Schriftelijke vragen : De brief van de landsadvocaat RR/RR/11020410 en de brief van de minister (Kamerstuk 35334, nr 287) over het toepassen van een rekenkundige ondergrens in Aerius Calculator
Vragen van het lid Hertzberger (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister voor Natuur en Stikstof over de brief van de landsadvocaat RR/RR/11020410 en de brief van de Minister (Kamerstuk 35 334, nr. 287) over het toepassen van een rekenkundige ondergrens in Aerius Calculator (ingezonden 23 januari 2024).
Vraag 1
Klopt het dat de 25 kilometer afstandsgrens met name ten goede komt aan infrastructurele
en industriële projecten die vooral stikstofoxiden uitstoten en niet of nauwelijks
aan de veehouderij?
Vraag 2
Hoe lang heeft het geduurd om tot de 25 kilometer afstandsgrens te komen? Kunt u een
tijdlijn geven vanaf wanneer er een afstandsgrens nodig was, de tijd die er nodig
was om deze wetenschappelijk en beleidsmatig in te vullen en de uitspraak in de ViA15,
waarin die juridisch stand bleek te houden?1
Vraag 3
Waarom heeft u ervoor gekozen om wel een afstandsgrens te laten onderbouwen op basis
van technisch modelmatige beperkingen en geen ondergrens, terwijl die volgens de rapporten
van de commissie Hordijk en TNO dezelfde beperking heeft?2, 3
Vraag 4
Klopt het dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in haar rapport
over toepassingsbereik Aerius Calculator schreef dat «er geen wetenschappelijke argumenten
die tot een maximale afstandsgrens leiden en het een beleidsmatige keuze is na welke
afstand de overheid wil stoppen met rekenen»? Waarom is het niet mogelijk om een beleidsmatige
keuze te maken voor een ondergrens binnen de reikwijdte die in de rapporten van TNO
al is aangegeven?4
Vraag 5
Hoeveel extra stikstofdepositie wordt er extra uitgestort vanwege de 25 kilometer
afstandsgrens en hoeveel stikstofdepositie zou er jaarlijks extra worden veroorzaakt
door projecten vanwege een ondergrens van één mol/hectare per jaar? Welk deel is dit
voor beide begrenzingen van de totale stikstofuitstoot in Nederland?
Vraag 6
Stond er destijds een pakket aan generieke maatregelen tegenover de afkapgrens en
hoeveel stikstofdepositie werd hiermee gereduceerd?
Vraag 7
Waarom bent u ervan overtuigd dat de Raad van State (RvS) de afstandsgrens alleen
kon accepteren op voorwaarde van een compensatiepakket? Op welke informatie is dit
gebaseerd? Waar stelt de Afdeling bestuursrecht van de RvS in de uitspraak over ViA15
dat de introductie van de afstandsgrens afhankelijk is van een pakket van maatregelen?
Vraag 8
Stel dat er wel een pakket van maatregelen ten gevolge van de toepassing van een ondergrens
van 1 mol/hectare per jaar moet komen, hoeveel stikstofreductie zou dit pakket dan
moeten realiseren?
Vraag 9
Kunt u schetsen waar zo’n pakket uit zou kunnen bestaan met bijbehorende financiële
benadering? Kunnen de klimaatmaatregelen, of de DeNOX installatie van Tata Steel,
hiervoor worden ingezet als zowel generiek CO2 reducerend als stikstofreducerend?
Vraag 10
Kunt u opnames, notulen, presentaties, notities en/of andere verslaglegging van de
rondetafelgesprekken die het Interprovinciaal Overleg (IPO) met het RIVM en/of TNO
heeft uitgevoerd in december 2023 naar de Kamer sturen?
Vraag 11
Kan de Kamer voor de begrotingsbehandeling LNV 2024 nog worden geïnformeerd over de
verkenning met organisaties als MOB en Agractie naar een alternatief voor de kritische
depositiewaarde (KDW) in de wet als omgevingswaarde?
Vraag 12
Kunt u deze vragen voor de behandeling van de begrotingsbehandeling LNV 2024 beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C. van der Wal, minister voor Natuur en Stikstof -
Indiener
R.Y. Hertzberger, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.