Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 435 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld
en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar
2023 wijzigingen aan te brengen in:
De begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat
M.G.J. Harbers
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
1 Leeswijzer
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1.000
5
5
=> 1.000
5
5
2 Productartikelen
2.1 Artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 11 Verkenningen, reserveringen en
investeringsruimte
11
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
106.849
131.548
238.397
Uitgaven
189.659
– 33.494
156.165
11.01 Verkenningen
5.791
– 1.791
4.000
11.02 Korte termijn mobiliteitsmaatregelen
672
– 672
11.03 Reserveringen
183.196
– 41.013
142.183
11.03.01 Programma's
7.001
– 2.000
5.001
11.03.02 Overige reserveringen
144.309
– 17.794
126.515
11.03.03 Reserveringen Coalitieakkoord
31.886
– 21.219
10.667
11.04 Generieke investeringsruimte
0
9.982
9.982
Ontvangsten
11.09 Ontvangsten
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte
wordt in 2023 verhoogd met € 131,5 miljoen.
De mutaties bij de verplichtingen sluiten grotendeels één-op-één aan bij de toelichtingen
op de uitgaven, met uitzondering van enkele verschillen. Deze worden hieronder nader
geduid:
– Het verplichtingenbudget op artikel 11.03 bij de opdracht Schoon Emissieloos Bouwen
(SEB) is lager dan de geraamde uitgaven op artikel 11.03 bij SEB (€ 10,3 miljoen).
De opdracht SEB wordt in 2023 verleend. Rijkswaterstaat geeft invulling aan deze opgave
via de Strategie Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur, waarmee wordt bijgedragen
aan de reductie van stikstof, fijnstof en broeikasgasemissies;
– De subsidiebeschikking HOV-net Zuid-Holland Noord wordt verlaagd. Het beschikbaar
gekomen bedrag van deze projecten wordt toegevoegd aan de investeringsruimte in 2026.
De verplichtingen worden al in 2023 overgeboekt:
– De actualisering van de programmering van de verplichtingen op artikel 11.01, 11.03
en 11.04 wijken af van de actualisering (kasschuiven) op de uitgaven. Dit komt door
een verplichtingenschuif op 11.01 om de dekking voor de reservering van de Merwede
Linge Lijn in de juiste jaren te zetten. Daarnaast vindt er in 2023 een verplichtingeschuif
plaats omdat er extra verplichtingenruimte nodig is ten behoeve van de vrije investeringsruimte
11.04.
– Tot slot vindt er een overboeking naar HXII plaats voor TVOV. De verplichtingen van
€ 65 miljoen zijn in het jaar 2023 aangegaan. Terwijl de kasuitgaven verspreid zijn
over meerdere jaren. Zie nadere toelichting van de kasuitgaven hieronder.
Uitgaven
Artikel 11.01 Verkenningen
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 1,8 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Overboeking naar artikel 12: A2 Den Bosch-Deil (– € 4,8 miljoen)
Dit betreft een specifieke uitkering aan de provincie Gelderland en Noord-Brabant
voor de Quick Win A2 Deil-Vught. Dit budget wordt overgeboekt naar artikelonderdeel
12.03. Vanuit dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering overgeboekt naar
de provincies.
Kasschuiven verkenningen (€ 47,3 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Het gaat voornamelijk om een schuif naar voren op het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer
(€ 56,9 miljoen). Deze middelen worden ingezet voor de opgave aanleg spoor en op dit
artikelonderdeel in het juiste ritme gezet ter dekking van die opgave. Daarnaast wordt
op het project Oude Lijn € 8 miljoen naar achteren geschoven. Deze middelen zijn niet
in 2023 benodigd op dit project.
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 2,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Dekking herprioritering spoor(€ – 56,9 miljoen)
De opgave op aanleg spoor wordt gedekt uit het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer.
In 2023 gaat het om € 56,9 miljoen. Dit wordt overgeboekt naar artikelonderdeel 11.04.
Vanuit dit artikelonderdeel worden de middelen toegevoegd aan de opgave aanleg spoor.
Startbeslissing Oude Lijn (€ 10,1 miljoen)
In het BO MIRT 2022 van november 2022 is de startbeslissing Oude Lijn genomen. Het
budget wordt om die reden overgeboekt van 11.03 (reserveringen) naar 11.01 (verkenningen).
Artikel 11.03 Reserveringen
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 41 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende
mutaties:
Kasschuiven reserveringen (– € 52,1 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Voor veel reserveringen is minder kasbudget in 2023 nodig dan eerder voorzien. De
grootste schuiven vinden plaats op:
– Reservering Slimme en Duurzame mobiliteit (– € 35,4 miljoen): De middelen zijn niet
benodigd in 2023 en schuiven door naar 2024;
– Stedelijk OV Den Haag/Rotterdam (– € 5,4 miljoen): De middelen van de bijdrage BZK
voor CID Binckhorst zijn naar verwachting in 2026 benodigd en schuiven weg uit 2023;
– Brainport Eindhoven (– € 2,9 miljoen): voor het project Brainport Eindhoven zijn in
2023 minder middelen benodigd dan voorzien;
– Lelylijn (– € 2,8 miljoen): voor het project Lelylijn zijn in 2023 minder middelen
benodigd dan voorzien.
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 5,7 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Opgave herprioritering Spoorwegen (€ 16 miljoen)
Op dit artikelonderdeel is een reservering getroffen voor de voortzetting gebiedsprogramma's
(€ 6 miljoen) en voor de reserving modaliteit specifieke keuzes (€ 10 miljoen). De
middelen worden overgeboekt uit artikelonderdeel 11.04.
Opgave herprioritering vaarwegen (€ 3 miljoen)
De reservering modaliteitspecifieke keuzes is aangevuld met € 3 miljoen. De middelen
worden overgeboekt uit artikelonderdeel 11.04.
Startbeslissing Oude Lijn (– € 10,1 miljoen)
In het BO MIRT 2022 van november 2022 is de startbeslissing Oude Lijn genomen. Het
budget wordt om die reden overgeboekt van 11.03 (reserveringen) naar 11.01 (verkenningen).
Overboeking artikel 13: knooppuntontwikkeling OV (– € 5 miljoen)
Voor een incidentele specifieke uitkering voor de gemeente Nijmegen in het kader van
knooppunontwikkeling OV is € 5 miljoen overgeboekt naar artikelonderdeel 13.03. Vanuit
dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering overgeboekt naar de gemeente Nijmegen.
Tot slot is de som van de overige mutaties gelijk aan € 1,5 miljoen.
Artikel 11.04 Generieke Investeringsruimte
De verhoging van dit artikelonderdeel met circa € 10 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Kasschuiven investeringsruimte (€ 70 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Dit is het gevolg van de verwerking herprioritering en de invulling taakstelling.
Hierdoor was in 2023 een tekort ontstaan van € 70 miljoen. Middels een kasschuif is
dit tekort opgelost.
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 33,1 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Overboeking naar artikel 12: Opgave herprioritering Hoofdwegennet (– € 2 miljoen)
Voor de voortzetting gebiedsprogramma's wordt € 2 miljoen overgeboekt naar artikel
12.
Overboekingen naar artikel 15 en 11.03: Opgave herprioritering Hoofdvaarwegennet (–
€ 26 miljoen):
Vanuit de herprioritering zijn middelen vrijgemaakt voor diverse projecten met budgettekorten.
Het gaat om de Averijhaven (Energiehaven) IJmuiden, voor de PFAS-kosten NST, voor
de bruggen Prinses Margrietkanaal en de Tegenvaller project MOC Kustwacht. Deze middelen
worden overgeboekt naar artikel 15. Daarnaast wordt de modaliteitspecifieke reservering
voor vaarwegen aangevuld op artikelonderdeel 11.03.
Overboeking naar artikel 12: Prijsstijgingen A24 Blankenburg verbinding en A16 Rotterdam
(– € 15 miljoen)
Dit betreft aanvullende budget voor de projecten A24 Blankenburg verbinding en A16
Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden
in meerdere tranches uitgekeerd. De middelen worden toegevoegd aan artikelonderdeel
12.04.
Overboeking naar artikel 12: Capaciteit beheer en onderhoud (– € 5,6 miljoen)
In 2023 wordt er € 5,6 miljoen toegevoegd aan de apparaatkosten RWS om de capaciteit
op gebied van beheer en onderhoud te verhogen. De middelen worden toegevoegd aan artikelonderdeel
12.06.
Overboeking naar artikel 12: Toevoeging Planstudiebudget voor stikstof (– € 5,9 miljoen)
Dit betreft een toevoeging van middelen aan het Planstudiebudget ter compensatie van
extra planstudiekosten als gevolg van stikstofproblematiek. De middelen worden toegevoegd
aan artikelonderdeel 12.03.
Overboeking naar HXII voor TVOV (– € 38,4 miljoen)
Het betreft de overboeking naar Hoofdstuk XII voor de bijdrage Transitievangnet OV
(TVOV). Deze middelen worden op artikel 16 van Hoofdstuk XII betaald aan de vervoerders.
Tot slot is de som van de overige mutaties gelijk aan circa € 0,2 miljoen.
2.2 Artikel 12 Hoofdwegennet
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 12 Hoofdwegennet
12
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
7.286.786
– 1.336.459
5.950.327
Uitgaven
4.398.627
– 1.194.753
3.203.874
12.01 Exploitatie
4.621
– 486
4.135
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
4.621
– 486
4.135
12.02 Onderhoud en vernieuwing
1.189.979
– 176.513
1.013.466
12.02.01 Onderhoud
868.266
– 93.411
774.855
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
868.266
– 93.411
774.855
12.02.04 Vernieuwing
321.713
– 83.102
238.611
12.03 Ontwikkeling
1.686.024
– 1.097.279
588.745
12.03.01 Aanleg
698.867
– 288.514
410.353
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
21.550
1.041
22.591
12.03.02 Planning en studies
65.110
92.165
157.275
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
14.342
4.788
19.130
12.03.03 Optimalisering gebruik
922.047
– 900.930
21.117
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
732.576
57.788
790.364
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
785.427
21.737
807.164
12.06.01 Apparaatskosten RWS
585.922
43.312
629.234
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
585.922
43.312
629.234
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten
199.505
– 21.575
177.930
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
191.005
– 21.575
169.430
Ontvangsten
144.340
332
144.672
12.09 Ontvangsten
144.340
332
144.672
12.09.01 Ontvangsten
144.340
332
144.672
12.09.02 Tolopgave
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Hoofdwegennet voor 2023 wordt met € 1.336,5
miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Overboeking naar artikel 14: Woningbouwmiddelen (– € 1.488,9 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt met € 1.488,9 miljoen verlaagd als gevolg van de overboeking
van een deel van de Woningbouwmiddelen van artikel 12.03 naar artikel 14.03. Het gaat
voornamelijk om het verplichtingenbudget voor de specifieke uitkering korte termijn
maatregelen.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 227,7 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt verhoogd met € 227,7 miljoen als gevolg van de toegekende
loon- en prijsbijstelling 2023.
Verplichtingenschuiven Hoofdwegennet (– € 78,7 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering
over de diverse jaren te actualiseren. De belangrijkste verplichtingenschuiven op
dit artikel zijn: € 7,6 miljoen voor de Vrachtwagenheffing, € 13,4 miljoen op de regeling
Schoon en Emissieloos Bouwen, € 10,3 miljoen voor het programma Beter Benutten, € 11,4
miljoen op het programma Duurzame Mobiliteit en een verplichtingenschuif van € 29,8
miljoen om de toegevoegde middelen vanuit het Coalitieakkoord in het juiste ritme
te zetten.
Overboeking van artikel 11: Prijsstijgingen A24 Blankenburg verbinding en A16 Rotterdam
(€ 15 miljoen)
Dit betreft aanvullende budget voor de projecten A24 Blankenburg verbinding en A16
Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden
in meerdere tranches uitgekeerd. De middelen worden overboekt van artikelonderdeel
11.04.
Overboeking van HXII voor werving en selectie RWS (€ 8,3 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 8,3 miljoen als gevolg van de overheveling
van budgetten vanuit HXII voor Rijkswaterstaat voor werving en selectie (€ 4,3 miljoen)
en voor het invullen van arbeidsplaatsen van de banenafspraak (€ 4 miljoen).
Opdracht Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) (€ 7,4 miljoen)
Dit betreft een verhoging van het verplichtingenbudget voor de opdracht Schoon- en
Emissieloos Bouwen aan Rijkswaterstaat in 2023.
Overboeking naar HXII voor project Vernieuwing SAP (– € 6,7 miljoen)
Het verplichtingenbudget wordt verlaagd als gevolg van een overboeking van € 6,7 miljoen
naar HXII om het aandeel van Rijkswaterstaat voor het project Vernieuwing SAP te verrekenen.
Overboeking van artikel 11: Toevoeging Planstudiebudget voor stikstof (€ 5,9 miljoen)
Dit betreft een toevoeging van middelen aan het Planstudiebudget ter compensatie van
extra planstudiekosten als gevolg van stikstofproblematiek. Dit budget wordt overgeboekt
van artikelonderdeel 11.04.
Overboeking van artikel 11: Capaciteit beheer en onderhoud (€ 5,6 miljoen)
In 2023 wordt er € 5,6 miljoen toegevoegd aan de apparaatkosten RWS om de capaciteit
op gebied van beheer en onderhoud te verhogen. Dit budget wordt overgeboekt van artikelonderdeel
11.04.
Overboeking van artikel 11: A2 Den Bosch-Deil (€ 4,8 miljoen)
Dit betreft een specifieke uitkering aan de provincie Gelderland en Noord-Brabant
voor de Quick Win A2 Deil-Vught.Vanuit dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering
overgeboekt naar de provincies. Vanuit dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering
overgeboekt naar de provincies.Dit budget wordt overgeboekt van artikelonderdeel 11.01.
Uitgaven
12.02 Onderhoud en vernieuwing
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 176,5 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuiven hoofdwegen (– € 215,5 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Het gaat om € 135,7 miljoen in 2023 voor exploitatie en onderhoud en € 79,8 miljoen
voor vernieuwing. De middelen worden naar achteren geschoven om te komen tot een budgettair
kader dat aansluit bij de maakbare programmering in 2023.
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 57,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Brandwerendheid tunnels A16 Rotterdam (– € 17,6 miljoen)
Het budget wordt verlaagd met € 17,6 miljoen als gevolg van een tegenvaller voor het
aanbrengen van hittewerende bekleding ten behoeve van brandwerendheid. De aanvullende
kosten voor de A16 worden gefinancierd uit de totale reservering Brandwerendheid Tunnels
op 12.02.04 en wordt overgeboekt naar het project A16 op 12.04.
Diverse kleinere aanpassingen (€ 0,1 miljoen).
12.03 Ontwikkeling
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 1.097,3 miljoen wordt veroorzaakt door
de volgende mutaties:
Overboeking naar artikel 14: Woningbouwmiddelen (– € 943,9 miljoen)
Het budget wordt verlaagd als gevolg van de overboeking van een deel van de Woningbouwmiddelen
van artikel 12.03 naar artikel 14.03. Het gaat voornamelijk om de om de middelen voor
de specifieke uitkering korte termijn maatregelen.
Kaderruilen 2023 (€ 7 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane
negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per
saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Kaderaanpassing MF 2023 (– € 500 miljoen)
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele MF in een beheersbaar
ritme te krijgen. In 2023 is voor heel het MF € 500 miljoen minder budget benodigd.
De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpssing meerjarig
budgettair neutraal.
Kasschuiven hoofdwegennet (€ 248,1 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Op de projecten binnen dit artikelonderdeel is het budget met € 49,3 miljoen verlaagd.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Er wordt op de regeling Schoon en Emissieloos Bouwen € 13,4 miljoen naar achteren
geschoven:
– Op het programma Duurzame Mobiliteit wordt € 11,4 miljoen naar latere jaren verschoven;
– Voor Beter Benutten wordt er € 10,3 miljoen naar achteren geschoven;
– Op het project voorbereiding vrachtwagenheffing wordt € 9,4 miljoen naar latere jaren
verschoven;
– Overige aanpassingen vinden op verschillende projecten plaats.
Daarnaast wordt er op dit artikelonderdeel € 297,4 miljoen naar 2023 geschoven als
gevolg van kasschuiven op andere artikelonderdelen. Om deze kasschuiven budgetneutraal
te verwerken, worden de kasschuiven verwerkt op de overprogrammering van artikelonderdeel
12.03.
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 79,4 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Overboeking van artikel 11: Toevoeging Planstudiebudget voor stikstof (– € 5,9 miljoen)
Dit betreft een toevoeging van middelen aan het Planstudiebudget ter compensatie van
extra planstudiekosten als gevolg van stikstofproblematiek. De middelen worden toegevoegd
vanuit artikelonderdeel 11.04.
Overboeking van artikel 11: A2 Den Bosch-Deil (€ 4,8 miljoen)
Dit betreft een specifieke uitkering aan de provincie Gelderland en Noord-Brabant
voor de Quick Win A2 Deil-Vught.Vanuit dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering
overgeboekt naar de provincies. Vanuit dit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering
overgeboekt naar de provincies.Dit budget wordt overgeboekt van artikelonderdeel 11.01.
Diverse kleinere aanpassingen (€ – 1,4 miljoen).
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 57,8 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 25,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Brandwerendheid tunnels A16 Rotterdam (€ 17,6 miljoen)
Het budget wordt verhoogd met € 17,6 miljoen als gevolg van een overboeking vanuit
artikel 12.02 Onderhoud en vernieuwing voor het aanbrengen van hittewerende bekleding
ten behoeve van brandwerendheid. De aanvullende kosten voor de A16 worden gefinancierd
uit de totale reservering Brandwerendheid Tunnels op 12.02.04.
Overboeking van artikel 11: Prijsstijgingen A24 Blankenburg verbinding en A16 Rotterdam
(€ 15 miljoen)
Dit betreft aanvullende budget voor de projecten A24 Blankenburg verbinding en A16
Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden
in meerdere tranches uitgekeerd. De middelen worden overboekt van artikelonderdeel
11.04.
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 21,7 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 42,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Kasschuiven hoofdwegen (– € 29,9 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Dit betreft een kasschuif om de toegevoegde middelen vanuit het Coalitieakkoord in
het juiste ritme te zetten.
Overboeking van HXII voor werving en selectie RWS (€ 8,3 miljoen)
Het budget wordt opgehoogd met € 8,3 miljoen als gevolg van de overheveling van budgetten
vanuit HXII voor Rijkswaterstaat voor werving en selectie (€ 4,3 miljoen) en voor
het invullen van arbeidsplaatsen van de banenafspraak (€ 4 miljoen).
Overboeking naar HXII voor project Vernieuwing SAP (– € 6,7 miljoen)
Dit betreft een overboeking van € 6,7 miljoen naar HXII om het aandeel van Rijkswaterstaat
voor het project Vernieuwing SAP te verrekenen.
Overboeking van artikel 11: Capaciteit beheer en onderhoud (€ 5,6 miljoen)
In 2023 wordt er € 5,6 miljoen toegevoegd aan de apparaatkosten RWS om de capaciteit
op gebied van beheer en onderhoud te verhogen. Dit budget wordt overgeboekt van artikelonderdeel
11.04.
Diverse kleinere aanpassingen (€ 2,2 miljoen).
2.3 Artikel 13 Spoorwegen
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 13 Spoorwegen
13
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
2.935.937
333.171
3.269.108
Uitgaven
2.810.931
8.703
2.819.634
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
1.972.031
131.590
2.103.621
13.03 Ontwikkeling
635.035
– 133.113
501.922
13.03.01 Aanleg personenvervoer
439.950
– 122.412
317.538
13.03.02 Aanleg goederenvervoer
84.818
– 6.624
78.194
13.03.03 Optimalisering gebruik
2.705
2.500
5.205
13.03.04 Planning en studies personenvervoer
82.282
– 8.182
74.100
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer
25.280
1.605
26.885
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
203.865
10.226
214.091
13.07 Rente en aflossing
Ontvangsten
276.437
4.026
280.463
13.09 Ontvangsten
276.437
4.026
280.463
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel spoorwegen voor 2023 wordt met € 333,2 miljoen
verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Opgave herprioritering spoor (€ 40 miljoen)
Dit betreft de opgave vanuit spoor voor de herprioritering op artikel 13. Er wordt
€ 35 miljoen toegevoegd aan artikelonderdeel 13.02 om de lagere gebruiksvergoeding
te compenseren. Daarnaast wordt € 5 miljoen aan artikelonderdeel 13.03 toegevoegd
voor de IC naar Aken.
Verplichtingenschuiven Spoorwegen (€ 99,8 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering
te actualiseren. De grootste schuif vindt plaats op artikelonderdeel 13.04 om de excessieve
prijsstijging op het infraspeed contract te kunnen verplichten (€ 102,2 miljoen).
Prijsbijstelling 2023 (€ 187,9 miljoen)
Dit betreft de toegekende prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Saldo mee- en tegenvallers spoorwegen (€ 6,2 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt verhoogd met € 6,2 miljoen voor de verwerking
van het saldo mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma Spoorwegen.
Overboeking van artikel 11: knooppuntontwikkeling OV (€ 5 miljoen)
Voor een incidentele specifieke uitkering voor de gemeente Nijmegen in het kader van
knooppunontwikkeling OV is € 5 miljoen overgeboekt van artikelonderdeel 11.03 naar
13.03. Vanuit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering overgeboekt naar de gemeente
Nijmegen.
Overboeking naar artikel 17: Baanstabiliteit Delft Campus-Schiedam (– € 3,6 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt verlaagd met € 3,6 miljoen. De middelen voor
baanstabiliteit Delft Campus-Schiedam wordt vanuit het Programma Spoorcapaciteit 2030
naar PHS Planuitwerking overgeboekt op artikel 17.10.
Overige aanpassingen (€ 2,9 miljoen).
Uitgaven
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 131,6 miljoen wordt veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Opgave herprioritering spoor (€ 35 miljoen)
Dit betreft de opgave vanuit spoor voor de herprioritering op artikel 13. Er wordt
€ 35 miljoen toegevoegd aan artikelonderdeel 13.02 om de lagere gebruiksvergoeding
te compenseren.
Prijsbijstelling 2023 (€ 96,2 miljoen)
Dit betreft de toegekende prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Diverse kleine aanpassingen (€ 0,4 miljoen).
13.03 Ontwikkeling
De verlaging van de uitgaven van dit artikelonderdeel met € 133,1 miljoen wordt veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Kaderruilen 2023 (– € 64,8 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane
negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per
saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Kasschuiven spoor (– € 82,2 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Op de projecten schuif in 2023 € 112 miljoen naar achteren. De grootste aanpassingen
vinden plaats op:
– Spoorcapaciteit 2030 (– € 57,2 miljoen): er schuift € 57,2 miljoen naar latere jaren
naar aanleiding van actuele ramingen van ProRail;
– Grensoverschreidend Spoorvervoer (– € 12,8 miljoen): er schuift € 12,8 miljoen naar
latere jaren naar aanleiding van actuele ramingen van ProRail;
– Programma overwegen (– € 11,4 miljoen): er schuift € 11,4 miljoen naar latere jaren
naar aanleiding van actuele ramingen van ProRail;
– Diverse kleine verschuivingen op andere projecten.
Daarnaast wordt er op dit artikelonderdeel € 34,9 miljoen naar achteren geschoven
als gevolg van kasschuiven op andere artikelonderdelen. Om deze kasschuiven budgetneutraal
te verwerken, worden de kasschuiven verwerkt op de overprogrammering van artikelonderdeel
13.03.
Overboeking van artikel 11: knooppuntontwikkeling OV (€ 5 miljoen)
Voor een incidentele specifieke uitkering voor de gemeente Nijmegen in het kader van
knooppunontwikkeling OV is € 5 miljoen overgeboekt van artikelonderdeel 11.03 naar
13.03. Vanuit artikelonderdeel wordt de specifieke uitkering overgeboekt naar de gemeente
Nijmegen.
Overboeking naar artikel 17: Baanstabiliteit Delft Campus-Schiedam (– € 3,6 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt verlaagd met € 3,6 miljoen. De middelen voor
baanstabiliteit Delft Campus-Schiedam wordt vanuit het Programma Spoorcapaciteit 2030
naar PHS Planuitwerking overgeboekt op artikel 17.10.
Prijsbijstelling 2023 (€ 5,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Saldo mee- en tegenvallers spoorwegen (€ 4 miljoen)
Dit betreft de verwerking van het saldo mee- en tegenvallers binnen het artikelonderdeel
13.03 ontwikkeling.
Opgave herprioritering spoor (€ 5 miljoen)
Er wordt € 5 miljoen aan artikelonderdeel 13.03 toegevoegd voor de IC naar Aken.
Diverse kleine aanpassingen (– € 1,4 miljoen).
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 10,2 miljoen wordt veroorzaakt
door de volgende mutatie:
Kasschuiven spoor (€ 10,2 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Er is in 2023 € 10,2 miljoen minder nodig aan de hand van de actuele raming.
Ontvangsten
13.09 ontvangsten
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 4 miljoen wordt met name veroorzaakt door
het saldo van mee- en tegenvallers.
2.4 Artikel 14 Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 14 Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's
14
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
16.269
1.495.910
1.512.179
Uitgaven
10.436
596.722
607.158
14.01 Regionale infrastructuur
10.428
10.428
14.01.02 Planning en studies prg reg/lok
9.774
9.774
14.01.03 Aanleg reg/lok
654
654
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's
8
596.722
596.730
14.03.01 Concrete bereikbaarheidsprojecten
5
5
14.03.02 Regionaal Mobiliteitsprojecten
2
2
14.03.03 Ruimtelijke economisch programma
1
1
14.03.04 Woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur
596.722
596.722
14.03.05 Mobiliteitspakketen
Ontvangsten
42
42
14.09 Ontvangsten
42
42
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma's
voor 2023 wordt met € 1.495,9 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door
de volgende mutaties:
Overboeking naar artikel 14: Woningbouwmiddelen (– € 1.481,2 miljoen)
Het budget wordt verhoogt op dit artikelonderdeel als gevolg van de overboeking van
een deel van de Woningbouwmiddelen van artikel 12.03 naar artikel 14.03. Het gaat
voornamelijk om de om de middelen voor de specifieke uitkering korte termijn maatregelen.
Verplichtingenschuif Woningbouwmiddelen (€ 36,6 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering
te actualiseren. In dit geval om de Woningbouwmiddelen in het juiste ritme te zetten.
Prijsbijstelling 2023 (€ 11,1 miljoen)
Dit betreft de toegekende prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Subsidiebeschikking HOV-net Zuid (– € 33 miljoen)
De subsidiebeschikking HOV-net Zuid-Holland Noord wordt verlaagd. Het beschikbaar
gekomen bedrag van deze projecten wordt toegevoegd aan de investeringsruimte in 2026.
De verplichtingen worden al in 2023 overgeboekt.
Uitgaven
14.03 Bereikbaarheidsprogramma's
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 596,7 miljoen wordt veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Kasschuiven Woningbouwmiddelen (€ 7,9 miljoen)
Dit betreft de kasschuiven op de toewijzing van de prijsindexatie 2022 (nacalculatie)
van woningbouwmiddelen en de kas- en verplichtingschuif om de middelen voor de mobiliteitspakketten
in 2024 in de juiste ritme te zetten.
Kaderaanpassing Woningbouwmiddelen (– € 350 miljoen)
De Tweede Kamer heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben om de regeling voor de
specifieke uitkering, in het kader van de Woningbouwmiddelen Korte Termijn, te beoordelen.
Hierdoor is de planning om de uitkering te beschikken aan de lokale overheden niet
volledig haalbaar in 2023. Er schuift € 350 miljoen met behulp van een kaderaanpassing
door naar 2024.
Overboeking Woningbouw middelen (€ 936,2 miljoen)
Dit betreft een overboeking van een deel van de Woningbouw middelen die worden overgeboekt
van artikel 12 naar artikel 14 in 2023. Het gaat o.a. om de middelen voor de SPUK
mobiliteitspakketten, SPUK bovenplanse infratstructuur en Risico beheersingskosten.
Prijsbijstelling 2023 (€ 2,6 miljoen)
Dit betreft de toegekende prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
2.5 Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 15 Hoofdvaarwegennet
15
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.266.743
76.375
1.343.118
Uitgaven
1.373.527
1.041
1.374.568
15.01 Exploitatie
10.233
– 377
9.856
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
10.233
– 377
9.856
15.02 Onderhoud en vernieuwing
542.360
– 74.935
467.425
15.02.01 Onderhoud
443.167
– 18.816
424.351
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
438.188
– 19.057
419.131
15.02.04 Vernieuwing
99.193
– 56.119
43.074
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
1
1
15.03 Ontwikkeling
271.228
51.999
323.227
15.03.01 Aanleg
99.284
184.800
284.084
15.03.02 Planning en studies
162.110
– 132.081
30.029
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
7.591
367
7.958
15.03.03 Optimalisering gebruik
9.834
– 720
9.114
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
136.420
4.993
141.413
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN
413.286
19.361
432.647
15.06.01 Apparaatskosten RWS
354.543
22.103
376.646
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
354.543
22.103
376.646
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten
58.743
– 2.742
56.001
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS
58.743
– 2.742
56.001
Ontvangsten
48.417
40.173
88.590
15.09 Ontvangsten
48.417
40.173
88.590
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget van het artikel Hoofdvaarwegennet voor 2023
met € 76,4 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 99,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Bijdragen derden Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 43,3 miljoen)
Het budget wordt verhoogd met € 43,3 miljoen naar aanleiding van ontvangsten vanuit
Vlaanderen voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Deze ontvangsten worden onder
15.09 Ontvangsten nader toegelicht.
Technische correcties verplichtingenbudget (– € 43,2 miljoen)
Dit betreft eenzijdige verplichtingenverlaging die technisch van aard is.
Overboekingen naar Defensie (– € 17,8 miljoen)
Vanaf 2021 is de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland namens haar
opdrachtgever IenW/RWS uitgebreid om de veiligheid ten behoeve van Windenergie op
Zee te waarborgen. De betreffende schepen (ETV Zuid, ETV Noorden ETV Midden) huurt
de Kustwacht bij de Rijksrederij. Dit bedrag betreft de bijdrage van IenW aan deze
kosten.
Opgave herprioritering vaarwegen (€ 18,4 miljoen)
Het budget voor het project Averijhaven IJmuiden wordt met € 10,1 miljoen opgehoogd
in verband met de kosten voor het verwijderen van baggerspecie. Daarnaast is er € 8,3
miljoen toegevoegd aan de reservering Kustwacht ETV.
Verplichtingenschuiven vaarwegen (– € 26,8 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering
te actualiseren.
Diverse kleine aanpassingen (€ 3 miljoen).
Uitgaven
15.02 Onderhoud en vernieuwing
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 74,9 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuiven vaarwegen (– € 95,6 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Het gaat om € 37,3 miljoen in 2023 voor beheer en onderhoud en € 58,3 miljoen voor
vervanging en renovatie. De middelen worden naar achteren geschoven om te komen tot
een budgettair kader dat aansluit bij de maakbare programmering in 2023.
Bij VenR is er sprake van vertraging bij de projecten Krammersluizen, Demkabocht,
onderzoek VenR en verlaging van de kosten bij de projecten VTS (vessel traffic service)
Waddenzee en Modernisering Objectenbediening Zeeland (MOBZ).
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 24,6 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en
prijsbijstelling.
Overboekingen naar Defensie (– € 4,1 miljoen)
Vanaf 2021 is de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland namens haar
opdrachtgever IenW/RWS uitgebreid om de veiligheid ten behoeve van Windenergie op
Zee te waarborgen. De betreffende schepen (ETV Zuid, ETV Noorden ETV Midden) huurt
de Kustwacht bij de Rijksrederij. Dit bedrag betreft de bijdrage van IenW aan deze
kosten.
Diverse kleinere aanpassingen (€ 0,2 miljoen).
15.03 Ontwikkeling
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 52 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Kasschuiven vaarwegen (€ 122,3 miljoen)
Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren.
Op de projecten schuif in 2023 € 49.5 miljoen naar achteren. De grootste aanpassingen
vinden plaats op:
– Reservering Scheepvaartveiligheid Wind op Zee (– € 35,1 miljoen): Deze middelen zijn
in 2023 niet benodigd en schuiven door naar 2024 vanwege vertraging in de opdrachtverlening
aan RWS.
– Reservering Kornwerderzand (– € 4,5 miljoen): Deze middelen zijn in 2023 niet benodigd
en schuiven door naar 2024 vanwege een overwachte vertraging van de uitbetaling van
een specifieke uitkering.
Daarnaast wordt er op dit artikelonderdeel € 171,9 miljoen naar 2023 geschoven als
gevolg van kasschuiven op andere artikelonderdelen. Om deze kasschuiven budgetneutraal
te verwerken, worden de kasschuiven verwerkt op de overprogrammering van artikelonderdeel
15.03.
Kaderruilen 2023 (– € 131,3 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane
negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per
saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Bijdragen derden Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 43,3 miljoen)
Het budget wordt verhoogd met € 43,3 miljoen n.a.v. ontvangsten vanuit Vlaanderen
voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Deze ontvangsten worden onder 15.09 Ontvangsten
nader toegelicht.
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 13,5 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en
prijsbijstelling.
Overboekingen naar Defensie (– € 13,6 miljoen)
Vanaf 2021 is de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland namens haar
opdrachtgever IenW/RWS uitgebreid om de veiligheid ten behoeve van Windenergie op
Zee te waarborgen. De betreffende schepen (ETV Zuid en ETV Midden) huurt de Kustwacht
bij de Rijksrederij. Dit bedrag betreft de bijdrage van IenW aan deze kosten.
Opgave herprioritering vaarwegen (€ 18,4 miljoen)
Het budget voor het project Averijhaven IJmuiden wordt met € 10,1 miljoen opgehoogd
in verband met de kosten voor het verwijderen van baggerspecie. Daarnaast is er € 8,3
miljoen toegevoegd aan de reservering Kustwacht ETV.
Diverse kleinere aanpassingen (– € 0,6 miljoen).
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 19,4 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 23 miljoen). Dit betreft de toegekende loon-
en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld
naar de investeringsruimte van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte
worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
15.09 Ontvangsten
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 40,2 miljoen wordt met name veroorzaakt
door de ontvangsten vanuit Vlaanderen voor het project Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 43,3
miljoen). Vlaanderen maakt deze middelen over vanwege onder andere hogere kosten door
prijsstijgingen, extra kosten voor de verwijdering van PFAS en extra projectkosten
naar aanleiding van Corona-maatregelen.
2.6 Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer
17
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
1.172.306
356.362
1.528.668
Uitgaven
349.833
200.595
550.428
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
1.687
– 476
1.211
17.07 ERTMS
23.718
136.629
160.347
17.07.01 Aanleg ERTMS
21.581
136.629
158.210
17.07.02 Planning en studies ERTMS
2.137
2.137
17.08 Zuidasdok
169.530
8.196
177.726
17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
154.898
56.246
211.144
17.10.01 Aanleg PHS
159.338
45.226
204.564
17.10.02 Planning en studies PHS
– 4.440
11.020
6.580
Ontvangsten
80.600
2.165
82.765
17.09 Ontvangsten
80.600
2.165
82.765
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2023
wordt met € 356,4 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende
mutaties:
Verplichtingenschuif Zuidasdok OV-terminal (€ 218,5 miljoen)
Dit betreft een verplichtingenschuif om de middelen voor de Zuidasdok OV-terminal
in het juiste ritme te zetten.
Prijsbijstelling 2023 (€ 135,3 miljoen)
Dit betreft de toegekende en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Overboeking Spoorcapaciteit 2030 naar PHS planstudie (€ 3,6 miljoen)
Het verplichtingenbudget voor 2023 wordt verhoogd met € 3,6 miljoen doordat de middelen
t.b.v. baanstabiliteit vanuit het Programma Spoorcapaciteit 2030 naar PHS Planuitwerking
overgeheveld zijn zodat de studie baanstabiliteit DelftCampus – Schiedam kan worden
uitgevoerd binnen de planstudie PHS.
Diverse kleine aanpassingen (– € 1 miljoen).
17.07 ERTMS
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 136,6 miljoen wordt veroorzaakt
door de kaderruilen 2023. Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in
een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen
de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen.
Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.
17.08 Zuidasdok
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 8,2 miljoen wordt veroorzaakt
door de toegekende prijsbijstelling van 2023.
17.10 Programma Hoofdfrequent Spoorvervoer
De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 56,2 miljoen wordt veroorzaakt
door de volgende mutaties:
Kaderruilen 2023 (€ 52,5 miljoen)
Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane
negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per
saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.
Overboeking van artikel 13: Baanstabiliteit Delft Campus-Schiedam (€ 3,6 miljoen)
Het budget voor 2023 wordt verhoogd met € 3,6 miljoen. De middelen voor baanstabiliteit
Delft Campus-Schiedam wordt vanuit het Programma Spoorcapaciteit 2030 naar PHS Planuitwerking
overgeboekt van artikel 13.03.
Prijsbijstelling 2023 (€ 1 miljoen)
Dit betreft de toegekende prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk
XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds.
Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Diverse overige mutaties (€ -0,9 miljoen).
Ontvangsten
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 2,2 miljoen wordt met name veroorzaakt
door prijsbijstelling 2023.
2.7 Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Verplichtingen
25.268
– 21.815
3.453
Uitgaven
25.150
– 21.815
3.335
18.06 Externe veiligheid
3.335
3.335
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
21.815
– 21.815
18.08.03 Afroming Eigen Vermogen Rijkswaterstaat
Ontvangsten
310.546
310.546
18.09 Ontvangsten
19.308
19.308
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
291.238
291.238
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 18 overige ontvangsten en uitgaven wordt in 2023
verlaagd met € 21,8 miljoen. De toelichting is weergegeven onder het kopje uitgaven,
omdat deze één op één aan elkaar gelijk is.
Uitgaven
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 21,8 miljoen wordt veroorzaakt door de
volgende mutaties:
Kasschuif Eigen Vermogen RWS
Bij eerste suppletoire begroting 2023 is het afgeroomde eigen vermogen 2021 doorgeschoven
naar 2023 (€ 2,5 miljoen). Bovendien is het surplus eigen vermogen 2022 toegevoegd
aan artikel 18.08 (€ 19,3 miljoen). Het totaal van € 21,8 miljoen zal in 2023 niet
tot besteding komen. Derhalve worden de middelen doorgeschoven naar 2024.
2.8 Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Budgettaire gevolgen van uitvoering
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
19
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)
(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)
Ontvangsten
8.297.781
– 489.697
7.808.084
19.09 Ten laste van begroting IenW
8.297.781
– 489.697
7.808.084
Toelichting
De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten met € 489,7 miljoen is met name het
gevolg van overboekingen naar de beleidsbegroting Hoofdstuk XII, de kaderaanpassing
op het MF en overboekingen naar andere ministeries. De overboekingen zijn bij de uitgavenartikelen
al nader geduid. De belangrijkste mutaties zijn:
Defensie: ETV Noord en Betonningsvaartuigen 2023 (– € 4,1 miljoen)
De Kustwacht Nederland regelt namens haar opdrachtgever IenW noodsleephulp en betonning
op de Noordzee. De betreffende schepen (waaronder ETV Noord) huurt de Kustwacht bij
de Rijksrederij. Deze bijdrage is voor het verschil tussen de structurele bijdrage
van IenW en het tarief in 2023 voor deze schepen.
Defensie: ETV Zuid en Midden 2023 (– € 13,6 miljoen)
Vanaf 2021 is de noodsleephulp op de Noordzee door de Kustwacht Nederland namens haar
opdrachtgever IenW/RWS uitgebreid om de veiligheid ten behoeve van Windenergie op
Zee te waarborgen. De betreffende schepen (ETV Zuid en ETV Midden) huurt de Kustwacht
bij de Rijksrederij. Dit bedrag betreft de bijdrage van IenW aan deze kosten.
Kaderaanpassing MF 2023 (– € 500 miljoen)
Dit betreft een kaderaanpassing om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te
krijgen.
Kaderaanpassing Woningbouwmiddelen (– € 350 miljoen)
De Tweede Kamer heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben om de regeling voor de
specifieke uitkering, in het kader van de Woningbouwmiddelen Korte Termijn, te beoordelen.
Hierdoor is de planning om de uitkering te beschikken aan de lokale overheden niet
volledig haalbaar in 2023. Er schuift € 350 miljoen met behulp van een kaderaanpassing
door naar 2024.
Loon- en Prijsbijstelling 2023 (€ 417 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting
Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het
Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd
met loon- en prijsbijstelling.
Overboeking naar HXII (– € 38,3 miljoen)
Het betreft de overboeking uit het MF voor de bijdrage Transitievangnet OV (TVOV).
Diverse overige mutaties (– € 0,7 miljoen).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.