Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Plas over het schrijnende bericht van een rolstoelgebruiker, zoals beschreven in het artikel ‘Rolstoelgebruiker Annemarie in de kou laten staan door NS: ‘Dit mag niet gebeuren’
Vragen van het lid Van der Plas (BBB) aan de Ministers voor Langdurige zorg en Sport en van Infrastructuur en Waterstaat over het schrijnende bericht van een rolstoelgebruiker, zoals beschreven in het artikel «Rolstoelgebruiker Annemarie in de kou laten staan door NS: «Dit mag niet gebeuren»» (ingezonden 25 augustus 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 18 september
            2023).
         
Vraag 1
            
Bent u op de hoogte van het incident waarbij rolstoelgebruiker Annemarie door de Nederlandse
               Spoorwegen (NS) in de kou is blijven staan? Zo ja, hoe beoordeelt u deze handelwijze
               van de NS?1
Antwoord 1
            
Ik ben hier van op de hoogte en heb begrepen dat dit incident ook NS tot op het hoogste
               niveau intensief bezighoudt. Ik kan mij voorstellen dat dit voor de reiziger een vervelende
               situatie is geweest. Deze klant, en ieder ander die in een dergelijke situatie terechtkomt,
               mag van NS verwachten dat zij een goede maatwerkoplossing bedenkt én dat NS dit doet
               met aandacht en klantvriendelijkheid. Van NS heb ik begrepen dat zij inmiddels meerdere
               keren met de betreffende reiziger heeft gesproken. Het is belangrijk dat lering wordt
               getrokken uit deze zaak.
            
Vraag 2 en 3
            
Is het volgens de huidige wet- en regelgeving toegestaan dat NS-rolstoelgebruikers
               in dergelijke situaties aan hun lot overlaat en hen in de kou laat staan? Zo ja, acht
               u dit acceptabel en in overeenstemming met het recht op toegankelijkheid voor mensen
               met een handicap?
            
Deelt u de mening dat wanneer essentiële voorzieningen voor rolstoelgebruikers zoals
               een lift niet functioneren een toegankelijke vorm van vervangend vervoer moet worden
               aangeboden, en zo ja hoe gaat u dit vormgeven en promoten?
            
Antwoord 2 en 3
            
Ja, ik deel uw mening.
Op grond van artikel 2a van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische
               ziekte rust op alle betrokkenen zoals vervoerders, ProRail en de rijksoverheid de
               algemene verplichting om geleidelijk zorg te dragen voor algemene toegankelijkheid.
               Op de beheerder van de liften, ProRail, rust een inspanningsverplichting om de niet
               functionerende voorziening binnen een redelijke termijn te repareren.
            
In de concessie voor het Hoofdrailnet is opgenomen dat NS reizigers die stranden (bijvoorbeeld
               door vertraging of uitval van de laatste trein) met vervangend vervoer naar hun eindbestemming
               in Nederland moet brengen. Indien een reiziger met een beperking strandt ten gevolge
               van niet-functionerende voorzieningen van ProRail geldt dat er afspraken zijn gemaakt
               tussen NS en ProRail. Indien de toegankelijkheidsvoorziening zich bevindt op een treinstation,
               draagt ProRail er zorg voor dat een gestrande reiziger met een beperking een vervangende
               oplossing krijgt aangeboden. ProRail heeft in het kader van deze verantwoordelijkheid
               uitvoeringsafspraken met NS gemaakt. In het Bestuursakkoord toegankelijkheid openbaar
               vervoer 2022–20322 (verder te noemen Bestuursakkoord) van 7 november 2022 is deze afspraak ook formeel
               vastgelegd.
            
Vraag 4
            
Bestaan er momenteel voldoende faciliteiten en voorzieningen op NS-stations om ervoor
               te zorgen dat rolstoelgebruikers zonder problemen kunnen reizen? Zo niet, op welke
               manier en binnen welk tijdsbestek gaat u de situatie verbeteren?
            
Antwoord 4
            
Ik bezie uw vraag in het licht van dit incident waarbij het gaat om voorzieningen
               op stations om het perron te kunnen bereiken (liften en hellingbanen). De afgelopen
               jaren is er hard gewerkt aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het openbaar
               vervoer. Door de spoorsector wordt sinds 2006 gewerkt aan een toegankelijk spoor via
               het Implementatieplan Toegankelijkheid, waarmee in totaal ongeveer € 550 miljoen geïnvesteerd
               wordt in betere toegankelijkheid van stations. Dit plan dient in 2030 gereed te zijn.
               Eind 2022 was ruim negentig procent van alle treinstations in Nederland met een lift
               of hellingbaan toegankelijk voor mensen met een beperking. Daarmee loopt ProRail met
               haar programma voor de treinstations op schema. In mijn brief van d.d. 19 december
               20223 over de stand van zaken Toegankelijkheid Openbaar Vervoer heb ik uw Kamer geïnformeerd
               over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. Die brief bevat ook informatie
               over liften en hellingbanen op treinstations.
            
Vraag 5
            
In het overheidsplan Openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen worden bij de toegankelijkheid
               van treinen werkende liften niet genoemd4, deelt u de mening dat juist voor mensen in een rolstoel een werkende lift van belang
               is om een toegankelijk openbaar vervoer te hebben, en zo ja wilt u de vervoerders
               gaan verzoeken dit op te nemen in de maatregelen?
            
Antwoord 5
            
Op de betreffende site van de rijksoverheid is ten aanzien van het plan geen rubriek
               opgenomen over de toegankelijkheid van stationsgebouwen. Naar aanleiding van uw vraag
               zal ik op de website informatie laten toevoegen over toegankelijkheidsvoorzieningen
               in stationsgebouwen.
            
ProRail is verantwoordelijk voor het beheer (en dus ook de reparatie)van liften op
               stations. Zoals eerder genoemd zijn ondertussen meer dan 90% van de perrons toegankelijk.
               Dit door middel van liften of hellingbanen. Bij ProRail is er veel aandacht voor liftstoringen.
               Van de circa 430 liften zijn er de laatste maanden gemiddeld 13 liften per maand langer
               dan een week in storing. Voor de zomer van 2022 was dat cijfer hoger (tussen de 15
               en 20 liften die langer dan een week niet functioneerden) per maand. Vanzelfsprekend
               blijf ik met ProRail in gesprek om dit getal nog verder terug te dringen.
            
Zo worden er door ProRail sensoren geplaatst die sneller moeten waarschuwen bij technische
               problemen. Daarnaast is ProRail met het samenwerkingsverband van decentrale openbaar
               vervoerautoriteiten (DOVA) in overleg over uitwisseling van data zodat deze op termijn
               mogelijk kunnen worden gebruikt voor (verbetering van) reisinformatie. De levertijden
               van (met name elektronische) onderdelen zijn sinds COVID-19 erg lang, maar worden
               inmiddels weer korter. ProRail is samen met de gecontracteerde partijen voor het onderhoud
               van liften bezig met het aanleggen van een voorraad van cruciale liftonderdelen en
               er zijn speciale teams van monteurs ingericht die liften op stations onderhouden.
               Dit versterkt de kennis en draagt daarmee bij aan het sneller herstellen van liftstoringen.
               Ook worden er soms, indien de situatie dit toelaat en al dan niet met een revisiebeurt,
               onderdelen hergebruikt. Verder treft ProRail voorzieningen om storingen door vandalisme
               (door middel van het plaatsen van camera’s en extra toezicht) te verminderen. Ten
               slotte onderzoekt ProRail bouwkundige maatregelen gericht op de vermindering van waterschade.
            
Vraag 6
            
Wat is uw reactie op de uitspraak in het artikel «Het was niet de eerste keer dat
               zij last had van deze lift. Een half jaar geleden heb ik hierdoor een ziekenhuisafspraak
               gemist. Toen was de lift vier weken kapot»? Deelt u de mening dat het onacceptabel
               is dat rolstoelgebruikers constant te maken krijgen met ontoegankelijk openbaar vervoer
               en hierdoor zelfs ziekenhuisafspraken missen?
            
Antwoord 6
            
Ik vind het betreurenswaardig dat deze lift herhaaldelijk buiten werking is geweest
               in de afgelopen maanden en begrijp de frustratie van de reiziger. ProRail is bezig
               om de betrouwbaarheid van de data vanuit het monitoringssysteem op de liften te verhogen.
               Indien dit voorspoedig verloopt is de verwachting dat de beschikbaarheidsdata eind
               2023 kunnen worden vrijgegeven waarna met vervoerders en andere stakeholders wordt
               bezien of de data in de reisinformatie kunnen worden geïmplementeerd.
            
Vraag 7
            
In het artikel wordt gesteld dat rolstoelgebruikers meerdere keren te maken krijgen
               met een ontoegankelijk openbaar vervoer en opnieuw aan hun lot werden overgelaten
               door de NS, welke stappen gaat u ondernemen om dergelijke nalatigheid in de dienstverlening
               van NS aan te pakken en herhaling in de toekomst te voorkomen?
            
Antwoord 7
            
Ik merk in mijn contacten met NS dat NS dit incident uitermate vervelend vindt voor
               de klant en dit hoog opneemt. Zie ook mijn antwoord op vraag 1. NS erkent dat het
               verder helpen van klanten met een beperking, in situaties waarbij technische voorzieningen
               niet functioneren en zij daarover niet van te voren op de hoogte konden zijn, beter
               kan. NS heeft mij toegezegd hierover intern het gesprek aan te gaan met de medewerkers
               die mensen met een beperking te woord staan in dit soort situaties.
            
Vraag 8
            
Bent u bereid om, met inachtneming van de belangen van mensen met een handicap, strengere
               regelgeving op te stellen om ervoor te zorgen dat de NS en andere vervoersbedrijven
               hun verantwoordelijkheid jegens rolstoelgebruikers volledig nakomen? Zo ja, op welke
               termijn kunt u met voorstellen hiertoe komen?
            
Antwoord 8
            
In de ontwerpconcessie voor het Hoofdrailnet heb ik opgenomen dat NS de landelijke
               afspraken over toegankelijkheid implementeert die zijn vastgelegd in het Bestuursakkoord.
               Daarnaast gelden er voor andere vervoerders de afspraken die zijn opgenomen in het
               Bestuursakkoord.
            
In mijn eerdergenoemde brief aan uw Kamer van d.d. 19 december 20225 beschrijf ik enkele verbeteringen (onder andere over reisassistentie en reisinformatie),
               maar wil ik ook realistisch zijn. Het verder helpen van mensen met een beperking bij
               technische storingen blijft mensenwerk en vereist maatwerk. Zonder iets af te doen
               aan de impact van dit incident op de betrokken klant wil ik ook aangeven dat in het
               merendeel van de gevallen waarin een klant met een beperking te maken krijgt met een
               storing, NS in overleg met de klant een passende oplossing vindt.
            
Vraag 9
            
Op welke manier wordt er momenteel toezicht gehouden op de dienstverlening van de
               NS aan mensen met een handicap? Wordt er op enige wijze gecontroleerd of zij voldoen
               aan hun verplichtingen? Zo ja, op welke wijze? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 9
            
Als concessieverlener zie ik voor alle eisen, dus ook die rondom toegankelijkheid
               en reisassistentie, toe op naleving van de afspraken. Ik heb hiervoor diverse sturingsinstrumenten
               tot mijn beschikking. Afhankelijk van de ernst van een tekortkoming kan ik hier het
               juiste instrument voor inzetten. Waarbij mijn basisinzet is om NS aan te spreken op
               de tekortkoming en haar de kans te geven tot verbetering te komen. Waarna ik over
               kan gaan tot zwaardere instrumenten zoals het opstellen van een verbeterplan. Voor
               alle eisen in de concessie bestaat hetzelfde instrumentarium. Er is geen specifiek
               instrument voor toegankelijkheid.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.