Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Omtzigt over het Italiaanse tekort en de subsidieregeling voor het isoleren van woningen die meer dan 100 miljard lijkt te gaan kosten
Vragen van het lid Omtzigt (Omtzigt) aan de Minister van Financiën over het Italiaanse tekort en de subsidieregling voor het isoleren van woningen die meer dan 100 miljard lijkt te gaan kosten (ingezonden 28 februari 2023).
Antwoord van Minister Kaag (Financiën) (ontvangen 8 maart 2023).
         
Vraag 1
            
Heeft u kennis genomen van het artikel «Italy faces upward deficitt revsions on reckless
               stimulus plan», waaruit duidelijk wordt dat Italië uitgaven van de orde van grootte
               van 110 miljard euro buiten de tekortcijfers gehouden heeft?1
Antwoord 1
            
Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel.
Vraag 2
            
Klopt het dat Istat (het CBS van Italië) op 1 maart komt/gekomen is met nieuwe versies
               van de nationale rekeningen? Kunt u aangeven hoe groot het tekort is volgens de originele
               rekeningen en de herziene rekeningen voor de jaren 2020, 2021 en 2022 en voor de jaren
               waarin een voorspelling gedaan wordt?
            
Antwoord 2
            
Istat heeft 1 maart jl. de nationale rekeningen over het jaar 2022 gepubliceerd.2 De regels waar nationale rekeningen van lidstaten van de Europese Unie aan moeten
               voldoen zijn vastgelegd in het Europees Systeem van rekeningen. In aanvulling op de
               regels bestaat er een handleiding met extra sturing en kwalificaties voor de regels
               omtrent het overheidstekort en schuld (Manual on Government Deficit and Debt; MGDD).
            
Italië heeft in reactie op de COVID-19 pandemie verschillende maatregelen getroffen
               om de economische impact van de pandemie te beperken. Eén daarvan was de zogenaamde
               superbonus die huishoudens een belastingkorting biedt om de energie-efficiëntie van
               huizen te verbeteren of deze beter bestand te maken tegen aardbevingen. Daarnaast
               is de zogenaamde bonus facciate geïntroduceerd, die gericht is op de renovatie van
               gevels.
            
De maatregelen geven huishoudens het recht om verspreid over een aantal jaar bij de
               belastingaangifte een korting te vragen. Het recht op een belastingkorting kon tot
               voor kort ook overgedragen worden, waardoor het huishouden in één keer het meerjarige
               bedrag kon ontvangen van de partij die het recht op de belastingkorting overneemt,
               terwijl de overnemende partij de belastingkorting dan over meerdere jaren inbrengt
               in de belastingaangifte of gebruikt om een opgebouwde belastingschuld te vereffenen.
               In de praktijk leidt de maatregel dus over meerdere jaren tot lagere belastinginkomsten
               voor de Italiaanse staat.
            
De op dat moment geldende regels maakten echter onvoldoende duidelijk hoe de nieuwe
               Italiaanse belastingkorting geclassificeerd moest worden. In bepaalde gevallen moeten
               belastingkortingen namelijk niet als lagere inkomsten worden geboekt op het moment
               dat die zich voordoen maar moeten de volledige toekomstige lagere inkomsten direct
               als hogere uitgaven worden geregistreerd. Het Italiaanse statistiekbureau heeft Eurostat
               in het voorjaar van 2021 daarom om advies gevraagd. Eurostat heeft in haar antwoord
               bevestigd dat de belastingkorting in het kader van de superbonus niet eenduidig geclassificeerd
               kon worden en gaf aan dat met de update van de MGDD-handleiding specifieke regels
               geïntroduceerd zouden worden om deze casus te ondervangen.3
Eurostat heeft 1 februari 2023 de nieuwe versie van de handleiding gepubliceerd inclusief
               de aangekondigde methodologie omtrent belastingkortingen zoals verleend onder de «superbonus».4 Voor het vraagstuk van de Italiaanse belastingkorting is met name van belang of deze
               als «te betalen» (payable) of «niet te betalen» (non-payable) aangemerkt moeten worden. Er zijn drie factoren van belang om te bepalen of een
               belastingkorting als payable of non-payable geadministreerd moet worden: is de korting overdraagbaar aan anderen, is de korting
               geldig over een langere periode en kan de korting volledig ingezet worden om openstaande
               schulden af te betalen. Daarbij is met name het vraagstuk of het gehele bedrag waar
               de maatregel recht op geeft uiteindelijk over meerdere jaren als belastingkorting
               opgevoerd kan worden. In dat geval wordt de korting in zijn geheel als uitgave van
               de overheid gerekend in het jaar van verstrekking van het recht op de belastingkorting.
            
De verleende belastingkorting in het kader van de zogenaamde superbonus en bonus facciate
               zijn door Istat in eerste instantie, en in afwachting van het nader advies van Eurostat,
               als non-payable geregistreerd. In die hoedanigheid zouden deze worden geboekt als lagere belastinginkomsten
               op het moment dat de belastingkorting daadwerkelijk wordt gebruikt. De nieuwe MGDD-handleiding
               leidt echter tot het boeken van deze maatregelen als payable, waardoor het volledige bedrag aan toekomstige belastingkortingen waar de regeling
               recht op geeft in het jaar dat dit recht ontstaat volledig als uitgave moet worden
               geboekt.
            
Dit heeft gevolgen voor het berekende tekort over 2020, 2021 en 2022. Het Italiaanse
               begrotingstekort wordt door de registratie van de bonus als payable voor 2020 bijgesteld van -9,5 naar -9,7 procent bbp en voor 2021 van -7,2 naar -9
               procent bbp. Het begrotingstekort over 2022 bedraagt volgens Istat -8 procent bbp
               waar de eind 2022 door de Europese Commissie bij haar herfstraming in november een
               tekort van 5,1% bbp verwacht en de Italiaanse geactualiseerde ontwerpbegroting die
               daarna volgde een verwacht tekort van 5,6% bbp liet zien.5
Hoewel dit forse bijstelling zijn, blijven de totale meerjarige kosten van de regeling
               onveranderd. In plaats van deze kosten te spreiden over meerdere jaren en te boeken
               als lagere belastinginkomsten, zoals in de praktijk het geval zal zijn, is Italië
               wegens de aangepaste boekhoudkundige regels verplicht om de volledige toekomstige
               kosten in het jaar van verstrekking als uitgaven te rekenen waardoor het tekort in
               deze jaren hoger uitvalt. Zowel de hoogte van de begrotingstekorten in de verschillende
               jaren als de samenstelling van de uitgaven en de inkomsten zal over een lange reeks
               van jaren dus verschillen van de eerdere (verwachte) boekhouding en van de kas-uitgaven
               en de kas-ontvangsten van de Italiaanse overheid.
            
Er is geen aanpassing gedaan voor het verwachtte tekortsaldo voor de komende jaren:
               Istat rapporteert met de nationale rekeningen enkel over de realisatie van de afgelopen
               jaren. Omdat het volledige bedrag van de maatregelen door de aanpassing als uitgaven
               zijn geboekt, hoeven de lagere belastingontvangsten als gevolg van de belastingkorting
               de komende jaren niet te worden geboekt. Daardoor leidt de boekhoudkundige aanpassing
               ertoe dat het Italiaanse begrotingstekort de komende jaren vanuit het perspectief
               van de genoemde maatregelen minder groot zal zijn dan eerder verwacht. De totale kosten
               van de maatregel blijven immers gelijk, waardoor de hogere tekorten van de afgelopen
               jaren gespiegeld zullen worden door lagere tekorten in de komende jaren. De Italiaanse
               overheid hoeft door de nieuwe boekhoudkundige verwerking van de maatregelen de komende
               jaren niet meer of minder te lenen op de kapitaalmarkt voor de financiering van de
               maatregelen. De financieringsbehoefte is immers afhankelijk van de kas-uitgaven en
               kas-inkomsten van de overheid, die door de gewijzigde boekhoudkundige verwerking van
               de maatregelen niet wijzigen.
            
Vraag 3
            
Herinnert u zich dat de crisis in Griekenland pas echt begon toen de cijfers van Griekenland
               herzien moesten worden en het tekort in 2009 veel hoger bleek dan verwacht en ver
               boven de 10 procent uitkwam?
            
Antwoord 3
            
De bijstelling van het Italiaanse begrotingstekort komt voort uit een verduidelijking
               van de methodologie door Eurostat, naar aanleiding van de vragen hierover van Istat
               in 2021. De bijstelling leidt tot een verschuiving in de tijd van de impact van de
               maatregelen, waarbij de aard van de belastingkorting er toe leidt dat het volledig
               bedrag meteen als uitgave van de overheid wordt geregistreerd, hoewel de impact op
               de kas-uitgaven en kas-ontvangsten van de Italiaanse overheid in de vorm van toekomstige
               lagere belastingontvangsten zal zijn. De totale meerjarige kosten van de maatregel
               veranderen door de gewijzigde boekhoudkundige verwerking niet en de benodigde financiering
               van de Italiaanse staatsschuld verandert ook niet.
            
Vraag 4
            
Sinds wanneer is de Eurogroep op de hoogte van het probleem dat Italië een enorme
               stimuleringspakket heeft dat buiten de begrotingscijfers gehouden is?
            
Antwoord 4
            
De aanpassing van het Italiaanse begrotingstekort is niet in de Eurogroep besproken.
               Zoals in antwoord 2 toegelicht heeft Italië de belastingkorting onder de superbonus
               en de bonus facciate tot voor kort als non-payable geregistreerd. Dat was niet in strijd met de op dat moment geldende MGDD-handleiding
               van Eurostat. Als gevolg van het aanpassen van de kwalificatienormen van belastingkortingen
               door Eurostat, die mede naar aanleiding van vragen van Istat over de specifieke Italiaanse
               belastingkortingen, wordt de belastingkorting nu als payable geregistreerd. Hierdoor wordt de korting in zijn geheel als uitgave van de overheid
               gerekend in het jaar dat het recht erop ontstaat. Dit maakt dat Istat het begrotingstekort
               van Italië voor 2020 en 2021 heeft aangepast en de methode direct heeft toegepast
               op de tekortcijfers voor 2022.
            
Vraag 5
            
Sinds wanneer bent u op de hoogte van het feit dat Italië waarschijnlijk een veel
               groter begrotingstekort heeft dan voorgespiegeld?
            
Antwoord 5
            
De bijstelling van het begrotingstekort naar aanleiding van de nieuwe classificatie
               van de belastingvoordelen is op 23 februari onder de ambtelijke aandacht gekomen.
               Ik ben zelf op 6 maart op de hoogte gesteld.
            
Vraag 6
            
Hoe hebben de maatregelen om begrotingen en uitgaven te controleren gewerkt?
Antwoord 6
            
De aanleiding voor de bijstelling van het Italiaanse overheidstekort is een verandering
               in de methodologie die Eurostat vaststelt voor de berekening van het overheidstekort.
               De regels die golden op het moment dat Italië de belastingkortingen introduceerde
               maakten onvoldoende duidelijk hoe de belastingkorting geclassificeerd moest worden.
               Het Italiaanse statistiekbureau heeft Eurostat in 2021 om advies gevraagd. Eurostat
               heeft in haar antwoord bevestigd dat de korting in het kader van de superbonus niet
               eenduidig geclassificeerd kan worden en gaf aan dat met de update van de handleiding
               specifieke regels geïntroduceerd zullen worden om deze casus te ondervangen.
            
Vraag 7
            
Wat hebben de Eurogroep en Eurostat gedaan om ervoor te zorgen dat de Italiaanse begroting
               wel een getrouw beeld gaf van de werkelijkheid?
            
Antwoord 7
            
De Eurogroep heeft niet over dit onderwerp gesproken. Eurostat heeft naar aanleiding
               van vragen van Istat de MDGG-handleiding aangepast zodat deze duidelijkheid schept
               over de belastingkorting zoals die in de Italiaanse maatregelen is vormgegeven.
            
Vraag 8
            
Bent u ervan op de hoogte dat het Italiaans parlement al op 23 november 2021 gewaarschuwd
               werd in een hoorzitting door de eigen begrotingsdienst (upbilancio) voor de gevolgen
               voor de begroting?
            
Antwoord 8
            
Ik was hier niet van op de hoogte, maar dit past in mijn ogen goed bij het traject
               dat reeds in mei 2021 door Istat is ingezet om verduidelijking te krijgen over de
               correcte behandeling van de specifieke Italiaanse maatregelen.
            
Vraag 9
            
Kunt u beschrijven hoe de subsidieregelingen (de superbonus 110, de bonus facciate
               en andere regelingen) voor de isolatie van woningen en voor het aardbevingsbestendig
               maken van woningen eruit zagen.
            
Antwoord 9
            
De Italiaanse regering heeft verschillende regelingen geïntroduceerd om huishoudens
               te bewegen om huizen energie-efficiënter en/of aardbevingsbestendiger te maken. Istat
               geeft in de publicatie van de nationale rekeningen aan dat de methodologische aanpassing
               tot gevolg heeft dat de superbonus en bonus facciate in het jaar van verstrekking
               in het tekort opgenomen moet worden.
            
De bonus facciate liep van 2019 tot en met 2022 en bood een belastingkorting van aanvankelijk
               90% en later 60% van de kosten voor de renovatie van gevels in historische centra.
               De superbonus is in 2020 geïntroduceerd om de economische impact van de COVID-19 pandemie
               te beperken door de economie te stimuleren en werkgelegenheid te beschermen en is
               als enige bonusmaatregel opgenomen in het Italiaanse herstel- en veerkrachtplan. Huishoudens
               ontvangen een belastingkorting voor werkzaamheden die de energieprestaties van het
               huis verbeteren of bijdragen aan de aardbeving-bestendigheid van het gebouw. Daarnaast
               valt ook de installatie van zonnepanelen en laadinfrastructuur voor elektrische voortuigen
               onder de reikwijdte van de regeling. De belastingkorting kan door de gebruiker gespreid
               over 5 of 10 jaar worden benut. Ook is het mogelijk om de korting over te dragen aan
               de aannemer die hiervoor korting geeft op de factuur en die voorts zelf over een aantal
               jaren een belastingkorting kan krijgen. Tot slot heeft de begunstigde het recht om
               de belastingkorting over te dragen aan een financiële instelling in ruil voor een
               vergoeding, waarna de financiële instelling de belastingkorting kan benutten. Per
               17 februari 2023 is de mogelijkheid tot het overdragen van de belastingkorting door
               de Italiaanse regering stopgezet. Huishoudens konden tot eind 2022 110% van de kosten
               van de verbouwing van hun belasting aftrekken. De in 2022 is aangetreden regering
               van Meloni heeft besloten de regeling af te bouwen; vanaf 2023 geldt er een korting
               van 90% en in 2024 en 2025 een korting van respectievelijk 70% en 65%. Naast de superbonus
               bestaan ook enkele kleinere regelingen die gericht zijn op het verbeteren van energie-efficiëntie
               of aardbevingsbestendigheid van huizen en betreft de eco- en sismabonus.
            
Vraag 10
            
Hoe beoordeelt u het feit dat Italie deze enorm genereuze regelingen heeft voor isolatie
               en aardbevingsbestendig bouwen en Nederland niet, terwijl er in Nederland sprake is
               van energiearmoede en grote problemen met woningen, die niet tegen aardbevingen bestand
               zijn?
            
Antwoord 10
            
Binnen de EU geven lidstaten zelf invulling aan hun beleid op het gebied van energie-efficiëntie
               en aardbevingsbestendigheid en daarmee aan de invulling van hun nationale begroting.
               Een deel van de bonusregelingen, namelijk de superbonus, is opgenomen in het Italiaanse
               herstelplan in het kader van de herstel- en veerkrachtfaciliteit (Recovery and Resilience
               Facility, RRF) en wordt met 14 miljard door de EU gesteund, het overige deel wordt
               nationaal gefinancierd. De Europese Commissie constateerde bij de beoordeling van
               het Italiaanse herstelplan dat de maatregel in lijn is met de landspecifieke aanbeveling
               van de Raad voor Italië in 2020 om het economisch herstel en de veerkracht te versterken,
               en bovendien bijdraagt aan de doelstelling van klimaattransitie. De Commissie was
               daarom positief over dit onderdeel van het herstelplan. De Raad, inclusief Nederland,
               heeft zich achter dit oordeel geschaard en heeft het herstelplan goedgekeurd.6
In de brief van 7 juli 2021 bent u geïnformeerd over de positieve beoordeling van
               de Commissie van het Italiaanse herstelplan en de kabinetsappreciatie daarvan.7
Vraag 11
            
Zal Nederland direct of indirect deels opdraaien voor deze kosten?
Antwoord 11
            
De bijstelling als gevolg van de aangepaste wijze van kwalificeren heeft gevolgen
               voor de hoogte van het Italiaanse begrotingstekort en de samenstelling ervan in de
               afgelopen jaren en toekomstige jaren. De totale kosten van de regeling worden door
               de aangepaste wijze van kwalificeren niet beïnvloed. Ook de totale benodigde marktfinanciering
               wordt niet beïnvloed door de gewijzigde cijfers voor het begrotingstekort.
            
Maatregelen die in het Italiaanse herstelplan opgenomen zijn worden deels via EU-middelen
               gefinancierd middels subsidies en leningen. Die middelen leent de Unie op de kapitaalmarkt.
               Italië draagt zelf de lasten van de leningen die het middels de RRF zal ontvangen.
               Rentelasten en terugbetaling van de subsidies gebeurt in de toekomst uit de EU-begroting.
               De lidstaten, waaronder Nederland, dragen middelen aan de Unie af voor de financiering
               van de EU-begroting. De totale kosten van de Italiaanse maatregelen en het deel dat
               via de RRF wordt gefinancierd veranderen niet door de gewijzigde boekhoudkundig verwerking
               ervan. Overigens neemt de financiering uit de RRF ook niet automatisch toe als er
               wel sprake zou zijn van hogere kosten van de Italiaanse maatregelen; in de RRF-systematiek
               zijn de initieel ingeschatte kosten van belang bij de onderbouwing van een herstelplan
               maar vindt de uitbetaling plaats op basis van bereikte mijlpalen en doelen, en niet
               op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten. Eventuele tegenvallende kosten van maatregelen
               binnen een herstelplan komen daarmee voor rekening van de lidstaat.
            
Vraag 12
            
Kunt u deze vragen één voor één en vóór 8 maart 10 uur beantwoorden in verband met
               het plenaire debat over de euro op 9 maart?
            
Antwoord 12
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.