Schriftelijke vragen : Het bericht ‘VDL Nedcar kondigt massaontslag aan: helft personeel eruit’
Vragen van het lid Amhaouch (CDA) aan de Minister van Economische Zaken over het bericht «VDL Nedcar kondigt massaontslag aan: helft personeel eruit» (ingezonden 2 juni 2023).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «VDL Nedcar kondigt massaontslag aan: helft personeel
               eruit»?1
Vraag 2
            
Kunt u toelichten wat de gevolgen zijn voor de ruim 1.800 vaste medewerkers en uitzendkrachten
               zijn die worden ontslagen?
            
Vraag 3
            
Hoe kijkt u aan tegen de lang slepende situatie tussen werkgever en werknemers om
               tot een akkoord te komen en de patstelling die daarin is ontstaan?
            
Vraag 4
            
Wat zijn de gevolgen van dit massaontslag voor de maakindustrie in de regio en de
               (mkb-)toeleveranciers in de keten?
            
Vraag 5
            
Wat zijn de gevolgen van dit massaontslag voor de werkgelegenheid in de regio? Verwacht
               u dat deze mensen snel elders aan de slag kunnen, eventueel ook in andere (tekort)sectoren?
            
Vraag 6
            
Deelt u de mening dat we de kracht van regionale economische clusters, zoals het cluster
               in Limburg, moeten versterken en een spiraal van minder banen, minder mensen en minder
               voorzieningen moeten voorkomen voor heel Nederland?
            
Vraag 7
            
Herinnert u zich dat u in het commissiedebat Bedrijfslevenbeleid van 19 oktober 2022
               over de ontwikkelingen bij VDL Nedcar en het aantrekken van nieuwe opdrachtgevers
               heeft gezegd «Het Rijk en de provincie Limburg zijn er nauw bij betrokken»?2
Vraag 8
            
Kunt u toelichten hoe de nauwe betrokkenheid van het Rijk er in de afgelopen tijd
               heeft uitgezien?
            
Vraag 9
            
Is er daadwerkelijk sprake geweest van «chefsache» in dit dossier? Op welke manieren
               en welke momenten is er contact geweest met VDL Nedcar?
            
Vraag 10
            
Op welke manieren en welke momenten heeft u zich ingezet voor nieuwe opdrachten voor
               VDL Nedcar? Welke bewindspersonen zijn hierbij betrokken geweest?
            
Vraag 11
            
Waarom is men er, bijvoorbeeld in samenwerking met de Netherlands Foreign Investment
               Agency (NFIA), niet in geslaagd om inhoud te geven aan nieuwe opdrachten in een tijd
               waar overal in Europa «groene-industrie»-fabrieken ontstaan, onder andere op het gebied
               van batterijtechnologie?
            
Vraag 12
            
Zijn er naast de afgeketste deal met Rivian nog andere opdrachten niet doorgegaan,
               al dan niet vanwege de Amerikaanse Inflation Reduction Act of staatssteun van andere
               Europese landen aan bedrijven?
            
Vraag 13
            
Hoeveel potentiële nieuwe opdrachten of klanten heeft het NFIA direct of indirect
               aangedragen?
            
Vraag 14
            
Ziet u nog steeds kansen voor nieuwe opdrachtgevers en het op peil houden van de werkgelegenheid
               bij VDL Nedcar? Zo ja, hoe zet u zich hier in de komende tijd voor in, in afstemming
               met de regio en gemeenten?
            
Vraag 15
            
Hoe bent u in de komende tijd betrokken bij het streven van VDL Nedcar om «nieuwe
               projecten binnen te halen»?
            
Vraag 16
            
Deelt u de mening dat dit massaontslag laat zien dat het behoud van VDL Nedcar en
               het behoud van werkgelegenheid chefsache moet zijn, nu meer dan ooit? Zo ja, hoe geeft
               u dit vorm, in afstemming met de regio en gemeenten?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.