Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van lid Van Raan over de Uitvoeringsagenda Internationale Sociale Voorwaarden (ISV)
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de Uitvoeringsagenda Internationale Sociale Voorwaarden (ingezonden 17 november 2022).
Antwoord van Minister Bruins Slot (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede
            namens de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Buitenlandse Handel en
            Ontwikkelingssamenwerking (ontvangen 20 maart 2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
            vergaderjaar 2022–2023, nr. 1073.
         
Vraag 1
            
Waarom bevat de Uitvoeringsagenda Internationale Sociale Voorwaarden (ISV)1 geen ambitieuze en meetbare doelen voor de toepassing van de gunningscriteria in
               aanbestedingen van de rijksoverheid, terwijl de Kamer daar2 wel om vraagt?
            
Antwoord 1
            
In de Uitvoeringsagenda ISV is toegezegd om de haalbaarheid, wenselijkheid en reikwijdte
               van het toepassen van ISV als gunningscriterium te onderzoeken. Mede naar aanleiding
               van de door u aangehaalde motie Van Raan3 wordt daarbij ook onderzocht welke ambitieuze en meetbare doelen in dat kader gesteld
               kunnen worden. Het streven is dit onderzoek in Q4 2023 af te ronden.
            
Wanneer de uitkomsten van dit onderzoek gereed zijn zal een voorstel gedaan worden
               voor het stellen van meetbare doelen voor de toepassing van gunningscriteria binnen
               de Rijksinkoop. Momenteel wordt er gewerkt aan de voorbereiding van voormeld onderzoek.
               Uw Kamer zal jaarlijks geïnformeerd worden over de voortgang van de activiteiten in
               het kader van de Uitvoeringsagenda ISV, waaronder dit onderzoek, in de Jaarrapportage
               Bedrijfsvoering Rijk (JBR).
            
De reden dat deze doelen niet reeds in de Uitvoeringsagenda ISV zelf zijn opgenomen
               is dat wij niet op de resultaten van het onderzoek en de daaropvolgende besluitvorming
               vooruit kunnen lopen. Zorgvuldig onderzoek is nodig. Het stellen van zinvolle, rijksbrede,
               meetbare doelen voor de toepassing van gunningscriteria is complex. De inhoud en weging
               van gunningscriteria hangt namelijk sterk samen met de inhoud van de specifieke opdracht
               en de overige gunningscriteria die in de aanbesteding worden gehanteerd. Dat maakt
               het lastiger dan voor contractvoorwaarden (zoals in het huidige ISV-beleidskader)
               om de inhoud en weging van gunningscriteria op generiek niveau te bepalen. Het onderzoek
               is er daarom op gericht te bepalen welke doelen wel op rijksbreed niveau gesteld zouden
               kunnen worden, die enerzijds voldoende ambitieus zijn en anderzijds ruimte behouden
               om de inhoud en weging van gunningscriteria op opdrachtniveau te bepalen.
            
Vraag 2
            
Bent u bereid om deze doelen alsnog op te stellen, bijvoorbeeld voor de productcategorieën
               die al binnen het ISV-kader vallen?
            
Antwoord 2
            
Zie het antwoord op vraag 1.
Vraag 3
            
Kunt u aangeven wanneer het onderzoek naar het verbreden van de risicosectoren voor
               verplichte toepassing van de ISV en het onderzoek naar de toepassing van de ISV als
               selectie- of gunningscriterium worden afgerond? Kunt u toezeggen deze onderzoeken
               in de eerste helft van 2023 af te ronden, aangezien het kabinet deze onderzoeken al
               in 2020 heeft aangekondigd?4
Antwoord 3
            
Momenteel wordt er gewerkt aan de (gefaseerde) uitvoering van de agenda op basis van
               de bijgevoegde planning.5 Daarbij hebben in 2023 de in uw vraag benoemde onderzoeken prioriteit. Het streven
               is om het onderzoek naar de toepassing van ISV als selectie- of gunningscriterium
               in Q4 van 2023 af te ronden. Het onderzoek naar het verbreden van de risicosectoren
               voor de verplichte toepassing van ISV wordt opgesplitst in delen, omdat nog wordt
               bepaald of deel 2 ondervangen kan worden door een lopend onderzoek van de OESO. Het
               streven is deel 1 in Q4 2023 af te ronden. Zoals eerder aan de Kamer toegezegd, zal
               jaarlijks gerapporteerd worden over de implementatie van de Uitvoeringsagenda ISV
               in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk (JBR).
            
Deze onderzoeken zijn niet eerder gestart omdat in eerste instantie prioriteit gegeven
               is aan acties gericht op verbetering van de toepassing van de huidige beleidsverplichting
               (actielijn 1 in de Uitvoeringsagenda ISV). Voorbeelden hiervan zijn het ISV ondersteuningspunt
               PIANOo, de ISV Academy, een sectorspecifieke kennissessie over ISV en het borgen van
               de toepassing van ISV binnen de in 2022 gepubliceerde categorieplannen van de risicocategorieën
               en het stimuleren van de toepassing van ISV bij medeoverheden en beleidsdepartementen.
            
Vraag 4
            
Kunt u toezeggen deze onderzoeken op te volgen met een beleidsreactie? Kunt u hierin
               ook de aanbevelingen van de IOB betrekken over het verbreden van de verplichte toepassing
               van de ISV en het voorschrijven van de toepassing van de ISV als gunningcriteria?6
Antwoord 4
            
De aanbevelingen van de IOB liggen, tezamen met enkele andere onderzoeken, ten grondslag
               aan de Uitvoeringsagenda ISV en de daarin opgenomen onderzoeken. Deze aanbevelingen
               zullen ook worden betrokken bij de uitvoering van die onderzoeken. Na afronding van
               de onderzoeken zullen wij uw Kamer informeren over de resultaten en een beleidsreactie
               verzorgen.
            
Vraag 5
            
Waarom wordt in de Uitvoeringsagenda ISV bij geen enkele maatregel aangegeven wanneer
               deze wordt uitgevoerd en welk departement verantwoordelijk is?
            
Antwoord 5
            
De Minister van BZK, de Minister voor BHOS en de Minister van SZW, zijn gezamenlijk
               verantwoordelijk voor de in de Uitvoeringsagenda genoemde acties. Een planning voor
               de uitvoering van alle in de Uitvoeringsagenda opgenomen acties is bijgevoegd.
            
Vraag 6
            
Deelt u de opvatting dat alleen vrijwillige ondersteunende en voorlichtende maatregelen
               onvoldoende zijn om structurele, ambitieuze toepassing van de ISV in aanbestedingen
               van de rijksoverheid en decentrale overheden te realiseren en dat daarom ook meer
               dwingende maatregelen nodig zijn?
            
Antwoord 6
            
In de Uitvoeringsagenda is bewust ingezet op een mix van ondersteunende en voorlichtende
               maatregelen enerzijds en onderzoek naar uitbreiding van de verplichting om ISV toe
               te passen anderzijds. Deze aanpak sluit aan bij de IMVO-nota «Van voorlichten tot verplichten. Een nieuwe impuls voor internationaal maatschappelijk
                  ondernemen».7 Betreffende Rijksinkoop wordt onderzocht of het mogelijk en zinvol is om het ISV-beleidskader
               breder verplicht te stellen. Daarbij zal ook bezien worden wat de te verwachten impact
               van verbreding is en welke additionele capaciteit nodig zal zijn voor uitvoering.
               Wij streven ernaar om de onderzoeksresultaten in Q4 2023 op te leveren.
            
Het kabinet kan medeoverheden niet zonder meer verplichten om ISV toe te passen. Medeoverheden
               zijn in beginsel autonoom in het bepalen van hun inkoopbeleid. De Minister voor BHOS
               en Minister van SZW stimuleren de toepassing van ISV door medeoverheden onder meer
               door nauw betrokken te blijven bij de uitvoering van het Nationaal plan Maatschappelijk
               Verantwoord Inkopen (2021–2025) en het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven
               en Inkopen (2022–2025), beide gecoördineerd door de Staatssecretaris van IenW. Daarnaast
               stimuleren wij medeoverheden om maatschappelijk verantwoord in te kopen, alsmede ISV
               toe te passen, door hen actief te informeren en tools beschikbaar te stellen die de
               toepassing vergemakkelijken, bijvoorbeeld via PIANOo. De ISV Academy, vanaf 2023 de
               ISV e-learning, speelt hierbij een belangrijke rol.
            
Vraag 7
            
Hoe kijkt u aan tegen een wettelijke verplichting voor centrale en decentrale overheden
               om bij alle aanbestedingen in hoogrisicosectoren zich in te zetten voor het voorkomen
               van mensenrechtenschendingen, zoals in Noorwegen het geval is?8 Bent u bereid te onderzoeken of en hoe een dergelijke verplichting in de Nederlandse
               Aanbestedingswet zou kunnen worden opgenomen?
            
Antwoord 7
            
Voor de inhoud en eventuele wijzigingen van de Aanbestedingswet 2012 is de Minister
               van EZK verantwoordelijk. Aanbestedingsregelgeving bevat verschillende verplichtingen
               en biedt daarnaast verschillende mogelijkheden voor aanbestedende diensten om bedrijven
               via aanbestedingen te stimuleren om mensenrechtenschendingen te voorkomen of risico’s
               hierop aan te pakken. Zo bevat de Aanbestedingswet een aantal dwingende uitsluitingsgronden
               op basis waarvan aanbestedende diensten bepaalde bedrijven moeten uitsluiten van deelname
               aan een aanbesteding. Deze uitsluitingsgronden zijn veroordeling voor kinderarbeid,
               mensenhandel (waaronder dwangarbeid), witwassen van geld, omkoping en deelname aan
               een criminele organisatie. Daarnaast bevat de Aanbestedingswet een facultatieve uitsluitingsgrond
               die de mogelijkheid biedt om bij een zwaar vermoeden van mensenrechtenschendingen
               een bedrijf uit te sluiten. Aanbestedende diensten kunnen ervoor kiezen om deze facultatieve
               uitsluitingsgrond in te zetten. Verder is uitsluiting ook mogelijk bij schending van
               onder andere enkele internationale milieu, sociale en arbeidsnormen. Naast deze uitsluitingsgronden
               kunnen sociale- en milieuaspecten gerelateerd aan de opdracht ook als kwalitatieve
               gunningscriteria worden meegewogen in de beoordeling van inschrijvingen. Uiteraard
               kunnen ISV ook worden opgenomen in een contractvoorwaarde.
            
Overigens vragen de verplichte en facultatieve uitsluitingsgronden uit de Aanbestedingswet
               om een relatief zware bewijslast (namelijk veroordeling en zwaar vermoeden). Daardoor
               is het voor aanbestedende diensten vaak een uitdaging om daadwerkelijk een beroep
               te doen op uitsluitingsgronden. Aangezien ook andere Europese lidstaten dit signaal
               steeds vaker afgeven, wordt op initiatief van Nederland in Brussel het gesprek gevoerd
               om te bezien of meer ruimte in de aanbestedingsregelgeving kan worden gecreëerd om
               daadwerkelijk een beroep te doen op uitsluitingsgronden.
            
Bovendien heeft het Rijk ervoor gekozen om ISV-verplichtingen op te nemen in zijn
               eigen inkoopbeleid. Voordeel hiervan, ten opzichte van wetgeving, is dat verplichtingen
               sneller ingevoerd en aangepast kunnen worden wanneer dat nodig is en dat er meer concrete
               verplichtingen kunnen worden bepaald. Een wettelijke verplichting van de voorwaarden
               kan deze flexibiliteit wegnemen en het risico op juridificering met zich meebrengen.
               Ook decentrale overheden kunnen ervoor kiezen om ISV-verplichtingen in hun inkoopbeleid
               op te nemen. Zij maken hierin zelf de keuze. Het Rijk stimuleert en faciliteert de
               toepassing van MVI, waaronder ISV, bij medeoverheden, maar decentrale overheden maken
               zelf de afweging of ze deze eisen en criteria ten aanzien van MVI, waaronder ISV,
               willen opnemen.
            
Vraag 8
            
Is er, gezien de uitdagingen die er liggen om de ISV beter te verankeren in aanbestedende
               organisaties van het Rijk, voldoende structurele financiële ruimte voor de uitvoering
               van de maatregelen die inkopers en aanbestedende diensten moeten ondersteunen bij
               het toepassen van de ISV, zoals het Ondersteuningspunt ISV?
            
Antwoord 8
            
Momenteel is er voldoende financiële ruimte voor de uitvoering van de ondersteunende
               maatregelen uit de Uitvoeringsagenda ISV. Voor structurele voortzetting van deze maatregelen,
               zoals het Ondersteuningspunt ISV, is er in ieder geval tot 2026 financiële ruimte
               vanuit de Uitvoeringsagenda ISV.
            
De duur van het ondersteuningspunt ISV is mede afhankelijk van de behoefte die er
               bestaat bij de aanbestedende diensten en de vraag in hoeverre het Ondersteuningspunt
               in die behoefte voorziet. Het Ondersteuningspunt zal daarom tussentijds jaarlijks
               worden geëvalueerd. De eerstvolgende evaluatie vindt plaats in Q1 2023, omdat de drie
               thans lopende hulptrajecten (te weten ICT Datacenters, textiel in bureaustoelen en
               energie) dan afgerond zullen zijn. Wanneer bij die evaluatie blijkt dat het Ondersteuningspunt
               nog steeds voldoende toegevoegde waarde biedt voor aanbestedende diensten zal het
               worden voortgezet.
            
Vraag 9
            
Kunt u toezeggen dat u in het kader van beleidscoherentie de ISV-kaders volledig in
               lijn zult brengen met de OESO-richtlijnen, zodat aanbestedende diensten van bedrijven
               verwachten dat zij risico’s in de gehele keten in kaart brengen en daarbij ook kijken
               naar het voorkomen, beperken en herstellen van milieuschade in hun ketens?
            
Antwoord 9
            
Het ISV-beleid gaat uit van het proces van gepaste zorgvuldigheid gebaseerd op de
               OESO-richtlijnen voor Multinationale Ondernemingen, tevens de basis voor het IMVO-beleid.
               Om de aansluiting van het huidige ISV-beleid op de OESO-richtlijnen en daarmee de
               beleidscoherentie te versterken, is onder meer belangrijk dat in het proces van gepaste
               zorgvuldigheid dat van bedrijven verwacht wordt naast arbeidsomstandigheden, ook bredere
               mensenrechten- en milieurisico’s worden meegenomen. In het kader van het actiepunt
               «één ISV-beleid», zoals benoemd in de ISV-Uitvoeringsagenda, wordt onderzocht hoe
               in het ISV-beleidskader alle zes stappen van het OESO due diligence-proces kunnen
               worden opgenomen. Er zal hierbij aansluiting worden gezocht bij de eerder toegezegde
               verkenning naar de mogelijkheden om ook voor andere MVI-doelen een betere aansluiting
               op de OESO-richtlijnen, de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en de
               duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) te realiseren.
            
Vraag 10
            
Waarom wordt in de Uitvoeringsagenda ISV nergens de rol die vakbonden en maatschappelijke
               organisaties kunnen spelen in het verbeteren van het inkoopbeleid benoemd? Kunt u
               aangeven of en hoe u maatschappelijke organisaties en vakbonden wel bij de Uitvoeringsagenda
               wil betrekken?
            
Antwoord 10
            
Hoewel het betrekken van stakeholders, waaronder maatschappelijke organisaties en
               vakbonden, niet concreet benoemd is in de Uitvoeringsagenda ISV, is het kabinet van
               mening dat het perspectief en de kennis van stakeholders voor meerdere in de agenda
               opgenomen acties van belang is.
            
In de agenda zijn meerdere acties opgenomen die bedoeld zijn om de samenwerking op
               het gebied van ISV aan te jagen tussen aanbestedende diensten en maatschappelijke
               organisaties. Voorbeelden hiervan zijn het Ondersteuningspunt ISV bij PIANOo, dat
               aanbestedende diensten helpt bij de toepassing van ISV, onder meer door hen te koppelen
               aan experts, waaronder maatschappelijke organisaties9 en de pilot Sectorspecifieke Kennisdeling IMVO. Deze pilot richt zich op het uitwisselen
               van sectorspecifieke IMVO-informatie tussen inkopende partijen, de markt en experts,
               waaronder die van maatschappelijke organisaties. Ook kunnen maatschappelijke organisaties
               deelnemen aan het kennisnetwerk voor contractmanagers, waarin best practices rondom
               de beoordeling van risicoanalyses en verbeterplannen zullen worden gedeeld. Daarnaast
               wordt er een tijdelijk ondersteuningsbudget beschikbaar gesteld waar inkopers in de
               acht geïdentificeerde ISV-risicocategorieën gebruik van kunnen maken om externe expertise
               in te huren, waaronder nadrukkelijk ook van maatschappelijke organisaties.
            
Ook levert het Rijk waar mogelijk een bijdrage aan initiatieven ten aanzien van ISV
               vanuit maatschappelijke organisaties zelf. Zo heeft MVO Platform in januari in nauw
               overleg met beleidsmedewerkers van het rijk een bijeenkomst georganiseerd ten aanzien
               van ISV, bedoeld om de uitwisseling te stimuleren tussen maatschappelijke organisaties
               enerzijds en rijksambtenaren op het gebied van rijksinkoop anderzijds.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 
              
                  Mede namens
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - 
              
                  Mede namens
E.N.A.J. Schreinemacher, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.