Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Campen over een Agro E-label
Vragen van het lid Van Campen (VVD) aan de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het Agro E-label (ingezonden 24 maart 2023).
Antwoord van Minister Adema (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 12 april
2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het concept van het Agro E-label bij gewasbeschermingsmiddelen,
waarmee barcodes op de verpakkingen van gewasbeschermingsmiddelen worden gescand en
gebruiksvoorschriften kunnen worden ingezien?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat bij toepassing van gewasbeschermingsmiddelen er een hoge mate
van zorgvuldigheid moet worden betracht en dat de huidige fysieke etiketten dit gebruik
onnodig onhandig maken door de praktische kenmerken van dergelijke etiketten?
Antwoord 2
Ik deel de mening dat bij toepassing van gewasbeschermingsmiddelen een hoge mate van
zorgvuldigheid moet worden betracht. Mede om die reden zijn fysieke etiketten voorgeschreven
voor verpakkingseenheden van gewasbeschermingsmiddelen in Europese wet- en regelgeving.
Het fysieke etiket bevat het wettelijk gebruiksvoorschrift zoals vastgesteld door
het Ctgb en is onlosmakelijk gekoppeld aan de toelating van een gewasbeschermingsmiddel.
Consequentie van fysieke etiketten is dat een wijziging in het wettelijk gebruiksvoorschrift
leidt tot extra handelingen en kosten bij producenten en distributeurs van gewasbeschermingsmiddelen
om ervoor te zorgen dat de producten die op de markt worden gebracht de gewijzigde
voorschriften bevat.
Vraag 3
Indien ja, ziet u de worsteling van telers bij het gebruik van deze etiketten en deelt
u de mening dat dergelijke worstelingen de bedrijfsvoering in de weg kunnen zitten?
Antwoord 3
Het is mijn indruk dat het gebruik van fysieke etiketten vooral tot extra handelingen
leidt voor producenten en distributeurs. Voor toepassers van gewasbeschermingsmiddelen
is het vooral belangrijk dat de informatie over het omgaan met een gewasbeschermingsmiddel
(wettelijk gebruiksvoorschrift) te raadplegen is op het moment dat er handelingen
met dat middel plaatsvinden, zoals het openen van een verpakkingseenheid en het vullen
van een tank. Fysieke etiketten voorzien daarin.
Vraag 4
Wat is op dit moment de huidige wet- en regelgeving waarin gebruik en toepassing van
de reguliere etiketten is opgenomen?
Antwoord 4
Op grond van artikel 65 van Verordening (EG) nr. 1107/2009 en de nadere uitwerking
daarvan in Uitvoeringsverordening (EG) nr. 547/2011, moeten verpakkingseenheden van
gewasbeschermingsmiddelen voorzien zijn van een etiket dat voldoet aan de voorschriften
van Verordening (EG) nr. 1272/2008 over classificering, etikettering en verpakking
van chemische stoffen. Die verordening schrijft een fysiek etiket voor.
Vraag 5
Klopt het dat bij een wijziging van de gebruiksvoorschriften de etiketten op juridische
grond opnieuw moeten worden gedrukt en de gewasbeschermingsmiddelen daarmee ook opnieuw
moeten worden gelabeld?
Antwoord 5
Ja, dat klopt.
Vraag 6
Deelt u de mening dat dit proces onnodig extra werk oplevert voor producenten en gebruikers
en onduidelijkheid kan scheppen bij telers indien er meerdere versies van een bepaald
etiket op de markt zijn, ondanks de beschikbaarheid van hedendaagse technologische
mogelijkheden?
Antwoord 6
Nee, er is geen sprake van onnodig extra werk. Het opnieuw drukken en etiketteren
van verpakkingseenheden bij wijzigingen in gebruiksvoorschriften levert extra werk
op maar is nodig omdat, zoals ook genoemd in het antwoord op vraag 1, bij de toepassing
van gewasbeschermingsmiddelen een hoge mate van zorgvuldigheid moet worden betracht.
Wel kan de situatie ontstaan dat er tijdelijk verschillende etiketten van een vergelijkbaar
gewasbeschermingsmiddel in gebruik zijn. Een digitaal etiket kan er aan bijdragen
dat die situatie wordt voorkomen of verkort.
Vraag 7
Ziet u kans in het concept van een E-label bij gewasbeschermingsmiddelen, om daarbij
bijvoorbeeld ook locatie, weersomstandigheden en bodemsoorten te integreren om zodoende
op simpele wijze de gebruiksvoorschriften voor specifieke telers op een gemakkelijke
wijze inzichtelijk te maken?
Antwoord 7
Het is niet aan mij om de huidige (gratis raadpleegbare) applicatie Agro-E-label al
dan niet uit te breiden of te wijzigen. Deze applicatie hebben de producenten en distributeurs
van gewasbeschermingsmiddelen, verenigd in Fytostat, laten ontwikkelen. De betrokken
producenten en distributeurs kunnen naast een digitale variant van het fysieke etiket
de toepassers van gewasbeschermingsmiddelen ook nu al informeren over andere aspecten
die relevant zijn voor een zorgvuldige toepassing van gewasbeschermingsmiddelen. Dat
sluit ook aan bij hun eigen verantwoordelijkheid en belang om zorg te dragen voor
een zorgvuldige toepassing van gewasbeschermingsmiddelen (Stewardship).
Vraag 8
Indien ja, welke mogelijkheden ziet u om juridisch te borgen dat een dergelijk Agro
E-label, net als het gebruik is bij diergeneesmiddelen, leidend kan worden in plaats
van de gangbare papieren etiketten, om zo het proces van bedrijfsvoering bij zowel
de producenten als telers te versimpelen?
Antwoord 8
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 4, zijn de etiketteringsvoorschriften van
verpakkingseenheden van gewasbeschermingsmiddelen vastgelegd in Europese wet- en regelgeving.
Mijn ministerie heeft in 2021 bij de Europese Commissie aandacht gevraagd voor de
optie om etikettering ook via een digitale wijze te kunnen laten plaatsvinden en heeft
daarbij verwezen naar diergeneesmiddelen. Bij de diergeneesmiddelen moet de bijsluiter
op papier of op elektronische wijze beschikbaar worden gesteld. De Europese Commissie
liet toen weten dat de huidige verordening niet uitsluit dat de toelatingshouder,
naast het fysieke etiket, aanvullend de toepasser ook op een andere manier kan informeren,
zolang die informatie maar niet tegenstrijdig is met het fysieke etiket.
Belangrijk verschil tussen gewasbeschermingsmiddelen en diergeneesmiddelen is evenwel
dat diergeneesmiddelen, anders dan gewasbeschermingsmiddelen, in veel gevallen door
de dierenarts worden voorgeschreven en door de houder van de dieren wordt toegepast
op instructie van de dierenarts.
Om een keuzemogelijkheid tussen fysiek of digitaal etiketteren van een deel van de
informatie te introduceren bij gewasbeschermingsmiddelen, zou eerst Verordening (EG)
nr. 1272/2008 gewijzigd moeten worden. Op 19 december 2022 heeft de Europese Commissie
een voorstel gepubliceerd tot wijziging van die verordening. Het voorstel biedt meer
mogelijkheden voor digitale etikettering van bepaalde informatie van chemische stoffen.
Ik verwijs u naar de BNC-fiche over dit voorstel dat het Kabinet op 17 februari jl.
naar uw Kamer heeft gestuurd (Kamerstuk 22 112, nr. 3626). Zodra de besluitvorming over dit voorstel is afgerond en digitale etikettering
(deels) mogelijk zou worden, biedt dat de Europese Commissie ook mogelijkheden om
de etiketteringsvoorschriften in Verordening (EG) nr. 1107/2009 of Uitvoeringsverordening
(EG) nr. 547/2011 aan te passen.
Vraag 9
Bent u bereid om de mogelijkheden van een E-label bij gewasbeschermingsmiddelen te
verkennen en te betrekken bij uw voornemen om te komen tot een verplichting tot het
inwinnen van onafhankelijk advies via het nationale spoor?
Antwoord 9
Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 8 sta ik welwillend tegenover de wens om
naast een fysiek etiket ook gebruik te mogen maken van een digitale wijze om informatie
over het wettelijk gebruiksvoorschrift vast te leggen. Ik zal voorstellen van de Europese
Commissie met een dergelijke strekking in beginsel positief tegemoet treden.
Dat staat echter los van de inhoud van het etiket. Ik verwacht van een adviseur dat
die, ongeacht of er sprake is van een fysiek of digitaal etiket, goed op de hoogte
is van het wettelijk gebruiksvoorschrift. Nu al heeft een adviseur, productgebonden
of onafhankelijk, de mogelijkheid om het Agro-E-label te raadplegen en te gebruiken
in zijn adviezen. Ook de toepasser kan al gebruik maken van de (gratis raadpleegbare)
applicatie Agro E-label.
Vraag 10
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Adema, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.