Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Maeijer over het bericht 'Steeds meer kinderen zonder zwemdiploma vooral bij lage inkomens'
Vragen van het lid Maeijer (PVV) aan de Minister voor Langdurige Zorg en Sport over het bericht «Steeds meer kinderen zonder zwemdiploma vooral bij lage inkomens» (ingezonden 30 november 2023).
Antwoord van Minister Helder (Langdurige Zorg en Sport) (ontvangen 19 december 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Steeds meer kinderen zonder zwemdiploma, vooral bij
lage inkomens»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe gaat u ervoor zorgen dat ook kinderen van ouders met een lager inkomen hun zwemdiploma’s
halen?
Antwoord 2
Ieder kind zou zwemvaardig moeten kunnen zijn, ongeacht de financiële draagkracht
van de ouders. Aangezien de problematiek niet eenduidig2 is, zijn oplossingen vanuit verschillende kanten vereist. Waar mogelijk initieer
en ondersteun ik initiatieven om de drempels voor deze doelgroep weg te nemen. Enkele
voorbeelden van de huidige inzet:
– Vanuit gemeenten zijn er diverse regelingen voor de doelgroep die zwemles niet of
onvoldoende kan betalen. Dit is vaak lokaal maatwerk.
– In sommige gevallen wordt door private partijen of gemeenten hulp in natura geboden
door gratis zwemles voor specifieke doelgroepen te organiseren.
– Daarnaast ondersteunt het Jeugdfonds Sport en Cultuur zwemles voor kinderen uit gezinnen
met een kleine beurs. Het bedrag dat hiermee gemoeid is, bedroeg in 2022 ruim 5,2 miljoen
euro. Met een gemiddeld bedrag van 300 euro per kind, zijn daar iets meer dan 17.000
kinderen mee geholpen.
– Aangezien in sommige gevallen schoolzwemmen specifiek voor deze groep een passende
oplossing kan zijn, bestaat voor gemeenten ook de mogelijkheid om het bestedingsbudget
van het sportakkoord te besteden aan schoolzwemmen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat in een waterrijk land als Nederland, zwemdiploma’s noodzakelijk
zijn? Zo ja, op welke manier gaat u de dalende trend van het aantal kinderen zonder
zwem-ABC keren?
Antwoord 3
Ik deel met u het inzicht dat zwemdiploma’s heel belangrijk zijn in ons land. Niet
alleen voor de veiligheid, maar zeker ook om een leven lang te kunnen recreëren op
en om het water.
De gerapporteerde cijfers beschrijven de situatie in 2022, kort na de beperkingen
van de coronapandemie. Ik weet dat sindsdien hard gewerkt is om de wachtlijsten voor
zwemles in te korten en de achterstanden weg te werken in de branche3. Ik ben continu in gesprek met de branche om oplossingen te bedenken hoe de achterstanden
ingelopen kunnen worden.
De prioriteiten zijn daarbij het tegengaan van het tekort aan zwemdocenten en het
effectief gebruik van zwemwater, bijvoorbeeld door slimme programmering in zwembaden
of het bieden van zwemles kort na schooltijd wanneer het zwembad vaker vrij is.
Ik hoop dat de huidige en toekomstige inspanningen het gedaalde diplomabezit van kort
na de coronabeperkingen weer corrigeren.
Vraag 4
Waarom lukt het u niet om in een welvarend land als Nederland, ondanks het grote aanbod
van financieringsmogelijkheden, alle kinderen hun zwemdiploma’s te laten behalen?
Antwoord 4
Ik zet mij samen met de branche in voor volledig zwemvaardige bevolking. Enkele van
de belemmerende factoren benoemde ik in de beantwoording van vraag 2 en 3. Naast de
financiële aspecten, die u terecht aanhaalt, gaat het om een tekort aan zwemdocenten
en effectieve benutting van badwater. Maar daarnaast betreft het ook om de bereidwilligheid
en kennis van het belang onder ouders om hun kinderen naar zwemles te begeleiden.
Dit vraagt een inspanning en is niet altijd even vanzelfsprekend, waardoor de drempel
ondanks diverse ondersteuningsmogelijkheden soms toch te hoog is. Om het belang van
(goede) zwemles te benadrukken wordt via het Nationaal Plan Zwemveiligheid gewerkt
aan voorlichting voor ouders over dit onderwerp.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.