Schriftelijke vragen : Het bericht 'Grote stroom aan nieuwe leerlingen op internationale scholen levert problemen op'
Vragen van het lid Becker (VVD) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over het bericht «Grote stroom aan nieuwe leerlingen op internationale scholen levert problemen op» (ingezonden 30 maart 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Grote stroom aan nieuwe leerlingen op internationale
scholen levert problemen op»1?
Vraag 2
Deelt u de mening dat het belangrijk is voor de integratie dat jonge nieuwkomers via
het onderwijs zo snel mogelijk Nederlands leren en worden voorbereid om te werken
en zo maximaal mee te doen in de samenleving? Deelt u tevens de mening dat Internationale
Schakelklassen (ISK’s) daarin een cruciale rol spelen?
Vraag 3
Is het juist dat op dit moment honderden jonge nieuwkomers op een wachtlijst staan
voor een ISK-school en daardoor noodgedwongen thuis zitten? Welke mogelijkheden ziet
u om de gemiddelde looptijd te verkoren? Welke mogelijkheden zijn er om in de tussentijd
alsnog een vorm van onderwijs te geven in de opvang? Ziet u hier bijvoorbeeld mogelijkheden
om met gemeentes en azc’s afspraken te maken om te werken aan het leren van de taal?
Vraag 4
Hoe wordt geanticipeerd op het toenemende aantal Oekraïense kinderen dat een beroep
zal blijven doen op de capaciteit van ISK-scholen en het lesaanbod? Bent u bereid
in samenspraak met het ISK-onderwijs plannen te maken om verdringing van andere doelgroepen
te voorkomen?
Vraag 5
Is het juist dat het recht op tweejarige financiering voor nieuwkomers die onderwijs
zullen volgen op een ISK wordt gestart op het moment van aankomst in Nederland? Bent
u bekend met de klacht vanuit ISK-scholen dat deze financieringsmethode tot een probleem
leidt omdat minderjarige nieuwkomers die onderwijs zullen gaan volgen veel later op
een ISK starten dan dat zij Nederland binnenkomen en daarmee het recht op financiering
dus in de praktijk veel korter is dan twee jaar?
Vraag 6
Bent u bereid deze financieringsmethode aan te passen en meer recht te doen aan de
daadwerkelijke verblijfsduur in het onderwijs? Zo ja, op welke termijn? Zo nee waarom
niet?
Vraag 7
Bent u bereid een feitelijk overzicht te verstrekken van de volgende cijfers:
– Hoeveel minderjarige nieuwkomers (12–18 jaar) volgen op dit moment onderwijs in een
Internationale Schakelklas (ISK) in Nederland? Hoe ziet de geografische spreiding
van deze klassen er uit in Nederland? Hoeveel ISK scholen en klassen heeft Nederland
op dit moment?
– Hoe zien de jaarlijkse in- en uitstroomcijfers van ISK-scholen er uit? Hoe lang doen
ISK-leerlingen gemiddeld over het traject?
– Hoeveel en welk percentage van het totaal aantal leerlingen gaat vervolgens wel/niet
verder met een vervolgopleiding?
– Hoeveel nieuwkomers vinden uiteindelijk een baan in Nederland na het initieel volgen
van onderwijs aan een ISK-school?
– Wat is de ontwikkeling van de kwaliteit van ISK-scholen door de jaren heen?
– Hoe vaak wordt een ISK-school gemiddeld door de inspectie bezocht?
Vraag 8
Als u (enkele van) bovenstaande getallen niet kunt verstrekken vanwege een gebrek
aan specifieke registratie en monitoring op ISK, bent u dan bereid deze cijfers te
gaan bij houden en de Kamer daarover te informeren?
Vraag 9
Zijn de aparte hoofdstukken van het toezichtskader voortgezet onderwijs in uw ogen
voldoende om de kwaliteit van het specifieke onderwijs op de ISK scholen te borgen
en is er binnen de inspectie voldoende kennis van ISK-onderwijs om goed toezicht te
kunnen houden?
Vraag 10
Is ooit overwogen een apart toezichtskader voor ISK onderwijs te ontwikkelen en zo
ja, waarom is daar niet voor gekozen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 11
Is er voldoende aandacht voor benchmarking in de ISK-sector en zo nee, bent u bereid
dit aan te jagen en zo ja, op welke wijze?
Vraag 12
Welke belemmeringen zijn er in de aansluiting tussen het onderwijs in een ISK-klas
en het vervolgonderwijs, zoals het middelbaar beroepsonderwijs, en hoe werkt u eraan
deze weg te nemen?
Vraag 13
Is het juist dat ISK onderwijs binnen de PABO-opleidingen weinig aandacht geniet?
Ziet u mogelijkheden om binnen PABO-opleidingen meer aandacht te besteden aan ISK-onderwijs
om aankomend docenten bekender te maken met ISK-onderwijs en om het aanbod van ISK-docenten
te vergroten? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Bent u bereid een aparte brief te sturen over de stand van het ISK-onderwijs en uw
plannen hieromtrent zodat de Kamer in staat wordt gesteld zich meer bezig te houden
met deze belangrijke vorm van onderwijs? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
Indiener
Bente Becker, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.