervolgens voor
dat de treindetectie gewaarborgd blijft. Het «ontroesten» van de sporen binnen het
project was gepland, maar van de toeleidende sporen buiten het project niet. Dit is
pas op het laatste moment gesignaleerd. ProRail heeft mij laten weten dat ze dit betreurt
en dat ze hiervan wil leren. ProRail zet zich in om soortgelijke situaties te voorkomen.
Daarnaast scherpt ProRail het basisproces «ontroesten» aan en zorgt ze voor borging
van de verantwoordelijkheden in de keten. De reiziger mag van ProRail verwachten dat
zij een dergelijke fout niet nog eens maakt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.