Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Gabriels over het artikel ´Mercedes muss über hunderttausend Diesel-Auto’s zurückrufen´
Vragen van het lid Gabriels (GroenLinks/PvdA) aan de Minister en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Mercedes muss über hunderttausend Diesel-Auto’s zurückrufen» (ingezonden 21 december 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 23 januari
            2024).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «Mercedes muss über hunderttausend Diesel-Auto’s zurückrufen»?1
Antwoord 1
            
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
            
Bent u bekend met de manier van manipuleren die is toegepast door Mercedes? Bent u
               bekend met welke modellen van andere fabrikanten op een vergelijkbare manier wordt
               gemanipuleerd?
            
Antwoord 2
            
Het gaat in deze zaak om manipulatie van de uitlaatgasrecirculatie of «EGR – Exhaust Gas Recirculation». Normaal gesproken wordt een deel van de uitlaatgassen opgevangen en teruggeleid
               naar de verbrandingskamer in de motor, dit gebeurt om de stikstofuitstoot te beperken.
               Ter bescherming van de motor is het toegestaan dat in bepaalde omstandigheden (omgevingstemperatuur,
               omgevingsdruk, koelwatertemperatuur e.d.) de uitlaatgasrecirculatie wordt uitgeschakeld.
               Bij de betrokken modellen wordt de uitlaatgasrecirculatie echter al bij normale buitentemperaturen
               uitgeschakeld. Het Europese Hof van Justitie heeft in 2022 vastgesteld dat het uitschakelen
               alleen toegestaan is wanneer er geen andere oplossingen zijn om de motor te beschermen.
            
De Duitse toezichthouder (Kraftfahrt-Bundesamt of KBA) heeft Mercedes nu opgedragen
               om bij de betrokken modellen bepaalde instellingen aan te passen zodat deze voertuigen
               weer voldoen aan de geldende regels. Dit kan alleen de KBA doen voor deze modellen,
               omdat zij deze voertuigen hebben toegelaten tot de Europese markt (EU-typegoedkeuring).
            
Ik ben niet bekend met modellen van andere fabrikanten die op een vergelijkbare manier
               worden gemanipuleerd. De RDW controleert de modellen waarvoor de RDW de EU-typegoedkeuring
               heeft afgegeven (e4-typegoedkeuringen). Als hierbij gedurende de normale levensduur
               blijkt dat er niet aan de oorspronkelijke eisen wordt voldaan is een terugroepactie
               een belangrijk instrument om de toelatingseisen te garanderen. Zo werden in 2016 en
               2017 bij testen die door de RDW werden uitgevoerd, ongeoorloofde emissiestrategieën
               bij enkele voertuigen van andere merken aangetroffen. Bij de betreffende voertuigen
               heeft daarop ook een terugroepactie plaatsgevonden waarbij dit is hersteld.
            
Vraag 3
            
Volgt u het besluit van het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) om de «Euro 5»- en «Euro 6»-Mercedessen
               terug te roepen? En de voertuigen van andere fabrikanten met een vergelijkbare sjoemelsoftware?
            
Antwoord 3
            
Ook in Nederland worden de betreffende voertuigen teruggeroepen, dit gebeurt in opdracht
               van de fabrikant (Mercedes) en naar aanleiding van het besluit van de KBA. De fabrikant
               coördineert deze terugroepactie en schrijft de klanten aan. De RDW wordt geïnformeerd
               over de uitgevoerde herstelacties. Wanneer er bij andere fabrikanten manipulatie-instrumenten
               zoals dergelijke software worden aangetroffen steun ik dezelfde terugroepacties.
            
Vraag 4
            
Wat heeft u gedaan om deze sjoemeldiesels te laten ontsjoemelen sinds de uitspraak
               van het Europese Hof waar deze terugroepactie op is gebaseerd (juli 2022)?
            
Antwoord 4
            
De RDW deed op basis van deze hofuitspraak nader onderzoek naar de voertuigen waarvoor
               de RDW de typegoedkeuring heeft afgegeven. De RDW heeft daarbij geen ongeoorloofde
               manipulatie-instrumenten aangetroffen.
            
Ik heb de Kamer via verschillende (overzichts)brieven geïnformeerd over de ontwikkelingen
                  op nationaal en Europees vlak naar aanleiding van de dieselfraude2. In mijn brief van 27 november 20233 heb ik geschetst welke aanpassingen aan regelgeving er in de loop van de jaren zijn
                  gedaan om dieselfraude te voorkomen. Zo zijn de Euro-normen verder aangescherpt door
                  de introductie van de realistischere WLTP- en RDE4-tests, waarmee uitstoot op de weg gemeten wordt. Bovendien moeten fabrikanten nu
                  meer informatie verstrekken over emissie-strategieën bij typegoedkeuring. Daarnaast
                  werd in 2018 de In-Service Conformity-test geïntroduceerd om emissies tijdens gebruik te controleren, met corrigerende
                  maatregelen als blijkt dat voertuigen niet voldoen aan de norm. Momenteel wordt de
                  Euro 7-norm verder uitgewerkt, waarbij voertuigen langer lage emissies moeten garanderen,
                  emissiedata toegankelijker worden en voertuigen met hoge emissies na geruime kans
                  voor reparatie, niet meer verder kunnen rijden.
               
Daarnaast zijn er de afgelopen jaren bij diverse modellen terugroepacties uitgevoerd
                  waarbij de software van automodellen is aangepast.
               
Vraag 5
            
Hoe draagt Nederland bij aan het voorkomen van nieuwe sjoemelpraktijken?
Antwoord 5
            
Sinds de grootschalige dieselfraude aan het licht is gekomen, is het regelgevende
               kader betreffende voertuigemissies verder aangescherpt. De RDW heeft hier een prominente
               rol in gespeeld door een testprogramma te ontwikkelen, waarmee ongeoorloofde manipulatie-instrumenten
               opgespoord kunnen worden.
            
Daarnaast is er in Europees verband een nieuw toezichtsysteem «In-Service Conformity» ingevoerd om bij in gebruik zijnde voertuigen te testen of de uitstoot voldoet aan
               de toepasbare normen. De RDW voert dit in de praktijk uit op de voertuigen waarvoor
               de RDW bij toelating de emissiecertificaten heeft afgegeven. Tijdens deze testen stelt
               de RDW vast of de voertuigen voldoen aan de eisen die in Europees verband vastgesteld
               zijn. Als uit de testen blijkt dat niet wordt voldaan aan de genoemde eisen, start
               de RDW een gedetailleerd onderzoek met de betreffende fabrikant. Mocht naar het oordeel
               van de RDW blijken dat er iets aan de voertuigen hersteld moet worden, dan kan dit
               leiden tot terugroepacties en aanpassingen aan de nog nieuw te leveren voertuigen.
            
Vraag 6
            
Om hoeveel voertuigen gaat het in Nederland?
Antwoord 6
            
In Nederland werden deze Mercedes-modellen van 2009 tot 2017 verkocht en ging het
               naar schatting om enkele duizenden voertuigen. Het grootste deel van deze voertuigen
               is inmiddels niet meer in NL geregistreerd.
            
Vraag 7
            
Om hoeveel (extra) stikstofemissies gaat het voor Nederland? Kunt u dit omrekenen
               in aantallen PAS-melders die gelegaliseerd hadden kunnen worden?
            
Antwoord 7
            
De hoeveelheid (extra) stikstofemissies is afhankelijk van een groot aantal factoren,
               waaronder bijvoorbeeld het precieze aantal voertuigen, het aantal gereden kilometers
               en de snelheid waarmee is gereden. In verband met deze onzekerheden is enkel een grove
               schatting mogelijk. De meeruitstoot wordt door TNO geschat op ongeveer 10 ton NOx per jaar5. Dat betekende voor bijvoorbeeld 2015 (ten tijde van verkoop) ongeveer 0.037 procent
               van de totale stikstofuitstoot van personenauto’s (27 kiloton per jaar).
            
Er hadden geen PAS-meldingen met deze stikstofemissie gelegaliseerd kunnen worden.
               Om de mogelijke schadelijke gevolgen van de depositiebijdrage van projecten (zoals
               PAS-meldingen) op de natuur te mitigeren, dienen zgn. «mitigerende maatregelen» getroffen
               te worden. Er dient een directe koppeling te zijn tussen een dergelijke mitigerende
               bronmaatregel en het toestemmingsbesluit voor het project. Daarvan is in deze situatie
               geen sprake.
            
Vraag 8
            
Wat is de maatschappelijke schade van deze extra emissies en gaat u deze verhalen
               op de industrie? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 8
            
Het is niet mogelijk om maatschappelijke schade bijvoorbeeld in de vorm van gezondheidsschade
               door een verminderde luchtkwaliteit te verhalen op de betreffende fabrikanten. De
               Landsadvocaat geeft aan dat de hoofdreden hiervoor het gebrek aan direct belang aan
               de zijde van de Staat is. De Staat als zodanig heeft namelijk geen schade opgelopen.
               Ook andere mogelijkheden van de Staat om schade te verhalen zijn volgens de Landsadvocaat
               beperkt. Zo is er volgens de Landsadvocaat feitelijk geen bewijs dat de Staat maatregelen
               heeft genomen of gefinancierd, die het directe gevolg zijn van de schade, die mogelijk
               veroorzaakt is ten gevolge van de acties of het uitblijven van acties van de specifieke
               fabrikant. Het gevolg van het onrechtmatig handelen van een fabrikant kan helaas moeilijk
               gekwantificeerd en dus niet direct gekoppeld worden aan maatregelen die de Staat mogelijk
               heeft genomen of nog gaat nemen om deze schade te compenseren of ongedaan te maken.
            
Uiteraard is het voor gedupeerde voertuigeneigenaren mogelijk om privaatrechtelijke
               claims in te dienen. Hetzelfde geldt ook voor juridische procedures tegen fabrikanten,
               die gevoerd worden of werden door verantwoordelijke landen die de typegoedkeuring
               voor deze voertuigen voor heel Europa hebben afgegeven. Een voorbeeld daarvan is de
               aangifte die het Ministerie in 2021 deed tegen autofabrikanten Suzuki en Fiat Chrysler
               Automobiles US LLC, waar de RDW eerder typegoedkeuring voor had afgegeven, waarvan
               een sterk vermoeden bestond dat zij bij een aantal van hun dieselmotoren ongeoorloofde
               emissiestrategieën hebben toegepast. Ik informeerde de Kamer eind november6 jl. over de conclusie van het Openbaar Ministerie in deze zaak.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
