Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over het NZa-advies structurele bekostiging meer tijd voor de patiënt (Kamerstuk 33578-97)
2023D28721 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
In de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bestond bij enkele fracties
                  behoefte een aantal vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister van Volksgezondheid,
                  Welzijn en Sport over het NZa-advies over de structurele bekostiging van Meer Tijd
                  Voor de Patiënt (MTVP) bij de huisarts1.
               
De voorzitter van de commissie,
Smals
De adjunct-griffier van de commissie,
Heller
Inhoudsopgave
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie
Vragen en opmerkingen van het lid van de BBB-fractie
II. Reactie van de Minister
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
               
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Minister met
                     het advies van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over de structurele bekostiging
                     van MTVP en zijn reactie op dit advies. De leden hebben nog veel vragen bij dit advies.
                  
De leden van de VVD-fractie zijn blij te lezen dat de contractering, implementatie
                     en opschaling van MTVP volgens afspraak verloopt, maar zijn minder blij te lezen dat
                     de structurele bekostiging vertraging oploopt. Deze leden lezen dat de NZa adviseert
                     om structurele wijzigingen in de bekostiging niet per 2024 maar per 2025 door te voeren,
                     omdat een wijziging per 2024 voor onrust zorgt in de contractering van MTVP. Hoe beoordeelt
                     de Minister de onrust die nu is ontstaan bij de Landelijke Huisartsen Verenging (LHV)?
                  
Het advies van de NZa is door de Minister ook besproken met de betrokken partijen,
                     zoals de LHV, en dat hieruit blijkt dat de NZa met het advies recht doet aan de afspraken
                     uit het Integraal Zorgakkoord (IZA). De reactie van LHV op het advies geeft echter
                     een ander beeld. De structurele bekostiging van MTVP opnemen in Segment 1 van de bekostiging
                     van huisartsenzorg was juist de reden dat de LHV alsnog besloot de handtekening onder
                     het IZA te zetten. Genoemde leden zien dit als het breken van een belofte. Hoe kijkt
                     de Minister hiernaar en is hij goed voorbereid op eventuele vervolgstappen?
                  
De leden van de VVD-fractie zijn ook benieuwd hoe de bekostiging van MTVP voor 2024
                     wordt vormgegeven. Kan de Minister hier een concrete toelichting op geven? De NZa
                     zal verder gaan met het proces om MTVP structureel om te nemen in de bekostiging waarbij
                     de inzet is om dit per 2025 te realiseren, zo lezen de leden van de VVD-fractie. Kan
                     de Minister een duidelijk tijdspad geven van dit proces? En kan hij hierbij aangeven
                     hoe hij ervoor gaat zorgen dat het proces niet nog verdere vertraging oploopt? Het
                     advies van NZa biedt nog weinig concrete handvatten voor de periode na 2025. Wanneer
                     komt er een langetermijnvisie met concrete doelen voor de periode na 2025?
                  
De leden van de VVD-fractie lezen in het advies van de NZa dat het procesmatig niet
                     haalbaar was om conform de IZA-afspraak vóór 1 juli 2023 een advies uit te brengen,
                     de uitkomsten van het versnellingstraject hierbij te betrekken en direct concrete,
                     zorgvuldig gewogen wijzigingen in de bekostiging per 2024 door te voeren. Waar ligt
                     dit aan en hoe wordt ervoor gezorgd dat er geen afspraken worden gemaakt die niet
                     haalbaar zijn?
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de stukken inzake het NZa-advies
                     over de structurele bekostiging van MTVP. Zij zijn van mening dat meer tijd voor de
                     patiënt een belangrijke ontwikkeling is die ten goede komt aan de kwaliteit van zorg
                     voor de patiënt en werkplezier voor huisartsen. Wat genoemde leden betreft is er zo
                     snel mogelijk meer tijd voor de patiënt beschikbaar. Hier hebben zij al meerdere keren
                     aandacht voor gevraagd in de Kamer. Daarom zijn zij tevreden over de afspraken over
                     het landelijk invoeren van MTVP. Zorgvuldigheid staat hier echter wel voorop en genoemde
                     leden kunnen zich dan ook vinden in het advies van de NZa om de wijzigingen per 2025
                     door te voeren.
                  
Ziet de Minister naast MTVP nog andere ontwikkelingen in de eerstelijnszorg waardoor
                     werk verschuift en er daardoor ook meer tijd voor de patiënt ontstaat, zo vragen de
                     leden van de D66-fractie. Gaan de digitale ontwikkelingen in de huisartsenzorg snel
                     genoeg om huisartsen te ontlasten en er ook meer tijd voor de patiënt ontstaat? Ziet
                     de Minister nog meer mogelijkheden om huisartsen verder te ontlasten?
                  
Voorts vragen de leden van de D66-fractie de Minister wat de stand van zaken is van
                     de gesprekken die plaatsvinden tussen de Minister en de opleiders over het verhogen
                     van het aantal opleidingsplekken naar aanleiding van het advies van het Capaciteitsorgaan,
                     zoals vermeld in de brief van 17 mei 20232? Eerder hebben de leden van de D66-fractie ook aandacht gevraagd voor meer uren werken.
                     Ziet de Minister nog mogelijkheden om dit verder te stimuleren? Ditzelfde geldt voor
                     regionale spreiding van huisartsen.
                  
Tot slot vragen de leden van de D66-fractie de Minister hoeveel huisartsenpraktijken
                     in Nederland er op dit moment gestart zijn met MTVP. De leden van de D66-fractie lezen
                     dat vanaf het eerste kwartaal van 2024 alle huisartsenpraktijken van MTVP gebruik
                     kunnen maken. Is bekend hoe groot de animo is onder de praktijken om met MTVP van
                     start te gaan? Als laatste markeren de leden van de D66-fractie het belang dat zorgverzekeraars
                     MTVP daadwerkelijk gaan inkopen. De leden van de D66-fractie lezen dat dit ook gebeurt.
                     Zij blijven graag geïnformeerd over de ontwikkelingen hieromtrent.
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de PVV-fractie
De leden van de PVV-fractie hebben met verbazing kennisgenomen van de brief van de
                     Minister over het advies van de NZa over de structurele bekostiging van MTVP bij de
                     huisarts. Zij hebben hierover nog enkele vragen en opmerkingen, want in tegenstelling
                     tot wat de Minister beweert lijken niet alle partijen blij met de afspraken en vindt
                     niet iedereen het in lijn met het IZA.
                  
De leden van de PVV-fractie willen weten of het klopt dat, in tegenstelling tot wat
                     de Minister schrijft, de huisartsen niet onderschrijven dat het NZa-advies recht doet
                     aan de gemaakte afspraken in en rond het IZA. Deze leden willen weten hoe het komt
                     dat de LHV en de Minister op dit punt blijkbaar van mening verschillen. Waarom probeert
                     de Minister dit meningsverschil te verdoezelen en de Kamer op het verkeerde been te
                     zetten?
                  
De leden van de PVV-fractie zijn van mening dat structurele financiering van MTVP
                     onderdeel is van het IZA en dat de NZa de prestatie MTVP daartoe structureel moet
                     onderbrengen in de NZa-beleidsregel. Is de Minister het hiermee eens? Waarom komt
                     de NZa dan niet met een advies over de structurele bekostiging van MTVP per 2024?
                     En waarom adviseert de NZa dan dat zorgverzekeraars de afspraken van 2023 in 2024
                     voortzetten? Het klopt toch dat de Minister aan de NZa heeft gevraagd Hoe de bekostiging per 2024 structureel moet worden vormgegeven en dat dit niet concreet
                     is geworden in het NZa-advies, maar resulteert in een jaar uitstel? Genoemde leden
                     zijn bezorgd dat hiermee de opschaling van MTVP in gevaar komt. Deelt de Minister
                     deze zorgen? De leden van de PVV-fractie ontvangen in dit kader graag een reactie
                     van hem.
                  
De leden van de PVV-fractie willen de Minister zijn brief van 15 september jl. aan
                     de LHV in herinnering roepen. Het klopt toch dat de Minister daarin aan de huisartsen
                     beloofd heeft MTVP structureel in Segment 1 te bekostigen? En dat hij in de brief
                     aangeeft hier persoonlijk garant voor te staan? De leden van de PVV-fractie ontvangen
                     in dit kader graag een toelichting van de Minister. Klopt het tevens dat in genoemde
                     brief aan de LHV de Minister extra afspraken en garanties ten aanzien van de bekostiging
                     van MTVP voor huisartsen heeft toegevoegd aan het IZA? Zo ja, zijn deze afspraken
                     en garanties dan nog steeds van toepassing en hoe worden deze dan nagekomen?
                  
De leden van de PVV-fractie willen weten of de Minister bereid is de NZa te vragen
                     om alsnog de prestatie MTVP integraal als prestatie op te nemen in de bekostiging
                     van de basishuisartsenzorg (Segment 1) en het tarief te laten onderbouwen met de prijzen
                     die zorgverzekeraars nu in de markt betalen voor MTVP volgens de leidraad. Zo nee,
                     waarom niet? Zijn er nog andere mogelijkheden om nog een betekenisvolle stap te zetten
                     en MTVP per 2024 structureel mogelijk te maken voor alle patiënten en alle huisartsen?
                     Kan de Minister zo snel mogelijk duidelijkheid geven over de ontstane situatie en
                     de onrust en onzekerheid bij de huisartsen over de bekostiging wegnemen?
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie maken graag gebruik van de mogelijkheid aanvullende en
                     verduidelijkende vragen te stellen over de brief van de Minister en het NZa-advies
                     structurele bekostiging meer tijd voor de patiënt. Zij hebben al eerder vragen gesteld
                     (die zijn beantwoord in april 2023) over dat meer tijd voor de patiënt leidt tot een
                     – nog- grotere administratieve lastendruk voor de huisarts.
                  
De leden van de CDA-fractie hebben toen de vraag gesteld of het klopt dat afspraken
                     over het inzetten van de extra tijd per consult in de ene regio gemakkelijker tot
                     stand komt dan in de andere regio. De Minister gaf aan dat de huidige signalen zijn
                     dat in nagenoeg alle regio’s een start is gemaakt om per 1 april jl. 25 procent van
                     de ingeschreven verzekerden in te kunnen laten stromen. Het zal de komende periode
                     duidelijk moeten worden in hoeverre deze afspraken goed tot stand komen en of daar
                     eventueel regionale verschillen ontstaan. Kan de Minister aangeven hoe het op dit
                     moment gaat met de regionale spreiding en of de afspraken goed tot stand komen?
                  
De leden van de CDA-fractie maakten en maken zich zorgen over de toename van de administratieve
                     lasten voor huisartsen en de Minister geeft in zijn beantwoording van de schriftelijke
                     vragen aan dat er in de leidraad is opgenomen dat de aanvraag slechts een «minimale
                     horde» vormt voor praktijken die willen deelnemen. Wordt dit ook gemonitord en hanteert
                     elke zorgverzekeraar dezelfde aanvraagprocedure?
                  
De NZa adviseert voor de bekostiging van MTVP per 2025 om samen met partijen (de LHV,
                     VPH, InEen, Zorginstituut Nederland, PFN en het Ministerie van VWS) de komende periode
                     te onderzoeken welke wijzigingen in de bekostiging mogelijk zijn om MTVP een structurele
                     plek te geven: «bij de uitwerking van dit advies zullen we aandacht hebben voor de
                     beperking van de administratieve lasten». De leden van de CDA-fractie lezen deze zinssnede
                     zo dat er meer tijd genomen moet worden het een en ander uit te zoeken. Betekent dat
                     in 2024 de «extra tijd» nog via de zorgverzekeraar wordt gecontracteerd?
                  
Wat de leden van de CDA-fractie niet zo goed begrijpen is dat de NZa adviseert zowel
                     segment 1, 2 en 3 aan te passen. Moet de combinatie aan maatregelen om meer tijd aan
                     patiënt te kunnen besteden niet in 1 segment blijven? Kan de Minister dit nog eens
                     uitleggen? Klopt het dat organisaties zoals de LHV niet positief zijn over een jaar
                     uitstel? Geeft dit praktijken niet veel onzekerheid over hoe de bekostiging uiteindelijk
                     vorm zal krijgen? Zeker gezien de complexiteit om de leidraad over meerdere bekostigingssegementen
                     te gaan verspreiden? Dat betekent – zo denken deze leden – vervolgens toch weer extra
                     administratieve lasten? Hoe verhoudt dit zich tot de afspraak uit het IZA om de eerste
                     lijn juist te versterken?
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de plannen voor structurele bekostiging
                     meer tijd voor de patiënt. Zij hebben hierover nog een aantal vragen een opmerkingen
                     over.
                  
De leden van de SP-fractie vragen de Minister waarom hij zich niet houdt aan zijn
                     beloftes richting de huisartsen. De afspraken over MTVP waren immers de reden dat
                     de LHV uiteindelijk akkoord ging met het IZA.
                  
De leden van de SP-fractie vragen daarnaast hoe de Minister reageert op de kritiek
                     vanuit huisartsen dat MTVP nu gepaard gaat met veel bureaucratie. Is het niet gemakkelijker
                     voor een arts om meer tijd vrij te maken voor patiënten als zij die tijd niet hoeven
                     te besteden aan papierwerk?
                  
De leden van de SP-fractie vragen de Minister of hij bereid is alsnog de financiering
                     voor MTVP voor 2024 structureel te regelen. Daarnaast vragen zij of hij bereid is
                     om te bekijken hoe de hoeveelheid bureaucratie die nu gepaard gaat met de financiering
                     voor MTVP terug te brengen. Is hij bereid om over deze twee punten met de huisartsen
                     het gesprek aan te gaan?
                  
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie
De leden van de PvdA-fractie hebben met interesse kennisgenomen van het NZa-advies.
                     Meer tijd en ruimte om goede gesprekken te voeren met de patiënt is een belangrijk
                     streven. Deze leden vinden het dan ook goed dat er stappen worden gezet om meer tijd
                     voor de patiënt te realiseren. Kan de Minister duidelijk uiteenzetten waarom MTVP
                     over de drie segmenten verdeeld moet worden? Welke betekenisvolle stap wordt er al
                     gezet in 2024 om te komen tot MTVP, zoals afgesproken in het IZA?
                  
De leden van de PvdA-fractie lezen in de brief om «structurele wijzigingen in de bekostiging
                     niet per 2024 maar per 2025 door te voeren. De NZa adviseert dit omdat een wijziging
                     per 2024 onrust geeft in de huidige contractering van MTVP. Deze wordt nu opgestart
                     en zal naar verwachting een looptijd van twee jaar zal kennen.» Als deze contractering
                     een looptijd van twee jaar heeft, en nu wordt opgestart, zal die doorlopen tot midden
                     2025. Zal invoering begin 2025 dan niet alsnog tot onrust leiden?
                  
Vragen en opmerkingen van het lid van de BBB-fractie
Het lid van de BBB-fractie heeft kennisgenomen van de brief van de Minister. Het lid
                  van de BBB-fractie steunt het uitgangspunt dat meer tijd voor de patiënt beter is
                  voor de patiënt zelf, voor de kwaliteit van de zorg en voor het functioneren en werkplezier
                  van de huisarts. Het lid van de BBB-fractie is daarom zeer teleurgesteld dat de wijziging
                  in de bekostiging weer een jaar wordt uitgesteld tot 2025. De voordelen van de wijziging
                  zouden zwaarder moeten wegen dan «onrust in de contractering». Kan de Minister alsnog
                  een oplossing voor vinden die invoering in 2024 mogelijk maakt?
               
II. Reactie van de Minister
               
          Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
B.M.G. Smals, voorzitter van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport - 
              
                  Mede ondertekenaar
M. Heller, adjunct-griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.