Schriftelijke vragen : Het bericht dat Schiphol dit jaar niet hoeft te krimpen
Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat Schiphol dit jaar niet hoeft te krimpen (ingezonden 6 april 2023).
Vraag 1
Kunt u de Kamer informeren over de consequenties van het rechterlijke oordeel over
uw inzet om het aantal vliegbewegingen vanaf Schiphol terug te dringen naar respectievelijk
460.000 en 440.00 jaarlijkse vluchten?1, 2
Vraag 2
Op welke gronden zijn de vliegmaatschappijen die het kort geding tegen de Staat hebben
aangespannen in het gelijk gesteld?
Vraag 3
Heeft u de indruk dat u voldoende grip heeft op Schiphol als zijnde een staatsdeelneming
en verreweg de grootste luchthaven van Nederland?
Vraag 4
Wat betekent de uitkomst van dit kort geding voor uw voornemen om de impact die Schiphol
heeft op de nabije omgeving terug te dringen?
Vraag 5
Zijn Schiphol, de vliegmaatschappijen en de afhandelingsbedrijven die op de luchthaven
actief zijn volgens u voldoende voorbereid om herhaling van de wachtrijen en chaos
van 2022 te voorkomen bij een uitgifte van 500.000 vluchten?
Vraag 6
Kunt u een update geven van de inspanningen die door Schiphol en de sectorpartijen
zijn verricht om de arbeidsomstandigheden op Schiphol te verbeteren en kunt u aangeven
in hoeverre de personeelstekorten in onder meer de beveiliging, op de platforms en
de afhandeling zijn ingelopen?
Vraag 7
Deelt u de mening dat de recent door u gedeelde bevindingen van TNO inzake de uitstoot
van zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) op Schiphol absolute prioriteit verdienen?3
Vraag 8
Deelt u de mening dat een krimp naar de beoogde 440.000 vluchten per jaar eenvoudig
gehaald zou kunnen worden door het aantal transferpassagiers en zakelijke veelvliegers
terug te dringen middels een ontmoedigingsbeleid of extra beprijzingsmaatregelen?
Vraag 9
Zo ja, welke maatregelen heeft u hiertoe voor ogen?
Vraag 10
Heeft deze rechterlijke uitspraak volgens u gevolgen voor de recent gepresenteerde
ambities van Schiphol om privéjets en nachtvluchten uit te faseren en de meest vervuilende
vliegtuigen te weren?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.Ö. Alkaya, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.