Verslag van een schriftelijk overleg : Verslag van een schriftelijk overleg over het Toetsingskader Risicoregelingen Rijksoverheid en Conceptregeling inzake de Subsidiemodule BMKB (Kamerstuk 32637-563)
32 637 Bedrijfslevenbeleid
Nr. 568
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 13 juni 2023
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat heeft een aantal vragen en opmerkingen
voorgelegd aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de brief van 17 april
2023 over Toetsingskader Risicoregelingen rijksoverheid en Conceptregeling inzake
de Subsidiemodule BMKB (Kamerstuk 32 637, nr. 563).
De vragen en opmerkingen zijn op 23 mei 2023 aan de Minister van Economische Zaken
en Klimaat voorgelegd. Bij brief van 8 juni 2023 zijn de vragen beantwoord.
De ondervoorzitter van de commissie, Valstar
De adjunct-griffier van de commissie, Van Dijke
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties en reactie van de bewindspersoon
1
De leden van de D66-fractie vragen of de Minister kan verduidelijken of de BMKB-Groen
ook tot 1 juli 2027 is verlengd?
Antwoord
Ja, de BMKB-Groen wordt ook verlengd tot 1 juli 2027. De BMKB-Groen is een luik in
de BMKB regeling, net zoals het Innovatieve-, Klein-Krediet- en Startersluik. De BMKB
inclusief al haar luiken wordt verlengd tot 1 juli 2027 (Kamerstuk 32 637, nr. 563).
2
De leden van de D66-fractie merken op dat vooral kleine ondernemingen de BMKB-Groen
moeilijk kunnen benutten, omdat hun uitgaven te laag zijn of omdat zij geen bankrelatie
hebben. In dat kader vragen ze of de Minister kan ingaan op de doelmatigheid en doeltreffendheid
van de BMKB-Groen?
Antwoord
De BMKB-Groen is onderdeel van de BMKB-regeling en loopt mee met de reguliere evaluatiecyclus
van de BMKB waarbij de regeling elke vijf jaar wordt geëvalueerd op doeltreffendheid
en doelmatigheid. De BMKB-Groen is eind vorig jaar opengesteld en sinds april dit
jaar wordt het door alle grootbanken aangeboden. Het is daarom te vroeg om iets te
kunnen zeggen over de doelmatigheid en doeltreffendheid van dit groene luik. Ik begrijp
uw zorgen over de benutting van de BMKB-Groen en daarom monitor ik het gebruik en
informeer ik uw Kamer hierover aan het einde van het derde kwartaal van dit jaar.
3
Voorts vragen zij of de Minister zicht heeft op de vraag vanuit kleine bedrijven en
de daadwerkelijke leningen die hen via de BMKB-Groen verstrekt worden en of de Minister
toegang heeft tot informatie over de benutting van de BMKB-Groen en deze cijfers met
de Kamer delen? In het verlengde daarvan vragen ze hoeveel leningen onder de 50.000
euro zijn er tot nu toe verstrekt?
Antwoord
Ja, ik heb inzicht in de huidige benutting van de BMKB-Groen. Aangezien de grootbanken
pas in april zijn begonnen met het aanbieden van de BMKB-groen zegt het gebruik op
dit moment weinig. De grootbanken zijn bij de BMKB doorgaans verantwoordelijk voor
95% van de verstrekkingen. Onder de € 50.000 zijn op dit moment nog geen kredieten
verstrekt. In de Kamerbrief Verduurzaming mkb (Kamerstuk 32 637, nr. 562) heb ik toegelicht waarom ik uw Kamer aan het eind van het derde kwartaal informeer
over het gebruik van de BMKB-Groen. Daarbij neem ik ook een kwalitatieve evaluatie
mee over de vraag naar en het gebruik van de BMKB-Groen. Ik zal hierbij specifiek
ingaan op het gebruik voor kleine kredieten onder de € 50.000. Als de BMKB onvoldoende
benut wordt voor kleine kredieten zorg ik dat er een alternatief plan klaarligt.
4
De leden van de CDA-fractie vragen of de Minister kan reageren op de zorgen of de
regeling voldoende aansluit bij het kleine mkb (kredieten tot 250.000 euro) en of
de regeling niet te veel gericht is op de traditionele financiers?
Antwoord
Het gemiddelde leningsbedrag onder de BMKB bedroeg in 2021 € 265.000 en in 2022 € 310.000.
In de eerste maanden van dit jaar was circa 1/5e deel van de kredieten een krediet
onder de € 250.000. Dit laat zien dat een belangrijk deel van de BMKB kredieten ook
terecht komt bij het kleine mkb. Alhoewel dit niet uit de cijfers blijkt, begrijp
ik de zorgen die bestaan ten aanzien van het gebruik van de BMKB voor kleine kredieten
en de aansluiting van de regeling bij non-bancaire financiers. Daarom ben ik ook continu
bezig om de BMKB zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij het mkb. Naar aanleiding
van de recente evaluatie zijn er gesprekken gevoerd met zowel bancaire als non-bancaire
financiers en op basis daarvan is de regeling op een aantal cruciale punten aangepast
om de BMKB nog beter aan te laten sluiten bij het kleine mkb (zie antwoord op vraag
5).
Het gebruik van de regeling is echter afhankelijk van de mate waarin financiers het
instrument inzetten. Van oudsher maken de banken het meest gebruik van de BMKB omdat
zij ook verantwoordelijk zijn voor het overgrote deel van de kredietverlening aan
het mkb. De BMKB staat echter open voor alle type financiers: non-bancaire financiers
kunnen een verzoek tot deelname (accreditatie) indienen bij RVO. Een adviescommissie
adviseert de Minister of de financier voldoet aan de eisen. Daarbij kijkt de commissie
onder meer naar de organisatie, het financieringsproces, deskundigheid en stabiliteit
van de financier. Als de financier aan deze eisen voldoet dan kan gebruik gemaakt
worden van de BMKB. Inmiddels zijn 10 non-bancaire financiers geaccrediteerd voor
de BMKB.
5
Voorts vragen zij of de Minister wil toelichten of en zo ja op welke manier is overwogen
om de BMKB-regeling te verbeteren.
Antwoord
Ik heb de volgende onderdelen aangepast naar aanleiding van de aanbevelingen uit de
evaluatie en de gesprekken met de (non) bancaire financiers:
• Het ruimere garantiepercentage van 76,5% voor het Starters en Klein Krediet luik onder
BMKB geldt nu voor kredieten tot € 250.000 i.p.v. € 200.000.
• De aflossingsperiode is met twee kwartalen verlengd zodat de ondernemer meer tijd
heeft om de lening af te lossen.
• Een versoepeling van de aanvraagbehandeling bij financiers door vereenvoudiging in
de uitvoering bij kredieten tot € 250.000 om op die manier betere aansluiting te vinden
bij het kleine mkb:
○ Voor toetsing continuïteitsperspectief (criterium) kan de financier volledig afgaan
op de historische cijfers. Op die manier is minder toelichting en bewijslast vanuit
de ondernemer nodig en kan de financier sneller overgaan tot het gebruik van de BMKB;
○ Zekerheden hoeven alleen gevestigd te worden als er sprake is van onroerend goed dat
niet elders is gefinancierd;
○ Voor controle op financieringsdoel kan financier afgaan op verklaring ondernemer;
○ Voor controle op aanwezigheid vermogen kan financier afgaan op verklaring ondernemer.
• Betere stroomlijning van de registratie (administratie): Voor registreren van nieuwe
borgstellingskredieten en wijzigingen krijgt de financier de mogelijkheid tot registratie
via een batch.
• BMKB-Groen is geïntroduceerd.
• Conform motie van het lid Romke de Jong (Kamerstuk 35 420, nr. 494) heb ik hierbij ook specifiek gekeken naar de toegankelijkheid van financiering.
Hiermee geef ik invulling aan deze motie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.J. Valstar, ondervoorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat -
Mede ondertekenaar
D.D. van Dijke, adjunct-griffier