Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raan over het aan banden leggen van ChatGPT in Italië vanwege privacyzorgen en de consequenties hiervan voor Nederland
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zake en Koninkrijksrelaties over het aan banden leggen van ChatGPT in Italië vanwege privacyzorgen en de consequenties hiervan voor Nederland (ingezonden 1 mei 2023).
Antwoord van Minister Weerwind (Rechtsbescherming) mede namens de Staatssecretaris
            van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 30 mei 2023).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «ChatGPT banned in Italy over privacy concerns»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Klopt het dat de Italiaanse toezichthouder besloten heeft tot het aan banden leggen
               van ChatGPT omdat het bedrijf erachter (OpenAI) mogelijk de Europese privacywetgeving
               overtreedt?
            
Antwoord 2
            
Voor informatie over het handelen van de Italiaanse privacytoezichthouder ben ik aangewezen
               op openbare bronnen. Blijkens de website van deze toezichthouder, de «Garante per
               la Protezione dei Dati Personali» (hierna: de Garante) heeft zij aan OpenAI laten
               weten dat ChatGPT voorlopig geen gegevens van Italiaanse gebruikers mocht verwerken,
               vanwege zorgen over de naleving van de privacyregels.2 Deze zorgen zagen op de informatie die aan betrokkenen wordt verstrekt wanneer hun
               persoonsgegevens worden verwerkt, welk mechanisme voor leeftijdsverificatie wordt
               toegepast, of de door ChatGPT verwerkte persoonsgegevens voldoen aan het beginsel
               van juistheid en actualiteit (artikel 5, lid 1, onder d van de AVG) en tot slot op
               basis van welke rechtsgrondslag persoonsgegevens worden verzameld en verwerkt ten
               behoeve van het trainen van het onderliggende algoritme.
            
ChatGPT is sinds 28 april jl. weer beschikbaar in Italië. De Garante heeft daarover
               op haar website geschreven dat OpenAI maatregelen en verbeteringen heeft getroffen
               in het licht waarvan het verbod is opgeheven voor Italiaanse gebruikers. De Garante
               spreekt de hoop uit dat OpenAI de komende weken zal voldoen aan de verdere verzoeken
               van de Garante. Dat ziet op de implementatie van een leeftijdsverificatiesysteem en
               het verzorgen van een communicatiecampagne om alle Italianen te informeren over wat
               er is gebeurd en over de mogelijkheid om zich te verzetten tegen het gebruik van hun
               persoonlijke gegevens om een algoritme te trainen. De Garante schrijft dat zij zal
               doorgaan met het vooronderzoek dat is gestart tegen OpenAI en met het werk dat zal
               worden uitgevoerd door de taskforce die is opgericht binnen het Europees Comité voor
               gegevensbescherming (European Data Protection Board, (EDPB)). Zie hierover het antwoord
               op vraag 3.
            
Vraag 3
            
Klopt het dat er een Europese taskforce is opgericht? Wat is de status en bevoegdheid
               van zo’n taskforce? Is de Nederlandse toezichthouder daar ook bij betrokken? Zo nee,
               waarom niet?
            
Antwoord 3
            
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft mij geïnformeerd dat het samenwerkingsverband
               van Europese privacytoezichthouders (EDPB) op 13 april heeft besloten om, naar aanleiding
               van het Italiaanse optreden tegen OpenAI inzake ChatGPT, een taskforce in te stellen.
               Deze taskforce heeft tot doel de samenwerking en informatie-uitwisseling over mogelijke
               handhavingsmaatregelen te bevorderen. Alle Europese privacytoezichthouders zijn in
               dit samenwerkingsverband vertegenwoordigd, dus ook de AP. Generatieve AI, zoals het
               grote taalmodel artificiële intelligentie (AI) systeem ChatGPT, is een grensoverschrijdend
               fenomeen dat vraagt om een geharmoniseerde aanpak. Daarom hecht de AP grote waarde
               aan een effectief gezamenlijk optreden van de Europese privacytoezichthouders.
            
Vraag 4
            
Hoe worden de beide Kamers geïnformeerd over de werkzaamheden en uitkomsten van de
               taskforce?
            
Antwoord 4
            
De EDPB publiceert nieuwsberichten op haar website, zo ook in dit geval.3 Wanneer er op het gebied van de taskforce (beleids)ontwikkelingen zijn, zullen deze
               daar worden geplaatst. Daarnaast zal de AP hierover bij gelegenheid berichten laten
               uitgaan.
            
Vraag 5
            
Weet u welke persoonsgegevens worden verzameld en verwerkt door ChatGPT (OpenAI) in
               Nederland? Is dat ook bekend voor de gebruikers?
            
Antwoord 5
            
Dat is mij niet bekend. Op de website van OpenAI wordt voor gebruikers en niet-gebruikers,
               zowel binnen als buiten Europa, gemeld welke persoonsgegevens met welke methoden worden
               verwerkt.4
Vraag 6
            
Indien persoonsgegevens verzameld en verwerkt worden door ChatGPT (OpenAI) in Nederland,
               op welke wettelijke basis gebeurt dat dan?
            
Antwoord 6
            
Over die informatie beschik ik niet. Op de in antwoord 5 genoemde website noemt OpenAI
               als rechtsgronden voor het verwerken van persoonsgegevens5 de uitvoering van een overeenkomst (artikel 6, eerste lid onder b AVG),6 het gerechtvaardigde belang (artikel 6, eerste lid onder f AVG) van het tegengaan
               van misbruik, fraude of veiligheidsrisico’s of van het ontwikkelen, verbeteren of
               promoten van haar diensten of7 toestemming (artikel 6, eerste lid onder a AVG) voor een specifiek doel dat aan de
               betrokkene wordt meegedeeld.
            
Vraag 7
            
Bent u het met ons eens dat verzameling en verwerking van persoonsgegevens altijd
               een wettelijke basis moet hebben? Zo nee, op welke gronden zou die wettelijke basis
               afwezig mogen zijn?
            
Antwoord 7
            
Voor een rechtmatige verwerking van persoonsgegevens moet een grondslag bestaan. Dit
               zijn de zes limitatieve grondslagen zoals opgesomd in artikel 6, eerste lid, van de
               AVG. Wanneer een verwerking niet op een van die grondslagen gebaseerd kan worden,
               is zij onrechtmatig.
            
Vraag 8
            
Indien de wettelijke basis voor verzameling en verwerking van persoonsgegevens afwezig
               mag zijn (en de wettelijke basis is aanwezig), op welke manier voldoet (het werken
               met) ChatGPT daaraan?
            
Antwoord 8
            
Het is niet aan mij om daarover te oordelen. Dat is veeleer een vraag die door de
               toezichthouder zal worden beoordeeld.
            
Vraag 9, 10 en 11
            
Klopt het dat er bij ChatGPT ook sprake is geweest van een datalek waarbij gesprekken
               en betaalgegevens zijn gelekt?8
Zo ja, zijn hierbij ook gegevens van Nederlandse gebruikers gelekt?
Zo ja, is dit datalek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens, conform de Algemene
               Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 9, 10 en 11
            
Van een datalek is sprake wanneer er ongeoorloofde of onbedoelde toegang tot persoonsgegevens
               heeft plaatsgevonden, maar ook als deze gegevens ongewenst zijn vernietigd, verloren,
               gewijzigd of verstrekt. Desgevraagd heeft de AP mij laten weten dat bij haar geen
               melding is gedaan van het lekken van gegevens van Nederlandse gebruikers.
            
Of een dergelijke melding aan de AP verplicht zou zijn geweest onder de meldplicht
               datalekken, is afhankelijk van de vraag waar een hoofdvestiging is gevestigd. Wanneer
               een hoofdvestiging niet in Nederland is gevestigd, maar in een andere lidstaat van
               de Europese Unie, dan is de toezichthouder in die lidstaat leidend. Een datalek moet
               dan verplicht bij de leidende toezichthouder worden gemeld, ook al zijn er Nederlandse
               gebruikers betrokken bij het datalek. Melding aan de AP is vervolgens optioneel en
               alleen verplicht wanneer de verwerkingsverantwoordelijke twijfelt bij welke toezichthouder
               gemeld moet worden. In het geval van OpenAI, de verwerkingsverantwoordelijke van ChatGPT,
               is er geen sprake van een hoofdvestiging in de Europese Unie. Dan zijn alle Europese
               privacytoezichthouders gelijkelijk bevoegd. Dit betekent dat er alleen bij de AP gemeld
               moet worden als er Nederlandse ingezetenen bij het datalek betrokken zijn.
            
Vraag 12
            
Bent u bereid de Autoriteit Persoonsgegevens om een spoedadvies te vragen over het
               blokkeren van ChatGPT? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 12
            
Onder verwijzing naar antwoord 3 en de daarin genoemde taskforce van de EDPB, waarin
               ook de AP vertegenwoordigd is, moet ik hierop ontkennend antwoorden omdat de kwestie
               reeds door de AP mede beoordeeld wordt. Ik vertrouw er bovendien op dat de AP in het
               kader van haar voorlichtende taak naar buiten zal treden over ChatGPT wanneer daartoe
               aanleiding bestaat.
            
Vraag 13
            
Klopt het dat Nederlandse en Italiaanse privacywetgeving – vanwege de gedeelde Europese
               basis – vergelijkbaar zijn? Zo nee, waarin verschillen de Italiaanse en de Nederlandse
               interpretatie van de Europese privacywetgeving? Zo ja, deelt u de mening dat Nederland
               net als Italië zou moeten omgaan met ChatGPT?
            
Antwoord 13
            
In de gehele Europese Unie is sinds 25 mei 2018 de AVG van kracht. Deze verordening
               kent lidstaten op onderdelen de bevoegdheden en verplichtingen toe om nadere regels
               te stellen. In Nederland is die ruimte onder meer ingevuld door de Uitvoeringswet
               AVG (UAVG). Over kennis inzake de Italiaanse pendant van de UAVG beschik ik niet.
               De vragen van de Italiaanse toezichthouder met betrekking tot ChatGPT waren evenwel
               alle rechtstreeks te herleiden tot bepalingen uit de AVG zelf. Ik zie dan ook op voorhand
               geen verschillen ten aanzien van de regels die Italië en Nederland op ChatGPT worden
               toegepast.
            
Vraag 14
            
Op welke manier bent u bereid in Nederland het gebruik van ChatGPT zodanig aan banden
               te leggen dat de kans op overtreding van AVG minimaal is?
            
Antwoord 14
            
Dit is niet aan mij. De taken en bevoegdheden om op te treden tegen overtredingen
               van de AVG zijn toegekend aan de toezichthoudende autoriteiten; voor Nederland is
               dat de AP. Zij kan daartoe handhaven, advies verstrekken, samenwerken met andere toezichthoudende
               autoriteiten en klachten behandelen over een inbreuk op de bescherming van persoonsgegevens.
               Op welke wijze de nationale toezichthoudende autoriteiten de taken prioriteren in
               de uitvoering is aan henzelf. Zij hebben eigen beoordelings- en beleidsvrijheid.
            
Vraag 15
            
Welke andere gevaren ziet u, naast het ongeoorloofd verzamelen en verwerken van persoonsgegevens,
               van het gebruik van ChatGPT of vergelijkbare AI-systemen?
            
Antwoord 15
            
Het afgelopen half jaar zijn de capaciteiten van en de aandacht voor generatieve AI
               sterk toegenomen. Dit was sneller dan verwacht. We hebben het afgelopen half jaar
               al gezien dat deze AI-systemen zowel kansen bieden als risico’s hebben. In de beantwoording
               van eerdere vragen van uw Kamer is het kabinet al ingegaan op een aantal van deze
               risico’s.9 Deze effecten kunnen voortkomen uit de werking van de tool, waar het ondanks ingebouwde
               waarborgen mogelijk is om bevooroordeelde of discriminerende antwoorden te krijgen.
               Ook kunnen deze systemen gebruikt worden voor schadelijke doeleinden zoals phishing
               en desinformatie. Verder heeft de introductie van deze AI-systemen impact op onder
               meer het onderwijs en de arbeidsmarkt.
            
De snelheid waarmee generatieve AI zich afgelopen half jaar heeft ontwikkeld brengt
               onzekerheden met zich mee. Er zijn nog veel vraagtekens over de precieze impact en
               de gevaren. Het is van belang dat we daar meer kennis over opdoen. Het kabinet werkt
               daarom momenteel aan een kabinetsvisie op nieuwe AI-systemen zoals generatieve AI.
               In deze visie zal het kabinet nader ingaan op de risico’s van deze AI-systemen.
            
Vraag 16
            
Zijn er soortgelijke bedrijven en/of vergelijkbare AI-systemen die op eenzelfde of
               andere manier de wet lijken te overtreden? Bent u bijvoorbeeld bekend met de AI van
               Snapchat die probeert kinderen tot een fysieke afspraak te bewegen?10 Voorziet u dat dit mis kan gaan?
            
Antwoord 16
            
Het is aan de AP om toezicht te houden op de verwerking van persoonsgegevens door
               bedrijven en signalen op te pikken wanneer de regels worden overtreden. Het kabinet
               houdt vanzelfsprekend de ontwikkelingen in de gaten en is bekend met het AI-systeem
               van Snapchat. In de beantwoording van schriftelijke vragen van het Kamerlid Kathmann
               en van de Kamerleden Stoffer en Drost gaat het kabinet daar nader op in.11 Het is van belang dat de AI-verordening waarin in Europa aan gewerkt wordt niet te
               lang op zich laat wachten. In de AI-verordening zijn AI-systemen onderverdeeld in
               verschillende categorieën. Afhankelijk van de categorie waarin een AI-systeem valt,
               gelden zwaardere of minder zware regels. Aanbieders van AI-systemen die voor interactie
               met natuurlijke personen zijn bedoeld (zoals chatbots), moeten ervoor zorgen dat die
               systemen zodanig worden ontworpen en ontwikkeld dat natuurlijke personen worden geïnformeerd
               dat zij met een AI-systeem te maken hebben, tenzij uit de omstandigheden en gebruikscontext
               al blijkt dat sprake is van een AI-systeem.
            
Vraag 17
            
Is de Autoriteit Persoonsgegevens bereid hier sectorbreed op te handhaven, ook op
               toekomstige (geavanceerdere) AI-systemen? Zo ja, wanneer kunnen zij hiermee starten?
               Zo nee, waarom willen zij dat niet?
            
Antwoord 17
            
De AP is toezichthouder op de naleving van de bescherming van persoonsgegevens; dus
               ook als deze gegevens worden verwerkt in algoritmes en AI-systemen in verschillende
               sectoren. De AP houdt de ontwikkelingen van generatieve AI-systemen, zoals large language models, scherp in de gaten. Bovendien ziet de AP dat generatieve AI onderdeel uitmaakt van
               het wetgevingsproces rond de AI-verordening. Daarnaast is binnen de AP begin 2023
               een nieuw organisatieonderdeel opgericht: de directie Coördinatie Algoritmes (DCA).
               In 2023 pakt de DCA als activiteiten op:
            
1. (Sector- en domeinoverstijgende) signalen en inzichten over de risico’s en effecten
                     van algoritmegebruik verzamelen, analyseren en kennis daarover delen;
                  
2. Bestaande samenwerkingen bij algoritmetoezicht versterken en faciliteren;
3. Gezamenlijke en sectoroverstijgende normuitleg en «guidance» bevorderen.
Deze coördinerende rol is een nieuwe taak voor de AP die de komende jaren nader vorm
               zal krijgen. Een van de uitgangspunten in de uitvoering van haar activiteiten is dat
               het bestaande toezicht op algoritmes en AI intact blijft. Dit toezicht, en daarmee
               de handhavingsbevoegdheid, ligt bij verschillende colleges, markttoezichthouders en
               rijksinspecties. De AP vindt het van belang om meer te grip krijgen op een verantwoorde
               ontwikkeling en inzet van algoritmes. Een door de DCA gecoördineerde aanpak draagt
               bij aan de harmonisatie en effectiviteit van het gedeelde toezicht op algoritmes en
               AI. Op 24 maart hebben de leden van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders
               (SDT) besloten om twee zogeheten Kamers op te richten voor het afstemmen van toezicht
               op online platforms en op algoritmes en AI.12 De algoritmes en AI Kamer zal bijdragen aan de activiteiten van de DCA.
            
Vraag 18
            
Op welke manier is de Autoriteit Persoonsgegevens voorbereid op de exponentiële groei
               van de capaciteit en dus ook de risico’s van het gebruik van ChatGPT of vergelijkbare
               AI-systemen? Beschikt ze naar uw mening over voldoende kennis en capaciteit? Zo nee,
               hoe gaat u dat oplossen?
            
Antwoord 18
            
De AP heeft voldoende expertise om toezicht te houden op de bescherming van persoonsgegevens,
               ook indien die verwerkt worden door AI-systemen zoals ChatGPT. Daarnaast zet de DCA
               van de AP zich in om de samenwerking tussen toezichthouders te versterken, domein
               overstijgende signalen op te vangen en kennis te delen over het toezicht op algoritmes.
               De wijze waarop de AP de middelen die hen ter beschikking worden gesteld verdeelt
               over deze afzonderlijke taken is uitsluitend aan de AP, als onafhankelijke toezichthouder.
               Daarnaast investeert het kabinet in de AP om haar taken uit te voeren, oplopend tot
               structureel 8 miljoen euro per jaar vanaf 2025. Hierdoor kan de AP verdere stappen
               zetten, onder andere op het gebied van AI-systemen.
            
In de Kamerbrief over toezicht in het digitale domein van 24 mei 2023 is nader ingegaan
               op het toezicht op algoritmes en AI.13 Daarin wordt ook ingegaan op de vraag of de AP over voldoende kennis beschikt.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming - 
              
                  Mede namens
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.