Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Inge van Dijk en Bontenbal over het bericht 'Eigen Huis: subsidieaanvraag voor groen huis rompslomp'
Vragen van de leden Inge van Dijk en Bontenbal (beiden CDA) aan de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht «Eigen Huis: subsidieaanvraag voor groen huis rompslomp» (ingezonden 31 mei 2023).
Antwoord van Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) (ontvangen
            27 juni 2023).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Eigen Huis: subsidieaanvraag voor groen huis rompslomp»1 en zou u op de verschillende bevindingen in dit bericht willen reflecteren en reageren?
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Herkent u het signaal dat veel huiseigenaren worstelen met het aanvragen van subsidieaanvragen
               voor het verduurzamen van hun woning?
            
Antwoord 2
            
Ik herken dat sommige huiseigenaren de aanvraagprocedure nog te ingewikkeld vinden.
               Tegelijk is de ISDE een zeer populaire subsidie met 80.000 toegekende subsidies in
               2022 aan huiseigenaren en in 2023 in de eerste vijf maanden al 107.000 nieuwe aanvragen
               van huiseigenaren. Het rapportcijfer dat gebruikers van de ISDE geven in het periodieke
               klanttevredenheidsonderzoek is een 7,5. Daarnaast geeft een aantal van hen aan dat
               de aanvraagprocedure ingewikkeld is. Kortom: heel veel huiseigenaren gebruiken de
               regeling met succes, maar de aanvraagprocedure kan zeker eenvoudiger.
            
Vraag 3
            
Indien u dit signaal herkent, hoelang komen dergelijke signalen al bij u binnen en
               wat is er tot nu toe mee gedaan?
            
Antwoord 3
            
De Rijkdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de uitvoerder van de ISDE, doet periodiek
               en op verschillende manieren onderzoek (zoals een klanttevredenheidsonderzoek en een
               expert review) om het aanvraagproces te verbeteren. Naar aanleiding daarvan is onlangs
               bijvoorbeeld de website maar ook het aanvraagformulier aangepast. Ook wordt bijna
               iedere twee weken de website verbeterd n.a.v. klantcontacten. Daarnaast worden er
               webinars voor vertegenwoordigers van bouw- en installatiebedrijven georganiseerd,
               waardoor zij consumenten beter kunnen informeren.
            
Vraag 4
            
Indien u dit signaal niet herkent, wat gaat u met de signalen zoals verwoord in het
               nieuwsartikel doen?
            
Antwoord 4
            
Zie het antwoord op vraag 3.
Vraag 5
            
Hoe wordt er getoetst op praktische vindbaarheid, gebruiksgemak en duidelijkheid,
               voordat een dergelijke subsidieaanvraag wordt opengesteld? Heeft er bij deze openstelling
               ook een dergelijke toetsing plaatsgevonden? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 5
            
De RVO doet periodiek onderzoek onder gebruikers om het aanvraagproces te verbeteren.
               Hierbij hoort onderzoek naar de communicatiekanalen, zoals de website. Op dit moment
               wordt jaarlijks, voor de openstelling, extra aandacht besteed aan de wijzigingen.
            
Vraag 6
            
Welke initiatieven worden er binnen uw ministerie ontplooid om de regelmatige signalen
               over complexe subsidieaanvragen integraal te bespreken, met oog op het grote belang
               van het centraal stellen van de burger en het doel te komen tot een standaard of norm
               van praktische vindbaarheid, gebruiksgemak en duidelijkheid?
            
Antwoord 6
            
Het tempo van verduurzaming moet verder omhoog om de doelen van het kabinet te halen
               en het is belangrijk om iedereen in de koopsector te bereiken. Een extra inzet voor
               het eenvoudiger maken van de aanvraagprocedure en meer ontzorging vanuit deskundige
               partijen hoort daarbij.
            
Samen met de RVO en andere ministeries wordt gedurende het gehele jaar gewerkt aan
               het verbeteren van de subsidieregelingen. Met regelmaat wordt met stakeholders die
               met de regeling te maken hebben, zoals de Verenging Eigen Huis en brancheorganisaties,
               gesproken over de ISDE. Daarnaast ontvangen wij ook input via burgerbrieven, isolatiebedrijven
               en gemeenten.
            
Naar aanleiding van de uitkomsten van het meldpunt van de Vereniging Eigen Huis wil
               ik met gebruikmaking van gedragsinzichten nog beter onderzoeken hoe het aanvraagproces
               verder vereenvoudigd kan worden. Ik zal uw Kamer over de uitkomsten informeren. Daarnaast
               wil ik organisaties stimuleren die woningeigenaren praktisch helpen bij de aanvraag
               of zelfs namens hen de aanvraag verrichten. Denk aan energieloketten en isolatiebedrijven
               die de hele aanvraag voor isolatiesubsidie voor de huiseigenaar regelen en aan gemeenten
               die huiseigenaren met een laag inkomen ontzorgen in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma.
            
Een vast onderdeel van iedere wijzigingsprocedure is het berekenen van de impact op
               de administratieve lasten, dat wordt ook voor de ISDE gedaan. Bovendien wordt in de
               communicatiecampagne «Zet ook de knop om» verwezen naar de ISDE. Dit vergroot de bekendheid
               van de ISDE.
            
Vraag 7
            
Indien deze initiatieven er niet zijn, waarom ontbreken deze en welke acties gaat
               u ondernemen om deze initiatieven zo snel mogelijk op te starten?
            
Antwoord 7
            
Zie antwoord 6.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.