Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Mutluer en Bushoff over long covid bij de politie
Vragen van de leden Mutluer en Bushoff (beiden PvdA) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over long covid bij de politie (ingezonden 25 april 2023).
Antwoord van Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) mede namens de Minister
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 26 juni 2023). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 2621.
Vraag 1
Kent u het bericht «Zoveel kost postcovid de maatschappij (en de patiënt zelf)» en
het relaas van een politieagent in dat artikel?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoeveel politiemensen hebben zich bij het Meldpunt Long COVID van de Nederlandse Politiebond
gemeld of bij andere meldpunten?2
Antwoord 2
Mij is niet bekend hoeveel politiemensen zich bij het meldpunt van de Nederlandse
Politiebond hebben gemeld. Indien aannemelijk is dat de post- COVID-19 klachten van
politiemensen verband houden met de uitoefening van hun functie of invloed hebben
op hun inzetbaarheid, spoort de politie medewerkers aan om zich bij de werkgever zelf
te melden, bijvoorbeeld bij de bedrijfsarts. Het staat politiemensen uiteraard vrij
zich ook bij het meldpunt van de Nederlandse Politiebond (of een ander meldpunt) te
melden.
Vraag 3
Hoeveel politiemensen zijn geheel of gedeeltelijk niet in staat te werken vanwege
long covid? Wat is de invloed daarvan op de inzet van de politie?
Antwoord 3
Bekend is dat 378 politiemedewerkers met post- COVID-19 klachten bij de bedrijfsarts
van de politie geregistreerd staan.3 Uit het oogpunt van medische geheimhouding is niet bekend in welke mate deze collega’s
verzuimen als gevolg van hun post- COVID-19 klachten.
Vraag 4
Herinnert u zich het bericht «Politiemensen krijgen geen voorrang bij vaccineren»?4
Antwoord 4
Ja.
Vraag 5
Deelt u de mening dat er een verband kan zitten tussen de uitoefening van het beroep
van politieagent en het oplopen van (long) covid? Zo ja, wat is dat verband? Zo nee,
kunt u dat verband dan uitsluiten?
Antwoord 5
Politiemensen hebben een essentieel beroep. Net als op andere essentiële beroepsgroepen,
is ook op politiemensen een groot beroep gedaan tijdens de coronaperiode om hun werk
te blijven uitoefenen. Zij speelden een cruciale rol, bijvoorbeeld tijdens de avondklokrellen.
Daar ben ik hen dan ook dankbaar voor. Vanwege de aard van het werk was het daarbij
niet altijd mogelijk om afstand te houden. Het is dus mogelijk dat politiemensen tijdens
de uitoefening van hun werk met COVID-19 besmet zijn geraakt. Politiemedewerkers die
klachten ondervinden na een COVID-19-besmetting kunnen zich melden bij de werkgever.
Deze meldingen worden serieus genomen. Een COVID-19-besmetting kan leiden tot post-
COVID-19, hier wordt nader onderzoek naar gedaan.
Vraag 6 en 7
Ziet de politieorganisatie zelf long covid als een beroepsziekte? Zo ja, waar blijkt
dat uit? Hoe wordt de problematiek van long covid binnen de politieorganisatie zelf
in kaart gebracht? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de mening dat voorkomen moet worden dat politiemensen vanwege long covid hun
baan verliezen? Zo ja, beschikt de politieorganisatie dan over een specifiek beroepsziektebeleid
voor long covid dat richting en kaders aan leidinggevenden, arbeidskundigen en bedrijfsartsen
geeft? En zo ja, waar bestaat dat beleid uit? Zo nee, waarom niet? Wat doet de politie
dan wel aan nazorg en begeleiding van medewerkers met long covid?
Antwoord 6 en 7
De korpschef en ik hebben de aandacht voor politiemensen met post- COVID-19 klachten
en zij verdienen onze steun. Juist omdat ook zij in de frontlinie hebben gestaan tijdens
de coronaperiode.
Politiemensen kunnen zich met hun COVID-19-besmetting of post- COVID-19 klachten bij
de bedrijfsarts melden. Op die wijze heeft politie in beeld welke collega’s kampen
met klachten als gevolg van hun COVID-19-besmetting en kan hen zorg en ondersteuning
verleend worden.
Samen met de korpschef draag ik de werkgeversverantwoordelijkheid voor het politiepersoneel.
De wijze waarop politie omgaat met haar werkgeversverantwoordelijkheid in deze reikt
verder dan de wettelijke aansprakelijkheid. Vanuit de rol van werkgever heeft politie,
gesteund door mij, besloten een COVID-19-besmetting (en eventuele post- COVID-19 klachten
als gevolg daarvan) aan te merken als dienstongeval, indien aan bepaalde voorwaarden
wordt voldaan. Politie spoort haar medewerkers aan om zich bij de werkgever te melden
voor een «aanvraag erkenning dienstongeval» als aannemelijk is dat de besmetting is
opgelopen tijdens het werk. De voorwaarde daarbij is dat politiemensen tijdens de
incubatietijd van 14 dagen tijdens het werk en door een concreet aanwijsbaar moment
klachten hebben gekregen die horen bij een COVID-19-besmetting en positief getest
zijn op COVID-19. Als hier sprake van is, kan een «aanvraag erkenning beroepsziekte»
worden ingediend. Bij twijfel kan altijd een medisch advies worden gevraagd.
Politiemedewerkers waarbij aannemelijk is dat de post- COVID-19 klachten beroepsgerelateerd
zijn, vallen binnen het bestaande stelsel voor beroepsziekten en dienstongevallen.
Daarmee ontvangen zij zorg en begeleiding en hebben zij recht op vergoeding van schade.
De politie handelt daarbij vooruitlopend op het ontwerp van het nieuwe stelsel beroepsgerelateerde
gezondheidsklachten. Ondersteuning bij herstel en re-integratie van de betrokken politiemensen
staat hierbij voorop. Het beleid rondom post- COVID-19 klachten wordt via het intranet
van de politie aan medewerkers gecommuniceerd.
Vraag 8
Wat heeft u gedaan of gaat u doen om naast andere beroepsgroepen ook politiemensen
met long covid te laten ondersteunen, waaronder financiële steun?
Antwoord 8
Binnen het stelsel beroepsziekten en dienstongevallen maken politiemensen van wie
de post- COVID-19 klachten beroepsgerelateerd zijn ook aanspraak op vergoeding van
materiële schade. Zoals gezegd handelt de politie hierbij reeds vooruitlopend op het
nieuwe stelsel beroepsgerelateerde gezondheidsklachten, mits betrokkenen hiermee instemmen.
Daarnaast zijn er door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, verschillende
maatregelen getroffen ter algemene ondersteuning van eenieder met post- COVID-19 klachten.
Hierbij gaat het onder andere om het doen van (inter)nationaal onderzoek naar de diagnose
en behandeling van post- COVID-19, het organiseren van voorlichting en ondersteuning
voor mensen die kampen met post- COVID-19 én tijdelijk vergoeden van paramedische
herstelzorg vanuit het basispakket. Op 1 juni jl. is uw Kamer door de Minister van
VWS geïnformeerd over de stand van zaken rond post-COVID-19, waaronder het startschot
met betrekking tot de inrichting van de meerjarenonderzoeksagenda en het expertisenetwerk.5
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.