Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over de voortgangsrapportage hersteloperatie toeslagen januari - april 2023 en maatregelen versneld duidelijkheid voor ouders (Kamerstuk 31066-1235)
31 066 Belastingdienst
Nr. 1253 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 28 juni 2023
De vaste commissie voor Financiën heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris
van Financiën over de brief van 2 juni 2023 inzake voortgangsrapportage hersteloperatie
toeslagen januari–april 2023 en maatregelen versneld duidelijkheid voor ouders (Kamerstuk
31 066, nr. 1235).
De Staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 23 juni 2023. Vragen
en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Tielen
De adjunct-griffier van de commissie, Meijerink
1
Wat is de stand van zaken omtrent het AOW-gat van gedupeerden die naar het buitenland
zijn gegaan?
In overleg met het Ministerie van SZW en de Sociale Verzekeringsbank wordt gekeken
naar mogelijkheden om eventuele onvolledige opbouw te herstellen. Omdat de situatie
van ouders die tijdelijk buiten Nederland hebben gewoond en weer terug (willen) keren
sterk verschilt en de voorzieningen en rechten ook per land sterk verschillen is er
geen generieke oplossing of voorziening mogelijk.
2
Hoe lang moeten ouders wachten op de afhandeling van hun bezwaar?
De gemiddelde tijd tussen ontvangst van een bezwaar en de dagtekening van de beslissing
op bezwaar is, opgesplitst naar regeling:
Eerste toets: circa 11 maanden
Integrale beoordeling: ruim 14 maanden
Verzoek werkelijke schade: ruim 11 maanden
Het gemiddelde van alle bovenstaande regelingen is circa 13 maanden. Dat betekent
dat ouders die een bezwaar hebben ingediend, momenteel lang moeten wachten op de afhandeling
van hun bezwaar. Het kabinet heeft daarom in de Kamerbrief van 2 juni 20231 maatregelen aangekondigd om de instroom van bezwaren te voorkomen en expertise in
het bezwaarproces gerichter in te zetten. Het kabinet heeft daarbij toegezegd voor
het commissiedebat nog een brief naar de Kamer te sturen die nader ingaat op de voorgenomen
maatregelen.
3
Wat is het verwachte totale aantal aanmeldingen bij de Uitvoeringsorganisatie Herstel
Toeslagen (UHT) aan het einde van 2023?
De verwachting is dat, als de huidige instroom zich doorzet, het aantal aanmeldingen
aan het einde van 2023 zal zijn opgelopen tot circa 68.000.
4
Als een ouder die na de eerste toets niet als gedupeerde wordt erkend toch een aanvraag
voor de integrale beoordeling doet, ziet die integrale beoordeling er dan anders uit
dan de integrale beoordeling van iemand die wel tijdens de eerste toets werd erkend
als gedupeerde? Zo ja, wat zijn de verschillen tussen de beoordelingen?
Elke aangemelde ouder heeft wettelijk gezien recht op een integrale beoordeling en
hoeft die na een eerste toets niet aan te vragen.
De versnelde werkwijze, waarbij de persoonlijk zaakbehandelaar niet alleen de relevante
feiten verzamelt en de gesprekken met de ouder voert, maar ook zelf de beoordeling
uitvoert, wordt nu ingezet bij ouders die na de eerste toets (nog) niet zijn erkend
als gedupeerde. Aan alle integrale beoordelingen, ongeacht de uitkomst van de eerste
toets, worden dezelfde kwaliteitseisen gesteld.
5
Wanneer een gedupeerde ouder afziet van de integrale beoordeling, wordt er dan gevraagd
waarom de ouder dat doet? Zo ja, wat zijn de veelgehoorde reacties?
Er vindt altijd een afrondend gesprek plaats met de ouder waarin de ouder ruimte heeft
om vragen te stellen en geïnformeerd wordt over de consequenties van het afzien van
een integrale beoordeling. Veelgehoorde eerste reacties van ouders die afzien van
verdere beoordeling zijn bijvoorbeeld dat ouders het herstelproces graag achter de
rug willen hebben en geen brieven meer willen ontvangen, of dat ouders voldoende erkenning
en compensatie hebben gekregen.
6
In het algemeen, hoeveel korter zijn de behandeltijden nu de persoonlijk zaakbehandelaar
meer ruimte heeft in de behandeling van de integrale beoordeling?
Omdat de persoonlijk zaakbehandelaar bij de versnelde werkwijze met de integrale beoordeling
ook de beoordeling doet, is de afhandeling efficiënter. Dit leidt soms tot een verkorting
van de behandeltijd van 50% ten opzichte van de behandeltijd van de reguliere integrale
beoordeling. Hierbij moet vermeld worden dat vanwege een aantal andere versnellingen
en verbeteringen die momenteel worden ingevoerd rondom de integrale beoordelingen,
ook reguliere beoordelingen sneller dan voorheen worden afgehandeld.
7
Wat zijn de verwachte proceskosten van het behandelen van 2.500 bezwaren met mediation?
De geschatte totale kosten voor 2.500 bezwaarbehandelingen met mediation bedragen
circa 30 miljoen euro. De geschatte kosten voor bezwaarbehandeling zonder mediation
bedragen circa 44 miljoen euro.
8
Wat is de verwachte duur van het behandelen van een bezwaar met mediation?
Het streven is om mediation zaken binnen 8 weken af te ronden, gerekend vanaf het
eerste gesprek met de mediator tot de ondertekening van de vaststellingsovereenkomst
of het beëindigingsbericht. Als eerste worden bezwaarzaken die al lang wachten op
behandeling met mediation opgepakt.
9
Waarom is er een achterstand in het verstrekken van de hersteldossiers? Welke belemmeringen
worden ervaren?
De vraag naar verschillende typen dossiers is veel groter dan de capaciteit die nodig
om de dossiers samen te stellen en ervoor te zorgen dat de dossiers voldoen aan de
privacyrichtlijnen. Hierdoor zijn achterstanden ontstaan bij alle dossiers.
Omdat bezwaren van ouders niet zonder bezwaardossier kunnen worden behandeld, is in
2022 besloten om prioriteit te geven aan het lakken van bezwaardossiers. Hierdoor
lukt het UHT om te voldoen aan de wettelijke verplichting om ouders voorafgaand aan
de hoorzitting het dossier te verstrekken. Sinds 2023 wordt ook prioriteit gegeven
aan CWS-dossiers zodat die voorafgaand aan het gesprek met de CWS worden verstrekt.
Als gevolg van deze noodzakelijke prioritering is de achterstand op verzochte hersteldossiers
toegenomen.
Naast de al eerder aangekondigde inzet op laksoftware in het derde kwartaal van 2023,
wil het kabinet door middel van de in de VGR-aanbiedingsbrief genoemde verbetermaatregelen
zoals uniformering van de dossiers tot één type dossier en het minder intensief controleren
op het anonimiseren van persoonsgegevens, hersteldossiers sneller leveren en de achterstand
zo snel mogelijk wegwerken.
10
Hoe groot is de achterstand in het verstrekken van hersteldossiers?
De achterstand in het verstrekken van hersteldossiers bedraagt (op peildatum 8 mei
2023) 609 dossiers.
11
Waarom waren ouders ontevreden met de persoonlijke dossiers?
Uit een eerder onderzoek naar het persoonlijk dossier door Motivaction in december
2021/januari 2022 is gebleken dat ouders ontevreden zijn over het persoonlijk dossier.
Eén van de drijfveren om zo uitgebreid mogelijk informatie op te vragen is het verloren
vertrouwen in de overheid. Het persoonlijk dossier lijkt echter de vertrouwenskloof
verder te vergroten. Het dossier is zeer uitgebreid en bevat veel technische en niet-relevante
informatie, waardoor de ouder door de bomen het bos niet meer ziet. Het persoonlijk
dossier geeft daarmee ook geen antwoord op de vraag waarom zij gedupeerd zijn. Pas
bij de eerste toets en/of integrale beoordeling wordt vastgesteld of en waarom een
ouder gedupeerd is.
Overigens blijkt uit ditzelfde onderzoek dat twee ouders het hersteldossier hadden
beoordeeld, nadat zij eerder het persoonlijk dossier hadden ontvangen. Zij hebben
de dossiers met elkaar kunnen vergelijken. Deze ouders waren over het algemeen tevreden
over het hersteldossier, ook ten opzichte van het reeds door hun ontvangen persoonlijk
dossier.
12
Waarom waren ouders ontevreden met de pilot hersteldossiers?
Van de 17 ouders die mee hebben gedaan aan de pilot hersteldossiers, hebben 9 ouders
deelgenomen aan de evaluatie hiervan. Van deze 9 ouders hebben 5 ouders het hersteldossier
gelezen. 7 ouders wilden alsnog een persoonlijk dossier, ook als zij het hersteldossier
nog niet hadden gelezen. Welke informatie ze nog verlangden of wat er specifiek ontbrak
werd niet duidelijk. Het is hierdoor moeilijk om conclusies te trekken.
Uit de zeer beperkte resultaten ontstaat een beeld dat ouders vanuit een gevoel van
wantrouwen alles willen ontvangen wat de overheid van hen heeft. Ze vinden het moeilijk
voor te stellen wat het volledig persoonlijk dossier precies omvat, maar de gedachte
dat er een dossier bestaat dat potentieel meer bevat dan dat ze nu onder ogen hebben,
leidt er mogelijk toe dat ze het uitgebreidere persoonlijk dossier willen ontvangen.
13
Naar verwachting, hoeveel driegesprekken kunnen er worden gevoerd na de volledige
implementatie?
Afhankelijk van de behoefte van ouders zullen er naar verwachting tussen de 3.000
en 9.000 driegesprekken gevoerd kunnen worden met ouders die een integrale beoordeling
beginnen of afronden. De inschatting is dat dit voldoende capaciteit is om te voldoen
aan de vraag van de ouders. Vanaf juli 2023 is de inzet van het driegesprek geoperationaliseerd
bij alle herstelteams van UHT. In het najaar van 2023 kan deze verwachting, op basis
van het aantal daadwerkelijk gevoerde driegesprekken, worden aangescherpt, de Kamer
wordt daar via de Voortgangsrapportage over geïnformeerd.
14
Hoeveel gedupeerden in het buitenland hebben zich aangemeld bij het Ondersteuning
Team Buitenland (OTB) om terug naar Nederland te verhuizen, die nu nog niet geholpen
worden? Hoe lang zal het duren totdat zij geholpen worden en terug naar Nederland
kunnen verhuizen?
Gezinnen die willen terugkeren worden geholpen door OTB. Terugkeer is pas mogelijk
als er huisvesting is gevonden. Voorkomen moet worden dat ouders terugkeren zonder
woning omdat dat geen duurzame situatie oplevert. Vanwege de krapte op de woningmarkt
is echter niet in elke gemeente snel een woning beschikbaar. Het OTB ondersteunt ouders
bij het zoeken naar een woning, maar het is aan de ouder om zich in te schrijven bij
een woningcorporatie, te reageren op woningaanbod etc.
Het OTB legt voor alle ouders die ondersteuning krijgen vast of zij een terugkeerwens
hebben of niet. Voor sommige ouders is die wens er op korte termijn, voor anderen
voor over een aantal jaar. In de wet is opgenomen dat terugkeer door OTB kan worden
ondersteund indien dit voor 1 juli 2025 in het plan van aanpak is op genomen. Daarna
is er nog 1 jaar tijd voor de daadwerkelijke remigratie. Momenteel (datum 16–6) is
voor 143 ouders vastgelegd dat er een terugkeerwens is, er zijn 119 actieve terugkeertrajecten,
met deze gezinnen wordt terugkeer voorbereid, wordt er gekeken naar waar iemand wil
gaan wonen, wat er mogelijk is rond huisvesting, scholen, werk etc. Ook zijn er afgelopen
maanden 41 gezinnen met ondersteuning teruggekeerd naar Nederland.
15
Hoe lang wachten gedupeerden gemiddeld totdat zij worden gekoppeld aan een advocaat?
Uit navraag bij de Raad voor Rechtsbijstand blijkt dat het gemiddeld 2 á 3 weken duurt
voordat een gedupeerde gekoppeld wordt aan een advocaat vanaf het moment van registratie
bij de Raad.
16
Hoe groot is de groep kinderen in het buitenland die onder de kindregeling vallen
maar problemen hebben met de aanvraag omdat zij geen burgerservicenummer (BSN) hebben?
Inmiddels hebben zich bij UHT 94 ouders gemeld bij wie dit speelt. UHT heeft een route
ingericht speciaal voor deze kinderen omdat het aanvragen van een BSN vanuit het buitenland
tot nu toe slechts via beperkte opties mogelijk was en de aanvraagroute per post voor
veel landen niet betrouwbaar is. Via deze route kunnen deze kinderen snel en online
een BSN aanvragen. De behandeling van de aanvragen van een BSN voor deze kinderen
wordt in juni/juli gestart met het benaderen van deze ouders. Zij kunnen via een beveiligde
online omgeving bewijsstukken uploaden. Als er een BSN is toegekend en de benodigde
gegevens zoals het bankrekeningnummer en adres zijn bij UHT bekend, dan kan het bedrag
van de kindregeling binnen 4 weken worden overgemaakt.
17
Waarom is het uitvoeringstechnisch niet mogelijk om DUO-schulden op te knippen tussen
de periode waar de kwijtschelding wel en niet van toepassing is? Wordt er gezocht
naar een oplossing?
Bij het toepassen van de pauzeknop, pauzeert DUO alle schulden van gedupeerde ouders
en hun huidige toeslagpartner. Op het moment dat een ouder aangemerkt is als gedupeerde,
wordt het deel van de studieschuld dat is ontstaan vóór de peildatum (1-1-2021), kwijtgescholden.
Het deel dat daar eventueel nog buiten valt, vormt dan opnieuw één schuld, die weer
in termijnen kan worden geïnd. In de praktijk blijkt dat veel van de gepauzeerde DUO-schulden
vóór de peildatum zijn ontstaan. Dat is ook logisch omdat veel gedupeerde ouders al
enige tijd zijn afgestudeerd en daardoor geen nieuwe schulden meer maken.
Uiteraard wordt met ouders waar weer vorderingen worden opgestart contact opgenomen
en worden zij ook gewezen op de mogelijkheden van DUO om bijvoorbeeld betaling naar
draagkracht aan te vragen.
18
Op welke wijze zijn de hoge schulden van 538 gedupeerde ondernemers «succesvol afgerond»?
Houdt dat in dat de schulden zijn afbetaald of kwijtgescholden?
19
Zullen de andere gedupeerde ondernemers met hoge schulden ook worden geholpen op dezelfde
wijze?
Antwoord op 18 en 19: Voor de 538 gedupeerde ondernemers zijn de zakelijke schulden
binnen de Europese regels volledig afgewikkeld. Voor 531 gedupeerde ouders betekent
dit dat zij geen openstaande zakelijke schulden meer hebben in het kader van de schuldenaanpak.
Voor 7 gedupeerde ondernemers zijn schulden afgewikkeld tot aan de de-minimisgrens.
Voor ouders die hiermee te maken hebben, of gaan krijgen, werkt het kabinet momenteel
aan een praktische oplossing, zoals aangekondigd in de brief op 2 juni jl. aan uw
Kamer. In de volgende Voortgangsrapportage zal de Kamer worden geïnformeerd over de (tussen)resultaten.
20
Hoe hoog was de uitstroom van medewerkers van de UHT tijdens het eerste kwartaal van
2023? Vergeleken met de kwartalen in 2022, is dit een hoger of lager aantal?
In het eerste kwartaal van 2023 zijn er 150 medewerkers uitgestroomd. In vergelijking
met de eerste drie kwartalen van 2022 is dat hoger, ten opzichte van het vierde kwartaal
lager. De instroom in het eerste kwartaal van 2023 lag met 321 medewerkers hoger dan
ieder kwartaal in 2022, ook met het goed vergelijkbare eerste kwartaal 2022, toen
292 medewerkers startten.
Zowel de verschillen in in- als uitstroom per kwartaal kennen verschillende oorzaken,
waaronder seizoenseffecten. Rond de jaarwisseling lopen veel contracten af en beginnen
relatief veel nieuwe medewerkers. In de zomer liggen in- en uitstroom relatief laag.
Uitstroom is doorgaans een keuze van de medewerker zelf, al dan niet ten tijde van
afloop van zijn of haar contract.
21
Waarom melden zoveel mensen (70%) zich die niet gedupeerd zijn?
Bij 70% van de afgeronde eerste toetsen in de eerste vier maanden van 2023 bleek de
aanvrager vooralsnog geen gedupeerde. Dit sluit aan op het beeld van afgelopen perioden.
Op basis van de uitslag van de integrale beoordelingen blijkt per eind april 2023
53% van de aanvragers niet gedupeerd te zijn.
Veel mensen die zich aanmelden, zijn op enig moment geconfronteerd met terugvorderingen
van de kinderopvangtoeslag en willen graag uitgezocht hebben of Toeslagen daarbij
fouten heeft gemaakt. Vaak blijkt dat de terugvorderingen terecht waren. Deze mensen
hebben hierdoor duidelijkheid over hun situatie. Ook zijn er veel aanmeldingen van
mensen die zelf nooit aanvrager van de kinderopvangtoeslag zijn geweest, maar zich
wel gedupeerd voelen, bijvoorbeeld vanwege problemen met andere toeslagen. Ook zij
worden voor deze regeling beschouwd als niet gedupeerd.
22
Kunt u de evaluatie van de pilot hersteldossier door Motivaction met de Kamer delen?
Ja, deze is opgenomen in de bijlage bij deze beantwoording.
Ondertekenaars
-
, -
, -
Eerste ondertekenaar
J.Z.C.M. Tielen, voorzitter van de vaste commissie voor Financiën -
Mede ondertekenaar
J.J. Meijerink, adjunct-griffier