Schriftelijke vragen : Het bericht 'Krakkemikkige boogbrug over het Julianakanaal wordt ineens niet meer vervangen: Itteren houdt zijn hart vast'
Vragen van de leden Krul (CDA) en De Hoop (PvdA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Krakkemikkige boogbrug over het Julianakanaal wordt ineens niet meer vervangen: Itteren houdt zijn hart vast» (ingezonden 9 maart 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht van De Limburger «Krakkemikkige boogbrug over het Julianakanaal
wordt ineens niet meer vervangen: Itteren houdt zijn hart vast»1 en het bericht in hetzelfde medium «Lot krakkemikkige brug bij Itteren baart politiek
zorgen: Kamervragen en Maastrichtse brandbrief naar Minister Harbers»2 en zou u op de belangrijkste bevindingen in deze nieuwsberichten willen reageren?
Vraag 2
Hoe beziet u het feit dat er eerder beloften en toezeggingen zijn gedaan over het
vervangen van de brug en dat er nu wordt ingezet op renovatie vanwege de kosten?
Vraag 3
Zou u middels een tijdlijn inzichtelijk willen maken welke inspanningen Rijkswaterstaat
van plan is om te verrichten om zo «een goede en duurzame oplossing te vinden om de
bereikbaarheid via de brug en de verkeersveiligheid ook voor de komende decennia op
orde te krijgen»?
Vraag 4
Welke maatschappelijke actoren zijn geïnformeerd over het besluit om niet tot vervanging
maar tot renovatie over te gaan? Klopt het dat op 6 maart 2023 de Dorpsraad Itteren
nog niet was geïnformeerd?
Vraag 5
Hoe beziet u de gevolgen van de keuze voor renovatie met betrekking tot omfietsen
van scholieren, vrachtwagens door de dorpskern tijdens de renovatie en geluidsoverlast
tijdens en na de renovatie?
Vraag 6
Wat is de redenering om niet te kiezen voor verhoging van de brug, waardoor vierlaags
containervervoer van en naar Luik mogelijk zou worden?
Vraag 7
Welke afspraken bestaan er over de platen op de brug? Klopt het dat deze er maximaal
vijf jaar zullen liggen en op welke datum liggen deze platen er vijf jaar?
Vraag 8
Waarom wordt de brug driemaandelijks afgesloten en geïnspecteerd? Wat zegt dit over
de veiligheid?
Vraag 9
Zou u in kaart willen brengen welke gevolgen de keuze voor renovatie heeft voor de
ontwikkeling van de scheepvaart op korte en lange termijn?
Vraag 10
Zou u op elk van de argumenten in de brandbrief van de twaalf fracties in de gemeenteraad
van Maastricht afzonderlijk in willen gaan?
Vraag 11
Hoe beziet u het feit dat twaalf raadsfracties in Maastricht de gang van zaken «zeer
teleurstellend» vinden? Wat zegt dit in uw ogen over het opereren van Rijkswaterstaat
en de benodigde samenwerking en communicatie met maatschappelijke actoren zoals de
Dorpsraad Itteren?
Vraag 12
Deelt u de opvatting dat als hier inderdaad uit uitsluitend kostenoverwegingen gekozen
wordt voor renovatie, in plaats van voor vervanging, rendementsdenken lijkt te prevaleren
boven ontsluiting en bereikbaarheid in de regio?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Harmen Krul, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.