Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Ginneken en Van der Graaf over het bericht van het College voor de Rechten van de Mens: 'NS discrimineert reiziger met handicap'
Vragen van de leden Van Ginneken (D66) en Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «College voor rechten van de Mens: «NS discrimineert reiziger met handicap»» (ingezonden 22 maart 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 mei
            2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 2107.
         
Vraag 1
            
Wat is uw appreciatie van de uitspraak van het College van de Rechten van de Mens,
               dat de NS reigers met een reizigersbehoefte in verband met een fysieke handicap discrimineert?1
Antwoord 1
            
Voor ik inga op mijn appreciatie vat ik kort het oordeel van het College samen. De
               zaak bij het College voor de Rechten van de Mens richtte zich op het bestaan van een
               vooraanmeldtijd van één uur voor het boeken van NS Reisassistentie en op het hanteren
               van een overstapnorm door NS. Op grond van artikel 2a van de Wet gelijke behandeling
               op grond van handicap of chronische ziekte rust op NS de algemene verplichting om
               geleidelijk zorg te dragen voor algemene toegankelijkheid en het College heeft geoordeeld
               dat NS ten aanzien van de vooraanmeldtijd en overstapnorm daarvoor niet zou hebben
               zorggedragen. Het College stelt vast dat NS sinds het laatste onderzoek zeven jaar
               geleden geen nieuw onderzoek meer heeft verricht naar de wensen van haar klanten op
               dit gebied. Het College overweegt op grond daarvan dat NS onvoldoende weet of de groep
               klanten die, onder voorwaarden, met een kortere vooraanmeldtijd wil reizen groter
               is geworden en zo ja, of er nu wel redenen zijn om de vooraanmeldtijd onder voorwaarden
               te verkorten.
            
Uit gesprekken met NS hierover is mij echter duidelijk geworden dat NS ook ná de genoemde
               datum onderzoeken heeft uitgevoerd. NS heeft, in nauw overleg met belangenorganisaties,
               zowel in 2017 als in 2022 onderzoek gedaan naar NS Reisassistentie. Deze onderzoeken
               hebben geresulteerd in concrete verbeteringen onder andere op het gebied van reisassistentie
               (zie voor verdere toelichting mijn antwoorden op de vragen 3, 5, 6, 9 en 10). Voor
               een overzicht van de verbeteringen die op basis van deze onderzoeken zijn doorgevoerd
               verwijs ik u naar de Actualisatierapporten Toegankelijkheid Spoor uit 2015 en 20212 die ik aan uw Kamer heb gestuurd. NS voldoet overigens met het hanteren van een vooraanmeldtijd
               van één uur meer dan ruimschoots aan de Europese norm van (thans) 48 uur die volgt
               uit de Verordening (EG) nr. 1371/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober
               2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer.
            
De verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een
               beperking heeft mijn volle aandacht en ik ben doorlopend in gesprek met de sector
               over dit onderwerp. Deze gesprekken resulteren in sectorbrede afspraken waarvan de
               ondertekening van het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022–2032
               een concreet voorbeeld is. Op deze manier verzeker ik mijzelf ervan dat binnen het
               openbaar vervoer in het algemeen en bij NS en ProRail in het bijzonder concreet invulling
               wordt gegeven aan de eerder genoemde verplichting om geleidelijk zorg te dragen voor
               algemene toegankelijkheid.
            
Vraag 2
            
Welke stappen onderneemt u naar aanleiding van deze uitspraak?
Antwoord 2
            
De verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor alle reizigers
               en voor mensen met een beperking in het bijzonder heeft doorlopend mijn aandacht.
               Ik ben hierover continu in gesprek met NS en ben tevreden over de inzet en vorderingen
               van NS op toegankelijkheid in de afgelopen jaren. Voor wat betreft de vooraanmeldtijd
               zet NS al een extra stap: op stations waar NS medewerkers aanwezig zijn en de capaciteit
               het toelaat, is het sinds enkele jaren mogelijk om reisassistentie te boeken met een
               vooraanmeldtijd binnen het uur.
            
Vraag 3
            
Welke stappen onderneemt NS naar aanleiding van deze uitspraak?
Antwoord 3
            
NS heeft kennis genomen van de uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens
               en constateert dat het College met deze uitspraak benadrukt hoe belangrijk zij verbetering
               van de algemene toegankelijkheid vindt. NS deelt deze conclusie. Na overleg met IenW
               vervolgen NS en de belangenorganisaties die mensen met een beperking vertegenwoordigen
               hun koers om het reizen met de trein voor mensen met een beperking verder te verbeteren.
               Deze koers bestaat onder andere uit het werken met maatregelenpakketten die de algemene
               toegankelijkheid bevorderen: sinds 2015 stelt NS samen met IenW, na overleg met deze
               belangenorganisaties, elke twee jaar vast welke toegankelijkheidsverbeteringen voor
               de brede achterban prioriteit hebben. Vervolgens ontwerpt en ontwikkelt NS de vastgestelde
               toegankelijkheidsverbeteringen samen met belangenorganisaties en ervaringsdeskundigen.
               Zoals eerder genoemd zijn via deze werkwijze de laatste jaren ook verbeteringen doorgevoerd
               in het proces van reisassistentie. Denk hierbij aan de uitbreiding van reisassistentie
               naar bijna alle stations op het hoofdrailnet, de introductie van reisassistentie op
               het nachtnet, de introductie van reisbewaking en het verkorten van de meldtijd voor
               rolstoelgebruikers voorafgaand aan hun reis door het creëren van ontmoetingsplaatsen
               op het perron. In aanvulling op deze inspanning intensiveert NS momenteel haar inzet
               op het onderwerp toegankelijkheid in het kader van de uitvoering van alle afspraken
               uit het Bestuursakkoord Toegankelijkheid en de European Accessibility Act die digitale
               toegankelijkheid regelt.
            
Vraag 4
            
Beschikt u over cijfers of inzichten van de reiservaring of tevredenheid van reizigers
               met een toegankelijkheidsbehoefte per station? Zo ja, zijn er verschillen tussen de
               stations waar reisassistentie verleend wordt door medewerkers van NS of medewerkers
               van een ander bedrijf, die naar het station toe moeten komen? Zo nee, bent u bereid
               dat in kaart te brengen?
            
Antwoord 4
            
NS geeft op basis van klachtenmonitoring aan dat er geen sprake is van specifieke
               trajecten of stations waar de uitvoering van reisassistentie significant achterblijft.
               Op 19 december 2022 heb ik uw Kamer3 medegedeeld dat NS een pakket verbetermaatregelen in gang heeft gezet samen met de
               partij die namens NS reisassistentie uitvoert, waaronder het aannemen van 150 extra
               reisassistenten. Deze verbetermaatregelen hebben er inmiddels toe geleid dat de kwaliteit
               van reisassistentie op orde is.
            
Vraag 5
            
Beschikt u over cijfers of inzichten over hoeveel mensen met een toegankelijkheidsbehoefte
               af zien van het gebruik van de trein, omdat niet in de toegankelijkheidsbehoefte voorzien
               wordt?
            
Antwoord 5
            
De treinvervoerders noch ik beschikken over deze specifieke gegevens voor toegankelijkheidsbehoeften.
Vraag 6
            
Bent u bereid in kaart te brengen (of NS de opdracht te geven in kaart te brengen)
               hoe groot de groep reizigers met een toegankelijkheidsbehoefte is en welke wensen
               deze reizigersgroep heeft?
            
Antwoord 6
            
Via de concessie voor het hoofdrailnet verplicht ik NS om structureel en regelmatig
               contacten te onderhouden met belangenorganisaties die, als vertegenwoordigers van
               een brede achterban van mensen met een beperking, inzicht hebben in de toegankelijkheidsbehoeften
               van de verschillende doelgroepen.
            
NS geeft tijdens de lopende concessie invulling aan deze verplichting.
Vooruitlopend op de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet werkt NS inmiddels niet
               meer alleen samen met belangenorganisaties die mensen met fysieke beperkingen vertegenwoordigen
               maar ook met belangen-, netwerk- en kennisorganisaties voor mensen met geestelijke
               en verstandelijke beperkingen zoals de Stichting ABC, de Alliantie Digitaal Samenleven,
               de Stichting Lezen en Schrijven, de Alzheimer Stichting en de belangenvereniging voor
               mensen met een verstandelijke beperking. Aangezien deze partijen zicht hebben op de
               drempels die nog worden ervaren door mensen met verschillende beperkingen bij het
               reizen met het openbaar vervoer zijn zij de juiste gesprekspartners voor de OV-sector
               als het gaat om de toegankelijkheidsbehoeften van deze reizigersgroepen. NS bepaalt
               samen met IenW, na overleg met deze belangenorganisaties, elke twee jaar welke barrières
               aangepakt worden waarna zij samen met de belangenorganisaties en ervaringsdeskundigen
               deze maatregelen realiseert. Daarmee wordt voorzien in een serieuze raadpleging van
               ervaringsdeskundigen.
            
Vraag 7
            
Waarom moet reisassistentie een uur van te voren worden aangemeld? Hoe kijkt u naar
               het Verenigd Koninkrijk, waar dit blijkbaar niet noodzakelijk is?
            
Antwoord 7
            
In mijn brief van 19 december 2022 aan uw Kamer over de stand van zaken ten aanzien
               van toegankelijkheid in het openbaar vervoer4 gaf ik aan dat ik vind dat reisassistentie betrouwbaar moet zijn omdat uit onderzoek
               in opdracht van IenW blijkt dat klanten die reizen met reisassistentie hoge eisen
               stellen aan de betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van reisassistentie op de door
               hen gewenste reis. Dit belang wordt keer op keer bevestigd tijdens de gesprekken die
               IenW in het land voert met mensen met een beperking.
            
Uit de ervaringen van Network Rail in het Verenigd Koninkrijk concludeer ik dat zij
               klanten die zich spontaan aanmelden voor reisassistentie op een station weliswaar
               zo goed mogelijk proberen te helpen, maar dat zij klanten alleen reisassistentie garanderen
               aan klanten die zich vooraf aanmelden op de door de klant gewenste trein. Spontaan
               reizen en zekerheid omtrent de beschikbaarheid van reisassistentie op de geplande
               reis staan in het Verenigd Koninkrijk met elkaar op gespannen voet. Het realiseren
               van in-, uit- of overstaphulp is ook in het Verenigd Koninkrijk afhankelijk van de
               omstandigheden op het station en in de trein. Daarbij gaat het onder andere om de
               vraag of er opgeleid personeel en technische voorzieningen aanwezig zijn om assistentie
               te verlenen. Om onzekerheid, stress en teleurstelling bij klanten en treinvervoerders
               te voorkomen en om vertragingen van treinen te beperken, adviseert Network Rail klanten
               dringend via allerlei kanalen om vooraf reisassistentie te boeken. Daarbij hanteert
               Network Rail een vooraanmeldtijd van minimaal twee uur voor aanvang van de reis. Network
               Rail geeft aan dat zij alleen reisassistentie op een door de klant gewenste trein
               kan garanderen als de klant vooraf reisassistentie boekt.
            
Ik constateer dat NS deze zekerheid biedt aan klanten die reizen met reisassistentie
               gedurende zeven dagen per week op 220 stations in Nederland van de eerste tot de laatste
               trein met een vooraanmeldtijd van één uur. NS zet op bemenste stations een extra stap
               door aan klanten de mogelijkheid te bieden om binnen het uur te vertrekken mits er
               capaciteit beschikbaar is. Waar mogelijk hanteert NS dus al een aanmeldtijd korter
               dan één uur.
            
Vraag 8
            
Hoe is dit georganiseerd bij andere decentrale treinvervoerders, zoals Arriva en Keolis?
Antwoord 8
            
Conform de gekozen marktordening in Nederland is het aan regionale treinvervoerders
               om reisassistentie te organiseren op alle treinen die onder hun vlag rijden. Dit geldt
               ook voor de treinen van regionale vervoerders die halteren op stations waar ook NS-treinen
               stoppen. Voor de meeste regionale treinvervoerders is deze verplichting nieuw: in
               het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022–2032 is afgesproken dat
               uiterlijk in 2025 op alle treinstations in Nederland reisassistentie wordt aangeboden.
               Om dit te realiseren, is overeengekomen dat op treinstations waar bij de inwerkingtreding
               van het bestuursakkoord nog geen reisassistentie is gerealiseerd het is toegestaan
               om een vooraanmeldtijd te hanteren van maximaal twee uur voor aanvang van de reis.
               Door het sluiten van het Bestuursakkoord is het vanaf 2025 voor alle regionale treinvervoerders
               verplicht om reisassistentie aan te bieden ongeacht de afspraken hierover in de lopende
               regionale concessies.
            
Decentrale OV-autoriteiten evalueren het functioneren van reisassistentie na twee
               jaar en onderzoeken in dit kader onder andere wanneer en hoe een vooraanmeldtijd van
               maximaal één uur voor aanvang van de reis kan worden gehanteerd.
            
Vraag 9
            
Hoe verklaart u dat het zeven jaar geleden mogelijk is geweest een vooraanmeldtijd
               van vijftien minuten te hanteren? Waarom is niet gekozen voor deze tijdspanne als
               standaard in plaats van één uur?
            
Antwoord 9
            
Navraag bij NS leert dat het College ten onrechte heeft geconcludeerd dat NS zeven
               jaar geleden een vooraanmeldtijd van vijftien minuten heeft gehanteerd. Het hanteren
               van een vooraanmeldtijd van 15 minuten op zeven grote stations was één van de verplichtingen
               van de huidige concessie voor het hoofdrailnet. NS heeft deze verplichting samen met
               belangenorganisaties die mensen met een beperking vertegenwoordigen onderzocht op
               haalbaarheid en wenselijkheid. Om deze verplichting betrouwbaar en veilig te kunnen
               uitvoeren, bleek een aantal voorwaarden noodzakelijk. Uitgebreid klantonderzoek liet
               zien dat reizigers met een beperking deze service met de bijbehorende voorwaarden
               niet als een verbetering zagen. Zij gaven aan meer gebaat te zijn bij het verhogen
               van de betrouwbaarheid van reisassistentie bij verstoringen en calamiteiten en bij
               verruiming van de boekingsmogelijkheden voor reisassistentie. Naar aanleiding van
               dit onderzoek en na afstemming met belangenorganisaties die mensen met een beperking
               vertegenwoordigen is een wijziging doorgevoerd in de concessieverplichtingen op dit
               punt waarbij de verplichting om op zeven stations de vooraanmeldtijd voor reisassistentie
               te verkorten naar 15 minuten is omgezet naar de verplichting om een nieuw boekings-
               en reisbewakingssysteem voor reisassistentie te implementeren. Dit systeem is inmiddels
               een aantal jaren in gebruik.
            
Vraag 10
            
Welke mogelijkheden ziet u om de aanvraagtijd voor reisassistentie van één uur te
               verminderen? Kunt u daarbij onderscheid maken tussen de mogelijkheden en verantwoordelijkheden
               die de NS heeft en die het ministerie heeft?
            
Antwoord 10
            
NS werkt samen met de belangenorganisaties die mensen met een beperking vertegenwoordigen
               structureel aan het verder verbeteren van de algemene toegankelijkheid. Op stations
               waar NS-medewerkers aanwezig zijn en de capaciteit het toelaat is het reeds sinds
               enkele jaren mogelijk om reisassistentie te boeken met een vooraanmeldtijd binnen
               een uur.
            
Vraag 11
            
Bevat het Bestuursakkoord Toegankelijkheid openbaar vervoer maatregelen die een oplossing
               kunnen bieden voor deze problematiek? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 11
            
In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022–2032 worden geen eisen
               aan de verdere verkorting van de vooraanmeldtijd voor reisassistentie gesteld omdat
               ik uit de ervaringen in het Verenigd Koninkrijk leer dat verdere verkorting van de
               vooraanmeldtijd ten koste gaat van de betrouwbaarheid (zie ook mijn antwoord bij vraag
               7). Bovendien biedt NS op stations waar NS medewerkers aanwezig zijn en de capaciteit
               het toelaat sinds enkele jaren reeds de mogelijkheid om reisassistentie te boeken
               met een vooraanmeldtijd binnen een uur (zie ook mijn antwoord op vraag 10). Ik eis
               wel middels het Bestuursakkoord Toegankelijkheid dat ook op treinen die door regionale
               vervoerders gereden worden in 2025 reisassistentie beschikbaar is. Zie daartoe ook
               mijn antwoord op vraag 8.
            
Vraag 12
            
Wanneer voldoen alle NS stations aan de in het Bestuursakkoord afgesproken norm voor
               perronhoogte? Hoe zit dat voor de grootste stations? Hoe spant u zich in om de perronhoogte
               blijvend te garanderen, en verzakkingen zo spoedig mogelijk te verhelpen?
            
Antwoord 12
            
Het programma P76, dat de perrons op de voorgeschreven 76 cm brengt, ligt nog steeds
               op planning om in 2030 de afgesproken prestatieafspraak te halen. Het beheer van de
               toegankelijke instap pakt ProRail op middels raamovereenkomsten wat betreft het perronwerk.
               Locaties worden periodiek – de frequentie is afhankelijk van lokale omstandigheden
               – gemeten, waaruit blijkt of herstel nodig is. Indien herstel inderdaad nodig is,
               gaan de opdrachtnemers aan het werk om de toegankelijke instap zo spoedig mogelijk
               te herstellen, door ofwel het perron ofwel het spoor te corrigeren.
            
Vraag 13
            
Bent u bereid met de NS in gesprek te gaan over de mogelijkheden om meer maatwerk
               te voeren voor reizigers met een toegankelijkheidsbehoefte, specifiek in relatie tot
               de vooraanmeldtijd van reisassistentie bij een overstap?
            
Antwoord 13
            
Voor ik over ga tot beantwoording van deze vraag constateer ik dat in de vraag twee
               zaken door elkaar worden gehaald. In de zaak van het College wordt gesproken over
               de vooraanmeldtijd van reisassistentie en los daarvan over de overstaptijden. Hieronder
               ga ik op beide zaken in. In de door NS gehanteerde overstaptijden is reeds sprake
               van differentiatie per beperking, per hulpmiddel en per overstapsituatie. Bij reisassistentie
               biedt NS sinds een aantal jaren de keuze aan klanten of zij de assistentieverlener
               op het perron willen ontmoeten of op een vaste ontmoetingsplek elders in het station
               zodat er ook hulp bij navigatie door het station kan worden geboden. Als een klant
               ervoor kiest om de assistentieverlener op het perron te ontmoeten, hoeft een klant
               korter voor aanvang van de reis aanwezig te zijn op het station. Het verder bieden
               van maatwerk en het verder verkorten van de vooraanmeldtijd voor reisassistentie met
               behoud van de huidige betrouwbaarheid is niet mogelijk en daarom niet wenselijk. Zie
               ook mijn antwoord op vraag 7.
            
Vraag 14
            
Kunt u het externe onderzoek dat NS heeft gedaan naar de gemiddelde overstaptijd naar
               de Kamer doen toekomen?
            
Antwoord 14
            
Ja, deze is bijgevoegd bij deze beantwoording. Doel van het onderzoek was om vast
               te stellen of de geldende parameters voor overstaptijden correct en nauwkeurig genoeg
               zijn ingesteld, zodat deze gelijkwaardig, veilig, voorspelbaar en uitlegbaar zijn
               aan reizigers en medewerkers. Bovengenoemde onderzoeksvraag is in overleg met de belangenorganisaties
               die mensen met een beperking vertegenwoordigen opgesteld. Na afronding van het onderzoeksrapport
               heeft NS de belangenorganisaties Ieder(in), de Roos Prommenschenckel Foundation en
               de Oogvereniging laten weten dat zij alle aanbevelingen uit het rapport overneemt.
               Dit heeft onder andere geresulteerd in nieuwe, verbeterde overstaptijden die sinds
               19 maart 2019 worden toegepast.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.