Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Madlener over het artikel ‘Dit mocht niet in rapport: ‘NS en ProRail weer samenvoegen’’
Vragen van het lid Madlener (PVV) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Dit mocht niet in rapport: «NS en ProRail weer samenvoegen»» (ingezonden 22 juni 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 13 juli
2023).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Dit mocht niet in rapport: «NS en ProRail weer
samenvoegen»»?1
Antwoord 1
Ja, ik heb kennisgenomen van dit artikel.
Vraag 2
Is de conclusie, uit het artikel, juist dat het opnieuw samenvoegen van de NS en ProRail
niet in het rapport mocht worden opgenomen?
Antwoord 2
Het artikel «Dit mocht niet in rapport: «NS en ProRail weer samenvoegen»» stamt uit 2014, net als het rapport «Beter en Meer». Dit rapport is in 2014 gedeeld
met de Tweede Kamer, tezamen met de validatie die het Ministerie van Infrastructuur
en Milieu heeft laten uitvoeren2. Over dit rapport en over de keuze uit 1995 om een splitsing aan te brengen tussen
het spoorbedrijf NS en de beheerder ProRail is uitvoerig met de Tweede Kamer gesproken.
Het is voor mij tien jaar na dato niet meer mogelijk te achterhalen of er door NS
en ProRail voor deze discussie relevante conclusies niet zijn opgenomen in het rapport.
Aangezien de splitsing heeft plaatsgevonden in 1995 en het rapport stamt uit 2014
was er op dat moment sprake van een reeds gevestigde situatie waarbij NS en ProRail
al geruime tijd functioneerden als separate organisaties.
Vraag 3
Heeft u kennisgenomen van het persoonlijke memo van Bierman?
Antwoord 3
Nee, ik heb recentelijk niet kennisgenomen van het memo uit 2014.
Vraag 4
Bent u bereid om dit memo en de conclusie opnieuw te beoordelen en deel uit te laten
maken van het adviesrapport? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Er is op dit moment geen aanleiding tot een fusie van NS en ProRail. Beide organisaties
functioneren in hun relatie naar behoren, zoals ook is geconstateerd in de midterm
reviews van de vervoers- en beheerconcessie uit 20203. Daarnaast heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu in 2014, als systeemverantwoordelijke
en als concessieverlener van de vervoers- en beheerconcessie, maatregelen genomen
om ProRail en NS gelijkgericht aan te sturen, welke effect hebben gehad op de prestaties
van en samenwerking tussen beide organisaties. Ik zie bij een fusie daarom geen meerwaarde
voor de reiziger. Ik focus mij dan ook liever op het verbeteren van het OV-product,
bijvoorbeeld door te werken aan een nieuwe concessie voor het HRN en door het op orde
houden van de spoorweginfrastructuur.
Vraag 5
Waarom mocht de conclusie van Bierman niet worden opgenomen in het rapport?
Antwoord 5
Zoals ook aangegeven in het antwoord op vraag 2, is het voor mij tien jaar na dato
niet meer mogelijk te achterhalen of er door NS en ProRail voor deze discussie relevante
conclusies niet zijn opgenomen in het rapport.
Vraag 6
Bent u bereid om de conclusies van de heer Bierman alsnog zelf te beoordelen en uw
oordeel naar de Kamer te sturen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zie het antwoord op vraag 4.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.