Schriftelijke vragen : De renseigneringsverplichting
Vragen van het lid Ellemeet (GroenLinks) aan de Minister voor Langdurige Zorg en Sport en de staatssecretaris van Financiën over de renseigneringsverplichting (ingezonden 27 januari 2023).
Vraag 1
Bent u bekend met de renseigneringsverplichting?
Vraag 2
Kunt u aangeven waarom deze verplichting ook geldt voor zorgaanbieders, aangezien
zij een btw-vrijstelling hebben voor het inhuren van personeel?
Vraag 3
Waarom is ervoor gekozen om alle zorgaanbieders voor 1 februari alle betalingen aan
derden in 2022 te laten melden? Begrijpt u dat de zorgaanbieders hierdoor in tijdnood
komen?
Vraag 4
Waarom is ervoor gekozen om de maatregel met terugwerkende kracht te laten gelden
voor zorgaanbieders?
Vraag 5
Bent u zich, door deze maatregel met terugwerkende kracht te laten gelden, bewust
van de grote administratieve lasten van zorgverleners? Deelt u de mening dat dit botst
met de doelstellingen uit het programma (Ont)Regel de Zorg?
Vraag 6
Op welke wijze zijn zorgaanbieders geïnformeerd over deze verplichting?
Vraag 7
Op welke wijze is de regeldruk van deze maatregel voor zorgaanbieders getoetst? Hoe
zijn de resultaten daarvan meegenomen in de uitvoering van de maatregel?
Vraag 8
Bent u bereid om zorgaanbieders, vanwege hun btw-vrijstelling, (tenminste tijdelijk)
uit te zonderen van deze maatregel?
Vraag 9
Kunt u deze vragen voor 1 februari a.s. beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.E. Ellemeet, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.