Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid van Campen over het bericht 'Anje dreigt haar boerderij kwijt te raken: 'Het is ons levenswerk, maar er is geen uitweg''
Vragen van het lid Van Campen (VVD) aan de Minister voor Natuur en Stikstof over het bericht «Anje dreigt haar boerderij kwijt te raken: «Het is ons levenswerk, maar er is geen uitweg»» (ingezonden 23 augustus 2023).
Antwoord van Minister Van der Wal-Zeggelink (Natuur en Stikstof) (ontvangen 6 september
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Anje dreigt boerderij kwijt te raken: «Het is ons levenswerk,
maar er is geen uitweg»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met de situatie van «Kolhorn Dairy Farm» uit Biddinghuizen en kunt u
een reflectie geven op de gelopen gang van zaken met betrekking tot de in het artikel
beschreven situatie?
Antwoord 2
Er is op verzoek van deze familie een zaakbegeleider van het Ministerie van LNV op
bezoek geweest om over de mogelijkheden binnen de aanpak piekbelasting te spreken.
Gezien de vertrouwelijkheid van dit gesprek worden hier geen details over gedeeld.
Duidelijk is dat het hier om een familie gaat die hart heeft voor hun bedrijf, en
die zorgen en vragen hebben over de toekomst. De gesprekken tussen de familie en de
zaakbegeleider worden voortgezet.
Een zaakbegeleider is een vast contactpersoon vanuit de overheid. Deze ondersteunt
een agrarisch ondernemer bij het in beeld brengen van de mogelijkheden binnen de aanpak
piekbelasting. De gesprekken zijn vrijwillig van aard en de behoeften en vragen van
de ondernemers ten aanzien van het eigen toekomstperspectief zijn leidend. De begeleiding
duurt totdat de ondernemer besluit dat dat het niet meer nodig is. De gesprekken worden
gemonitord op kwaliteit.
Ondernemers die onder de aanpak piekbelasting vallen, kunnen vrijwillig door middel
van (een combinatie van) extensiveren, innoveren, omschakelen en verplaatsen hun stikstofuitstoot
reduceren. Ook kunnen deze ondernemers gebruik maken van een vrijwillige beëindigingsregeling.
Tijdens alle gesprekken benoemen zaakbegeleiders deze mogelijkheden.
Vraag 3
Kunt u, met in achtneming van de vertrouwelijkheid van het gesprek, een reflectie
geven op het gesprek tussen een van uw vertegenwoordigers en «Kolhorn Dairy Farm»
en of er naast een gesprek over een eventuele stoppersregeling, de Landelijke beëindigingsregeling
veehouderijlocaties (Lbv) of de Lbv-plus, ook gesproken is over eventuele verplaatsings-,
extensiverings-, en innovatieregelingen welke dit najaar gaan worden opengesteld?
Antwoord 3
Alle mogelijke regelingen worden besproken in de gesprekken met agrarische ondernemers.
Voor een reflectie verwijs ik naar het antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Welke overheidsinstantie voert dergelijke gesprekken? Kunt u aangeven welke kaders
en opdracht zijn meegegeven aan uw adviseurs voor bedrijven, met betrekking tot wat
er mag worden besproken over de verschillende opties voor regelingen tijdens dergelijke
gesprekken, zoals bij de «Kolhorn Dairy Farm»? Hoe wegen eerdere door ondernemers
gedane verduurzamings- en innovatie-investeringen hierbij mee?
Antwoord 4
De gesprekken worden gevoerd door zaakbegeleiders, verbonden aan het Ministerie van
LNV. Dat gebeurt vanuit het toekomstperspectief van de ondernemer. Tijdens alle gesprekken
worden de verschillende mogelijkheden benoemd, de uiteindelijke afweging is aan de
ondernemers zelf.
Vraag 5
Kunt u aangeven of uw adviseurs op dit moment alleen op initiatief van agrariërs zelf
in gesprek gaan over de beëindigingsregelingen Lbv en Lbv-plus, of dat ondernemers
ook ongevraagd worden benaderd? Waarom worden daarbij mogelijkheden voor andere regelingen,
zoals verplaatsings-, extensiverings-, en innovatieregelingen, niet besproken bij
dat gesprek?
Antwoord 5
Zaakbegeleiders gaan alleen op initiatief van de agrarisch ondernemer met hen in gesprek.
Alle mogelijkheden worden besproken in de gesprekken.
Vraag 6
Deelt u de mening dat bij een dergelijk gesprek met uw adviseurs zij alle opties op
tafel moeten leggen die van toepassing kunnen zijn op een specifiek bedrijf, om daarmee
de betreffende ondernemer alle mogelijke overwegingen mee te kunnen geven voor niet
alleen de toekomst van het bedrijf, maar ook de persoonlijke toekomst van de betreffende
agrariër?
Antwoord 6
Ja, dat deel ik. Het doel is dat op die manier een ondernemer een weloverwogen besluit
voor de toekomst kan nemen.
Vraag 7
Hoe gaat u waarborgen dat bij toekomstige gesprekken met uw adviseurs de vrijwillige
keuze voor ondernemers centraal staat?
Antwoord 7
Dit is het uitgangspunt voor alle gesprekken die zaakbegeleiders voeren en wordt als
zodanig altijd benoemd in het gesprek.
Vraag 8
Hoe vaak is bij uw adviseurs door agrariërs interesse getoond voor het gebruikmaken
van ándere regelingen dan de Lbv of Lbv-plus en krijgen deze regelingen van uw adviseurs
een eerlijke kans tijdens deze gesprekken?
Antwoord 8
Alle regelingen komen tijdens het gesprek aan de orde. Zowel de regelingen die nog
open worden gesteld als de openstaande regelingen. De ervaring is dat agrarische ondernemers
in veel gevallen informatie willen over alle mogelijkheden.
Vraag 9
Zo nee, deelt u de mening dat op een nieuw moment met deze agrariërs moet worden gesproken
over hun opties met betrekking tot deze andere regelingen?
Antwoord 9
Agrarische ondernemers die vallen onder de aanpak piekbelasting kunnen altijd aanspraak
maken op een gesprek met een zaakbegeleider. Als op een later moment behoefte is aan
een gesprek voor extra informatie dan is dat mogelijk.
Vraag 10
Wanneer stelt u de overige regelingen, zoals de verplaatsings-, extensiverings-, en
innovatieregelingen, precies open?
Antwoord 10
Er wordt momenteel hard gewerkt aan het gereed krijgen van alle regelingen ten behoeve
van de aanpak piekbelasting. Zoals aangegeven in de Kamerbrief van 12 juni jl.2 is het mijn streven om alle regelingen voor eind 2023 te publiceren of open te stellen.
Dit is een ambitieus tijdpad, aangezien het afhankelijk is van diverse factoren, waaronder
de noodzakelijke goedkeuring van de Europese Commissie. Het is van belang dat alle
ondernemers zich goed kunnen oriënteren op alle regelingen en om die reden over alle
informatie beschikken.
Vraag 11
Welke afspraken heeft u met de provincies gemaakt over de uitvoering van deze regelingen
en kunt u dat per regeling toelichten? Zijn de provincies al geïnformeerd over de
«piekbelasters» in hun provincie? Welke rol ziet u voor gemeenten en gemeenteraden
in dit proces weggelegd?
Antwoord 11
Per provincie zijn werkafspraken gemaakt over de uitvoering van de aanpak piekbelasting.
Deze afspraken betreffen alle regelingen die onder de aanpak piekbelasting vallen.
De afspraken gaan over informatiedeling, communicatie en het samen optrekken richting
ondernemers. Onderdeel van de afspraken is ook de wijze waarop Rijk en provincies
samen optrekken mede gelet op de rol van de provincies in gebiedsprogramma’s en als
bevoegd gezag.
Vraag 12
Kunt u deze vragen een voor een en voor het einde van het zomerreces van de Tweede
Kamer beantwoorden?
Antwoord 12
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Ch. van der Wal-Zeggelink, minister voor Natuur en Stikstof
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.